האמריקאים נאמנים למותגי המזון הריכוזיים; לאיזה מניות זה יעזור?
בעלי וילי פוד -0.5% צביקה ויליגר חושב שהישראלים מכורים למותגים הגדולים אם לשפוט לפי עגלת הקניות שלהם בסופרמרקט; הממונה על התחרות לשעבר דיויד גילה מסכים איתו וממליץ להסתכל על המחיר – ולא על הלוגו; בעלי יוחננוף -0.22% איתן יוחננוף קרא לציבור להסתכל על מוצרים מתחרים על אותו המדף, ומנכ"ל שופרסל -1.14% היוצא איציק אברכהן חושב שעם מותג פרטי אפשר אולי להתחרות במותגים המובילים בחלק מהקטגוריות (לא הגדולות ביותר) כ"שחקן מחיר", אבל לא לנצח אותם.
הסיטואציה האינפלציונית מעמידה במבחן את מותגי המזון בעולם, את הביקושים למוצרים שלהם שלא פעם גובים עליהם פרמיה (מוצדקת או לא? כל מקרה לגופו), ואת היכולת להעלות מחירים כדי לשמר את רמות הרווח הקודמות, זאת בזמנים שבהם עלויות הייצור או השינוע גדלות.
שוק המזון מעניין לא רק את הצרכנים האמריקאיים אלא גם את המשקיעים שמחפשים מניות דפנסיביות. ואולם, ככל שהריבית עולה יותר, כך חלופות כמו אגרות חוב בסיכון נמוך הופכות יותר אטרקטיביות בהשוואה לחברות המחלקות דיבידנד, אליהן "ברחו המשקיעים", ויצרניות המזון נכללות בתוך קטגוריה זו.
זה נכון בתיאוריה, שבנקודת הזמן הנוכחית טרם מוכיחה עצמה, אך ייתכן שהעדפות המשקיעים תשתננה ככל שמתווה העלאת הריבית ייושם. בינתיים מניות מסקטור מוצרי הצריכה החיונית הציגו במרץ ביצועי יתר: קרן הסל CONSUMER STAPLES SELECT SECTOR SPDR FUND (XLP) העוקבת אחרי הסקטור הוסיפה 7%, ומתחילת השנה עלתה 2.3%. ה-S&P ירד בשתי התקופות.
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- תיק ההשקעות שלכם צריך להיות גם בסחורות? התשובה של גולדמן סאקס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעוד שבורסת תל אביב מציעה חשיפה לכמה ממותגי המזון להם כח ריכוזי גדול בשוק המזון הישראלי, כמו שטראוס 0.57% והיבואנית דיפלומט אחזקות -0.24% , שמפיצה כאן כמה מהמותגים הגדולים בעולם (גם בתחום מוצרי הצריכה), לשווקים הגדולים של הומתגים הגדולים, בעיקר זה האמריקאי, ניתן להיחשף ישירות דרך המניות שלהם הנסחרות בוול סטריט.
בין היתר מדובר על חברת דגני הבוקר KELLOGG CO (K), THE KRAFT HEINZ (KHC), CAMPBELL SOUP CO (CPB), GENERAL MILLS INC (GIS), PHILIP MORRIS INTL INC (PM), MOLSON COORS BREWING CLB (TAP) ו- J.M. SMUCKER CO (SJM).
אלה נסחרות במכפיל של 18 על הרווח הצפוי. האנליסטים צופים להן תוצאות טובות בשורת הרווח, לעומת חברות אחרות מהסקטור שרווחיהן יגדלו רק מעט אחרי ה"בוסט" של השנתיים האחרונות. ועדיין ניתן לשאול האם אולי דווקא הענקיות היקרות יבריחו לקוחות, מה שיתרגם לירידה במכירות, ומכאן גם לביצועי המניות?
- מחיר הכסף חצה את רף 60 הדולר לאונקיה
- מיקרוסופט תשקיע מיליארדים בתשתיות AI בהודו וקנדה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הישראלית שמזנקת ב-100% בוול-סטריט
בתחילת השנה צוטט מנכ"ל PROCTER & GAMBLE (PG) העולמית ג'ון מולר כשהוא אומר בלפחות בזמנו, במקום נטייה צפויה של הלקוחות לעבר מתחרים זולים יותר בשל התייקרות המחירים, הלקוחות ממשיכים לקנות את מותגי פרוקטר אנד גמבל – מה שמעיד על כחם.
יש לציין כי בארצות הברית, על אף האזהרות שייתכן ויגרמו לספירלת אינפלציה בהמשך, בינתיים העלאות השכר עדיין אינן עומדות בקצב עליית מדד המחירים לצרכן. מה שכביכול אמור לחזק את החשש מכח קניה נמוך יותר של הצרכנים. האינפלציה נכון לסוף מרץ הייתה 8.5% והעלויות ליצרנים עלו ב-11.2% בשנה (שיא מאז תחילת המדידה ב-2010).
