פקקים איילון
צילום: תמר מצפי
מדריך

מוכר? כך תקנו רכב משומש בצורה הכי נכונה

בשוק שבו יש הרבה הונאות, אנשים מנסים להסתיר ליקויים וכל אחד חושב שהאחר מנסה לעקוץ אותו, חשוב לדעת מה לשוב לעשות ולבדוק. מדריך "ביזפורטל" לרכישת רכב מיד שנייה

עוזי גרסטמן | (3)

קניית רכב משומש מיד שנייה היא החלטה כלכלית חשובה לרבים, ונעשית בדרך כלל כשאין אפשראות לקנות רכב חדש מהיבואן. השוק הישראלי מציע מגוון רחב של כלי רכב מיד שנייה, ובדרך כלל מדובר בחיסכון משמעותי לעומת רכישת רכב חדש. עם זאת, כמו בכל עסקה גדולה, יש סיכונים שצריך להיות מודעים אליהם, ולבצע את הבדיקות המתאימות לפני קבלת ההחלטה.

רבים מעדיפים לרכוש רכב יד שנייה בגלל היתרון הכלכלי הברור. ירידת הערך של רכב חדש היא חדה במיוחד בשנים הראשונות. לאחר שלוש שנים בלבד, רכב חדש עשוי לאבד 30%-40% מערכו, ולכן קנייה של רכב בן שלוש או ארבע שנים מאפשרת ליהנות מרכב במצב טוב, מבלי לספוג את ירידת הערך הגדולה הזו.

ירידת הערך של רכב חדש בשנים הראשונות היא חדה במיוחד צילום: תמר מצפי

דוגמה לכך ניתן לראות בשוק כלי הרכב המשפחתיים: רכב חדש מדגם מסוים שיצא מהסוכנות יעלה כ-120 אלף שקל, בעוד שגירסה משומשת של אותו רכב מ-2020 תעלה כ-80 אלף שקל בלבד. מדובר בחיסכון משמעותי ללא ירידה משמעותית באיכות הרכב.

יתרונות ברכישת רכב משומש:

חיסכון כספי – מחיר הרכב נמוך בהרבה מזה של רכב חדש.

בחירה רחבה יותר – בשוק היד השנייה ניתן למצוא מגוון רחב של דגמים, כולל כאלה שכבר לא מיוצרים.

ירידת ערך נמוכה יותר – לאחר שהרכב עבר את השנים הראשונות, ירידת הערך שלו מתונה יותר.

חסרונות ברכישת רכב משומש:

סיכון של קניית רכב עם בעיות מכניות – רכב משומש עלול לסבול מבלאי או תקלות שלא תמיד ניתן לזהות בקלות.

אחריות מוגבלת – רכב יד שנייה לרוב לא יכלול אחריות מקיפה כמו רכב חדש מהיבואן.

מה חשוב לבדוק לפני שקונים רכב יד שנייה?

כשמחליטים לרכוש רכב משומש יש כמה פרמטרים חשובים שצריך לקחת בחשבון לפני החתימה על העסקה:

ההיסטורה של הרכב – אחד הדברים החשובים ביותר שצריך לבדוק הוא ההיסטוריה של הרכב - מידע על תאונות קודמות, טיפולים ותיקונים, ובעיקר על מספר הידיים שעבר הרכב. כך לדוגמה, רכב שעבר תאונה קשה עשוי להיראות טוב למראית עין, אך הנזק יכול להשפיע על ביצועי הרכב והבטיחות שלו.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

דו"ח של מכון בדיקה יכול להוריד את המחיר שדורש המוכר צילום: pexels

בדיקה במכון בדיקה מקצועי – מומלץ לקחת את הרכב לבדיקה במכון מוסמך לפני הרכישה. הבדיקה תחשוף את מצב המנוע, השלדה, מערכות החשמל והבלמים, ובאופן כללי תיתן תמונה של מצב הרכב. במקרים רבים, דו"ח של מכון בדיקה יכול להוריד את המחיר שהמוכר דורש או לחשוף בעיות שלא נראו בבדיקה הראשונית.

בדיקת רישום ברשות הרישוי – חשוב לבדוק את הרכב ברישום במשרד הרישוי ולוודא שהוא לא משועבד, ממושכן או מעוקל. כמו כן, יש לוודא את מספר הבעלים הקודמים, שכן רכב שעבר מספר רב של ידיים עלול לסבול מבלאי גבוה יותר.

מסמכי תחזוקה וטיפולים – אם הרכב שמור עם תיעוד טיפולים מסודר, זו אינדיקציה טובה לכך שהרכב טופל היטב. לעתים קרובות, כלי רכב מטופלים ברשתות מוסכים מורשים ומסמכים אלה יעידו על תחזוקה סדירה ואיכותית של הרכב.

