דוחות

ארבה מתרסקת ב-16%, שת"פ עם טסלה? לא באמת. גם התוצאות והתחזית חלשות

למרות השמועות שרצו, אפשר היה להריח ולקרוא בין השורות שאין באמת שת"פ עם טסלה. ובכל זאת - לכו תדעו, זה עוד יכול לקרות בהמשך; ארבה מכרה אשליות לציבור המשקיעים במיזוג הספאק, לא עומדת בתחזיות מאז וגם לא בציפיות השוק. גם בשנה הקרובה היא לא תעמוד בציפיות. המשקיעים נאלצו לראות את ההשקעה שלהם נחתכת ב-52%. האם היא תשרוד והאם היא תצטרך בדרך גם לפטר עובדים ולגייס כסף?
אדיר בן עמי | (14)

אכזבה: אין באמת שת"פ בין חברת ארבה רובוטיקס ארבה רובוטיקס ובין ענקית הרכבים החשמליים טסלה  TESLA INC . המנייה של ארבה זינקה בעקבות כך ב-48% באותו יום אבל מי שקרא את תגובת החברה לפנייה של ביזפורטל היה יכול להריח-להעריך ולקרוא בין השורות שאין באמת שת"פ. "כחברה ציבורית אנחנו מעדכנים על פי הדרישות כאשר יש לנו במה לעדכן" הייתה התגובה שלהם. היום מתברר שהשמועות לא היו נכונות והמניה נופלת. אם תרצו - 'קנה בשמועה מכור בידיעה'. מי שהיה עושה את זה אז, היה נמנע מהפסד של 35% מהכסף. אז נכון לעכשיו אין שת"פ עם טסלה. כמובן - אף אחד לא יודע מה יהיה בהמשך. לכו תדעו, אולי בסוף כן יהיה. 

ארבה מפתחת פתרונות בתחום הרדאר ממשיכה להתרחק מההבטחות הבומבסטיות שפרסמה בעת מיזוג הספאק בוול סטריט. התוצאות רחוקות מהתחזיות שלה עצמה, וגם מתחת צפי האנליסטים. גם התחזיות לרבעון והשנה הקרובה - לא מתקרבות לצפי האנליסטים. במקביל, מתברר שהשמועות על שת"פ עם ענקית הרכבים החשמליים טסלה, שהזניקו את המניה בשבוע שעבר בכמעט 50% - לא היו נכונות.

ברבעון הרביעי של 2022 החברה דיווחה על הפסד מתואם על בסיס Non-GAAP של 19 סנט למניה על הכנסות של 150 אלף דולר בלבד, הרבה מתחת צפי האנליסטים להפסד של 14 סנט למניה על הכנסות של 1.9 מיליון דולר. לשם השוואה, ברבעון המקביל בשנה שעברה החברה הפסידה 20 סנט למניה על הכנסות של 520 אלף דולר.

גם התחזית חלשה מאוד: החברה צופה הכנסות של 5-7 מיליון דולר בלבד בשנה הקרובה, משמעותית מתחת קונצנזוס האנליסטים שצפו 40.7 מיליון דולר. בכל מקרה, גם אותם מיליונים בודדים עוד נמצאים על קרן הצבי - ארבה מקווה לזכות במכרזים של ארבע יצרניות רכב והגעה לייצור מלא ברבעון הרביעי. האם היא תצליח? לא בטוח. ארבה גם צופה הפסד EBITDA מתואם בטווח שבין 32-35 מיליון דולר.

האשליות שמכרה החברה בהנפקת הספאק עלו למשקיעים באובדן של 50% מההשקעה

יצוין כי בעת ההנפקה של ארבה היא מכרה אשליות לציבור המשקיעים. היא חזתה שבשנת 2023 היא תכניס 76 מיליון דולר (וכעת כאמור היא צופה אמצע טווח של 6 מיליון דולר בלבד) ולא פחות מ-312 מיליון דולר בשנת 2025. אז למכור אשליות אפשר אבל בשלב מסוים גם צריך לעמוד ביעדים והבעיה היא שמי שמשלם בדרך את המחיר זה ציבור המשקיעים, שאולי האמין לחברה וקנה את המניה במחיר מופרז. מאז ההנפקה החברה שרפה למשקיעים 50% מהכסף.