עוד נתונים שהתפרסמו בארצות הברית הראו שמכירות המותג הפרטי של קמעונאיות מזון במרץ עקף את אלה של המותגים הגדולים – לראשונה מזה חצי שנה. בשנה החולפת מכירות המותג הפרטי בארצות הברית עלו ב-7%. גם כן לא נתון שהמותגים המובילים, או משקיעיהם, יאהבו. מצד שני הם יתנחמו בכך שמכירות המותגים המשיכו לעלות גם כן, ב-4% במרץ.
בפירמה Stephens האנליסט בן ביינוונו כותב כי "החברות פועלות באותה הדרך וכולם מקבלים החלטות דומות לגבי תמחור המוצרים. רק אם מישהו ישחה נגד הזרם – אז המצב יתחיל להסתבך". זהו על פניו חלון ההזדמנויות שהמותג הפרטי יכול לחזק את נתח השוק שלו עוד יותר, אך הדבר תלוי בפער המחיר מול המותגים המתחרים, ואם שניהם התייקרו גם ככה, לא בטוח שהמותג הפרטי יקרוץ מספיק ללקוחות על פני המוכר והטוב (והיקר).
לפי NFJ Investment Group, בגזרת מכירות האונליין המותג הפרטי פחות פופולרי מאז תחילת הקורונה. האנליסט ברנס מקיני טוען שהמותג הפרטי או מכירות של יצרניות קטנות אך יעילות הציגו עליות בעשור שקדם לקורונה, ומוצריהם היו אהובים על קונים בני דור המילניאלס. ואולם מגמת התחזקות האונליין קטעה את הטרנד הזה. "בדיגיטל המודעות למותג חשובה יותר, והפכה למעשה לקריטית. כך נוצר ריבאונד של נאמנות למותגים".
נקודה מעניינת עליה מצביעים בפירמת הייעוץ הפיננסי Telemus היא שגם הבשר מתייקר, מה שיכול לגרום לירידה במכירות שלו, לטובת מוצרים תעשייתיים וארוזים – מה שיטיב עם המותגים הגדולים. בינתיים ענקיות המזון רואות שהעובדה שהאמריקאים משלמים יותר על דלק לא משנה ממש את הרגלי הקניות שלהם. ואם בתקופת הסגרים גילו, או דבקו, במוצרים מסוימים של חברה מסוימת, הם עוד לא מפנים לה את הגב, גם אם היא מעלה להם מחירים. החיסכון שצברו חלקים באוכלוסייה עקב ההגבלות על התנועה שנעשו במקביל לתמריצים שחולקו, אולי עוזר בהקשר זה – אך גם לו יש גבול.
מייקל סיילור; קרדיט: רשתות חברתיותסטרטג'י רכשה ביטקוין בכמעט מיליארד דולר
מניית סטרטג'י MicroStrategy Inc 4.8% נסחרת בעליות שערים לאחר שהחברה דיווחה על רכישה משמעותית נוספת של ביטקוין. החברה, המחזיקה הציבורית הגדולה בעולם במטבע הקריפטו, הודיעה כי רכשה יותר מ־10,600 מטבעות במהלך שבעה ימים בלבד, בהיקף כולל של כ־963 מיליון דולר. מדובר ברכישה הגדולה ביותר שביצעה מאז חודש יולי.
לפי הנתונים שפרסמה החברה, הביטקוין נרכש במחיר ממוצע של כ־90,600 דולר למטבע, נמוך במעט ממחירי השוק בעת הפרסום. במקביל לרכישה, החברה הנפיקה כ־5.1 מיליון מניות רגילות שמהן גויסו כ־928 מיליון דולר, וכן השלימה גיוס נוסף באמצעות מכירת מניות בכורה תמידיות. המהלך החזיר את תשומת הלב להיקף האחזקות של סטרטג'י, שחצה כעת שווי של 60 מיליארד דולר. עם זאת, יחס השווי של החברה ביחס לנכסי הביטקוין שבידיה המשיך להצטמצם, כאשר פרמיית השוק על החברה ירדה ל־1.1 בלבד - הרמה הנמוכה ביותר זה תקופה ארוכה.
הירידה בפרמיה דחפה את הנהלת החברה להכריז על הקמת קרן רזרבות בהיקף 1.4 מיליארד דולר, שנועדה להבטיח תשלומי דיבידנד וריבית בעתיד. מנכ"ל החברה, פונג לה, ציין בחודש נובמבר כי פרמיה הנמוכה מאחד עלולה להצדיק מכירה של חלק מהאחזקות.
האנליסטים מנמיכים ציפיות
במקביל לדיווחים על הרכישות, החלו אנליסטים בשוק להנמיך ציפיות מהחברה. קנטור פיצג'רלד חתכה את מחיר היעד למניה ב־59%, בעוד ברנשטיין הפחיתה את ההמלצה ב־25%, על רקע ירידה של יותר מ־25% במחיר הביטקוין מאז השיא שנרשם באוקטובר. למרות זאת, ההודעה על הרכישות נתפסה כהצהרת אמון מחודשת של החברה במטבע. בשבועיים שקודם לכן רכשה סטרטג'י כמות זניחה של מטבעות בלבד, והמהלך האחרון נחשב בעיני השוק לחזרה לאסטרטגיית קניית־הירידות שאפיינה אותה בעבר.