הבדיקות המעמיקות מסייעות בכמה דברים. ראשית הן נותנות הגנה מסוימת על ההשקעה ברכב, בכך שהן מאפשרות לוודא שהרכב במצב תקין, ולא תצטרכו להוציא סכומים משמעותיים על תיקונים בעתיד הקרוב. בנוסף, בדיקה מקצועית תוכל לחשוף תקלות או בעיות נסתרות ברכב, כמו תאונות או נזקים שיכולים להשפיע על הביצועים והבטיחות.

מנגד, לבדיקות האלה יש גם חסרונות אפשריים. כך למשל, הן עולות כסף, ולעתים גם אם הרכב לא נרכש בסופו של דבר. כמו כן, מדובר בתהליך ארוך ומורכב – הצורך בבדיקות מקיפות יכול להאריך את זמן החיפוש אחר הרכב המתאים.

סוגי מוכרים: סוכנויות, אנשים פרטיים ועסקות טרייד-אין

קנייה מאדם פרטי: זוהי אפשרות נפוצה בשוק היד השנייה. מדובר בעסקה ישירה בין הקונה למוכר, מה שמאפשר גמישות במו"מ על המחיר, ולעתים מחירים נוחים יותר.

יתרונות:

מחיר נמוך יותר – מחירים של כלי רכב מאנשים פרטיים נוטים להיות נמוכים יותר מאשר בסוכנויות רכב.

גמישות במו"מ – קל יותר להגיע להסכמות על המחיר מול אנשים פרטיים.

חסרונות:

חוסר ודאות – אין ביטחון לגבי מצב הרכב, ולעתים המוכר יסתיר פרטים בעייתיים.

אחריות מוגבלת – עסקה פרטית אינה כוללת אחריות על הרכב.

קנייה מסוכנות רכב: סוכנויות רכב רבות מציעות כל רכב מיד שנייה, ולעתים מדובר בכלי רכב שנרכשו במבצעי טרייד-אין.

יתרונות:

שקט נפשי – סוכנויות רבות מציעות אחריות חלקית על הרכב.

מגוון רחב – אפשרות בחירה בין מספר דגמים ויצרנים.

חסרונות:

מחיר גבוה יותר – המחירים שמציעות הסוכנויות עבור כלי הרכב יהיו לרוב גבוהים יותר מהמחירים מאנשים פרטיים.

היצע מוגבל – ייתכן שהסוכנות לא תציע בדיוק את הדגם שאתם רוצים לקנות.

עסקות טרייד-אין: חלק מהסוכנויות מציעות עסקות טרייד-אין, שבמסגרתן הלקוח מוסר את הרכב הישן שלו, ומקבל הנחה עבור הרכב החדש שהוא רוכש.

יתרונות:

חיסכון בזמן – אין צורך למכור את הרכב הישן שלכם באופן עצמאי.

נוחות – העסקה מתבצעת במקום אחד, ללא צורך במו"מ ממושך.

חסרונות:

שווי נמוך לרכב הישן – שווי הרכב שנמסר בעסקת טרייד-אין לרוב יהיה נמוך מהמחיר שלו בשוק.

כדאי לקנות רכב של ליסינג?

רכבי ליסינג נהפכו למצרך מבוקש בשוק היד השנייה בישראל, בעיקר בגלל ירידת הערך הנמוכה שלהם לעומת כלי רכב פרטיים.

יתרונות:

תחזוקה מסודרת – רכבי ליסינג מטופלים לרוב במוסכים מורשים, ויש תיעוד מלא של כל הטיפולים והתיקונים שבוצעו בהם.

מחיר נמוך יחסית – רכבי ליסינג נמכרים לעתים במחיר נמוך יותר מהמקבילים הפרטיים שלהם.

חסרונות:

שימוש אינטנסיבי – רכבי ליסינג עשויים להיות עם קילומטראז' גבוה - מה שעשוי להביא לבלאי מואץ של חלקי הרכב.

סיכון לבלאי נסתר – בשל השימוש האינטנסיבי, ייתכנו בעיות שלא תמיד ניתן לגלות בבדיקות ראשוניות.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    ירון 25/10/2024 15:10
    הגב לתגובה זו
    פחחח, ניכר שהכותב אינו מבין בתחום כתיבתו. רכישת רכב יד שניה מחברות ליסינג עדיפה ביי פר על רכישה מאדם פרטי בכל היבט ומימד אפשריים (מצב הרכב, אחריות, טיפולים, תיקונים ובוודאי גם במחיר הרכב).
  • 2.
    רכב 0 ק"מ?יד שניה 0 ק"מ (ל"ת)
    מיכא 25/10/2024 15:01
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ניר 25/10/2024 14:08
    הגב לתגובה זו
    מה חדש פה? דבר שני רכב ליסינג הוא לרוב ללא תחזוקה תקינה כמו שרשום בכתבה. מרשים לעצמם לזלזל לרוב.
מטרו (נת"ע)מטרו (נת"ע)

פרויקט המטרו בגוש דן יוצא לדרך: טעות היסטורית או הצלחה ענקית?

