ארבה arbe
צילום: יחצ
דוחות

ארבה מתרסקת ב-16%, שת"פ עם טסלה? לא באמת. גם התוצאות והתחזית חלשות

למרות השמועות שרצו, אפשר היה להריח ולקרוא בין השורות שאין באמת שת"פ עם טסלה. ובכל זאת - לכו תדעו, זה עוד יכול לקרות בהמשך; ארבה מכרה אשליות לציבור המשקיעים במיזוג הספאק, לא עומדת בתחזיות מאז וגם לא בציפיות השוק. גם בשנה הקרובה היא לא תעמוד בציפיות. המשקיעים נאלצו לראות את ההשקעה שלהם נחתכת ב-52%. האם היא תשרוד והאם היא תצטרך בדרך גם לפטר עובדים ולגייס כסף?
אדיר בן עמי | (14)

אכזבה: אין באמת שת"פ בין חברת ארבה רובוטיקס ארבה רובוטיקס ובין ענקית הרכבים החשמליים טסלה  TESLA INC . המנייה של ארבה זינקה בעקבות כך ב-48% באותו יום אבל מי שקרא את תגובת החברה לפנייה של ביזפורטל היה יכול להריח-להעריך ולקרוא בין השורות שאין באמת שת"פ. "כחברה ציבורית אנחנו מעדכנים על פי הדרישות כאשר יש לנו במה לעדכן" הייתה התגובה שלהם. היום מתברר שהשמועות לא היו נכונות והמניה נופלת. אם תרצו - 'קנה בשמועה מכור בידיעה'. מי שהיה עושה את זה אז, היה נמנע מהפסד של 35% מהכסף. אז נכון לעכשיו אין שת"פ עם טסלה. כמובן - אף אחד לא יודע מה יהיה בהמשך. לכו תדעו, אולי בסוף כן יהיה. 

ארבה מפתחת פתרונות בתחום הרדאר ממשיכה להתרחק מההבטחות הבומבסטיות שפרסמה בעת מיזוג הספאק בוול סטריט. התוצאות רחוקות מהתחזיות שלה עצמה, וגם מתחת צפי האנליסטים. גם התחזיות לרבעון והשנה הקרובה - לא מתקרבות לצפי האנליסטים. במקביל, מתברר שהשמועות על שת"פ עם ענקית הרכבים החשמליים טסלה, שהזניקו את המניה בשבוע שעבר בכמעט 50% - לא היו נכונות.

ברבעון הרביעי של 2022 החברה דיווחה על הפסד מתואם על בסיס Non-GAAP של 19 סנט למניה על הכנסות של 150 אלף דולר בלבד, הרבה מתחת צפי האנליסטים להפסד של 14 סנט למניה על הכנסות של 1.9 מיליון דולר. לשם השוואה, ברבעון המקביל בשנה שעברה החברה הפסידה 20 סנט למניה על הכנסות של 520 אלף דולר.

גם התחזית חלשה מאוד: החברה צופה הכנסות של 5-7 מיליון דולר בלבד בשנה הקרובה, משמעותית מתחת קונצנזוס האנליסטים שצפו 40.7 מיליון דולר. בכל מקרה, גם אותם מיליונים בודדים עוד נמצאים על קרן הצבי - ארבה מקווה לזכות במכרזים של ארבע יצרניות רכב והגעה לייצור מלא ברבעון הרביעי. האם היא תצליח? לא בטוח. ארבה גם צופה הפסד EBITDA מתואם בטווח שבין 32-35 מיליון דולר.

האשליות שמכרה החברה בהנפקת הספאק עלו למשקיעים באובדן של 50% מההשקעה

יצוין כי בעת ההנפקה של ארבה היא מכרה אשליות לציבור המשקיעים. היא חזתה שבשנת 2023 היא תכניס 76 מיליון דולר (וכעת כאמור היא צופה אמצע טווח של 6 מיליון דולר בלבד) ולא פחות מ-312 מיליון דולר בשנת 2025. אז למכור אשליות אפשר אבל בשלב מסוים גם צריך לעמוד ביעדים והבעיה היא שמי שמשלם בדרך את המחיר זה ציבור המשקיעים, שאולי האמין לחברה וקנה את המניה במחיר מופרז. מאז ההנפקה החברה שרפה למשקיעים 50% מהכסף.

היא כמובן לא הייתה היחידה. שיטת הספאק איפשרה לחברות 'לעקוף' את רשות ניירות ערך האמריקאית, ה-SEC ולהנפיק בדלת האחורית. ואם בהנפקה רגילה אסור לפסם תחזיות, אז ב-SPAC הכל מותר, והחברות ניצלו את זה. אלא שהתוצאה הייתה התרסקות של כל מניות הספאק בעשרות רבות של אחוזים, לפעמים גם 80% ואפילו 90%. השמדת ערך במלוא מובן המילה.

