משקיעי הרכב בארה"ב לחוצים - כמה משלם האמריקאי הממוצע על רכב בחודש?
השאלה שאיתה יתמודדו משקיעי הרכב ב-2023 תהיה עד כמה יכולים רוכשי המכוניות האמריקאיות להתמודד עם הלחץ בענף?
אחוז האנשים שמשלמים למעלה מ-1,000 דולר לחודש עבור התחבורה האישית שלהם הגיע לשיא ברבעון הראשון: 16.8% מהצרכנים שמימנו רכב חדש משלמים לא פחות מארבע ספרות, כך לפי ספקית הנתונים של תעשיית הרכב אדמונדס. לשם השוואה ברבעון הרביעי של 2022 האחוז עמד על 15.7% וברבעון הראשון של 2022 עמד על 10.3%. אם לא די בכך, ברבעון הראשון של 2021 רק 6.1% מרוכשי הרכבים החדשים שילמו יותר מ-1,000 דולר בחודש.
לא קשה לזהות את הסיבות - האינפלציה דחפה את מחירי המכוניות החדשות לרמות שיא בחודשים האחרונים, וגם המלאי הנמוך של מכוניות יד-שנייה, בין היתר בגלל ייצור נמוך עקב מגפת הקורונה בשנת 2020, שמר על מחירי המכוניות הללו גבוהים באופן חריג. מחירי רכב חדש ורכב יד-שנייה תמיד קשורים זה לזה והקונים תמיד ינסו להנדס לעצמם עסקה אופטימלית. העלאת שיעורי הריבית מקשה כמובן על היכולת לרכישת רכב. שיעור האחוז השנתי הממוצע על מכוניות חדשות שמומנו ברבעון הראשון של 2022 היה 7%, לעומת 4.4% ברבעון הראשון של 2021. זהו השיעור הגבוה ביותר שראתה אדמונדס מאז הרבעון הראשון של 2008.
במקביל, התשלומים החודשיים מזנקים למרות המחירים הגבוהים יותר של כלי הרכב. המקדמה הממוצעת עבור מכונית חדשה ברבעון הראשון עמדה על שיא של 7,000 דולר, עלייה של כמעט 1,000 דולר לעומת שנה לפני. הירידה ביכולת לרכוש רכב מטרידה מאוד את המשקיעים כך שמניות ג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS , פורד FORD MOTOR וטסלה TESLA INC ירדו ב-25% בממוצע במהלך 12 החודשים האחרונים. מדד ה-S&P 500 והנאסד"ק ירדו ב-9% ו-12%, בהתאמה, באותה תקופה.
אי הנוחות הזו בענף משתרעת מעבר ליצרני הרכב. מניית מלווה הרכב Ally Financial ALLY FINANCIAL INC ירדה ב-39% במהלך 12 החודשים האחרונים. המלאי אצל קמעונאית המכוניות המשומשות CarMax CARMAX INC ירד בכ-36%. גם המניה הממוצעת במדד ראסל 3000 לרכב וחלקי רכב ירדה בכמעט 40% במהלך 12 החודשים האחרונים.
- מוכר? כך תקנו רכב משומש בצורה הכי נכונה
- המכוניות המעופפות בדרך? מניית ג'ובי מזנקת ב-41%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברור שהמשקיעים מודאגים, אבל בפועל יותר מכוניות למעשה עוזבות מגרשי סוחרים כשסך מכירות הרכב בארה"ב עלו ב-2023 לעומת 2022. מכירות רכב בארה"ב מתבטאות בדרך כלל כשיעור שנתי מנוכה עונתיות (המכונה SAAR). ה-SAAR ברבעון הראשון של 2023 עמד על ממוצע של כ-15 מיליון יחידות, עלייה מ-14 מיליון ברבעון הראשון של 2022, זאת למרות שבשנה שעברה המחיר יותר השתלם.