פרויקט שהתחיל ב-150 מיליארד שקל ויסתיים אולי ב-250 מיליארד; פרויקט שאמור להסתיים ב-2040 אבל כמו תמיד תהיה דחייה וכשהפרויקט יהיה מוכן סיכוי טוב שלא יהיה צריך אותו - כי יש רובוטקסי, אוטובוסים אוטונומיים ויהיו פחות רכבים ופקקים 

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

המטרו יהיה מוכן עוד 15 עד 20 שנה. בינתיים הוא יעלה לנו בין 150 מיליארד שקל ל-250 מיליארד שקל. אין כמעט התנגדות למהלך הזה, יש כמעט תמימות דעים, אבל צריכה להיות ביקורת ענקית - עד שהמטרו יהיה מוכן וקחו בחשבון עיכובים כי תמיד יש עיכובים, וקחו בחשבון גם מסגרת תקציבית גדולה יותר כי תמיד יש בריחה מהמסגרת, כבר לא יצטרכו אותו במתכונת הנוכחית. יש רכבים אוטונומיים, יש רובוטקסי, יש סיכוי טוב שהיקף התעבורה דווקא יירד באזור המרכז, ויהיו פחות רכבים כי אנשים יסתמכו על רובוטקסי ופתרונות אוטנומיים - אוטובוסים אוטונומיים, וזה אומר שיהיו כאלו שיחזיקו רכב ובזמן שהם לא יצטרכו אותו הוא יהיה מונית שמייצרת להם כסף. מנגד, יהיו אחרים שיסעו במוניות האלו. זה יהיה שוק תחרותי עם עלויות נמוכות - סוג של אובר זול יותר, וזה יוביל לכך שאנשים לא יחזיקו רכבים. 

פחות 3%-5% מהרכבים זו תחזית סבירה ובמצב כזה, לא יהיו פקקים. אז למה לעשות מטרו בתקציב ענק - הפרויקט הכי גדול במדינה מאז הקמתה, כשלא יהיה צריך אותו?   למה המדינה לא מבינה שהיא נכנסת "למסיבה" כשהיא נגמרת. מטרו זה היסטוריה - רכבים אוטנומיים זה העתיד. 

אם זה היה פרויקט קטן ניחא, אבל חישבנו את העלויות שלו - אתם לא תאמינו כמה זה עולה למשפחה. תניחו שזה יהיה אפילו בעלות סבירה 200 מיליארד שקל ל-20 שנה. 10 מיליארד שקל בשנה. בישראל חיים 10 מיליון אנשים וזה אומר שכל אחד מהם משלם בממוצע על הפרויקט הזה 1,000 שקל בשנה. משפחה של 5 נפשות משלמת בממוצע 5,000 שקל וזה יימשך 20 שנה!

כששואלים איפה הכסף? זאת התשובה. פרויקטים שמפרנסים אלפי ורבבות אנשים, חברות ביצוע, קבלנים ועוד - אבל האמת שלא צריך אותם. אגב, במשרד התחבורה לא מכירים ולא יודעים על חלופות. שאלנו אותם למה לא לחכות לרובוטקסי ואם יש עבודת מטה מסודרת? אמרנו שרק בשנה האחרונה הרובוטקסי נכנס בעולם ומדובר במהפכה של ממש והמטרו הוא פרויקט שהוכרז עליו לפני מספר שנים לפני שידעו על ההתפתחויות הטכנולוגיות ואולי הוא בכלל לא ריאלי כעת. לא התייחסו לרובוטקסי ברצינות ודי נפנפו אותנו. אבל הבנו שאף אחד לא בחן את הרובוטקסי והמוניות והאוטובוסים האוטונומיים והשפעתם על התחבורה עוד 15-20 שנים. זו יכולה להיות בכייה לדורות. 


אבן דרך בהקמת המטרו

היום מדווח משרד התחבורה כי פרויקט המטרו בתל אביב, עבר לשלב ביצועי ראשוני עם פרסום מכרזי ההכשרה מוקדמת לקבלנים. חברת נת"ע, האחראית על הפיתוח, הזמינה חברות בינלאומיות ומקומיות להתמודד על 11 חבילות עבודה בשלב הראשון, בהיקף של 65 מיליארד שקלים, כ-17 מיליארד דולר. השלב כולל חפירת 78 קילומטרים של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, שישמשו כטבעת פנימית של הרשת.

