שי וינינגר למונייד
צילום: בן קלמר
דוחות

למונייד נופלת ב-6%: פספסה בשורה התחתונה, וגם הצפי לרבעון הרביעי לא טוב

החברה צופה הכנסות של 77-80 מיליון דולר ברבעון הרביעי, מתחת הצפי ל-80.7 מיליון דולר. הצמיחה של החברה בנפילה חופשית: רק 11% לעומת 41% לפני שנתיים, וההפסד זינק ב-40% ועמד על 91.4 מיליון דולר ברבעון; בשנה האחרונה איבדה המניה 70% מערכה. למונייד: "ברבעון הבא נראה ירידה בהפסדים"

נתנאל אריאל | (1)

חברת הביטוח הדיגיטלי הישראלית למונייד  ממשיכה ליפול בוול סטריט. הלילה הסיבה היא שהיא מפרסמת דוחות חלשים (לא מפתיע). החברה איבדה בשנה האחרונה 70% מערכה והיא נסחרת לפי שווי שוק של 1.3 מיליארד דולר בלבד.

למונייד מדווחת הלילה על הכנסות של 74 מיליון דולר, מעל קונצנסוס האנליסטים ל-64.6 מיליון דולר וזינוק של 107% ביחס ל-38 מיליון ברבעון המקביל, - רק שצריך לזכור שהזינוק מגיע בעיקר בעקבות הרכישה של Metromile, כך שלא מדובר בצמיחה אורגנית.

ובכל מקרה, כאן בערך מסתיימות המחמאות. למונייד מדווחת על הפסד נקי בשורה התחתונה של 91.4 מיליון דולר ברבעון, המשך זינוק של 38% לעומת הפסד של 66.4 מיליון דולר ברבעון המקביל בשנה שעברה ו-31 מיליון דולר לפני שנתיים. ההפסד למניה עמד על 1.37 דולר, מעל הצפי להפסד של 1.32 דולר למניה. גם ההפסד בשורת ה-EBITDA גדל ב-28% ל-65.7 מיליון דולר, לעומת 51.3 מיליון דולר אשתקד.

התחזית לרבעון הרביעי לא טובה: למונייד צופה הכנסות בטווח של 77-80 מיליון דולר, מתחת קונצנזוס האנליסטים ל-80.7 מיליון דולר. החברה מבטיחה ש"החל מהרבעון הבא החברה צופה ירידה בשיעור ההפסדים" ואומרת שהיא "מתחילה לנוע לעבר רווחיות, תוך שימור קצב צמיחה של כ-20% בשנה הבאה" - אבל אחרי הנפילה ברווחיות ברבעון הנוכחי, השאלה אם היא תצליח בכך.

שני הגרפים שמספרים את הסיפור בחברה הם הגרפים שמראים את הנפילה בצמיחה של החברה. הצמיחה של החברה נופלת ל-11% בלבד ברבעון השלישי של 2022, לעומת 41% לפני שנתיים ו-33% בשנה שעברה:

קיראו עוד ב"גלובל"

בתשעת החודשים הראשונים של השנה שרפה למונייד מזומנים בהיקף של 134.4 מיליון שקל, לעומת שריפה של 94.7 מיליון בתקופה המקבילה בשנה שעברה. עם זאת, יש לה עוד מזומנים בהיקף של 1.1 מיליארד דולר.

ומה אומרים בלמונייד?

הם מדברים על פרמיות של 609 מיליון דולר וכי מדובר ב"נקודת ציון חשובה בהתאם לתחזיות" כאשר לדברי שי וינינגר, מייסד שותף ומנכ״ל: ״במציאות הנוכחית, שבה גיוסי הון הפכו ליקרים יותר, ניהול המזומנים מהווה חלק משמעותי במערכת השיקולים שלנו. אנו מאמינים שהתכנית לפיה אנו פועלים תאפשר לנו לשמר קצב צמיחה בריא ולהגיע לרווחיות בשנים הקרובות".

למונייד גם מציגה גידול של 195 אלף לקוחות ברבעון, אבל גם זה לא אמיתי - לדברי החברה, חצי מהעלייה בלקוחות מגיעה מהרכישה של Metromile, כאמור, זו לא צמיחה אורגנית. לחברה יש כעת 1.8 מיליון לקוחות.

החברה גם מספרת שבעקבות רכישת Metromile יש לה כעת רישיון ב-49 מדינות ברחבי ארה״ב, וכן דאטה של למעלה מחצי מיליארד נסיעות, למעלה מ-155 מיליון דולר מזומן ו-110 מיליון דולר בפרמיות. למונייד גם נכנסת לשוק הבריטי באמצעות שת"פ אסטרטגי ארוך טווח עם חברת הביטוח Aviva, המבטחת הכללית הגדולה ביותר בבריטניה ואחת מחברות הביטוח הוותיקות בעולם. למונייד גם חתמה על שת"פ עם אתר האיקומרס בארה״ב - Chewy, שיש לו 20 מיליון לקוחות והחברה תציע ללקוחות Chewy את ביטוח חיות המחמד שלה החל מאביב 2023.

