גף בזוס
צילום: יוטיוב
לקראת הדוחות

איך אמזון עושה כסף ומה צפוי בדוחות הקרובים?

המכירות דרך אתר האינטרנט של החברה כמעט לא צמחו ברבעון האחרון, אבל מנועי הצמיחה של החברה נמצאים בשרותי הענן, שרותי הפריים והפרסומות; רוב האנליסטים אופטימיים מאד ביחס לחברה עם מחיר יעד שגבוה בכ-40% ממחיר המניה
גיא טל | (3)

אמזון AMAZONהיא אחד העסקים הגדולים בעולם. ערך השוק של החברה הוא כמעט 1.6 טריליון דולר. יחד עם זאת, מניית החברה מדשדשת כבר זמן לא קצר, והיא נסחרת ללא שינוי ניכר ממחירה ביוני 2020. דוחות אמזון מגיעים ברגע רגיש מאד לשוק, לאחר האכזבות שסיפקה נטפליקס NETFLIX ברבעון הקודם ובנוכחי, וזו של מטא FACEBOOK ברבעון הקודם (והנוכחי? - בקרוב נדע), ולנוכח נתוני המקרו המאתגרים השוק חסר סבלנות לפספסוסים ומכה חזק על אכזבות. האם קמעונאית הענק תשנה את התמונה או תצטרף לטרנד האדום?

נושאים נוספים שעלו לכותרות בהקשר של אמזון בתקופה האחרונהם הם התאגדות העובדים שלה באירגוני עובדים שיוצרים חששות אצל המשקיעים מפגיעה ברווחיות, כמו גם העלאות שכר מצד אחד, וחלוקת מניות הטבה בשיעור של 1 ל-20 שעשוי להיטיב עם המניה ויתכן שאף להכניסה למדד הדאו ג'ונס היוקרתי. 

העסק של אמזון הוא לא כזה פשוט כמו שרבים טועים חושבים. אמזון היא לא רק אתר שמוכר דברים באינטרנט. למעשה ייתכן שזה כבר לא העסק החשוב ביותר של אמזון, אם כי הוא עדיין אחראי למירב ההכנסות ומהווה הבסיס עליו נבנים רוב העסקים אחרים, הרווחיים יותר של החברה. 

אז ממה באמת מגיעים ההכנסות והרווחים של אמזון?

בדוחותיה הכספיים מחלקת אמזון את ההכנסות לשלושה סגמטים: ההכנסות בארצות הברית, שבדוחות האחרונים היו אחראיות ל-60% מההכנסות הכלליות או 280 מיליארד דולר בשנת 2021. הסגמנט הבנלאומי היה אחראי ל-27% מההכנסות - 128 מיליארד דולר, וסגמנט הענן (AWS) שאחראי על 13% מההכנסות השנתיות - 62 מיליארד דולר. בכל הנוגע לצמיחה המכירות בצפון אמריקה צמחו ברבעון הרביעי ב-9%, בסגמנט הבנלאומי ירדו המכירות ב-1% ואילו סגמנט הענן הוא הצומח ביותר - צמיחה של 40% מרבעון לרבעון, ויש הטוענים שהוא לבדו מהווה את רוב השווי של אמזון

מה שחשוב לדעת לגבי אמזון, הוא שאת ההכנסות מהעסק המסורתי של מכירת מוצרים ניתן לחלק לקטגרויות נוספות מלבד המכירות עצמן. הנתונים הבאים מתוך הדוחות האחרונים של אמזון עוזרים להבין טוב יותר איך באמת יוצרת אמזון את ההכנסות העצומות שלה, ובעיקר מהיכן מגיעה הרווחיות: 

עולה מהנתונים שברבעון האחרון המכירות אונליין, העסק שאולי מכניס הכי הרבה, אבל ששולי הרווח שלו הם הנמוכים ביותר, ייצר לאמזון הכנסות של 66 מיליארד דולר - הנתח הגדול ביותר, אך פחות מחצי מהסכום הכולל, וכן רואים שההכנסות מתחום זה לא צמחו כלל, ואף ירדו ב-1%. החנויות הפיזיות אחראיות לסכום זניח יחסית של 4.7 מיליארד דולר, וצמחו ב-17%.