אבל כבר בשנה שעברה אפשר היה לראות שארבה עדיין לא בכיוון. היא ציפתה הכנסות של 7.8 מיליון דולר בשנת 2021 ו-13 מיליון דולר בשנת 2022 שהסתיימה זה עתה. בפועל, היא הכניסה בשנה האחרונה רק 3.5 מיליון דולר (ורק 2.2 מיליון בשנת 2021. האנליסטים אגב צפו שהיא תכניס השנה 5.3 מיליון דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

האם היא תשרוד?

לארבה יש בקופה עוד 54.2 מיליון דולר, אחרי שהיא שרפה מפעילות שוטפת בשנה האחרונה 40 מיליון דולר. אם היא תמשיך בקצב הזה היא תשרוד את השנה הקרובה. אבל מה לגבי זו שאחריה? אולי היא תיאלץ להתייעל ולפטר עובדים ולגייס כסף.

בכל מקרה, בעקבות התחזיות האופטימיות מדי, ארבה הונפקה לפי שווי של 664 מיליון דולר (אחרי הכסף), וזאת אחרי שהיא רצתה לגייס לפי שווי של 723 מיליון דולר. כעת היא נסחרת לפי שווי של 317 מיליון דולר בלבד.

ומה אומרים כעת בחברה?

"במהלך השנה האחרונה, התמקדנו בחדשנות ובחיזוק השותפויות שלנו עם חברות טיר 1 מובילות, וכן בהפעלת תוכניות פיילוט בשותפות עם חברות רכב מובילות, בכדי לזרז את המעבר של ארבה לשלב המסחרי" אמר קובי מרנקו, מנכ"ל ארבה אחרי הדוחות החלשים. "שותפוֹת הטיר 1 שלנו מבצעות השקעות משמעותיות כדי להגיע לייצור מערכות רדאר. לאחרונה קיבלנו תו תקן בשוק היפני עבור ערכת שבבי ה-RF שלנו, התחלנו בפרויקט פיתוח עם חברת רכב מובילה, ובמבחני שטח עם חברות טיר 1 וחברות רכב ביפן, מדובר על שוק חדש ומשמעותי עבורנו.

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    יעל 12/03/2023 20:05
    הגב לתגובה זו
    כל החברות בתחום לא ימכרו , מחיר המניה של ארבה צריך להיות דולר.
  • 9.
    דני 10/03/2023 20:17
    הגב לתגובה זו
    ברור שהחברה הזו לא שווה כלום, ברור שהכסף יגמר הרבה לפני שהחברה עוברת לרווח. נראה שרצוי לסגור את החברה ולחלק את הכסף לבעלי המניות.
  • 8.
    ירדן 10/03/2023 20:12
    הגב לתגובה זו
    מי ששולט בשוק זוהי מובילאיי, המכירות של ארבה חלשות ובתחום הזה יש סטארטאפים שצפוים להיסגר בשנה הקרובה. מכירות של 150 אלף דולר לרבעות לחברה של 120 עובדים זה ממש כלום. נראה שהמניה של ארבה תגיע בימים הקרובים לדולר אחד למניה.
  • 7.
    כ"כ הרבה מילים: מרוצים, הגענו, טיר1.. על כלום (ל"ת)
    מושכים משכורות 03/03/2023 14:38
    הגב לתגובה זו
  • חביב 04/03/2023 08:40
    הגב לתגובה זו
    אין להם מוצר וגם לא היה. הנהלה כושלת ששורפת כסף של משקעים ומוכרת אשליות לציבור. בזבוז זמן וכסף ובסופו של דבר נגמר בבום אחד גדול והמלצתי לאלה שעדיין עובדים שם לחפש מקום עבודה ומהר ככל הניתן.
  • רונית 10/03/2023 20:13
    זה עבור הדגמות ? בכל זאת יש מעט מכירות.
  • 6.
    שיטת הספינים עובדת רק בפוליטיקה, לא במציאות (ל"ת)
    ויוה אל BB 02/03/2023 23:59
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    תומר 02/03/2023 23:01
    הגב לתגובה זו
    כולם שחקנים גרועים והמנכל הוא הבמאי הגרוע של הצגה כושלת .
  • 4.
    יש מצב שמישהו הדליף את הידיעה על מנת שהמנייה תעלה חזק ואחרכך תתרסק בגלל הדוחות המעולות (ל"ת)
    ספארי ספאק = פאק 02/03/2023 21:29
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    בוחר מנהלים ממש פחות…HR שלא מבינה אנשים (ל"ת)
    אליהו 02/03/2023 21:16
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שירז 02/03/2023 21:12
    הגב לתגובה זו
    מנכ״ל כושל שכל המוחות בורחים ממנו ועכשיו עסוק בהפגנות במקום להציל את החברה
  • ברחתי 02/03/2023 22:54
    הגב לתגובה זו
    הנהלה כושלת שלא מבינה מה עושים
  • 1.
    ככה זה כשלוקחים מנהל מוצר נוכל (ל"ת)
    מרוגש 02/03/2023 20:46
    הגב לתגובה זו
  • מלך הספאקים 02/03/2023 21:25
    הגב לתגובה זו
    פאקטה , סופלטה, סופלקה חחח איזה בדיחה
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.