המרוץ לליתיום: פורד סגרה עסקאות שיבטיחו לה אספקת ליתיום
פורד FORD MOTOR ערכה אירוע למשקיעים ואנליסטים וחשפה עסקאות שיעזרו לה עם אתגרי שרשרת האספקה, במטרתה להגיע לייצור של מיליוני רכבים חשמליים בעשור הקרוב. כשרוב העסקאות היו קשורות, איך לא, לליתיום. אחד המרכיבים החשובים ביותר בייצור הסוללות לרכבים חשמליים.
פורד הודיעה על עסקה עם כורה הליתיום SQM אחת מיצרניות הליתיום הגדולות בעולם, לאספקת ליתיום קרבונט וליתיום הידרוקסיד. קרבונט והידרוקסיד הם מוצרי הליתיום המשמשים בייצור סוללות. המחיר הנקוב לרוב עבור מוצרי ליתיום קרבונט הוא כ-30,000 דולר לטון. "עבודה עם משתפי פעולה גלובליים חזקים כמו SQM תעזור לנו לעשות התקדמות אמיתית בהפיכת רכבי החשמל לנגישים יותר עבור הלקוחות שלנו בהמשך הדרך", אמרה ליסה דרייק, סגנית נשיא פורד בחטיבת ה-Model e. "חברת SQM הקימה פעילות מנוהלת היטב, הציגה מחויבות לקיימות ורקורד מוכח להרחבת הקיבולת".
עוד יצרנית ליתיום גדולה היא Albemarle שגם איתה פורד חתמה על הסכם לאספקת ליתיום "ליתיום הידרוקסיד בדרגת סוללה עבור כ-3 מיליון סוללות פורד EV עתידיות." החוזה יהיה תקף ל-5 שנים וצפוי להתחיל בשנת 2026. "עם הביקוש הגובר לרכבים חשמליים בארה"ב, הלקוחות שלנו מבקשים לארגן מחדש את שרשרת האספקה כך שתהיה מקומית, מה שיאפשר יותר ביטחון, קיימות ועלויות נמוכות יותר", אמר אריק נוריס, נשיא Albemarle Energy Storage. "הסכם זה מדגים את שיתופי הפעולה וההשקעות הנדרשים בתעשייה ."
עסקאות מסוג זה עוזרות גם לפורד וגם לכורי הליתיום. פורד רוצה לאבטח אספקת חומרי גלם משחקנים מבוססים. הכורים רוצים לדעת שהביקוש למוצרים יתממש ככל שירחיבו את הייצור. תחזית הביקוש העולמי לליתיום צפויה לגדול פי 5-7 עד ל-2030, כאשר הצפי הוא שמספר הרכבים החשמליים בכבישים יקפוץ מ-30 מיליון רכבים לכ-350 מיליון. "ההיצע הוא בין היכולות האסטרטגיות ביותר של החברה", אמר המנכ"ל ג'ים פארלי. "למעשה כשאתה מתחיל לבצע פעולות בתוך החברה במקום לעשות מיקור חוץ, דבר שהחברה לא עשתה בעבר, זהו דבר שיכול לתת לחברה יתרון אסטרטגי משמעותי."
- מטא מזנקת 12%, מיקרוסופט ב-8% - בכמה יעלו המדדים; המניות הבולטות בוול סטריט
- חברת הרכב שמכרה את המכונית הראשונה שלה ומה קרה היום לפני 73 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יצרנית הרכב בת ה-120 מתכננת לייצר רכבים חשמליים בקצב של בערך 600 אלף רכבים עד סוף השנה הנוכחית ובקצב של 2 מיליון בשנה עד סוף 2026. זוהי עלייה חדה. פורד מכרה פחות מ-100,000 רכבים חשמליים ברחבי העולם בשנת 2022. כדי להשיג את יעדיה, פורד מוציאה מיליארדים על פיתוח הרכב ושרשרת האספקה שלה. עוד הודיעה החברה על הסכמים עם Nemaska Lithium ו-Compass Minerals CMP. Nemaska תספק ליתיום הידרוקסיד המופק מנכסים בקוויבק. Compass תספק ליתיום קרבונט מנכסים ביוטה.

מורגן סטנלי שורי על ה-S&P 500 - התחזית האגרסיבית ביותר ומה מעלה את שערי המניות?
ההשקעה תניב פירות מהירים - התחזית של מורגן סטנלי ולכמה יגיע ה-S&P 500?
במורגן סטנלי מספקים הערכה אופטימית במיוחד למניות בוול סטריט - האנליסטים של מורגן מעריכים כי אימוץ טכנולוגיות AI בקרב חברות ה־S&P 500 עשוי להוסיף עד 920 מיליארד דולר בשנה לשורת הרווח הנקי. מדובר בפוטנציאל לשינוי דרמטי ברווחיות וברווח וכתוצאה מכך בשווי השוק של החברות הגדולות בארה"ב.
