הבנק של ג'יימי דיימון ברווחי שיא, למרות שדיימון מדבר על אי וודאות גדולה, מיתון ובעיות גיאופוליטיות ב-2023
ג'יי.פי מורגן עקף את התחזיות, אבל המנכ"ל ג'יימי דיימון אומר "לא יודעים כיצד המתחים הגיאופוליטיים והאינפלציה הגבוהה ישפיעו על הכלכלה". דיימון פסימי זה זמן ממושך, ובינתיים הבנק שלו מייצר רווחי שיא.
ג'יי.פי מורגן, הבנק הגדול בארה"ב הרוויח 11 מיליארד דולר שהם 3.57 דולר למניה ברבעון האחרון של 2022. הרווח היה כ-16% מעל התחזיות בשוק. ההכנסות הסתכמו ב-35.6 מיליארד דולר לעומת התחזיות ל-34.3 מיליארד דולר. אז לכאורה תוצאות חיובית, אבל מה שחשוב יותר הוא העתיד ועל זה אמר המנכ"ל ג'יימי דיימון "כלכלת ארה"ב בינתיים נותרה חזקה הודות ללקוחות ועסקים אמידים. אך אנחנו עדיין לא יודעים כיצד ישפיעו בהמשך אירועים ומתחים גיאופוליטיים, כולל המלחמה באוקראינה, והמתיחות בסין וטיוואן. יש אי וודאות גדולה בנוגע לאספקת המזון והאנרגיה, והאינפלציה הגבוהה שדחפה את הכלכלות לריבית גבוהה".
הנהלת הבנק צופה מיתון קל השנה בכלכלה העולמית, שכולל ירידה בלקיחת הלוואות מהמערכת הבנקאית ומהבנק עצמו. הלוואות הן מרכז הרווח המשמעותי ביותר של הבנק, כך שירידה ברווח, בהינתן ההערכה הזו היא בהחלט אפשרית.
אלא שבינתיים התחזיות של האנליסטים הפוכות. הם סבורים שהבנק יגדיל את רווחיו ב-2023 לכ-12.9 דולר, מדובר על גידול של כ-10% ברווחים. בהינתן מחיר המניה והרווח הצפוי, ג'יי פי מורגן נסחר במכפיל רווח עתידי לשנת 2023 של 10-11
- "משבר אשראי עלול לגרור גל מכירות כפוי בוול סטריט"
- בנקים ספרדיים, חברות נדל"ן הולנדיות, חברות אנרגיה נורווגיות - אלה ההשקעות שיספקו לכם תשואה עודפת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם סיטגרופ ובנק אוף אמריקה פרסמו דוחות כספיים. בנק אוף אמריקה מדווח על הכנסות של 24.5 מיליארד דולר ברבעון הרביעי של 2022, מעל הערכות האנליסטים להכנסות של 24.2 מיליארד דולר. מדובר על עלייה של 11% מהרבעון המקביל אשתקד. הרווח ברבעון הסתכם ב-7.1 מיליארד דולר. בתרגום לרווח למניה מדובר ב-85 סנט למניה – קונסנזוס האנליסטים עמד על רווח של 77 סנט למניה.
כל הבנקים הציגו דוחות טובים לרבעון רביעי, אבל צריך שזה בזכות הריבית ואנחנו בשלב שעליית הריבית בעיקר תורמת לדוחות הכספיים ועדיין לא מזיקה להם, אל זה יגיע. בנקים מרוויחים כאשר הריבית עולה כי הם מייקרים את הריבית על ההלוואות, אבל במקביל הם נאלצים להפריש סכומים גבוהים יותר להפסדי אשראי וכן הם משלמים ריבית גבוהה יותר למחזיקי הפיקדונות. בינתיים לא רואים בדוחות הבנקים גידול משמעותי בהפרשה להפסדי האשראי.
- 1.רועי לוי 13/01/2023 19:27הגב לתגובה זואין קשר בין התחזית למצב הכלכלה לבין זה שכרגע שהריבית עלתה ועדיין ההשפעה שלה על הכלכלה פחות מורגשת הם יעשו רווחים גבוהים.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.
"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.
טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.
דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- מכה לטראמפ ולרפובליקנים: שריל נבחרה למושלת ניו ג'רזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.
הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת Truth Social
