מאסיושי סאן סופטבנק
צילום: סופטבנק

עלייתם ונפילתם של סופטבנק ומאסיושי סאן, האם נוצרה הזדמנות?

החברה נסחרת בהנחה אל מול שווי הנכסים הנקי שהיא מנהלת, אך האמונה של המשקיעים במשקיע הסדרתי לאור ההפסדים העצומים בקרנות ההשקעה שלו נמצאת בשפל, מה האנליסטים חושבים והאם יש כאן פוטנציאל לתשואה יפה בשנים הבאות?
עומר רוסו | (2)

סופט-בנק SOFTBANK CORP ADR ביצעה את אחת מהשקעות המיזם הטובות ביותר בכל הזמנים, כשהשקיע 20 מיליון דולר בעליבאבא ALIBABA GROUP של ג'ק מא בשנת 2000. ההשקעה, הניבה תשואות ענק. גם לאחר שמכרה חלק מהמניות שלה, סופטבנק עדיין מחזיקה ב-34 מיליארד דולר ממניות עליבאבא. מי שאחראי על ההשקעה המוצלחת הוא מאסיושי סאן, מנכ"ל הבנק, המכונה "מאסא". מאז, הוא הפך למשקיע סדרתי, רק שבהמשך, לא הצליח לשחזר את הצלחת עליבאבא. 

המוניטין של מאסא כמשקיע מבריק הוביל להשקת קרן ההשקעות שלו (ויז'ן) ב-2017, קרן ההון הסיכון הגדולה ביותר אי פעם, שנועדה לנהל 100 מיליארד דולר, מאסא מיקד את הקרן בחברות שעומדות ליהנות מהשימוש הנרחב של תוכנות בינה מלאכותית בעתיד.

לאותה תזת השקעה של מאסא היו עליות ומורדות חדות כפי שניתן לראות במניית סופט-בנק עצמה. מאז 2019 הצליחה המניה להכפיל את עצמה, בזמן שהערכות השווי היו נדיבות בסקטור הטכנולוגיה והחברה רכשה בחזרה מניות של עצמה באגרסיביות. אבל על רקע כמה השקעות לא טובות של מאסא, יחד עם ירידה רוחבית במניות הטכנולוגיה, המניה מחקה מאז את כל העליות, וכעת נמצאת באותה רמת מחיר שהייתה ב-2019.

קרן הויז'ן של מאסא, ועוד קרן קטנה יותר בשם ויז'ן 2, השקיעו ב-47 חברות שיצאו להנפקה, כולל אובר UBER TECHNOLOGIES , דורדאש DOORDASH INC וקוולאלטריקס QUALTRICS INTERNATIONAL INC (שכל אחת מהן מתחילת השנה ירדה ביותר מ-20%), זאת בנוסף להשקעה הכושלת (מסתבר בדיעבד) בווי-וורק WeWork של אדם נוימן בזמנו, כשמסה העריך את חברת חללי העבודה המושכרים בכ-47 מיליארד דולר, ובסוף, יצאה החברה להנפקה בשווי מוערך של כ-9 מיליארד דולר.

בשבוע האחרון בדוח הכספי, דיווחה סופטבנק על הפסד של 24 מיליארד דולר, כולל הפסדים של כ-20 מיליארד דולר ביחד בשתי קרנות הויז'ן. הרבעון הקשה הפחית את התשואה המצטברת של קרן הויז'ן הראשונה בכמעט שליש, ל-20.4 מיליארד דולר, בהשקעה כוללת של 87.7 מיליארד דולר. לקרן הויז'ן 2, שהושקה ב-2019, יש כעת הפסד מצטבר של 9.3 מיליארד דולר על השקעות של 49.1 מיליארד דולר.

במסיבת עיתונאים שנערכה השבוע, מאסה התנצלה על הביצועים החלשים. "אני די נבוך ומתחרט", אמר. הקרנות של החברה האטו את קצב ההשקעות החדשות שלהן לאור המצב המאתגר.

סופטבנק היא הבעלים של חברת עיצוב השבבים ARM אותה היא רכשה ב-2016, מחזיקה באחוזים מעטים בחברות סלולר כמו טי מובייל וקבוצת טלקום הגרמנית, כמו גם בקבוצת בייסבול יפנית, וכמובן הנתח שלה בעליבאבא קרוב ל-35 מיליארד דולר. זה עוד לפני 2 קרנות ויז'ן עליהן כתבנו לעיל. מסה אמר בשיחת המשקיעים האחרונה: "המשקיעים עדיין לא סומכים על היכולת שלנו להרוויח היטב. אנחנו צריכים להוכיח את עצמנו בשנים הקרובות".