היא כמובן לא הייתה היחידה. שיטת הספאק איפשרה לחברות 'לעקוף' את רשות ניירות ערך האמריקאית, ה-SEC ולהנפיק בדלת האחורית. ואם בהנפקה רגילה אסור לפסם תחזיות, אז ב-SPAC הכל מותר, והחברות ניצלו את זה. אלא שהתוצאה הייתה התרסקות של כל מניות הספאק בעשרות רבות של אחוזים, לפעמים גם 80% ואפילו 90%. השמדת ערך במלוא מובן המילה.

אבל כבר בשנה שעברה אפשר היה לראות שארבה עדיין לא בכיוון. היא ציפתה הכנסות של 7.8 מיליון דולר בשנת 2021 ו-13 מיליון דולר בשנת 2022 שהסתיימה זה עתה. בפועל, היא הכניסה בשנה האחרונה רק 3.5 מיליון דולר (ורק 2.2 מיליון בשנת 2021. האנליסטים אגב צפו שהיא תכניס השנה 5.3 מיליון דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

האם היא תשרוד?

לארבה יש בקופה עוד 54.2 מיליון דולר, אחרי שהיא שרפה מפעילות שוטפת בשנה האחרונה 40 מיליון דולר. אם היא תמשיך בקצב הזה היא תשרוד את השנה הקרובה. אבל מה לגבי זו שאחריה? אולי היא תיאלץ להתייעל ולפטר עובדים ולגייס כסף.

בכל מקרה, בעקבות התחזיות האופטימיות מדי, ארבה הונפקה לפי שווי של 664 מיליון דולר (אחרי הכסף), וזאת אחרי שהיא רצתה לגייס לפי שווי של 723 מיליון דולר. כעת היא נסחרת לפי שווי של 317 מיליון דולר בלבד.

ומה אומרים כעת בחברה?

"במהלך השנה האחרונה, התמקדנו בחדשנות ובחיזוק השותפויות שלנו עם חברות טיר 1 מובילות, וכן בהפעלת תוכניות פיילוט בשותפות עם חברות רכב מובילות, בכדי לזרז את המעבר של ארבה לשלב המסחרי" אמר קובי מרנקו, מנכ"ל ארבה אחרי הדוחות החלשים. "שותפוֹת הטיר 1 שלנו מבצעות השקעות משמעותיות כדי להגיע לייצור מערכות רדאר. לאחרונה קיבלנו תו תקן בשוק היפני עבור ערכת שבבי ה-RF שלנו, התחלנו בפרויקט פיתוח עם חברת רכב מובילה, ובמבחני שטח עם חברות טיר 1 וחברות רכב ביפן, מדובר על שוק חדש ומשמעותי עבורנו.

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    יעל 12/03/2023 20:05
    הגב לתגובה זו
    כל החברות בתחום לא ימכרו , מחיר המניה של ארבה צריך להיות דולר.
  • 9.
    דני 10/03/2023 20:17
    הגב לתגובה זו
    ברור שהחברה הזו לא שווה כלום, ברור שהכסף יגמר הרבה לפני שהחברה עוברת לרווח. נראה שרצוי לסגור את החברה ולחלק את הכסף לבעלי המניות.
  • 8.
    ירדן 10/03/2023 20:12
    הגב לתגובה זו
    מי ששולט בשוק זוהי מובילאיי, המכירות של ארבה חלשות ובתחום הזה יש סטארטאפים שצפוים להיסגר בשנה הקרובה. מכירות של 150 אלף דולר לרבעות לחברה של 120 עובדים זה ממש כלום. נראה שהמניה של ארבה תגיע בימים הקרובים לדולר אחד למניה.
  • 7.
    כ"כ הרבה מילים: מרוצים, הגענו, טיר1.. על כלום (ל"ת)
    מושכים משכורות 03/03/2023 14:38
    הגב לתגובה זו
  • חביב 04/03/2023 08:40
    הגב לתגובה זו
    אין להם מוצר וגם לא היה. הנהלה כושלת ששורפת כסף של משקעים ומוכרת אשליות לציבור. בזבוז זמן וכסף ובסופו של דבר נגמר בבום אחד גדול והמלצתי לאלה שעדיין עובדים שם לחפש מקום עבודה ומהר ככל הניתן.
  • רונית 10/03/2023 20:13
    זה עבור הדגמות ? בכל זאת יש מעט מכירות.
  • 6.
    שיטת הספינים עובדת רק בפוליטיקה, לא במציאות (ל"ת)
    ויוה אל BB 02/03/2023 23:59
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    תומר 02/03/2023 23:01
    הגב לתגובה זו
    כולם שחקנים גרועים והמנכל הוא הבמאי הגרוע של הצגה כושלת .
  • 4.
    יש מצב שמישהו הדליף את הידיעה על מנת שהמנייה תעלה חזק ואחרכך תתרסק בגלל הדוחות המעולות (ל"ת)
    ספארי ספאק = פאק 02/03/2023 21:29
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    בוחר מנהלים ממש פחות…HR שלא מבינה אנשים (ל"ת)
    אליהו 02/03/2023 21:16
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שירז 02/03/2023 21:12
    הגב לתגובה זו
    מנכ״ל כושל שכל המוחות בורחים ממנו ועכשיו עסוק בהפגנות במקום להציל את החברה
  • ברחתי 02/03/2023 22:54
    הגב לתגובה זו
    הנהלה כושלת שלא מבינה מה עושים
  • 1.
    ככה זה כשלוקחים מנהל מוצר נוכל (ל"ת)
    מרוגש 02/03/2023 20:46
    הגב לתגובה זו
  • מלך הספאקים 02/03/2023 21:25
    הגב לתגובה זו
    פאקטה , סופלטה, סופלקה חחח איזה בדיחה
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

