פורד רכב
צילום: Istock

המרוץ לליתיום: פורד סגרה עסקאות שיבטיחו לה אספקת ליתיום

החברה מודיעה על עסקאות שצפויות לייצר לה מאגר ליתיום ויאפשרו לה לעמוד ביעדי ייצור הרכבים החשמליים שלה
אדיר בן עמי |

פורד FORD MOTOR ערכה אירוע למשקיעים ואנליסטים וחשפה עסקאות שיעזרו לה עם אתגרי שרשרת האספקה, במטרתה להגיע לייצור של מיליוני רכבים חשמליים בעשור הקרוב. כשרוב העסקאות היו קשורות, איך לא, לליתיום. אחד המרכיבים החשובים ביותר בייצור הסוללות לרכבים חשמליים.

פורד הודיעה על עסקה עם כורה הליתיום SQM אחת מיצרניות הליתיום הגדולות בעולם, לאספקת ליתיום קרבונט וליתיום הידרוקסיד. קרבונט והידרוקסיד הם מוצרי הליתיום המשמשים בייצור סוללות. המחיר הנקוב לרוב עבור מוצרי  ליתיום קרבונט הוא כ-30,000 דולר לטון. "עבודה עם משתפי פעולה גלובליים חזקים כמו SQM תעזור לנו לעשות התקדמות אמיתית בהפיכת רכבי החשמל לנגישים יותר עבור הלקוחות שלנו בהמשך הדרך", אמרה ליסה דרייק, סגנית נשיא פורד בחטיבת ה-Model e. "חברת SQM הקימה פעילות מנוהלת היטב, הציגה מחויבות לקיימות ורקורד מוכח להרחבת הקיבולת".

עוד יצרנית ליתיום גדולה היא Albemarle שגם איתה פורד חתמה על הסכם לאספקת ליתיום "ליתיום הידרוקסיד בדרגת סוללה עבור כ-3 מיליון סוללות פורד EV עתידיות." החוזה יהיה תקף ל-5 שנים וצפוי להתחיל בשנת 2026. "עם הביקוש הגובר לרכבים חשמליים בארה"ב, הלקוחות שלנו מבקשים לארגן מחדש את שרשרת האספקה כך שתהיה מקומית, מה שיאפשר יותר ביטחון, קיימות ועלויות נמוכות יותר", אמר אריק נוריס, נשיא Albemarle Energy Storage. "הסכם זה מדגים את שיתופי הפעולה וההשקעות הנדרשים בתעשייה ."

עסקאות מסוג זה עוזרות גם לפורד וגם לכורי הליתיום. פורד רוצה לאבטח אספקת חומרי גלם משחקנים מבוססים. הכורים רוצים לדעת שהביקוש למוצרים יתממש ככל שירחיבו את הייצור. תחזית הביקוש העולמי לליתיום צפויה לגדול פי 5-7 עד ל-2030, כאשר הצפי הוא שמספר הרכבים החשמליים בכבישים יקפוץ מ-30 מיליון רכבים לכ-350 מיליון. "ההיצע הוא בין היכולות האסטרטגיות ביותר של החברה", אמר המנכ"ל ג'ים פארלי. "למעשה כשאתה מתחיל לבצע פעולות בתוך החברה במקום לעשות מיקור חוץ, דבר שהחברה לא עשתה בעבר, זהו דבר שיכול לתת לחברה יתרון אסטרטגי משמעותי."

יצרנית הרכב בת ה-120 מתכננת לייצר רכבים חשמליים בקצב של בערך 600 אלף רכבים עד סוף השנה הנוכחית ובקצב של 2 מיליון בשנה עד סוף 2026. זוהי עלייה חדה. פורד מכרה פחות מ-100,000 רכבים חשמליים ברחבי העולם בשנת 2022. כדי להשיג את יעדיה, פורד מוציאה מיליארדים על פיתוח הרכב ושרשרת האספקה שלה. עוד הודיעה החברה על הסכמים עם Nemaska Lithium ו-Compass Minerals CMP. Nemaska  תספק ליתיום הידרוקסיד המופק מנכסים בקוויבק. Compass תספק ליתיום קרבונט מנכסים ביוטה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

וול סטריט שור וילדה (דאלי)וול סטריט שור וילדה (דאלי)

מניות בולטות בוול סטריט: ברודקום צונחת, לולולמון מזנקת - והביטקוין מתאושש

מה קורה בטסלה ומה צפוי בפתיחה?