קיראו עוד ב"גלובל"

אבל לאמזון ישנם שירותים רווחיים יותר, שבנויים מסביב עסק הקמעונאות. אמזון מוכרת שירותי לוגיסטיקה ומשלוח למוכרים ב-30 מיליארד דולר לשנה, תחום שצמח ב-11%, ועתיד אף לצמוח יותר כעת, עם כוונות החברה לפתוח אותו לחנויות צד שלישי שלא מוכרות דרך אמזון. כבר בשנת 2022 אמזון צפויה להיות חברת המשלוחים הגדולים ביותר בארצות הברית - יותר מפדקס ו-UPS. 

ההכנסות של אמזון מדמי מנוי לשרותי הפריים צמחו ב-15% ל-8.1 מיליארד דולר - עוד סכום צומח, לאחר שאמזון אף העלתה מחירים בשנה האחרונה. 

תחום נוסף הנמצא מתחת לרדאר, אבל צומח כמעט כמו בקצב של שרותי הענן זהו שרות הפרסומות. המוכרים שמשתמשים בשרותי אמזון מוכנים לשלם הרבה כסף כדי שהמוצרים שלהם יופיעו ראשונים בתוצאות החיפוש. התוצאה היא סגמנט שצומח ב-32% ואחראי ל-9.7 מיליארד דולר מההכנסות הרבעוניות. אמזון מתחרה פה בגוגל GOOGLE ובמטא FACEBOOK עם עסקי הפרסום, כשהיתרון הגדול שהיא מציעה הוא קשר כמעט ישיר בין הפרסומת לבין המכירות, כי כשמישהו מחפש משהו באמזון הוא כמעט תמיד יחפש אותו כדי לקנות. בגוגל או בפייסבוק אין זה כך. כבר כעת עסקי החיפוש של אמזון היו מציבים אותה כשלישית בגודלה בעולם לאחר גוגל ופייסבוק. 

תחום הענן כאמור הוא הצומח ביותר עם 40% צמיחה, והמכירות הגיעו כבר לכמעט 18 מיליארד דולר. כל פספוס בסגמנט הזה עלול לגרור תגובה חריפה מהשוק, אולם המשך צמיחה של כ-40% יהווה סימן טוב למניה ולחברה.

אמזון, אם כן, מן הסתם לא תראה צמיחה משמעותית אם בכלל בתחום המכירות הקמעונאיות, אבל תחום הענן, שרותי הפריים והפרסומות הרווחיים צפויים להמשיך לצמוח בקצב דו ספרתי ולהמשיך לתדלק את השורה העליונה והתחתונה של החברה. 

תחזיות החברה והאנליסטים

בדוחותיה האחרונים פרסמה אמזון תחזית לרבעון הראשון של שנת 2022. החברה מציינת שישנה אי וודאות רבה בשוק עקב גורמים כמו מגפת הקורונה, שערי מטבע ושינויים בכלכלה העולמית. על פי הצפי של החברה המכירות צפויות להיות בין 112 ל-117 מיליארד דולר - צמיחה של בין 3% ל-8%. התחזית הזאת כוללת השפעה שלילית של שערי מטבע בגובה של עד 1.5%. הרווח התפעולי צפוי להיות בין 3 ל-6 מיליארד דולר בהשוואה ל-8.9 מיליארד דולר ברבעון המקביל. החברה לא פרסמה תחזית לרווח הנקי. 

על פי אתר יאהו ממוצע הערכות האנליסטים להכנסות החברה עומד על 116.3 מיליארד דולר, הרווח הצפוי למניה הוא 8.13 דולר לעומת 15.79 דולר ברבעון הקודם. 5 אנליסטים הורידו את ההערכתם בחודש האחרון לרווח הנקי למניה לעומת אחד שהעלה אותה. למרות הצמיחה המתונה בשורה העליונה והצפי לצניחה ברווח הנקי, על פי האתר 43 אנליסטים מחזיקים בהמלצת קניה או קניה חזקה לעומת 3 בהמלצת החזק ואחד בהמלצת ביצועי חסר. מחיר היעד הממוצע הוא 4043 דולר למניה לעומת 2887 דולר למניה בה היא נסחרת כיום. מחיר היעד משקף אפסייד ממוצע של 40%. הסיבה להמלצות הטובות למרות מה שנראה כמו קפיאה  בצמיחה וירידה ברווח היא כיון שאמזון לא ממהרת להוריד רווחים לשורה התחתונה וידועה בהשקעת הענק שלה, אך הרווחיות "מתחבאת" בסעיפים שציינו מקודם, שממשיכים להראות תוצאות טובות. 

