בן וולקוב אוטונומו
צילום: אוטונומו

אוטונומו קונה את ניורה מישראל ב-50 מ' ד'

בעוד שאוטונומו מוכרת בזירת המסחר של נתוני מרכבים מקושרים, Neura אותה תרכוש עתה מבצעת ניתוחי ביג דאטה של אותו מידע, ומכאן הסינרגיה בין השתיים. עוד הן יפעלו בתחומי המיקרו-מוביליטי. עד כה גייסה ניורה 32 מ' ד'
איתי פת-יה |

חברת אוטונומו (OTMO) שפיתחה זירת מסחר בנתוני רכבים מקושרים תרכוש את ניורה (Neura) הישראלית בסך של 50 מיליון דולר. הנרכשת מספקת ניתוחים ביג דאטה, מנתונים מאותו הסוג שלמעשה אוטונומו סוחרת בהם. כך יכולה האחרונה למכור לו רק את המידע, אלא גם תובנות ממנו.

עד כה השקיעו בניורה, שהוקמה ב-2013, סך של 32 מיליון דולר, זאת מצד גופים בהם הקרנות פיטנגו וליברטי. אחר הרכישה, ניורה תמשיך להוביל את תחום ה-Mobility Intelligence באוטונומו. עוד אומרים הצדדים כי החברה המשותפת שיקימו תכנס לתחומים חדשים של מיקרו-מוביליטי (למשל דאטה מרובוטים למשלוחים לטווח קצר, רחפנים וכו'), תכנון תחבורה ורכבים חשמליים.

מייסדיה של ניורה הם אורי שעשוע, טרינו מאגי וגיל מלר,  אליהם הצטרף עמית המר, מנכ"ל החברה. פלטפורמת ה-Mobility Intelligence של החברה כוללת פתרונות SaaS (תכנה כשירות, במודל של דמי מנוי) לתכנון ערים ותחבורה מונחה ביג דאטה כדי להתאים את היצע אמצעי התחבורה לביקוש והפחתת פקקי התנועה. בין לקוחות החברה יצרני רכב Tier-1, ערים חכמות ורשויות ומפעילי תחבורה, מספרים בניורה.

אוטונומו כיוונה לשווי של 1.4 מיליארד דולר במיזוג הספאק בו אמורה הייתה לגייס במקור לקופתה 280 מיליון דולר, אך בסוף גייסה 255 מיליון דולר בשל פדיונות של המשקיעים בשלד הספאק עוד קודם למיזוג. הפער הזה, של כ-25 מיליון דולר, לא היה מהותי דיו כדי לגנוז את התכניות שלה לצמוח דרך מיזוגים ורכישות. השווי במיזוג בסוף התקבע על 1.26 מיליארד. בעוד הספאק הונפק כנהוג לפי מחיר של 10 דולר למניה, מאז המניה ירדה ביותר מחצי כשכיום אוטונומו נסחרת ב-4.98 דולר למניה, המשקף שווי של 625 מיליון דולר.

בן וולקוב, מנכ"ל ומייסד אוטונומו: "הדרישות של השוק משתנות וכעת אנחנו יכולים לספק נקודת מבט חדשה, עמוקה והוליסטית על תחום הניידות. אוטונומו גאה להרחיב את היצע מוצרי ה- SaaS, וכעת, הם יכללו גם פתרונות קונקרטיים שניתן לעבוד איתן. פתרונות הנתונים והמודיעין של אוטונומו מייתרות את הניחושים ומאפשרות שינוי אמיתי בתחומי הניידות ותחבורה באמצעות נתונים מדויקים, תובנות ופתרונות מודיעין. כתוצאה מכך, ספקי ניידות ותחבורה יכולים לספק שירותים מותאמים גם לקהילות הנוסעים וגם לנהגים".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AIאנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AI

"הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54% במניה

למרות שליטה כמעט מוחלטת בשוק השבבים שמיועדים ל-AI, שמובילה לצמיחה חריגה בהכנסות, מניית אנבידיה נסחרת בדיסקאונט היסטורי מול מדד השבבים; פער התמחור מעורר עניין מחודש במניה בקרב משקיעים

רן קידר |
נושאים בכתבה אנבידיה

מניית אנבידיה NVIDIA Corp. 3.93%   נסחרת כיום בדיסקאונט של 13% ביחס למדד השבבים של פילדלפיה, ה-SOXX iShares PHLX SOX Semiconductor Sector Index , שכולל 30 חברות מובילות בתעשייה כמו אינטל, AMD ו-TSMC. המדד עצמו רשם עלייה של 35% בששת החודשים האחרונים, בעוד אנבידיה עלתה רק ב-25%, מה שיצר פער תמחור נדיר. נתון זה ממקם את אנבידיה באחוזון הראשון של התמחור היחסי בעשור האחרון, כשהיו רק 13 ימי מסחר בהם הייתה זולה יותר מול המדד. השווי הנוכחי של אנבידיה עומד על כ-4.4 טריליון דולר, והיא מהווה כ-7% ממדד ה-S&P 500.

התמחור המוחלט גם הוא נמוך יחסית: מכפיל רווחים צפוי של 25, שמציב אותה באחוזון ה-11 בעשור האחרון. עבור חברה עם צמיחה שנתית ממוצעת של 60% בהכנסות בשלוש השנים האחרונות, בעיקר ממכירות מאיצי AI כמו סדרת Blackwell, מדובר ברמה אטרקטיבית. במהלך 2025, שלטה אנבידיה ב-88% משוק המאיצים הגרפיים, עם משלוחים של 6 מיליון יחידות Blackwell עד אוקטובר, תוך ביקוש גובר מענקיות כמו אמזון, גוגל ומטא. ההכנסות ממרכזי נתונים הגיעו ל-30 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2025, עלייה של 112% משנה קודמת.

היסטורית, רכישות במכפיל מתחת ל-25 הניבו תשואה ממוצעת של 150% בשנה אחת, ללא מקרים של הפסד. ברנשטיין קובעים מחיר יעד של 275 דולר, ממחיר נוכחי של 179 דולר, מה שמשקף פוטנציאל עלייה של 54%. הפער נובע מחששות בשוק סביב השקעות AI אדירות, שעמדו ב-2025 על 200 מיליארד דולר ברחבי העולם, אך אנבידיה נהנית מיתרון טכנולוגי, עם פלטפורמת CUDA שמחזקת מעמד מונופוליסטי.

במהלך 2025, הרחיבה אנבידיה את הפעילות, והשקיעה 2 מיליארד דולר בסינופסיס, חברת תוכנה לעיצוב שבבים, כדי להאיץ פיתוח AI. היא השיקה את משפחת Nemotron 3, מודלים פתוחים: Nano עם 30 מיליארד פרמטרים ומסגרת MoE שמגבירה תפוקה פי 4; Super עם 100 מיליארד פרמטרים; ו-Ultra עם 500 מיליארד, זמינים בפלטפורמות כמו Hugging Face ו-AWS. המודלים תומכים במערכות מרובות סוכנים, עם חלון הקשר של מיליון טוקנים, ומשמשים למשימות כמו דיבוג תוכנה ותכנון אסטרטגי.

בנוסף, שיתוף הפעולה עם ממשלת ארה"ב במשימת Genesis (פרויקט לאומי את השימוש בבינה מלאכותית למטרות מדעיות) כולל השקעות ב-AI לתחומי אנרגיה, מחקר מדעי וביטחון. אנבידיה מספקת פלטפורמות כמו Apollo למזג אוויר וסימולציות, ומפתחת AI למפעלים, רובוטיקה ותאומים דיגיטליים. ב-CES 2025, חשפה מעבדת בדיקת DRIVE AI לרכבים אוטונומיים, שעברה כבר אבני דרך משמעותיות בבטיחות. בסין, אושרו מכירות H200, מה שמגדיל הכנסות פוטנציאליות ב-10%.