ורק נזכיר - למונייד התרסקה ב-70% ולכן 'חסכה' 350 מיליון דולר כשרכשה  את חברת Metromile אבל האמת היא שמדובר בניצחון פירוס. היא רכשה את החברה בעסקת מניות בתמורה לחצי מיליארד דולר, אבל ההתרסקות במניית למונייד כיווצה את העסקה ל-145 מיליון דולר - מתחת למזומנים של הנרכשת. למונייד נפנפה בכך שהצליחה לשלם פחות, אבל הסיבה האמיתית היא התרסקות מניית למונייד, לא איזו הברקה עסקית. המשקיעים היו מוותרים על ה'תענוג' של נפילה במניית למונייד. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    תיפול מעכשיו בעוד 70% לפחות (ל"ת)
    אסף חליבה 09/11/2022 01:33
    הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף
ראיון

"צים שווה יותר מכפליים - העיוות הזה מכוון; אנחנו נשים סוף לשלטון המנהלים"

עו"ד אופיר נאור שמשרדו מייצג כ-8% במבעלי מניות צים נחוש לעצור את שלטון המנהלים בצים "הדירקטוריון היה צריך לרסן ולא עשה זאת", הוא אומר. "כשאין בעל בית, המנהלים 'מתבלבלים'" - הערך האמיתי של צים? "צים שווה יותר מכפליים מהשווי שוק"

מנדי הניג |

חברת הספנות הישראלית בעיצומה של סערה בשבועות האחרונים. ZIM Integrated Shipping Services -0.1%   נמצאת במרכזו של אחד המאבקים התאגידיים החריפים שידע השוק בשנים האחרונות. הכל החל בסוף 2024 כשעידן עופר מימש את כל ההחזקות שלו בצים ע"י קנון החזקות שהיוו כ-7.6% מהחברה וככה צים הפכה לחברה ללא בעל שליטה, כתוצאה מזה נוצר "חלל ניהולי" אותו, לטענת חלק מבעלי המניות, הדירקטוריון וההנהלה מנצלים כדי לקדם מהלכים שאינם עומדים בקו אחד עם האינטרסים של כלל בעלי המניות. השיא הגיע כשנחשף שהמנכ״ל אלי גליקמן הגיש, יחד עם רמי אונגר, יבואן קיה לישראל, הצעה לרכישת מלוא המניות של החברה ומחיקתה מבורסת ניו יורק וזאת מבלי שהמידע דווח למשקיעים בזמן, ומבלי שהדירקטוריון גם דאג להפריד בין התפקיד של גליקמן כמנכ״ל-כמנהל לבין האינטרס שלו כרוכש פוטנציאלי.

הדברים האלה מובילים להגשת מסמך עמדה חריף (המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון) שנוסח על ידי עורכי הדין אופיר נאור, עדי גרנות ויעקב שנהב בשם קבוצת בעלי מניות המחזיקים כ-8% בצים. במסמך נטען לשורה של כשלי ממשל תאגידי: הסתרת מידע מהותי מהמשקיעים, ניגוד עניינים של ההנהלה, מינויים חפוזים לדירקטוריון שהגיעו בעקבות התפטרות של שני דירקטורים ותיקים, שימוש במשאבי החברה לניהול מאבק מול בעלי מניותיה, והיעדר הליך מכירה תחרותי ושקוף. הקבוצה דורשת את ההשעייה של המנכ״ל והסמנכ״לים המעורבים בהצעה, ומציעה למנות שלושה דירקטורים בלתי-תלויים כדי לחזור להתנהלות שתשרת את כלל בעלי המניות.

על הרקע הזה פנינו לעו״ד אופיר נאור ממגישי מכתב העמדה, מעורכי הדין המוערכים בארץ בתחום הסדרי חוב ומאבקי שליטה, שגם הספיק ללוות בשנים האחרונות מהלכים אקטיביסטיים בשוק ההון. נאור מכיר מקרוב מצבים שבהם חברה ללא גרעין שליטה נקלעת למשבר אמון בין הנהלה למשקיעים וביקשנו להבין איתו איך צים התגלגלה למצב הזה שבו המנכ״ל מבקש לרכוש את החברה שהוא עצמו מנהל, למה הדירקטוריון לא ניסה לבלום את התהליך בזמן אבל חוץ מהסתכלות אחורה - מה הוא חושב שיקרה בצים קדימה - מה נדרש כדי שהחברה תצליח לצאת מהכאוס הניהולי הזה, מה הערך האמיתי של צים ואיך אפשר להציף אותו והאם באמת חייבים לשקול כאן רכישה?

אחרי שעידן עופר יצא מהתמונה נוצרה שרשרת אירועים שהובילה למתיחות בין ההנהלה לבין המשקיעים. איך, בעיניך, צים הגיעה למצב הזה? מה היה השלב שבו הדברים התחילו לסטות מהמסלול?

"יש פה תהליך שקרה בלא מעט חברות ישראליות, שבמסגרתו חברה עוברת משליטה של בעל בית לחברה ללא גרעין שליטה. ראינו את זה בבנקים, בבנק הפועלים, בחברות נוספות כמו כלל אחרי IDB. הרבה חברות גדולות במשק מגיעות למצב שאין בהן בעל שליטה. ואז השאלה היא מה קורה: האם תרבות הניהול נשארת כזו שפועלת לטובת בעלי המניות, או שהמנהלים 'מתבלבלים' ומחליטים לנצל את העובדה שאין בעל בית כדי להעשיר את כיסם על חשבון בעלי המניות.