מוכר? כך תקנו רכב משומש בצורה הכי נכונה
בשוק שבו יש הרבה הונאות, אנשים מנסים להסתיר ליקויים וכל אחד חושב שהאחר מנסה לעקוץ אותו, חשוב לדעת מה לשוב לעשות ולבדוק. מדריך "ביזפורטל" לרכישת רכב מיד שנייה
קניית רכב משומש מיד שנייה היא החלטה כלכלית חשובה לרבים, ונעשית בדרך כלל כשאין אפשראות לקנות רכב חדש מהיבואן. השוק הישראלי מציע מגוון רחב של כלי רכב מיד שנייה, ובדרך כלל מדובר בחיסכון משמעותי לעומת רכישת רכב חדש. עם זאת, כמו בכל עסקה גדולה, יש סיכונים שצריך להיות מודעים אליהם, ולבצע את הבדיקות המתאימות לפני קבלת ההחלטה.
רבים מעדיפים לרכוש רכב יד שנייה בגלל היתרון הכלכלי הברור. ירידת הערך של רכב חדש היא חדה במיוחד בשנים הראשונות. לאחר שלוש שנים בלבד, רכב חדש עשוי לאבד 30%-40% מערכו, ולכן קנייה של רכב בן שלוש או ארבע שנים מאפשרת ליהנות מרכב במצב טוב, מבלי לספוג את ירידת הערך הגדולה הזו.
ירידת הערך של רכב חדש בשנים הראשונות היא חדה במיוחד צילום: תמר מצפי
דוגמה לכך ניתן לראות בשוק כלי הרכב המשפחתיים: רכב חדש מדגם מסוים שיצא מהסוכנות יעלה כ-120 אלף שקל, בעוד שגירסה משומשת של אותו רכב מ-2020 תעלה כ-80 אלף שקל בלבד. מדובר בחיסכון משמעותי ללא ירידה משמעותית באיכות הרכב.
- מאופציות אמריקאיות ואירופאיות עד מרווחי סטרייק - הידע שלא תוכלו לסחור בלעדיו
- עולם האופציות: מ-Call ו-Put ועד סטרייק ופרמיה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יתרונות ברכישת רכב משומש:
חיסכון כספי – מחיר הרכב נמוך בהרבה מזה של רכב חדש.
בחירה רחבה יותר – בשוק היד השנייה ניתן למצוא מגוון רחב של דגמים, כולל כאלה שכבר לא מיוצרים.
ירידת ערך נמוכה יותר – לאחר שהרכב עבר את השנים הראשונות, ירידת הערך שלו מתונה יותר.
חסרונות ברכישת רכב משומש:
סיכון של קניית רכב עם בעיות מכניות – רכב משומש עלול לסבול מבלאי או תקלות שלא תמיד ניתן לזהות בקלות.
אחריות מוגבלת – רכב יד שנייה לרוב לא יכלול אחריות מקיפה כמו רכב חדש מהיבואן.
מה חשוב לבדוק לפני שקונים רכב יד שנייה?
כשמחליטים לרכוש רכב משומש יש כמה פרמטרים חשובים שצריך לקחת בחשבון לפני החתימה על העסקה:
ההיסטורה של הרכב – אחד הדברים החשובים ביותר שצריך לבדוק הוא ההיסטוריה של הרכב - מידע על תאונות קודמות, טיפולים ותיקונים, ובעיקר על מספר הידיים שעבר הרכב. כך לדוגמה, רכב שעבר תאונה קשה עשוי להיראות טוב למראית עין, אך הנזק יכול להשפיע על ביצועי הרכב והבטיחות שלו.