נייק בוק 1. קרדיט: רשתות חברתיותנייק בוק 1. קרדיט: רשתות חברתיות

נייקי דורכת במקום: המכסים מכבידים וסין ממשיכה להיחלש

הדוחות עקפו את הציפיות, אבל המשקיעים התמקדו בשחיקת המרווחים, בירידה החדה במכירות בסין ובמסר זהיר מההנהלה; התוצאה היא צלילה דו-ספרתית במניה ומסקנה שכנראה שהריסטארט של נייקי עדיין רחוק מסיום

רן קידר |
נושאים בכתבה נייקי

מה שהיה אמור להיות עוד תחנה בדרך לתפנית בנייקי Nike Inc -10.54%   הפך בתוך שעות לאיתות מטריד לגבי עומק האתגרים שעוד ניצבים בפני ענקית הספורט. למרות תוצאות טובות מהצפי ברבעון, מניית החברה נופלות בחדות ומוסיפות ירידה של כ-11% לירידה של כ-22% מתחילת השנה. תגובת השוק הדגישה מסר ברור: הפעם המשקיעים פחות התרשמו מ-"הכאה" נקודתית של שורת הרווח, אלא בחנו את התמונה הרחבה של מרווחים נשחקים, חולשה מתמשכת בסין והיעדר תחושה של נרטיב מהפך משכנע.

הדוחות שפורסמו לאחר נעילת המסחר ביום חמישי הציגו אומנם תוצאות מעל הציפיות, אך המספרים המרכזיים העבירו מסר מורכב. הרווח נשחק בכ-32% בעוד המכירות כמעט שלא צמחו, עם עלייה זניחה בלבד של כ-0.4%. במקביל, סין הפכה שוב לגורם המשקולת המרכזי, עם ירידה של כ-17% במכירות, והאזור הוא המשקולת הכבדה ביותר על ביצועי החברה ברבעון.

לא סיפור התפנית שהשוק חיפש

לפי פרשנויות בשוק, משקיעים רוצים לראות שיפור עקבי במרווחים ולא רק תוצאה חשבונאית טובה מהצפי. הרקע לכך הוא הפגיעה הכפולה שממנה נייקי עדיין מתקשה להשתחרר: עלויות מכסים שהפכו למשמעותיות יותר, ומבצעי הנחות שמטרתם לפנות מלאי מיושן, אך במקביל פוגעים ברווחיות ומחלישים את תפיסת הפרימיום של המותג.

המרווח הגולמי של החברה נשחק בכ-7% והגיע ל-40.6%, רמה שנחשבת קריטית עבור נייקי, שכן היא נצמדת בקושי לסף ה-40% הנתפס כ-"רצפה" תדמיתית ופיננסית. המכסים וההנחות המרובות פגעו במיוחד בפעילות בצפון אמריקה, שהיא העסק הגדול ביותר של החברה. ההנהלה, מצדה, לא ניסתה לייפות את המציאות. המנכ”ל אליוט היל הודה בשיחה עם אנליסטים כי המכסים “הוסיפו רוח נגדית משמעותית” שיש להתגבר עליה, אמירה יוצאת דופן בכנותה עבור חברה שנוטה להדגיש חזון ושיווק על חשבון קשיים תפעוליים.

המכסים הופכים לבעיה מבנית, לא אירוע חולף

האתגר של נייקי אינו רק עצם קיומם של מכסים, אלא מבנה שרשרת האספקה שלה. החברה מייבאת חלק משמעותי מהמוצרים מווייטנאם, אינדונזיה וסין, כאשר שיעורי המכס שצוינו עומדים על כ-20%, 19% ולפחות 25% בהתאמה. המשמעות היא שכל תזוזה פוליטית או רגולטורית יכולה להכות ישירות במרווחים, במיוחד בתקופה שבה החברה כבר נלחמת על תמחור ועל דימוי מותג לאחר תקופה ארוכה של הנחות.