בנק FRC
צילום: טוויטר
משבר בבנקאות

מניית FRC המשיכה לצנוח למרות הזרקת נזילות של 30 מיליארד דולר - תשואות האג"ח המשיכו לרדת

לא ברור מה יותר מפחיד - שמועות על כך שבנק מסוים עומד לקרוס או שאותו הבנק שהיה עתיד לקרוס קיבל עשרות מיליארדי דולרים והמניה שלו בכל זאת ממשיכה לצנוח, ביותר מ-30% - המקרה של פירסט ריפאבליק בנק 
מתן קובי | (3)

למרות החילוץ של הפד' וה-FDIC נראה שהמשבר בסקטור הבנקים עוד לא מאחורינו. אתמול (חמישי) הודיעו 11 בנקים שונים על כך שיזרימו 30 מיליארד דולר ל- FIRST REPUBLIC BANK בכדי למנוע קריסה נוספת, בין אותם הבנקים נמנים  BANK OF AMERICA ,  JP MORGAN ,  GOLDMAN SACHS ועוד (שהמניות שלהם קרסו גם הן עקב המצב). "הפעולה הזאת, של הבנקים הגדולים באמריקה, משקפת את האמון שלהם בבנק FRC ובנקים בכל הגדלים" אמרו הבנקים בהודעה משותפת.

יכול להיות שהבנקים טעו באמון שלהם, ושפכו 30 מיליארד דולר לפח?

מניית FRC נפלה היום ב-33%, אחרי שאתמול עלתה ב-10% על רקע ההבנה שיוזרמו אליה כספים. בסה"כ היא איבדה 80% בשבוע. במילים אחרות, המשקיעים עדיין חוששים, אפילו מבוהלים. הבהלה הזאת משליכה גם על אגרות החוב הממשלתיות. 

תשואות האג"ח של ממשלת ארה"ב המשיכו לצנוח בשיעורים חדים - התשואה על האג"ח לשנתיים נפלה ב-0.25% ל-3.835%, התשואה על האג"ח לעשור איבדה היום ירדה ב-0.15% והגיעה לרמה של 3.425%. המשקיעים פוחדים, הם מבינים שמשהו לא טוב מתבשל והם בעצם אומרים לפד' - עם כל הכבוד למלחמה באינפלציה ולהעלאות הריבית, משהו כאן הולך להשבר בקרוב וכדאי מאוד שתורידו את הריבית בחזרה למטה, ומהר.

לפי ההסכם של הבנקים בנוגע להעברה ל-FRC, על סכום הכסף להשאר בבנק לפחות למשך 120 ימים, אך כפי שזה נראה כעת - ישנה אפשרות שהפגיעה בבנק חמורה יותר ממה שהיה נראה קודם לכן. קרן  SPDR S&P REGIONAL BANKING ETF העוקבת אחר מניות הבנקים המקומיים בארה"ב איבדה היום 6% לאחר שאתמול התאוששה מעט מהנפילות האחרונות עם עליה של כ-3%.

הפד' פירסם אתמול כי הוא הגדיל את המאזן שלו ב-300 מיליארד דולר בשבוע האחרון, אשר בעצם מוחקים ירידה של כחצי שנה בכמות הנכסים במאזן (כחלק מההידוק הכמותי). מתוך אותו הסכום, כמחצית יועדה לשם חילוץ הבנקים המקומיים שנקלעו לבעיות בשבועיים האחרונים, בעיקר SVB וסיגנצ'ור בנק. על פי ג'יי פי מורגן, יכול להיות שהפד' יצטרך להגדיל את המאזן שלו בכ-2 טריליון דולר נוספים (כעת הוא עומד על כ-8.8 טריליון דולר) בכדי לטפל במשבר הנוכחי. כעת נראה שיכול להיות כי זה אכן המצב ושהסיפור רחוק מלהסתיים. 

ביום רביעי הבא יודיע הפד' על החלטתו בנוגע להעלאת הריבית וכעת ההערכות מדברות על עלייה של 0.25%. לאור כל ההתפתחויות האחרונות, אשר ככל הנראה חדשות נוספות יצוצו גם בשבוע הבא, הסיכויים לכך שנראה בחודש יולי את הריבית עומדת שוב על הטווח של בין 4.5% ל-4.75%, כמו המצב הנוכחי, עומדים על 44%, משמע - הורדת ריבית לאחר ההעלאה בשבוע הבא (אם בכלל תהיה כזו). רק לפני פחות משבועיים השוק נתן סיכוי של 40% לכך שהריבית בחודש יולי תעמוד על בין 5.5% ל-5.75%. 

הפד' אכן עומד בפני החלטות קשות לקראת החלטת הריבית הקרובה - האם לוותר על המלחמה באינפלציה ולא להסתכן בפגיעה בבנקים שעלולה להתפשט, או האם הוא ממשיך בהעלאות הריבית ומוכן להתמודד עם משבר שעלול אפילו להזכיר את 1929.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    שוק חופשי 18/03/2023 09:39
    הגב לתגובה זו
    14 שנות סמים קשים עם ריבית 0% זו התוצאה .
  • 2.
    קשקש 18/03/2023 08:15
    הגב לתגובה זו
    ההלוואות הרבות שהבנקים חילקו בצמיחה של למעלה מעשור הגיעה זמן התשלום ונראה שציבור שלם לא יוכל לעמוד בהחזרים
  • 1.
    לילי 18/03/2023 07:51
    הגב לתגובה זו
    כשל מובנה במערכת הבנקאית נובע מחובת הבנקים לעמוד לבד במצב של " ריצה אל הבנק " אף בנק לא מסוגל להחזיר את כל הפיקדונות מידית . פתרון של כשל זה היינו 1 . ע"י ביטוח כל הפיקדונות בכל סכום 2 .בקרה בזמן אמת שערך הנכסים גדול מהתחייבויות הבנק - כשם שהבנק עושה ללקוחות שלו .
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.