בן וולקוב אוטונומו
צילום: אוטונומו

אוטונומו נכשלה ועכשיו מתמזגת לחברת שירותי גרירה - באפסייד על המצב שלה בשוק

המשקיעים שלה הפסידו 95%, אבל אחרי הנפילה הגדולה היא הפכה למעניינת - ומאז היא יותר מהכפילה את שוויה. זה לא יחזיר את ההשקעה אבל משקיעים היו יכולים לעשות כאן כסף; ומה לגבי המיזוג? החברות לא סיפקו מידע וזה לא הייטק, אבל סביר שהתמחור של אוטונומו במיזוג הוא מעל המזומן שלה - כלומר הצפת ערך לעומת המחיר הנוכחי של אוטונומו
נתנאל אריאל | (2)

חברת  אוטונומו הישראלית של בן וולקוב, שפיתחה זירת מסחר למידע שנאסף מכלי רכב מחוברים, משלימה עם הכישלון העסקי שלה ומתמזגת בעסקת מניות עם חברת  שירותי הגרירה Urgently, חברה שיש לה אפליקציה לשירותי גרירה וטיפול בכלי רכב שנתקעו. אוטונומו תהפוך בפועל להיות חברה בת של Urgently ובעלי המניות של אוטונומו יקבלו 33% ממניות החברה המשותפת, שתיסחר תחת סימול חדש - ULY. העסקה צפויה להיסגר ברבעון השלישי של 2023. לא נמסר הרבה מידע על המיזוג רק שההכנסות של Urgently לשנת 2022 צפויות להיות יותר מ-185 מיליון דולר וכי מדובר בגידול של 25% ביחס להכנסות שנה קודם לכן. מה זה אומר על רווחיות? לא הרבה.

"המיזוג המוצע ייצור פלטפורמה מקצה לקצה לדור חדש של שירותי ניידות וחוויות עבור חברות ביטוח, תחבורה, השכרה ולקוחותיהם. המיזוג יוצר הזדמנויות הכנסה משמעותיות במכירות צולבות וחיסכון בעלויות" כך נמסר מהחברות. בפועל, המשמעות היא שאוטונומו הופכת מחברת טכנולוגיה לענף בתוך חברת שירותי גרירה לכלי רכב. לא ממש טכנולוגיה. 

ובכל זאת, המשקיעים שזיהו בזמן את העובדה שאוטונומו נסחרת מתחת למזומן - אחרי הנפילה של 95% במניה ואחרי שפיטרה חצי מהעובדים - היו יכולים לעשות כאן כסף גדול - הצגנו כאן את הניתוח לפני מספר חודשים, כאשר אוטונמו נסחרה במחיר של 20 סנט למניה. מאז היא זינקה ל-50 סנט למניה, אבל עדיין היא נסחרת לכאורה מתחת למזומן. החברה טרם פרסמה את הדוחות לרבעון הרביעי (היא תדווח ביום רביעי הקרוב, ה-15 בפברואר), אבל נכון לרבעון השלישי היו לה בקופה 134 מיליון דולר וסך הנכסים עמד על 163 מיליון דולר, וזאת בהשוואה לשווי של 70 מיליון דולר אתמול בשוק. כלומר - גם עכשיו היא נסחרת עדיין נמוך משמעותית מהמזומן. 

לא ידוע עדיין מה יהיה השווי של החברה הממוזגת אבל סביר מאוד להניח שבמיזוג הנוכחי המזומן נלקח בחשבון ושהחלק של אוטונומו (33%) במיזוג הוא מעל המזומן - מה שאומר שיש כאן הצפת ערך, בהנחה שהמיזוג יושלם.

בין המשקיעים ב-Urgently נמצאות חברות רכב כמו BMW, פורשה, יגואר, לנד רובר, וגם - American Tire Distributors, Iron Gate Capital וכן אמרלד Technology Ventures. "עם למעלה מ-1.7 מיליארד כלי רכב מחוברים שצפויים להיות על הכביש בעשור הקרוב, החברה המשולבת תשרת שווקי ניידות בהיקף כולל של יותר מ-100 מיליארד דולר" הבטיחו החברות בהודעת המיזוג. "על ידי קבלת אותות רכב מחובר ישירות לפלטפורמת הסיוע הניידות של Urgently, החברה תהיה ממוקמת להפוך את תעשיית סיוע הדרכים הוותיקה מכזו המספקת סיוע תגובתי לאחר כשל מכני לכזו שמספקת יותר ויותר מרווחים גבוהים יותר, צורות סיוע פרואקטיביות ומונעות".

בדוחות לרבעון השלישי של 2022 אוטונומו דיווחה על הכנסות של 2 מיליון דולר, לעומת 0.2 מיליון דולר ברבעון המקביל. בתשעת החודשים הראשונים של 2022 היא הכניסה 4.9 מיליון דולר וכצפוי, רחוק מאוד מהתחזיות של החברה עצמה שצפתה כי תרשום הכנסות של 24 מיליון דולר בשנה שהסתיימה וכמעט 100 מיליון דולר בשנה הקרובה.

קיראו עוד ב"גלובל"

בכל מקרה, במקביל לעלייה בהכנסות, ההפסד התפעולי על בסיס NON-GAAP של החברה זינקו ל-13.4 מיליון דולר, ברבעון המקביל ההפסד עמד על 9.1 מיליון דולר.

צבר ההזמנות של אוטונומו עומד נכון לסוף הרבעון על 4.8 מיליון דולר, מתוכו 2.2 מיליון דולר היו ברבעון האחרון.

יצוין כי מאז תחילת 2021 אוטונמו ביצעה כמה רכישות. באוקטובר לפני יותר משנה רכשה החברה את ניורה ובחודש פברואר האחרון רכשה את  The Floow, ספקית תוכנה כשירות (SaaS). גם הרכישות הללו צפויות להיכנס לתוך החברה הממוזגת.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    קובי 10/02/2023 17:03
    הגב לתגובה זו
    קראתי את הכתבה מלפני כמה חודשים וקניתי. תודה לכם
  • 1.
    לאן גוררים אותה? (ל"ת)
    Lol 10/02/2023 14:14
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.