באתר CNN ספרו 42 אנליסטים שממליצים לקנות את המניה, 7 עם המלצת ביצועי יתר, ו-2 בהחזק. האנליסטים של CNN מעריכים שהחברה תכניס 116.5 מיליארד דולר ותרוויח 8.33 דולר למניה. מחיר היעד הממוצע הוא 4040 דולר. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    נ.ש. 28/04/2022 21:50
    הגב לתגובה זו
    אגב הנתונים שפרסמת הם לא מרוויחים מהמכירות עד היום אלא רק מסביב מהלוגיסטיקה ועד פרסומות ומהםריים והענן וקרנות ההשקעה שלה. אבל מהמכירות עצמם באתר הם לא מרוויחם בנתיים. בכללי הם בנסיגה ולא נראה שזה הולך להשתנות בנתיים הסנטימנט שלהם שלילי לכן כל דבר יוליד תגובה שלילית של השוק
  • 1.
    ציון קובסי 24/04/2022 22:44
    הגב לתגובה זו
    להלך התנהגות דו"ח רע - ירידה של 30% כנו הFAANNG האחרות שנוטות להישחט רוח נטראלי - ירידה של 7% דו"ח מעולה - עליה של 2% הערה שלי דוח נטראלי עם תחזית פסימית - ירידה של 5-8%
  • מומו 28/04/2022 22:11
    הגב לתגובה זו
    פייסבוק עם דוח נייטרלי 17לדעתי אמזון 9 ואפל 4 לאחר הדוחות
הואנג וליפ בו טאןהואנג וליפ בו טאן

אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - מיריבות לשותפות אסטרטגית

מניית אינטל מזנקת ב-33% אחרי הודעה על השקעת ענק של אנבידיה שרוכשת נתח באינטל ותקים יחד איתה תשתיות לשבבים לתעשיית ה-AI; המהלך מגיע בדחיפת הממשל האמריקאי שכבר השקיע 9 מיליארד באינטל
מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

ג'נסן הואנג עוזר לליפ בו טאן. מנכ"ל אנבידיה שלו היכרות קודמת עם מנכ"ל אינטל, הציע עסקה שאי אפשר לסרב לה. אנבידיה תשקיע סכום משמעותי באינטל ותפתח יחד איתה שבבים בתחום הדאטה סנטרס. אינטל שנסחרת בכ-2% מהשווי הכולל של אנבידיה, מזנקת בשיעור חד, אבל אם המיזם הזה יצליח, מדובר רק בהתחלה.  


אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - שיתוף פעולה אסטרטגי בתחום הדאטה סנטרים

מניית אינטל מזנקת 33%  לאחר הודעה דרמטית על השקעה של אנבידיה בהיקף של 5 מיליארד דולר, במחיר של 23.28 דולר למניה. ההשקעה היא חלק מהסכם אסטרטגי רחב במסגרתו החברות יפתחו במשותף מספר דורות של מוצרים ייעודיים לדאטה סנטרים ולמחשבים אישיים. נזכיר כי הממשל השקיע באינטל סכום של 9 מיליארד דולר לפני כחודשיים - הממשל האמריקאי רוכש 10% מאינטל בדיסקאונט של כ-20% 

במסחר בניו יורק בטרום נסחרת מניית אינטל במחיר של 32.4 דולר - מחיר שיא של השנים האחרונות, ומניית אנבידיה עולה בטרום ב־2.6%. המהלך נתפס כהבעת אמון יוצאת דופן בחברת אינטל, שבשנים האחרונות התמודדה עם ירידה במעמדה מול מתחרות כמו AMD ואנבידיה עצמה.

מהות העסקה

אנבידיה, שמובילה את מהפכת הבינה המלאכותית עם שבבי ה־GPU שלה, מחפשת דרכים להרחיב את היכולות בתחום השרתים וה־PC באמצעות שילוב עם טכנולוגיות ייצור השבבים של אינטל. אינטל מצידה מקבלת חיזוק הוני משמעותי לצד אפשרות לשתף פעולה עם אחת החברות הדומיננטיות ביותר בשוק.