מורגן שהוא השורי ביותר מבין גופי ההשקעות מסביר שהמהפכה הטכנולוגית של הבינה המלאכותית, שהחלה כטרנד נקודתי בסקטור ההיי-טק, מתפשטת כעת לכל ענפי המשק. מדובר בחיסכון והתייעלות, גידול בהכנסות וכמובן גידול ברווח. ברגע שהרווח גדל, מכפיל הרווח של החברה יורד והשוק צפוי להעלות את המניה למכפיל הרווח המייצג.
במורגן מדברים על סכום פנומנלי - כמעט טריליון דולר לרווח והמשמעות היא גידול של קרוב ל-20% ברווח התפעולי וגידול מרשים יותר בשורה התחתונה. אלו רמות גידול שלא זכורות בהיסטוריה בפרק זמן קצר, כשבמורגן מסבירים שהתהליך כבר החל והוא יתעצם השנה ושנה הבאה.
במקביל לעלייה ברווח, מדד ה-S&P עשוי לעלות במעל 20% בכדי להתאים את עצמו לרווחים החדשים.
השקעות עם פוטנציאל אדיר
המספרים המניעים את התחזיות קשורים ישירות להיקף ההשקעות. ארבעת ענקיות הטכנולוגיה - אלפבית, מיקרוסופט, אמזון ומטא שצפויות להוציא כמעט טריליון דולר בשלוש שנים על תשתיות, מרכזי נתונים, פיתוח תוכנה ויישומים מבוססי AI. זהו קצב השקעות חריג גם ביחס לעשורים הקודמים, וממחיש את האמון של החברות בכך שההשקעה תניב החזר מהיר יחסית.
- סיטי מעלה יעד ל-S&P 500: יעלה ב-8% בשנה הקרובה
- למה השוק האמריקני כנראה עדיין לא סיים עם השיאים ב-2025
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השימושים האפשריים מגוונים: החל ממוקדי שירות לקוחות שמבוססים על מערכות חכמות, דרך כלי פרסום ממוקדים יותר ועד אוטומציה מתקדמת של תהליכים לוגיסטיים. חלק מהחסכון יגיע מצמצום כוח אדם בתחומים מסוימים, אך ההיסטוריה מלמדת שכאשר פרודוקטיביות עולה, נוצרים גם מקומות עבודה חדשים בתחומים אחרים.

כיצד ארצות הברית הפכה להיות תלויה בחברה פרטית אחת בתחום החלל
SpaceX שולטת ב-83% משוק השיגורים העולמיים, וההצלחה המרשימה שלה יצרה תלות אסטרטגית קריטית מצד ארצות הברית, המעמידה את הממשל האמריקאי בפני אתגרים חדשים בתחום הביטחון הלאומי והתחום העסקי
השנה רשמה SpaceX שיא עם 134 שיגורים למסלול, פי שניים יותר מהתאגיד הסיני לטכנולוגיית חלל ותעופה, המתחרה הקרוב ביותר. הנתונים משקפים הצלחה מרשימה, אך גם תלות אמריקאית שאינה קיימת מאז הקמת תעשיית החלל הצבאית.
החברה של מאסק התפתחה מספק לתשתית קריטית. קפסולות Dragon ורקטות Falcon 9 מהוות כיום את הדרך העיקרית של ארצות הברית לשיגור אסטרונאוטים וציוד לתחנת החלל הבינלאומית. לוויני Starlink הפכו חיוניים לאספקת אינטרנט באזורים מרוחקים ולתקשורת בזמן עימותים עבור מדינות בעלות ברית.
הבסיס למצב הנוכחי נוצר עקב מונופול קודם. בשנת 2003, בואינג ולוקהיד איחדו את יכולות השיגור שלהן בחברה אחת – United Launch Alliance. החברה החדשה גבתה מהממשל מאות מיליוני דולרים לכל שיגור לווין, ויצרה מונופול שפתח את הדלת לחברות חדשניות.
מאסק זיהה את ההזדמנות בזמן הנכון
לאחר מכירת פייפאל בשנת 2002, הקים את SpaceX והחל בפיתוח רקטת Falcon 1. בשנת 2003, הוא הסיע את הרקטה ברחובות וושינגטון במטרה למשוך תשומת לב של סוכנויות ממשלתיות ולהשיג חוזים.
- טראמפ ניסה לבטל את החוזים של ספייס איקס, המהלך כשל
- ספייס איקס בדרך לשווי של 400 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שלבי הפיתוח הראשונים היו מלאים בכישלונות. שלושת השיגורים הראשונים של Falcon 1 נכשלו, והחברה כמעט הגיעה לפשיטת רגל. הצלחה הגיעה רק בשיגור הרביעי בשנת 2008, ברגע אחד קריטי שהציל את עתיד החברה. חודשים ספורים לאחר השיגור המוצלח הראשון,זכתה החברה בחוזה של 1.6 מיליארד דולר מנאס"א לביצוע 12 משימות אספקה לתחנת החלל הבינלאומית. החוזה הציל את החברה מפשיטת רגל והעניק לה את היציבות הפיננסית והאמינות הנדרשים לצמיחה עתידית.