בן וולקוב אוטונומו
צילום: אוטונומו

אוטונומו נכשלה ועכשיו מתמזגת לחברת שירותי גרירה - באפסייד על המצב שלה בשוק

המשקיעים שלה הפסידו 95%, אבל אחרי הנפילה הגדולה היא הפכה למעניינת - ומאז היא יותר מהכפילה את שוויה. זה לא יחזיר את ההשקעה אבל משקיעים היו יכולים לעשות כאן כסף; ומה לגבי המיזוג? החברות לא סיפקו מידע וזה לא הייטק, אבל סביר שהתמחור של אוטונומו במיזוג הוא מעל המזומן שלה - כלומר הצפת ערך לעומת המחיר הנוכחי של אוטונומו
נתנאל אריאל | (2)

חברת  אוטונומו הישראלית של בן וולקוב, שפיתחה זירת מסחר למידע שנאסף מכלי רכב מחוברים, משלימה עם הכישלון העסקי שלה ומתמזגת בעסקת מניות עם חברת  שירותי הגרירה Urgently, חברה שיש לה אפליקציה לשירותי גרירה וטיפול בכלי רכב שנתקעו. אוטונומו תהפוך בפועל להיות חברה בת של Urgently ובעלי המניות של אוטונומו יקבלו 33% ממניות החברה המשותפת, שתיסחר תחת סימול חדש - ULY. העסקה צפויה להיסגר ברבעון השלישי של 2023. לא נמסר הרבה מידע על המיזוג רק שההכנסות של Urgently לשנת 2022 צפויות להיות יותר מ-185 מיליון דולר וכי מדובר בגידול של 25% ביחס להכנסות שנה קודם לכן. מה זה אומר על רווחיות? לא הרבה.

"המיזוג המוצע ייצור פלטפורמה מקצה לקצה לדור חדש של שירותי ניידות וחוויות עבור חברות ביטוח, תחבורה, השכרה ולקוחותיהם. המיזוג יוצר הזדמנויות הכנסה משמעותיות במכירות צולבות וחיסכון בעלויות" כך נמסר מהחברות. בפועל, המשמעות היא שאוטונומו הופכת מחברת טכנולוגיה לענף בתוך חברת שירותי גרירה לכלי רכב. לא ממש טכנולוגיה. 

ובכל זאת, המשקיעים שזיהו בזמן את העובדה שאוטונומו נסחרת מתחת למזומן - אחרי הנפילה של 95% במניה ואחרי שפיטרה חצי מהעובדים - היו יכולים לעשות כאן כסף גדול - הצגנו כאן את הניתוח לפני מספר חודשים, כאשר אוטונמו נסחרה במחיר של 20 סנט למניה. מאז היא זינקה ל-50 סנט למניה, אבל עדיין היא נסחרת לכאורה מתחת למזומן. החברה טרם פרסמה את הדוחות לרבעון הרביעי (היא תדווח ביום רביעי הקרוב, ה-15 בפברואר), אבל נכון לרבעון השלישי היו לה בקופה 134 מיליון דולר וסך הנכסים עמד על 163 מיליון דולר, וזאת בהשוואה לשווי של 70 מיליון דולר אתמול בשוק. כלומר - גם עכשיו היא נסחרת עדיין נמוך משמעותית מהמזומן. 

לא ידוע עדיין מה יהיה השווי של החברה הממוזגת אבל סביר מאוד להניח שבמיזוג הנוכחי המזומן נלקח בחשבון ושהחלק של אוטונומו (33%) במיזוג הוא מעל המזומן - מה שאומר שיש כאן הצפת ערך, בהנחה שהמיזוג יושלם.

בין המשקיעים ב-Urgently נמצאות חברות רכב כמו BMW, פורשה, יגואר, לנד רובר, וגם - American Tire Distributors, Iron Gate Capital וכן אמרלד Technology Ventures. "עם למעלה מ-1.7 מיליארד כלי רכב מחוברים שצפויים להיות על הכביש בעשור הקרוב, החברה המשולבת תשרת שווקי ניידות בהיקף כולל של יותר מ-100 מיליארד דולר" הבטיחו החברות בהודעת המיזוג. "על ידי קבלת אותות רכב מחובר ישירות לפלטפורמת הסיוע הניידות של Urgently, החברה תהיה ממוקמת להפוך את תעשיית סיוע הדרכים הוותיקה מכזו המספקת סיוע תגובתי לאחר כשל מכני לכזו שמספקת יותר ויותר מרווחים גבוהים יותר, צורות סיוע פרואקטיביות ומונעות".

בדוחות לרבעון השלישי של 2022 אוטונומו דיווחה על הכנסות של 2 מיליון דולר, לעומת 0.2 מיליון דולר ברבעון המקביל. בתשעת החודשים הראשונים של 2022 היא הכניסה 4.9 מיליון דולר וכצפוי, רחוק מאוד מהתחזיות של החברה עצמה שצפתה כי תרשום הכנסות של 24 מיליון דולר בשנה שהסתיימה וכמעט 100 מיליון דולר בשנה הקרובה.

קיראו עוד ב"גלובל"

בכל מקרה, במקביל לעלייה בהכנסות, ההפסד התפעולי על בסיס NON-GAAP של החברה זינקו ל-13.4 מיליון דולר, ברבעון המקביל ההפסד עמד על 9.1 מיליון דולר.

צבר ההזמנות של אוטונומו עומד נכון לסוף הרבעון על 4.8 מיליון דולר, מתוכו 2.2 מיליון דולר היו ברבעון האחרון.

יצוין כי מאז תחילת 2021 אוטונמו ביצעה כמה רכישות. באוקטובר לפני יותר משנה רכשה החברה את ניורה ובחודש פברואר האחרון רכשה את  The Floow, ספקית תוכנה כשירות (SaaS). גם הרכישות הללו צפויות להיכנס לתוך החברה הממוזגת.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    קובי 10/02/2023 17:03
    הגב לתגובה זו
    קראתי את הכתבה מלפני כמה חודשים וקניתי. תודה לכם
  • 1.
    לאן גוררים אותה? (ל"ת)
    Lol 10/02/2023 14:14
    הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.