שימאו גרופ, יזמית נדל"ן גדולה משנגחאי, הגיעה לחדלות פרעון
משבר הנדל"ן בסין חוזר, או ליתר דיוק הוא אף פעם לא נעלם, רק היה מתחת לרדאר לזמן מה.
חברת שימאו גרופ, היא יזמית נדל"ן גדולה משנגחאי, נאבקת מזה מספר חודשים בקשיי נזילות חריפים. כעת, פספסה החברה את תשלום החוב והקרן בגובה מיליארד דולר שהיתה אמורה לשלם ביום ראשון. כך לפי דיווח החברה לבורסת הונג קונג בה היא נסחרת. זו הפעם הראשונה שהחברה לא מצליחה לשלם את החוב נקוב הדולר שלה.
מגזר הנדל"ן בסין נמצא בקשיים מאז שנת 2020. הטריגר שהניע את הקשיים הוא עצירת האשראי לסקטור מצד ממשלת סין, שהיה כמעט חסר הגבלה עד אותו זמן, והממשלה החליטה להגביל את התמריצים המוגזמים. התגובה הייתה היתדררות מהירה בשוק הנדל"ן וקשיי נזילות של היזמיות שנהנו מאשראי כמעט בלתי מוגבל והתרחבות מואצת.
משבר הוחמר על ידי נגיף הקורונה שפגע עמוקות בכלכלת סין, במיוחד עקב המדיניות המחמירה שממשיכה בסין בניגוד לשאר העולם בשנה האחרונה. נושא משבר הנדל"ן בסין עלה לכותרות סביב הקשיים של ענקית הנדל"ן אוורגרנד, שאף נקלעה לחדלות פרעון בשנה שעברה. לחברה חוב בגובה 300 מיליארד דולר, והיא מנסה לארגן מחדש את החוב בסיוע הממשלה. על פי ההערכות היא תפרסם את התוכנית עד סוף החודש.
לפי חברת הדירוג מודי'ס לשימאו תשלומי חוב וקרן של 1.7 מיליארד דולר בשנת 2022 שמוחזקים על ידי משקיעים בנלאומיים, בנוסף לחוב ביואן בגובה של כ-1.4 מיליארד דולר המחוזק בידי משקיעים סינים, בנוסף לחוב משמעותי לבנקים ברחבי העולם. החברה שהוקמה בשנת 2001 מתמחה במתמחי מגורים גדולים ובתי מלון ברחבי המדינה. היא מחזיקה באחד מגורדי השחקים הגדולים בעולם הממוקם בשנגחאי ונקרא שנגחאי שימאו אינטנשיונל פלאזה.
- פירמת רואי החשבון PwC נקנסה על הביקורת הכושלת באוורגרנד - האם הקנס מספיק?
- מההונאות הגדולות בהיסטוריה - אברגרנדה ניפחה הכנסות ב-78 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברה לא פרסמה את דוחותיה הכספיים לרבעון האחרון של שנת 2021 כשהיא תולה זאת בסגרים, אך העריכה כי רווחיה נפלו בכ-62% בשנה. כעת מסרה החברה כי "עקב שינויים משמעותיים בסביבת המאקרו של סקטור הנדל"ן בסין מאז המחצית השניה של שנת 2021 והשפעת נגיף הקורונה, החברה חוותה ירידה משמעותית בחוזי המכירות בחודשים האחרונים, מה שצפוי להמשיך בטווח הקרוב עד שסקטור הנדל"ן הסיני יחזור להתייצב". החברה הוסיפה שהיא במשא ומתן עם בעלי חוב נוספים שלא קיבלו את כספם.
חברה נוספת מבייג'ינג, Sunac, אחת מחברות הנדל"ן הגדולות במדינה, פרסמה בחודש שעבר אזהרה שהתפרצות הקורונה האחרונה פגעה באופן משמעותי במכירות במרץ ואפריל והחמירה את קשיי הנזילות שלה, והודתה שהיא נכשלה בתשלום אגרות החוב נקובות הדולר שלה. לפי סקר שהתפרסם בשבוע שעבר מחיר הבתים ב-100 ערים בסין נחתך ביותר מ-40% במחצית הראשונה של השנה.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
אינטל TSMCהאם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים
אחד מהמומחות הגדולים של TSMC עבר לאינטל ובטייוואן בטוחים שהוא העביר מידע טכנולוגי קריטי לאינטל; וגם - 10 דברים שצריך לדעת על"גניבת ידע"
כולם יודעים שאינטל בפיגור מאוד משמעותי לעומת TSMC. כולם יודעים שהידע והטכנולוגיה נמצאים "בראש" של האנשים, וכשעוברים אנשים ממקום למקום עובר גם ידע. אבל השאלה אם בדרך גם עוברים סודות ומידע רגיש. אינטל גייסה בכיר מ-TSMC, ובטייוואן סבורים שמדובר בגניבת מידע רגיש וסודי.
מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, דחה מכל וכל את הדיווחים בתקשורת הטייוואנית על דליפת סודות מסחריים מ-TSMC בעקבות הצטרפותו של אחד מהמהנדסים הוותיקים והמוערכים ביותר של היצרנית הטייוואנית."אינטל מכבדת קניין רוחני של חברות אחרות, ואין שום בסיס עובדתי לטענות הללו", אמר טאן. אלא שבטייוואן לא קונים את הגרסה הזו.
לפי דיווחים נרחבים בעיתונים הכלכליים המובילים בטייפה, ד"ר ווי-ג'ן לו, בן 75, שפרש רשמית מ-TSMC ביולי האחרון לאחר 21 שנות שירות, הצטרף לאינטל באוקטובר כסגן נשיא בכיר למחקר ופיתוח. לו, שנחשב לאחד מאבות טכנולוגיית ה-2 ננומטר של TSMC ולמי שהוביל את הטמעת ליתוגרפיית EUV בחברה, חשוד כמי שהעביר עמו כמויות אדירות של מידע מסווג, כולל תהליכי ייצור N2, A16 ו-A14 שעדיין לא נכנסו לייצור המוני.
בתקשורת הטייוואנית מספרים כי בימיו האחרונים בחברה הורה לו לעובדים תחתיו להציג לו סקירות טכניות מפורטות, שכפל מסמכים סודיים וארז עמו יותר מ-80 קופסאות של חומר, כולל מחברות כתובות שבהן רשם פרטים מפגישות סודיות ביותר. מאחר ש-TSMC האמינה שהוא באמת פורש לגמלאות, לא נדרש ממנו לחתום על הסכם אי-תחרות סטנדרטי של 18 חודשים - טעות שהיום נראית יקרה מאוד.
- חברת הנפט משלמת קנס עתק על דליפה בים והמעבד המסחרי הראשון יוצא לדרך
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתגובה, TSMC פתחה בחקירה פנימית דחופה, ומשרד התובע הכללי של טייוואן כבר הצטרף לבדיקה פלילית אפשרית בגין הפרת חוק סודות המסחר ופגיעה בביטחון לאומי. שר הכלכלה הטייוואני אמר השבוע כי "מדובר בנושא בעל השלכות לאומיות".