- כלמוביל מאגפת את פריסבי - משיקה ג'אקו 8 ב 230 אש"ח
- פרסום ראשון - ג'ילי STARRAY פלאג אין בדרך לישראל
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- שיא ישראלי חדש - פרארי ב-18,000,000 שקל
דו"ח של מכון בדיקה יכול להוריד את המחיר שדורש המוכר צילום: pexels
בדיקה במכון בדיקה מקצועי – מומלץ לקחת את הרכב לבדיקה במכון מוסמך לפני הרכישה. הבדיקה תחשוף את מצב המנוע, השלדה, מערכות החשמל והבלמים, ובאופן כללי תיתן תמונה של מצב הרכב. במקרים רבים, דו"ח של מכון בדיקה יכול להוריד את המחיר שהמוכר דורש או לחשוף בעיות שלא נראו בבדיקה הראשונית.
בדיקת רישום ברשות הרישוי – חשוב לבדוק את הרכב ברישום במשרד הרישוי ולוודא שהוא לא משועבד, ממושכן או מעוקל. כמו כן, יש לוודא את מספר הבעלים הקודמים, שכן רכב שעבר מספר רב של ידיים עלול לסבול מבלאי גבוה יותר.
מסמכי תחזוקה וטיפולים – אם הרכב שמור עם תיעוד טיפולים מסודר, זו אינדיקציה טובה לכך שהרכב טופל היטב. לעתים קרובות, כלי רכב מטופלים ברשתות מוסכים מורשים ומסמכים אלה יעידו על תחזוקה סדירה ואיכותית של הרכב.
הבדיקות המעמיקות מסייעות בכמה דברים. ראשית הן נותנות הגנה מסוימת על ההשקעה ברכב, בכך שהן מאפשרות לוודא שהרכב במצב תקין, ולא תצטרכו להוציא סכומים משמעותיים על תיקונים בעתיד הקרוב. בנוסף, בדיקה מקצועית תוכל לחשוף תקלות או בעיות נסתרות ברכב, כמו תאונות או נזקים שיכולים להשפיע על הביצועים והבטיחות.
מנגד, לבדיקות האלה יש גם חסרונות אפשריים. כך למשל, הן עולות כסף, ולעתים גם אם הרכב לא נרכש בסופו של דבר. כמו כן, מדובר בתהליך ארוך ומורכב – הצורך בבדיקות מקיפות יכול להאריך את זמן החיפוש אחר הרכב המתאים.
סוגי מוכרים: סוכנויות, אנשים פרטיים ועסקות טרייד-אין
קנייה מאדם פרטי: זוהי אפשרות נפוצה בשוק היד השנייה. מדובר בעסקה ישירה בין הקונה למוכר, מה שמאפשר גמישות במו"מ על המחיר, ולעתים מחירים נוחים יותר.
יתרונות:
מחיר נמוך יותר – מחירים של כלי רכב מאנשים פרטיים נוטים להיות נמוכים יותר מאשר בסוכנויות רכב.
גמישות במו"מ – קל יותר להגיע להסכמות על המחיר מול אנשים פרטיים.
חסרונות:
חוסר ודאות – אין ביטחון לגבי מצב הרכב, ולעתים המוכר יסתיר פרטים בעייתיים.
אחריות מוגבלת – עסקה פרטית אינה כוללת אחריות על הרכב.
קנייה מסוכנות רכב: סוכנויות רכב רבות מציעות כל רכב מיד שנייה, ולעתים מדובר בכלי רכב שנרכשו במבצעי טרייד-אין.
יתרונות:
שקט נפשי – סוכנויות רבות מציעות אחריות חלקית על הרכב.
מגוון רחב – אפשרות בחירה בין מספר דגמים ויצרנים.
חסרונות:
מחיר גבוה יותר – המחירים שמציעות הסוכנויות עבור כלי הרכב יהיו לרוב גבוהים יותר מהמחירים מאנשים פרטיים.
היצע מוגבל – ייתכן שהסוכנות לא תציע בדיוק את הדגם שאתם רוצים לקנות.
עסקות טרייד-אין: חלק מהסוכנויות מציעות עסקות טרייד-אין, שבמסגרתן הלקוח מוסר את הרכב הישן שלו, ומקבל הנחה עבור הרכב החדש שהוא רוכש.
יתרונות:
חיסכון בזמן – אין צורך למכור את הרכב הישן שלכם באופן עצמאי.