קיראו עוד ב"גלובל"

אך ישנו הפרש בין שווי הנכסים נטו שמחזיקה סופטבנק לבין ערך השוק שלה, שנמוך בהרבה באופן עקבי. הדבר מעיד על כך שסופטבנק קצת מתקשה עם היותה חברה ציבורית, וישנן השערות כי מאסה יכול להפוך את החברה לפרטית. מעבר לחברה פרטית יכול להקל על העבודה. סופטבנק תוכל להפסיק לעדכן כל רבעון את המשקיעים על ביצועי הקרנות שלה, מה שיפחית את הלחץ ובכך להדגיש את תוצאותיהן של הקרנות לטווח הקצר.

הקלף שיכול לעזור לסופטבנק מאוד, היא הנפקתה של ARM, אותה היא רכשה ב-32 מיליארד דולר. מאז רכישתה גדלה במידה ניכרת חברת עיצוב השבבים, אך אם ננקוט בגישה שמרנית נאמר כי במידה והיא תונפק ב-30 מיליארד דולר (נמוך ממחיר הרכישה). בתוספת 35 מיליארד הדולרים בקופה, יתרת המניות שיש לחברה בעליבאבא, וקרוב ל-10 מיליארד דולר מאחזקה בטי מובייל וכולי, נקבל נכסים נזילים בשווי העולה בהרבה על שווי השוק הנוכחי. זאת כשבקרן הויז'ן ישנם סטארט-אפים חבויים שעשויים להיות הצלחה גדולה, כולל ByteDance חברת האם של טיקטוק.

כאופציה שניה, יכולה סופטבנק לבחור להמתין עם הסייקל הדובי והקשה למניות הטכנולוגיה (שכבר משתפר בשבועות האחרונים). בשלב מסוים, שוק ההנפקות ייפתח מחדש, ומניות הטכנולוגיה צפויות לחזור לעלות, ואיתן ההשקעות של סופטבנק.

אנליסט ניו סטריט, פייר פראגו, מציין כי לסופטבנק יש תיק נכסים איכותי, והיא ממשיכה לקנות בחזרה מניות בהנחה של 50% משווי הנכסים הנקי. השקפתו נשענת על כך שבמידה וקרן הויז'ן תחזיר חצי מההפסדים שספגה עד כה, פוטנציאל הרווח במניית סופטבנק גדול.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אדם נוימן חחח we crushed.. (ל"ת)
    מוכרים בלבד ח 21/07/2023 15:48
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לקנות מהר 15/08/2022 23:15
    הגב לתגובה זו
    והקיבוצניק הגיע עם רעיון דומה לפראיירים חדשים.
פארוק פתיח אוזר (רשתות)פארוק פתיח אוזר (רשתות)

הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות בכלא הטורקי

מנכ"ל פלטפורמת הקריפטו שקרסה נמצא מת בכלא בטורקיה. ההערכות שזו התאבדות; ומנגד, בארה"ב: טראמפ מספק חנינה למלך זירות הקריפטו

רן קידר |
נושאים בכתבה הונאה

פארוק פתיח אוזר, שהורשע בהונאה ונידון ליותר מ‑11 אלף שנות מאסר, נמצא מת בכלא בטורקיה. הנסיבות עדיין נחקרות, ההערכה הרווחת היא שהוא התאבד. פארוק פתיח אוזר יזם ועד מאחרי הקריסה של פלטפורמת הקריפטו, Thodex שהפכה לאחת מההונאות הגדולות בעולם הקריפטו. ההונאה מוערכת במעל 2 מיליארד דולר. 

Thodex נוסדה בשנת 2017 והציגה עצמה כפלטפורמה חדשנית למסחר במטבעות דיגיטליים. אוזר, שעזב את לימודיו בגיל תיכון, הצליח למשוך מאות אלפי משתמשים טורקים שהשתמשו בזירה לצורכי השקעה, מסחר והמרת מטבעות\ עמד בראש הפלטפורמה שהיתה בעצם סוג של פרמידה. 

באפריל 2021, הפעילות הופסקה באופן פתאומי. אוזר נמלט מהמדינה לאלבניה והותיר את המשתמשים  בלי כיסוי לנכסים שלהם.  בהתחלה התביעה העריכה כי מדובר בהונאה של עשרות מיליוני דולרים אך מהר מאוד הבינו שמדובר  בהונאה של מעל 2 מיליארד דולר.

הרשעה תקדימית

בשנת 2022, לאחר הסגרה מאלבניה, הועמד אוזר לדין יחד עם בני משפחתו ומקורבים נוספים. ב‑2023, בית המשפט הטורקי גזר עליו עונש דרמטי: 11,196 שנות מאסר - עונש סימבולי שמשקף את החומרה שהרשויות מייחסות לעבירות מסוג זה.

