ארבה arbe
צילום: יחצ

לאחר מיזוג הספאק: Arbe תחל להיסחר ביום שישי בשווי מקוצץ של 664 מיליון דולר

החברה תחל להיסחר בנאסד"ק ביום שישי תחת הסימול ARBE, לאחר שגייסה 118 מיליון דולר - גם הפעם רוב המשקיעים בחרו לצאת מוקדם
נתנאל אריאל |

חברת ארבה (Arbe Robotics) הישראלית שעוסקת בפתרונות הדור הבא לרדארי הדמיה תחל להיסחר בנאסד"ק ביום שישי הקרוב, 8 באוקטובר, תחת הסימול ARBE ולפי שווי מקוצץ, זאת לאחר שהיא תשלים מחר (חמישי) את המיזוג עם חברת הספאק Industrial Tech Acquisitions. 

החברה רצתה לגייס לפי שווי של 723 מיליון דולר אך תאלץ להסתפק בשווי קטן יותר בכ-60 מיליון דולר, כלומר כ-664 מיליון דולר, לאחר שכ-75% המשקיעים בחרו לצאת מוקדם, כפי שקרה בתקופה האחרונה לחברות רבות שגייסו באמצעות מיזוג אם חברת SPAC - חברה ללא פעילות עם מזומנים שמוקמת כדי להתמזג עם חברה אחרת, במה שנתפס כמו כניסה לבורסה בדלת האחורית.

כתוצאה מהמיזוג תכניס Arbe 118 מיליון דולר, 18 מיליון דולר במזומן מהספאק ו-100 מיליון דולר ממשקיעים מוסדיים ובהם G&M, Varana Capital, iAngels, Texas Ventures, אייל ולדמן ועוד. 

יצוין כי החברה תכננה לגייס 76 מיליון דולר באמצעות ה-SPAC, לצד ה-100 מיליון מהמוסדיים אך כאמור רוב המשקיעים לא המשיכו איתה והחליטו למשוך את כספם.

מטרת החברה היא לספק ביצועים טובים בכל תנאי הסביבה, מזג האוויר והתאורה, כאשר היא מאמינה שרדאר יהיה מסוגל לסייע לאלגוריתמים של תפיסת המרחב של הרכב, זאת כאשר הרדאר הופך לחיישן בעל יכולות מתקדמות. לדברי החברה, ההדמיה שלה משדרגת את התפקיד של הרדאר להטמעה במערכות סיוע לנהג ADAS וברכבים אוטונומיים.

   

קובי מרנקו, מנכ"ל Arbe: "ההנפקה ממחישה היתרון שלנו כחלוצים ומובילים בשוק, תוך שאנחנו ממשיכים להוות ראש חץ במהפכת הרדאר שאנו מובילים. אנחנו ממשיכים לראות ביקוש יפה לערכות השבבים שלנו אצל לקוחותינו, כשהם מודעים היטב לעליונות הטכנולוגית של המוצרים וליתרונות שהם מגלמים בחיסכון בעלויות. הנפקת החברה תסייע לנו להגשים את היעדים שהצבנו, כשגיוון מקורות ההון נותן רוח גבית לחדשנות המוצרית ומקדם את אסטרטגיית השיווק והמכירות שלנו". 

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


אילון מאסק ספייסXאילון מאסק ספייסX

האם ספייסX תהיה חברה של טריליון דולר?

מה עושה ספייסX של אילון מאסק, למה מעריכים שהיא תהיה ה-IPO הגדול בהיסטוריה, והאם היא תהיה גדולה מטסלה?

רן קידר |

עסקת מניות בה מכרו עובדים מניות לקרנות, מציבה את שוויה של ספייסX על 800 מיליארד דולר, זינוק של 100% לעומת 400 מיליארד דולר לפני כחצי שנה. המחיר למניה בעסקה עמד על 421 דולר, כפול ממחיר של 212 דולר בעסקאות קודמות. שווי זה ממקם את ספייסX מעל חברות פרטיות כמו OpenAI (שווי 500 מיליארד דולר) ובייטדאנס (שווי 200-250 מיליארד דולר), ומקרב אותה לענקיות ציבוריות כמו טסלה (שווי 1.5 טריליון דולר).

נראה שטסלה היא המודל לחיקו או הרף לפחות מבחינת השווי - אילון מאסק בעל השליטה והמנכ"ל של טסלה הוא גם המוביל של ספייסX ואנחנו כבר יודעים שהוא יודע להשביח חברות. מאסק יודע לקחת חלום ולהפוך אותו למציאות. החלומות האלו בינתיים לא בהכרח רווחיים מאוד, אבל וול סטריט מאוהבת. השווי של טסלה הוא לא קשור להיותה חברת רכבים, אלא חברת AI שעומדת בין המובילות בתחום עם תכנון להיות המובילה ברובוטקסי ורובוטים הומנואידים. השווי של ספייסX לא קשור לביצועים הנוכחיים שלה, אלא לפוטנציאל. 

ספייסX יכולה להיות חברה בשווי של טסלה ואפילו יותר. העלייה בשווי ל-800 מיליון דולר נובעת מצמיחה בהכנסות, בעיקר מסטארלינק החברה הבת (הרחבה בהמשך) ומשיגורים תכופים יותר לחלל, אך העסקה גם מבטאת התקרבות להנפקה לציבור שאמורה להיות בשנה הבאה לפי שווי של 1.2-1.5 מיליארד דולר. 

שווי של 1.5 מיליארד דולר, אם יהיה, משקף מכפיל של 100 על הכנסות 2025 המוערכות ב-15 מיליארד דולר, גבוה ממכפילי חברות טכנולוגיה ציבוריות כמו פלנטיר (70 על הכנסות 2026). השווי מבוסס על פוטנציאל עתידי - כמות המנויים שצפויה על פי מאסק לסטארלינק עד 2040 יכולה להגיע למאות רבות של מיליונים. ההכנסות בהתאם יעלו על 100 מיליארד דולר.  



סטארלינק: מעצמה גלובלית


סטארלינק, רשת האינטרנט הלווייני של ספייסX, הפכה למקור ההכנסה העיקרי, עם 8 מיליון מנויים, עלייה מ-5 מיליון בפברואר ומ-7 מיליון בספטמבר. הצפי להכנסות מסטארלינק עומד על 11.8 מיליארד דולר ב-2025, ו-15.9 מיליארד דולר ב-2026. שירות זה מהווה 70% מהכנסות ספייסX, לעומת 30% משיגורים מסחריים וממשלתיים.