נוחות – העסקה מתבצעת במקום אחד, ללא צורך במו"מ ממושך.
חסרונות:
שווי נמוך לרכב הישן – שווי הרכב שנמסר בעסקת טרייד-אין לרוב יהיה נמוך מהמחיר שלו בשוק.
כדאי לקנות רכב של ליסינג?
רכבי ליסינג נהפכו למצרך מבוקש בשוק היד השנייה בישראל, בעיקר בגלל ירידת הערך הנמוכה שלהם לעומת כלי רכב פרטיים.
יתרונות:
תחזוקה מסודרת – רכבי ליסינג מטופלים לרוב במוסכים מורשים, ויש תיעוד מלא של כל הטיפולים והתיקונים שבוצעו בהם.
מחיר נמוך יחסית – רכבי ליסינג נמכרים לעתים במחיר נמוך יותר מהמקבילים הפרטיים שלהם.
חסרונות:
שימוש אינטנסיבי – רכבי ליסינג עשויים להיות עם קילומטראז' גבוה - מה שעשוי להביא לבלאי מואץ של חלקי הרכב.
סיכון לבלאי נסתר – בשל השימוש האינטנסיבי, ייתכנו בעיות שלא תמיד ניתן לגלות בבדיקות ראשוניות.
- 3.ירון 25/10/2024 15:10הגב לתגובה זופחחח, ניכר שהכותב אינו מבין בתחום כתיבתו. רכישת רכב יד שניה מחברות ליסינג עדיפה ביי פר על רכישה מאדם פרטי בכל היבט ומימד אפשריים (מצב הרכב, אחריות, טיפולים, תיקונים ובוודאי גם במחיר הרכב).
- 2.רכב 0 ק"מ?יד שניה 0 ק"מ (ל"ת)מיכא 25/10/2024 15:01הגב לתגובה זו
- 1.ניר 25/10/2024 14:08הגב לתגובה זומה חדש פה? דבר שני רכב ליסינג הוא לרוב ללא תחזוקה תקינה כמו שרשום בכתבה. מרשים לעצמם לזלזל לרוב.

למה סוחרי הרכב בעולם מקנאים בסוחרי הרכב בישראל?
במשך חמישה העשורים שאחרי מלחמת העולם השניה, תעשיית הרכב היתה התעשייה שהובילה את כלכלת העולם המערבי. זו היתה תעשיה שתרמה לפעילות הכלכלית וליכולת ניידות אישית, ותרמה תרומה חשובה לכלכלה ולחברה. זו היתה התעשיה עליה התבסס והתפתח העולם המערבי והדמוקרטי, בעוד בריה״מ וסין, דיקטטורות קומוניסטיות, כשלו בפיתוח תעשיות רכב עצמאיות ונמצאו בפיגור במירוץ הטכנולוגי הגלובלי.
גם היום תעשיית הרכב עודנה תעשייה מורכבת, בעלת שכבות רבות של ייצור ומסחר, המגלגלת טריליוני דולרים בשנה ומעסיקה מיליוני עובדים. אולם בשל היותה תעשייה תחרותית המרווחים בה אינה גבוהים, גם אם הרווחים, במספרים מוחלטים, אינם נמוכים. בעשורים האחרונים חלפה התעשייה הדיגיטלית על פני תעשיית הרכב, לכל הפחות ברווחים ובמרווחי הרווח, לא מעט בגלל שזו תעשיה שאינה דמוקרטית, אינה תחרותית, נשלטת ע״י קבוצות טכנולוגיה חזקות, שאין כיום מי שיכול להתמודד נגד עוצמתן.
לישראל אין יד ורגל בתעשיית הרכב העולמית, למעט מקרים בודדים ושוליים, אולם יבואניות הרכב הישראליות הן, לכאורה, חלק ממארג גלובלי של מסחר בכלי רכב. אולם למעשה מדובר בבועה, שבגלל התפתחות היסטורית, יצרה חממה שבה הרווחים של יבואניות הרכב חורגים מכל מה שמוכר בתעשיית הרכב העולמית.