במסגרת ההסכם, אינטל ואנבידיה צפויות לפתח במשותף ארכיטקטורות חדשות שיותאמו במיוחד ליישומים בדאטה סנטרים, תחום הצומח בקצב מסחרר עם העלייה בביקוש לשירותי בינה מלאכותית, ענן ו־edge computing.

ג'נסן הואנג וליפ בו טאן (נוצר על ידי בינה מלאכותית)ג'נסן הואנג וליפ בו טאן (נוצר על ידי בינה מלאכותית)

אינטל - העבר, ההווה והעתיד לצד אנבידיה

ענקית השבבים הוותיקה מקבלת חבל הצלה מהמתחרה לשעבר - האם זה יספיק להחזיר אותה לגדולה?

רן קידר |
נושאים בכתבה אנבידיה אינטל

היום, כאשר אינטל מצויה בשפל תדמיתי ופיננסי, נודע כי חברת אנבידיה תשקיע 5 מיליארד דולר באינטל ותשתף עמה פעולה בפיתוח שבבים חדשים לשוק השרתים, מרכזי הנתונים והמחשבים האישיים. העסקה כוללת רכישת מניות של אינטל במחיר של 23.28 דולר למניה, הנחה של 6.5% ממחיר הסגירה הקודם (הנחה של כ-30% ביחס למחיר החדש - אינטל מזנקת מעל 30%). זה הופך את אנבידיה לאחת מבעלי המניות הגדולים ביותר של אינטל, עם נתח של כ-4% מהחברה. להרחבה: אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - מיריבות לשותפות אסטרטגית

עבור אנבידיה, מדובר במהלך שמעניק דריסת רגל משמעותית ביכולות הייצור של אינטל, לרבות בחטיבת ה-Foundry שסובלת מקשיים כרוניים. עבור אינטל, זו הזדמנות לקאמבק שכה נדרש. השותפות תאפשר פיתוח שבבים משולבים המשלבים את יכולות ה-AI של אנבידיה עם ארכיטקטורת ה-x86 המסורתית של אינטל. העסקה הזו מגיעה אחרי שלפני כחודש הממשל האמריקאי השקיע כ-9 מיליארד דולר בחברה. 

מאחורי העסקה הזו מסתתר סיפור עמוק על אחת מחברות הטכנולוגיה החשובות בעולם, שעברה כברת דרך משמעותית מאז נוסדה. סיפור זה כולל ניצחונות טכנולוגיים היסטוריים, החמצות אסטרטגיות כואבות והתמודדות עם תחרות גלובלית עזה, בעיקר מצד יצרניות כמו TSMC, סמסונג ו-AMD. העסקה עם אנבידיה, עשויה להיות נקודת מפנה לאינטל. היא קיבלה הבעת אמון מהמובילה העולמית. עכשיו, נשאר "רק" להצדיק זאת. 

1968: ההתחלה - מהפכה בזיכרון ובמיקרו-מעבדים

אינטל נוסדה ב-18 ביולי 1968 בקליפורניה על ידי רוברט נויס וגורדון מור, שני מדענים פורצי דרך שעזבו את חברת Fairchild Semiconductor, לצד המשקיע ארתור רוק. השם "Intel" הוא קיצור של "Integrated Electronics", ומשקף את החזון שלהם לייצר שבבים משולבים שיהפכו את הטכנולוגיה לזולה ונגישה יותר. בתחילת הדרך, התמקדה החברה בפיתוח זיכרונות מסוג SRAM ו-DRAM, שהיו חידוש טכנולוגי משמעותי בתעשייה. עיקר ההכנסות הגיעו ממכירת זיכרונות אלה, ששימשו במחשבים מוקדמים ובציוד תעשייתי.

כבר בראשית שנות ה-70 החלה פריצת הדרך המשמעותית הראשונה: המעבד הראשון בעולם, ה-Intel 4004, הושק בשנת 1971. המעבד, אשר פותח לבקשת יצרנית מחשבונים יפנית בשם Busicom, הכיל 2,300 טרנזיסטורים והיה בעל 4 ביט בלבד. הוא סימן את המעבר ההיסטורי מהעולם האנלוגי לדיגיטלי. הוא אפשר למחשבים לבצע חישובים מורכבים יותר במקום קטן וזול, והפך את אינטל לחלוצה בתחום המיקרו-מעבדים.