שימאו גרופ, יזמית נדל"ן גדולה משנגחאי, הגיעה לחדלות פרעון
משבר הנדל"ן בסין חוזר, או ליתר דיוק הוא אף פעם לא נעלם, רק היה מתחת לרדאר לזמן מה.
חברת שימאו גרופ, היא יזמית נדל"ן גדולה משנגחאי, נאבקת מזה מספר חודשים בקשיי נזילות חריפים. כעת, פספסה החברה את תשלום החוב והקרן בגובה מיליארד דולר שהיתה אמורה לשלם ביום ראשון. כך לפי דיווח החברה לבורסת הונג קונג בה היא נסחרת. זו הפעם הראשונה שהחברה לא מצליחה לשלם את החוב נקוב הדולר שלה.
מגזר הנדל"ן בסין נמצא בקשיים מאז שנת 2020. הטריגר שהניע את הקשיים הוא עצירת האשראי לסקטור מצד ממשלת סין, שהיה כמעט חסר הגבלה עד אותו זמן, והממשלה החליטה להגביל את התמריצים המוגזמים. התגובה הייתה היתדררות מהירה בשוק הנדל"ן וקשיי נזילות של היזמיות שנהנו מאשראי כמעט בלתי מוגבל והתרחבות מואצת.
משבר הוחמר על ידי נגיף הקורונה שפגע עמוקות בכלכלת סין, במיוחד עקב המדיניות המחמירה שממשיכה בסין בניגוד לשאר העולם בשנה האחרונה. נושא משבר הנדל"ן בסין עלה לכותרות סביב הקשיים של ענקית הנדל"ן אוורגרנד, שאף נקלעה לחדלות פרעון בשנה שעברה. לחברה חוב בגובה 300 מיליארד דולר, והיא מנסה לארגן מחדש את החוב בסיוע הממשלה. על פי ההערכות היא תפרסם את התוכנית עד סוף החודש.
לפי חברת הדירוג מודי'ס לשימאו תשלומי חוב וקרן של 1.7 מיליארד דולר בשנת 2022 שמוחזקים על ידי משקיעים בנלאומיים, בנוסף לחוב ביואן בגובה של כ-1.4 מיליארד דולר המחוזק בידי משקיעים סינים, בנוסף לחוב משמעותי לבנקים ברחבי העולם. החברה שהוקמה בשנת 2001 מתמחה במתמחי מגורים גדולים ובתי מלון ברחבי המדינה. היא מחזיקה באחד מגורדי השחקים הגדולים בעולם הממוקם בשנגחאי ונקרא שנגחאי שימאו אינטנשיונל פלאזה.
- פירמת רואי החשבון PwC נקנסה על הביקורת הכושלת באוורגרנד - האם הקנס מספיק?
- מההונאות הגדולות בהיסטוריה - אברגרנדה ניפחה הכנסות ב-78 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברה לא פרסמה את דוחותיה הכספיים לרבעון האחרון של שנת 2021 כשהיא תולה זאת בסגרים, אך העריכה כי רווחיה נפלו בכ-62% בשנה. כעת מסרה החברה כי "עקב שינויים משמעותיים בסביבת המאקרו של סקטור הנדל"ן בסין מאז המחצית השניה של שנת 2021 והשפעת נגיף הקורונה, החברה חוותה ירידה משמעותית בחוזי המכירות בחודשים האחרונים, מה שצפוי להמשיך בטווח הקרוב עד שסקטור הנדל"ן הסיני יחזור להתייצב". החברה הוסיפה שהיא במשא ומתן עם בעלי חוב נוספים שלא קיבלו את כספם.
חברה נוספת מבייג'ינג, Sunac, אחת מחברות הנדל"ן הגדולות במדינה, פרסמה בחודש שעבר אזהרה שהתפרצות הקורונה האחרונה פגעה באופן משמעותי במכירות במרץ ואפריל והחמירה את קשיי הנזילות שלה, והודתה שהיא נכשלה בתשלום אגרות החוב נקובות הדולר שלה. לפי סקר שהתפרסם בשבוע שעבר מחיר הבתים ב-100 ערים בסין נחתך ביותר מ-40% במחצית הראשונה של השנה.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