במבנה הסחר יש שני שלבים עיקריים של יצירת ערך מוסף והמרווחים הגולמיים בו נעים בסביבות 5% ואף פחות.
התפלגות הכנסות (משמאל) ורווח גולמי של קבוצת אוטוניישן 2024 (אוטוניישן דו״ח שנתי 2024)
- האם הרכב החדש מהיבואן אכן חדש וללא נזק?
- הנחה במס קנייה ברכישת רכב - סיכוי קטן שזה יגיע אליכם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כלי רכב עובר מיצרנית הרכב ללקוח הסופי דרך שתי תחנות עיקריות: חברות הפצה (distribution), שהן לרוב בבעלות יצרניות הרכב, המוכרות את כלי הרכב לסוכנויות המכירות (dealerships). חברות אלה, למשל פולקסווגן UK, בבעלות קבוצת פולקסווגן, מפיצות את מכוניות הקבוצה לדילרים, לעיתים עצמאיים לעיתים לקבוצת עסקים שבבעלותה סוכנויות לשיווק כלי רכב ללקוחות הסופיים. קבוצת עסקים כזו יכולה להחזיק מאות סוכנויות ולשווק עשרות מותגים. קבוצות אלה גם מוכרות שירותי מוסך וחלפים. בארה״ב יצרניות הרכב הן גם המפיצות, אולם אסור להן להחזיק סוכנויות למכירות כלי רכב ללקוח הסופי (עד שטסלה שברה את האיסור הזה). Inchape, חברת הפצת כלי רכב הפועלת מבריטניה, מפיצה כלי רכב באזורים אחדים בעולם שבהם ליצרניות הרכב לא כדאי לפתוח חברות הפצה בבעלותן. ישראל היתה יכולה להיות אחד היעדים של החברה זו, אולם המבנה ההיסטורי של יבוא כלי רכב לישראל אינו מאפשר זאת.
ג'אקו 8 פלאג אין הייבריד. צילום יצרןכלמוביל מאגפת את פריסבי - משיקה ג'אקו 8 ב 230 אש"ח
כלמוביל השיקה את הג'אקו 8 פלאג אין הייבריד. קרוסאובר בסגמנט D-SUV עם שבעה מקומות וטווח חשמלי של 134 ק"מ.
מחיר גרסת הכניסה 230.0 אש"ח, זול ב 15.0 אש"ח מאחיו לקונצרן, הצ'רי טיגו 9 פלאג אין.
אחרי שפגשנו את הג'אקו 8 בסין, השיקה הבוקר כלמוביל את הג'אקו 8 בשוק הישראלי, וסיפקה תשובות שלאלות טכניות שנותרו פתוחות וכמובן מחיר.
הג'אקו 8 פלאג אין הייבריד הוא כזכור קרוסאובר גדול בסגמנט D-SUV עם שבעה מקומות, החולק פלטפורמה עם האומודה 9 שתושק בקרוב, והצ'רי טיגו 9 שהושק על ידי פריסבי לאחרונה.
אין צורך לחזור על כל הפרטים הטכניים, רק נזכיר בסיס גלגלים של 2.82 ס"מ המספק מרווח פנימי ראוי.
מערכת הנעה של הג'אקו 8 משלבת מנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר, לצד שלושה מנועים חשמליים, אחד אחורי ושניים קדמיים. מנוע הבנזין מספק 143 כ"ס ומומנט של 21.9 קג"מ. המנוע החשמלי האחורי מפתח 238 כ"ס ומומנט של 31.6 קג"מ. למנועים החשמליים הקדמיים הספקים שונים כך שהראשון עם 101 כ"ס ומומנט של 17.3 קג"מ, ואילו השני עם 122 כ"ס ומומנט של 22.4 קג"מ.
- ג'אקו 8 PHEV - מחמם את התחרות בסגמנט שבעה מושבים
- ג'אקו 5 וג'אקו 8 בדרך לישראל - תיגבור משמעותי לג'אקו 7
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
