שימאו גרופ, יזמית נדל"ן גדולה משנגחאי, הגיעה לחדלות פרעון
משבר הנדל"ן בסין חוזר, או ליתר דיוק הוא אף פעם לא נעלם, רק היה מתחת לרדאר לזמן מה.
חברת שימאו גרופ, היא יזמית נדל"ן גדולה משנגחאי, נאבקת מזה מספר חודשים בקשיי נזילות חריפים. כעת, פספסה החברה את תשלום החוב והקרן בגובה מיליארד דולר שהיתה אמורה לשלם ביום ראשון. כך לפי דיווח החברה לבורסת הונג קונג בה היא נסחרת. זו הפעם הראשונה שהחברה לא מצליחה לשלם את החוב נקוב הדולר שלה.
מגזר הנדל"ן בסין נמצא בקשיים מאז שנת 2020. הטריגר שהניע את הקשיים הוא עצירת האשראי לסקטור מצד ממשלת סין, שהיה כמעט חסר הגבלה עד אותו זמן, והממשלה החליטה להגביל את התמריצים המוגזמים. התגובה הייתה היתדררות מהירה בשוק הנדל"ן וקשיי נזילות של היזמיות שנהנו מאשראי כמעט בלתי מוגבל והתרחבות מואצת.
משבר הוחמר על ידי נגיף הקורונה שפגע עמוקות בכלכלת סין, במיוחד עקב המדיניות המחמירה שממשיכה בסין בניגוד לשאר העולם בשנה האחרונה. נושא משבר הנדל"ן בסין עלה לכותרות סביב הקשיים של ענקית הנדל"ן אוורגרנד, שאף נקלעה לחדלות פרעון בשנה שעברה. לחברה חוב בגובה 300 מיליארד דולר, והיא מנסה לארגן מחדש את החוב בסיוע הממשלה. על פי ההערכות היא תפרסם את התוכנית עד סוף החודש.
לפי חברת הדירוג מודי'ס לשימאו תשלומי חוב וקרן של 1.7 מיליארד דולר בשנת 2022 שמוחזקים על ידי משקיעים בנלאומיים, בנוסף לחוב ביואן בגובה של כ-1.4 מיליארד דולר המחוזק בידי משקיעים סינים, בנוסף לחוב משמעותי לבנקים ברחבי העולם. החברה שהוקמה בשנת 2001 מתמחה במתמחי מגורים גדולים ובתי מלון ברחבי המדינה. היא מחזיקה באחד מגורדי השחקים הגדולים בעולם הממוקם בשנגחאי ונקרא שנגחאי שימאו אינטנשיונל פלאזה.
- פירמת רואי החשבון PwC נקנסה על הביקורת הכושלת באוורגרנד - האם הקנס מספיק?
- מההונאות הגדולות בהיסטוריה - אברגרנדה ניפחה הכנסות ב-78 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברה לא פרסמה את דוחותיה הכספיים לרבעון האחרון של שנת 2021 כשהיא תולה זאת בסגרים, אך העריכה כי רווחיה נפלו בכ-62% בשנה. כעת מסרה החברה כי "עקב שינויים משמעותיים בסביבת המאקרו של סקטור הנדל"ן בסין מאז המחצית השניה של שנת 2021 והשפעת נגיף הקורונה, החברה חוותה ירידה משמעותית בחוזי המכירות בחודשים האחרונים, מה שצפוי להמשיך בטווח הקרוב עד שסקטור הנדל"ן הסיני יחזור להתייצב". החברה הוסיפה שהיא במשא ומתן עם בעלי חוב נוספים שלא קיבלו את כספם.
חברה נוספת מבייג'ינג, Sunac, אחת מחברות הנדל"ן הגדולות במדינה, פרסמה בחודש שעבר אזהרה שהתפרצות הקורונה האחרונה פגעה באופן משמעותי במכירות במרץ ואפריל והחמירה את קשיי הנזילות שלה, והודתה שהיא נכשלה בתשלום אגרות החוב נקובות הדולר שלה. לפי סקר שהתפרסם בשבוע שעבר מחיר הבתים ב-100 ערים בסין נחתך ביותר מ-40% במחצית הראשונה של השנה.

מה צפוי ב-S&P 500 - האם יצא מספיק אוויר מהבלון?
לאחרונה נערכנו ליציאת אוויר מוול סטריט ואוויר אכן יצא. השאלה האם יצא מספיק? הנה התובנות שלנו
ובכן, הגענו ליעד הפיבונאצ׳י הראשון לירידה באזור ה-6480, מבחינה סטטיסטית התנודה למטה הייתה קיצונית וביום שישי היה יום היפוך (סגירה חיובית מעל הפתיחה) כך שיש סיכוי שלטווח הקצר נושפי האוויר ירגעו. שבירה של 6480 תלמד על 6200 כעל היעד הבא. איתות חיובי יהיה מעל 6720.
6480-6720 הם לפיכך גבולות המעקב שלנו לתחילת שבוע המסחר ומפה נמשיך.
מה אומרות המניות המופלאות
הגם שמבחינתי תשומת הלב המוגברת למניות ה״מופלאות״ היא בעיקר עניין למערכת היחסים בין תקשורת פיננסית לקוראים (שכן יש מלא מניות מעניינות לתיק) אז שמבחינת אומדן סיכויי השוק לעלות או לרדת יש לניתוח המצרפי שלהן משמעות. נעבור עליהן ביחד ונסכם.
- AAPL: מצב טכני מורכב שכן היא ברמת שיא אבל יש אופטימיות כל עוד מעל 260. שם אותה בצד הירוק בינתיים.