הקריסה של Thodex והיקף הנזק שגרמה עוררו דיון נרחב בטורקיה ובעולם לגבי הצורך בפיקוח רגולטורי הדוק יותר על תחום הקריפטו. במדינה שבה שיעור האינפלציה גבוה, מטבע הקריפטו נתפס בעיני רבים כחלופה להשקעה, מה שהגביר את החשיפה לסיכונים משמעותיים והוביל להצלחה גדולה של הפלטפורמה הזו לצד פלטפורמות אחרות. חשוב להבין כי פלטפורמות אלו יכולות להיות לא מפוקחות, ולספק נתונים שקריים לחלוטין. דמיינו שתאם רוכשים מטבעות קריפטו תחת פלטפורמה לא מפוקחת. אתם רואים את המטבעות בחשבון הפלטפורמה - אבל אף אחד לא מתחייב שמה שאתם רואים באמת נמצא שם. זה לא בנק שמפוקח באופן שוטף וידוע שהכסף קיים. כאן, אפשר לייצר תמונת שווא של נכסי קריפטו למרות שהמנהלים יכולים משוך את הכסף לחשבונם הפרטי. 

ציפס של מקדונלדס
צילום: pixbay

מקדונלד'ס חוזרת למלחמת המחירים: ההמבורגר הזול שוב במרכז

לאחר תקופה של עליות מחירים, רשת המזון המהיר משקיעה עשרות מיליוני דולרים בהנחות ובקמפיינים כדי לשקם את תדמיתה. המנכ"ל קמפצ'ינסקי מזהיר: "הצרכן האמריקני זהיר יותר מתמיד"

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מקדונלדס

כאשר מנכ"ל מקדונלד'ס McDonald's Corp 2.31%  , כריס קמפצ'ינסקי, אומר "אנחנו נמשיך להיות זהירים לגבי מצב הצרכן", הוא מתאר במדויק את מצבה של הכלכלה האמריקנית כיום. רשת ההמבורגרים חוזרת לנוסחה המוכרת של מחירים נוחים, לאחר תקופה שבה העלתה מחירים באופן חד, במה שנראה כמו תגובה למציאות כלכלית חדשה שמעצבת מחדש את ענף המזון המהיר.


בתוצאותיה לרבעון השלישי מקדונלד'ס דיווחה על המכירות בחנויות הזהות עלו ב־2.4% בארצות הברית וב־3.6% בעולם, קצב גבוה מהתחזיות. מניית החברה מטפסת ב־2%, למרות שהרווח של 3.22 דולר למניה היה מעט מתחת לציפיות (3.33 דולר). ההכנסות הסתכמו ב־7.08 מיליארד דולר, בהתאם להערכות. השינוי המשמעותי התרחש בספטמבר, כשמקדונלד'ס חידשה את קמפיין הארוחות המוזלות שלה. במסגרת המהלך, החברה קבעה מחירים הנמוכים בכ־15% מהעלות המצטברת של רכישת הפריטים בנפרד. הצעד הזה הוכיח את עצמו במהירות, כיום כ־30% מהעסקאות בארצות הברית נעשות באמצעות אותן ארוחות כלכליות.


עם זאת, מדובר במהלך יקר. החברה הוציאה כ־40 מיליון דולר ברבעון על פרסום המבצעים, ומתכננת להקצות כ־90 מיליון דולר השנה לסיוע לזכיינים במימון ההנחות. בטווח הקצר זה מצמצם את הרווחיות, אך ההנהלה רואה בכך השקעה לטווח הארוך שנועדה לשקם את תדמית הרשת כמקום שמעניק תמורה טובה למחיר.


במקביל, מקדונלד'ס לא מסתפקת בהורדת מחירים אלא מנסה לגוון את התפריט. היא השיקה סדרת משקאות חדשים: קפה קר, משקאות פירות ו"סודה מלוכלכת" עם תוספות ייחודיות. הניסויים בכ־500 סניפים בארצות הברית מציגים עד כה תוצאות טובות מהמוערך.


הכלכלה מפוצלת

המציאות הכלכלית שאיתה מתמודדת מקדונלד'ס דומה למצבם של משקי הבית בארצות הברית. לדברי קמפצ'ינסקי, הכלכלה מפוצלת: בעלי הכנסות נמוכות מצמצמים ביקורים במסעדות, בעוד בעלי הכנסה גבוהה ממשיכים לצאת. לדבריו, הלחצים על הצרכנים צפויים להימשך גם בשנה הקרובה, כל עוד לא יורגש שיפור ממשי בהכנסות. בנוסף, הנתונים הכלליים בענף מצביעים על האטה: תנועת הלקוחות ברשתות מזון מהיר ירדה ב־2.3% השנה, לעומת ירידה של 1.6% בלבד בכלל המסעדות, לפי חברת המחקר Black Box Intelligence. המשמעות היא שהתחום נפגע במיוחד מהקיטון בהוצאות על אוכל מחוץ לבית.