שכר גבוה יותר לא יכול לפתור את החידה שבה בזמן שקשה לקנות רכב המכירות גבוהות יותר. השכר הממוצע עלה בכ-4% עד כה בשנת 2023 בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, כך על פי הלשכה לסטטיסטיקה בארה"ב, זאת כשהתשלום הממוצע לרכב עלה ב-11% מלפני שנה, בערך 730 דולר לחודש לעומת 656 דולר ברבעון הראשון של 2021. מכוניות יקרות יותר, המימון שלהן יקר יותר, ומכוניות תופסות נתח גדול יותר מהמשכורת של האמריקאי הממוצע. נחמה קטנה היא שלפחות מחיר הבנזין ירד בכ-25 סנט לגלון באותו הזמן, מה שחוסך לנהג הממוצע, אולי, 10 דולר לחודש.
- 1.את מי זה מעניין, דברו על ישראל! (ל"ת)ברי 11/04/2023 15:01הגב לתגובה זו

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון
אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה; מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים; 1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג
ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.
המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.
וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים.
המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות
הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.
- תבעו את סוכנות הנסיעות וזכו - "הסוכנות טעתה בתכנון הטיול"
- בריטניה מזהירה מפני הגעה לישראל ומשגרת מטוסי קרב למזרח התיכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

אורקל טסה ב-40%; לארי אליסון האיש העשיר בעולם
הונו של אליסון מוערך כעת ב-393 מיליארד דולר, כשלא רחוק ממנו נמצא אילון מאסק עם 385 מיליארד. במקום ה-3 נמצא מארק צוקרברג, עם 269 מיליארד
אורקל הפתיעה את וול סטריט עם תחזית צמיחה חסרת תקדים, בנוסף לזינוק דרמטי בצבר ההזמנות וצמיחה דו־ספרתית בענן. המניה מזנקת כעת ב-42% – העלייה היומית החדה ביותר שלה זה יותר מ־25 שנה – והוסיפה לשווי החברה יותר מ-200 מיליארד דולר. צפרא כץ הציגה חוזים חדשים עם השחקנים הגדולים בעולם ה־AI, בהם OpenAI, xAI, מטא, אנבידיה ו־AMD, והבהירה כי אורקל הפכה לכתובת מועדפת לעומסי עבודה בתחום.
לארי אליסון, מייסד החברה שמחזיק עדיין ב-40% ממניותיוה, הדגיש כי הבינה המלאכותית משנה כבר היום את החברה ואת כל תעשיית המחשוב , כשהיתרון של אורקל הוא בהקמת מרכזי נתונים בהיקפי ענק ובחיבור ישיר של בסיסי נתונים עסקיים למודלי שפה מתקדמים. לדבריו, השוק של הסקת מסקנות יהיה גדול אף יותר משוק אימון המודלים, ואורקל ערוכה להוביל גם בו. על רקע זה, ההון האישי של אליסון זינק תוך לילה אחד בכ־100 מיליארד דולר, והפך אותו נכון לכרגע לאיש העשיר בעולם .
הונו של אליסון מוערך כעת ב-393 מיליארד דולר, כשלא רחוק ממנו נמצא אילון מאסק עם 385 מיליארד. במקום ה-3 נמצא מארק צוקרברג, עם 269 מיליארד.
הבורסות בניו יורק פתחו את יום המסחר בעליות, אחרי פרסום נתוני אינפלציה חיוביים מהצפוי. מדד המחירים ליצרן (PPI) לחודש אוגוסט הפתיע בירידה של 0.1%, בניגוד להערכות השוק שציפו דווקא לעלייה מה שמעורר תקווה מחודשת להפחתת ריבית מצד הפד' כבר בהחלטה הקרובה ואפילו
כזאת שתהיה אגרסיבית יותר - ה-PPI בארה"ב מפתיע כלפי מטה: ירידה של 0.1% לעומת צפי לעלייה
- הנאסד״ק עלה ב-0.4%; וויקס ויונייטד הלת׳ זינקו ב-9%
- נעילה חיובית בוול-סטריט; נובה קפצה ב-7%, רובינהוד זינקה ב-16%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בינתיים
המגמה מעורבת, ה-S&P 500 מוסיף כ-0.4%, הנאסד"ק עולה ב-0.2%, והדאו ג'ונס יורד כ-0.5%. שלושת המדדים חתמו את יום המסחר הקודם בשיאים היסטוריים, כאשר מדד הנאסד"ק טיפס אמש גם לשיא תוך-יומי חדש.