- הנאסד״ק קפץ ב-2.7%; אלפאבית זינקה ב-6%, טסלה עם 7%, ברודקום טסה ב-11%
- לקראת שבוע מסחר קצר ועמוס - מה חושבים האנליסטים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- AMZN: מעל רמת תמיכה ואין סיבה שלא תהיה בצד הירוק כרגע.
הסלמה בין יפן לסין, קרדיט: גרוקסין מגבירה לחץ כלכלי על יפן: הפחתת טיסות כתגובה למתיחות סביב טייוואן
צעד מדיני-כלכלי שמשפיע על תעופה, תיירות ושרשרות אספקה - רקע היסטורי, השלכות מיידיות והסלמה אסטרטגית וגם - איך התפתח העימות בין סין ויפן - כל השלבים
בעוד המתיחות הדיפלומטית בין בייג'ינג לטוקיו הולכת ומחריפה, פרסמה סין הנחיה רשמית לחברות התעופה שלה להפחית באופן משמעותי את מספר הטיסות ליפן, והמהלך ייכנס לתוקף מיידי ויימשך עד מרץ 2026. הצעד, שמגיע על רקע הצהרותיה של ראש ממשלת יפן, סאנאה טקאיצ'י, בנוגע להתערבות צבאית אפשרית במקרה של פלישה סינית לטייוואן, משלב אלמנטים של לחץ מדיני עם השלכות כלכליות ישירות. על פי דיווחים מניקיי אסיה והגרדיאן, כבר בוטלו מאות אלפי כרטיסי טיסה, וההערכות הן שהנזק הכלכלי ליפן עשוי להגיע ל-1.2 מיליארד דולר עד סוף 2025, עם פוטנציאל להפסדים של עד 9 מיליארד דולר אם המגמה תימשך.
ההנחיה, שפורסמה על ידי רשות התעופה האזרחית הסינית (CAAC), מחייבת את החברות להקטין את תדירות הטיסות ב-20% עד 30% במסלולים מרכזיים, כגון סיאנגהאי-אוסקה וצ'ונגצ'ינג-טוקיו. חברות כמו אייר צ'יינה, צ'יינה איסטרן וצ'יינה סאדרן איירליינס קיבלו הוראה ליישם את השינויים לעת עתה, עם שיקול דעת פנימי בבחירת המסלולים שייפגעו. המועד - משלהי נובמבר 2025 ועד מרץ 2026 - תואם את תקופת המעבר בין לוחות הזמנים העונתיים של התעופה, מה שמעיד על כוונה להאריך את ההגבלה מעבר לחגי השנה החדשה, תקופה קריטית לתיירות בין המדינות. על פי נתונים מהשוק הסיני, כבר בנובמבר לבדו בוטלו כ-32% מכרטיסי הטיסה ליפן, המהווים כ-500,000 כרטיסים, והחברות מציעות החזרים מלאים ללא קנסות, מה שמעודד ביטולים נוספים.
הרקע הדיפלומטי: הצהרות טקאיצ'י והתגובה הסינית
הרקע הדיפלומטי לעניין נעוץ בהצהרותיה של טקאיצ'י, שמונה לראש הממשלה הראשונה אישה בתולדות יפן באוקטובר 2025. במהלך ועידת הפרלמנט היפני ב-7 בנובמבר, היא אמרה כי "יפן תשקול התערבות צבאית אם סין תנסה לפלוש לטייוואן, כחלק מהאינטרסים האסטרטגיים שלנו באזור". הדברים, שפורסמו גם ב-CNN ובחוות'ם האוס, נתפסו בביג'ינג כהסלמה ישירה, שכן הם מחזקים את הברית היפנית-אמריקאית סביב טייוואן. סין, שרואה בטייוואן חלק בלתי נפרד משטחה, הגיבה מיידית: משרד החוץ הסיני זימן את השגריר היפני להוקעה, והנחה את אזרחיה להימנע מטיולים ליפן עקב "סיכונים ביטחוניים". כתוצאה מכך, אתרי הזמנות סיניים כמו Ctrip דיווחו על ירידה של 80% בהזמנות ליפן לשארית השנה. להרחבה: סין מזהירה את אזרחיה: הימנעו מנסיעות ליפן על רקע מתיחות סביב טייוואן.
מבחינה כלכלית, ההשפעה על יפן חמורה במיוחד. סין היא מקור התיירות הגדול ביותר של יפן, עם כ-10 מיליון מבקרים בשנה טרום-מגפה, והוצאותיהם מהוות כ-20% מסך ההכנסות מתיירות. על פי הערכות של China Trading Desk, שצוטטו ב-Dim Sum Daily, יפן עלולה לאבד 1.2 מיליארד דולר בהוצאות תיירים סינים עד סוף 2025, בעיקר בתחומי האירוח
- האי הקטן שעלול להצית מלחמת עולם שלישית; כל התרחישים
- יפן מציבה טילים באי ליד טייוואן ומחריפה את ההיערכות מול סין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
, הקמעונאות והפנאי. עסקים באוסקה ובטוקיו, שתלויים בתיירים סינים, כבר מדווחים על ביטולים המוניים: חברת התיירות East Japan International Travel Service איבדה 80% מההזמנות לנובמבר-דצמבר. אם ההגבלה תימשך עד 2026, ההפסדים הכוללים עשויים להגיע ל-9 מיליארד דולר, דבר שיחייב את יפן לגוון מקורות תיירות - אולי דרך אירופה או דרום-מזרח אסיה - אך זה ייקח זמן ויישפיע על תעשיות מקומיות.