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה ברודקום

החוזים על המדדים מתנדנדים: החוזה על ה-S&P 500 יורד 0.2%, נאסד"ק יורד 0.6%, דאו ג'ונס עולה ב-0.1%. הסיבה העיקרית לחולשה היא מניות טכנולוגיה כמו ברודקום, שמשפיעה בחוזקה על S&P 500 ונאסד"ק 100. ברודקום פרסמה אתמול אחרי סגירת המסחר והשוק התאכזב מהתחזיות. 


טסלה צוללת על רקע ירידה חדה במכירות EV


מניית טסלה Tesla -1.01%  יורדת מעט. נתוני מכירות נובמבר מראים נפילה לשפל של שלוש שנים, עם 39,800 מכירות בארה"ב - ירידה של 23% משנה קודמת. זהו הנתון הנמוך ביותר מאז ינואר 2022, למרות השקת גרסאות זולות יותר של Model Y ו-Model 3 באוקטובר, שתומחרו ב-5,000 דולר פחות. הסיבה העיקרית: ביטול זיכוי המס הפדרלי של 7,500 דולר בספטמבר, שפגע בשוק ה-EV כולו, כשבאופן יחסי  טסלה ספגה פחות – שוק ה-EV ירד 41%, וחלקה של טסלה עלה ל-56.7% מ-43.1%.

באירופה, המצב גרוע יותר: עד אוקטובר, המכירות ירדו 30% ל-180,688 רכבים, כאשר באוקטובר לבדו ירדו 48.5% ל-6,964 יחידות. אילון מאסק, מנכ"ל טסלה, לא עוזר עם ציוציו נגד הנציבות האירופית, שקרא לפרק אותה, מה שפוגע בתדמית. התחרות מסין חריפה: BYD מכרה 138,390 רכבים באירופה עד אוקטובר, עלייה של 285% משנה קודמת, וכמעט היתה כפול במסירת מטסלה באוקטובר עם 17,470 מכירות (עלייה של 206.8%). BYD מתכננת להכפיל את רשת המכירות באירופה ל-2,000 נקודות עד סוף 2026, עם 1,000 עד סוף 2025, ומשלבת BEV ו-PHEV כדי להתחמק ממכסים.

בסין, מכירות טסלה ירדו 6% עד נובמבר, מה שמאיים על השנה הראשונה השלילית אי פעם שם, והשנייה הגלובלית ברציפות. למרות זאת, המשקיעים מתעלמים כרגע מה-EV ומתמקדים ב-AI: טסלה משתמשת במחשוב AI לאימון נהיגה אוטונומית ורובוטים הומנואידיים, והשיקה את רובוטקסי ביוני. מכירות רובוטים צפויות ב-2026, מה שמבטיח רווחים עתידיים גבוהים.


הסנטימנט עדיין חיובי, הביטקוין מתאושש


הסנטימנט הכללי נשאר חיובי יחסית, למרות כמה אכזבות בודדות שמורידות את השוק. הביטקוין, שמשמש לעתים קרובות כמדד מוביל לרמת הסיכון שהמשקיעים מוכנים לקחת, מציג התאוששות נאה - עלייה של 2.3% ב-24 השעות האחרונות לרמה של 92,250 דולר. זה מגיע אחרי ירידה זמנית מתחת ל-90,000 דולר אתמול, בעקבות חששות מהפסקה בהורדות הריבית של הפד ומכירה כללית בסקטור הטכנולוגיה.