לארי אליסון (גרוק)לארי אליסון (גרוק)

הילד היתום והעני שהפך לאיש העשיר בעולם - סיפור חייו של לארי אליסון

התחנות בדרך, הכישלונות, התובנות - "יש לי את כל החסרונות הדרושים להצלחה; הרגשתי שאני צריך להוכיח את עצמי כל יום. זה יצר בי רעב שלא נרגע לעולם"; החבר סטיב ג'ובס, המנכ"לית צפרא כץ והדרך ל-400 מיליארד דולר

מנדי הניג |

זה היום של לארי אליסון. הוא הרוויח היום 100 מיליארד דולר במקביל לנסיקה המדהימה במניית אורקל והפך לאיש העשיר בעולם. ההתחלה היתה קשה מאוד. הסיפור שלו השראה לאנשים שמתחילים מלמטה. השראה ליזמים. הרעב שלו להצלחה מעורר קנאה, היכולות שלו פנומנליות. הביצועים שלו מרשימים ומוכיחים שהכישלונות הם השיעורים הטובים ביותר להצלחה. קבלו את הדרך של אליסון מילד יתום ועני לאיש העשיר בעולם.   

לארי ג'וזף אליסון נולד ב-17 באוגוסט 1944 בברונקס, ניו יורק, לעולם שלא רצה אותו. אמו, ססיל, הייתה נערה בת 19 שלא יכלה לגדל אותו. אביו הביולוגי היה טייס קרב של חיל האוויר האמריקני, אך נעלם עוד לפני הלידה. כבר ברגעיו הראשונים היה לארי ילד "דחוי".

בגיל תשעה חודשים בלבד חלה בדלקת ריאות קשה. אמו הצעירה, נואשת וחסרת תמיכה, החליטה למסור אותו לאחותה לואיז ולבעלה לואיס אליסון - זוג יהודים משיקגו. הם אימצו אותו כאילו היה בנם. אבל תחושת היתמות ליוותה אותו לאורך ילדותו והעצימה כשאימו החורגת נפטרה.  

 שיקגו של שנות ה-40-50 הייתה אז עיר תעשייתית קשה, כשהשכונות היו מחולקות אתנית - איטלקים, אירים, יהודים. משפחת אליסון חיה בדרום העיר, בסביבה יהודית מסורתית. מצד אחד, ערכים של חריצות והשכלה; מצד שני, קשיחות.

לארי גדל בידיעה עמומה שהוא לא בדיוק "שייך". אביו המאמץ, לואיס, היה מהנדס חשמל מתוסכל שלא הצליח להגשים את חלומותיו. הוא דרש מצוינות אך לא האמין בבנו המאומץ. "אתה הטעות הגדולה של חיינו", נהג לומר. שנים מאוחר יותר סיפר לארי: "כשהאדם שאמור להאמין בך הכי הרבה אומר לך שאתה טעות - אתה מפתח עקשנות להוכיח לו שהוא טועה".