מטרו (נת"ע)מטרו (נת"ע)

פרויקט המטרו בגוש דן יוצא לדרך: טעות היסטורית או הצלחה ענקית?

פרויקט שהתחיל ב-150 מיליארד שקל ויסתיים אולי ב-250 מיליארד; פרויקט שאמור להסתיים ב-2040 אבל כמו תמיד תהיה דחייה וכשהפרויקט יהיה מוכן סיכוי טוב שלא יהיה צריך אותו - כי יש רובוטקסי, אוטובוסים אוטונומיים ויהיו פחות רכבים ופקקים 

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

המטרו יהיה מוכן עוד 15 עד 20 שנה. בינתיים הוא יעלה לנו בין 150 מיליארד שקל ל-250 מיליארד שקל. אין כמעט התנגדות למהלך הזה, יש כמעט תמימות דעים, אבל צריכה להיות ביקורת ענקית - עד שהמטרו יהיה מוכן וקחו בחשבון עיכובים כי תמיד יש עיכובים, וקחו בחשבון גם מסגרת תקציבית גדולה יותר כי תמיד יש בריחה מהמסגרת, כבר לא יצטרכו אותו במתכונת הנוכחית. יש רכבים אוטונומיים, יש רובוטקסי, יש סיכוי טוב שהיקף התעבורה דווקא יירד באזור המרכז, ויהיו פחות רכבים כי אנשים יסתמכו על רובוטקסי ופתרונות אוטנומיים - אוטובוסים אוטונומיים, וזה אומר שיהיו כאלו שיחזיקו רכב ובזמן שהם לא יצטרכו אותו הוא יהיה מונית שמייצרת להם כסף. מנגד, יהיו אחרים שיסעו במוניות האלו. זה יהיה שוק תחרותי עם עלויות נמוכות - סוג של אובר זול יותר, וזה יוביל לכך שאנשים לא יחזיקו רכבים. 

פחות 3%-5% מהרכבים זו תחזית סבירה ובמצב כזה, לא יהיו פקקים. אז למה לעשות מטרו בתקציב ענק - הפרויקט הכי גדול במדינה מאז הקמתה, כשלא יהיה צריך אותו?   למה המדינה לא מבינה שהיא נכנסת "למסיבה" כשהיא נגמרת. מטרו זה היסטוריה - רכבים אוטנומיים זה העתיד. 

אם זה היה פרויקט קטן ניחא, אבל חישבנו את העלויות שלו - אתם לא תאמינו כמה זה עולה למשפחה. תניחו שזה יהיה אפילו בעלות סבירה 200 מיליארד שקל ל-20 שנה. 10 מיליארד שקל בשנה. בישראל חיים 10 מיליון אנשים וזה אומר שכל אחד מהם משלם בממוצע על הפרויקט הזה 1,000 שקל בשנה. משפחה של 5 נפשות משלמת בממוצע 5,000 שקל וזה יימשך 20 שנה!

כששואלים איפה הכסף? זאת התשובה. פרויקטים שמפרנסים אלפי ורבבות אנשים, חברות ביצוע, קבלנים ועוד - אבל האמת שלא צריך אותם. אגב, במשרד התחבורה לא מכירים ולא יודעים על חלופות. שאלנו אותם למה לא לחכות לרובוטקסי ואם יש עבודת מטה מסודרת? אמרנו שרק בשנה האחרונה הרובוטקסי נכנס בעולם ומדובר במהפכה של ממש והמטרו הוא פרויקט שהוכרז עליו לפני מספר שנים לפני שידעו על ההתפתחויות הטכנולוגיות ואולי הוא בכלל לא ריאלי כעת. לא התייחסו לרובוטקסי ברצינות ודי נפנפו אותנו. אבל הבנו שאף אחד לא בחן את הרובוטקסי והמוניות והאוטובוסים האוטונומיים והשפעתם על התחבורה עוד 15-20 שנים. זו יכולה להיות בכייה לדורות. 


אבן דרך בהקמת המטרו

היום מדווח משרד התחבורה כי פרויקט המטרו בתל אביב, עבר לשלב ביצועי ראשוני עם פרסום מכרזי ההכשרה מוקדמת לקבלנים. חברת נת"ע, האחראית על הפיתוח, הזמינה חברות בינלאומיות ומקומיות להתמודד על 11 חבילות עבודה בשלב הראשון, בהיקף של 65 מיליארד שקלים, כ-17 מיליארד דולר. השלב כולל חפירת 78 קילומטרים של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, שישמשו כטבעת פנימית של הרשת.