- סטרטג'י שוקלת מכירת ביטקוין: האם הלחץ על המניה מוצדק?
- בעוד המניה הרגילה מתרסקת: בכירי סטרטג׳י רוכשים מניות בכורה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האנליסטים בקנטור פיצג'רלד ציינו גם כי החברה נוהגת לרכוש ביטקוין כאשר המהלך "מגדיל ערך" מבחינתה, ללא קשר למחיר הנוכחי של המטבע. לדברי האנליסטים, אסטרטגיה זו נותרה בעינה גם לאחר הירידות האחרונות. גם בבית ההשקעות TD Cowen ראו בצעד איתות חיובי. בהערכה שפרסמו כתבו כי משקיעים המאמינים בביטקוין לטווח בינוני וארוך צפויים לראות ברכישה הרחבה מהלך מחזק, בעיקר אם מחיר המטבע יחזור לטפס לרמות השיא.
וול סטריט שור (גרוק)ג׳יי פי מורגן מאבד 4%, סטרטג׳י עולה ב-5.5%; וול-סטריט במגמה מעורבת
המסחר בוול סטריט מתאפיין ביציבות יחסית וחוסר כיוון ברור, כאשר המשקיעים נמנעו מקבלת החלטות משמעותיות לפני פרסום החלטת הריבית האחרונה של הפדרל ריזרב לשנת 2025. מדד S&P 500 מחק את רוב העליות שרשם מוקדם יותר, בעקבות אזהרה של ג׳יי פי מורגן בנוגע לחוסן הצרכנים בארה״ב, הודעה שגררה את מניית הבנק לירידה של יותר מ־4%. במקביל, הדאו יורד ב0.3% ואילו מדד הנאסד״ק 100 רושם עלייה קלה של 0.3%.
עוד כ-30 שעות תגיע החלטת הריבית האחרונה של הפד' לשנת 2025. המשקיעים לא ממהרים עכשיו לקחת סיכונים לפני שהבנק המרכזי יסמן את כיוון המדיניות בחודשים הקרובים, ותחושת אי-הוודאות בשווקי האג"ח מוסיפה עוד שכבה של זהירות. המשקיעים מתמחרים כעת הסתברות של כ-89% להורדת ריבית של רבע אחוז, אבל מה שיכניס את התנודתיות יהיה הנאום של יו"ר הבנק, ג'רום פאוול, והטון שבו ישא את הדברים. התחזיות האחרונות כבר רומזות על האטה בקצב ההרחבה המוניטרית, ואפילו אפשרות להפסקה בהחלטה של ינואר.
מספר המשרות הפנויות בארה״ב עלה במעט באוקטובר ל-7.67 מיליון, לעומת 7.658 מיליון בספטמבר, כך לפי נתוני ה־JOLTS שפורסמו לאחר עיכובים שנגרמו בשל השבתת הממשל. עם זאת, ירידה בקצב הגיוסים ועלייה בפיטורים מרמזות על המשך התקררות בשוק העבודה. נתון ספטמבר היה גבוה משמעותית מהצפי (7.2 מיליון) ומאוגוסט, והעלייה במספר המשרות הפנויות מצביעה על כך שיש שוב יותר משרות מאשר מחפשי עבודה, ואם המגמה תימשך – שוק העבודה עשוי להיעשות "צפוף" יותר ב-2026, עם עלייה בכוח המיקוח של העובדים. באוקטובר ירד מספר המגויסים ל-5.149 מיליון, ונתוני הפרישות והפיטורים גם הם ירדו ל-5.05 מיליון. שיעור העוזבים ירד ל-1.8%, הנמוך ביותר מאז מאי 2020, מה שמעיד על ירידה בביטחון של עובדים לעבור למקום עבודה אחר.
מחיר
הכסף חצה את רף 60 הדולר לאונקיה - המתכת מזנקת ביותר מ־100% מתחילת השנה, כשהיצע מוגבל, שימוש תעשייתי מתרחב וציפיות להפחתת ריבית דוחפות את המשקיעים אליה ומאותתות כי הלחץ בשוק עשוי להימשך גם ב־2026.
- נעילה שלילית בוול-סטריט; מארוול נפלה ב-7%, פרמאונט זינקה ב-9%
- נטפליקס עולה, ברודקום מתחזקת וטסלה יורדת - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאקרו
המזרח התיכון הופך לסילקון ואלי של ה-AI - כך העריך ריי דאליו אתמול (ריי דאליו: ״המזרח התיכון הופך לסיליקון-וואלי של הקפיטליסטים״) כשקצב ההשקעות של סעודיה והאמירויות מזנק במאות אחוזים בשנה כשסעודיה לבדה התחייבה להשקעות של מעל
טריליון דולר. כמעט לכל אמירות ומדינה באזור יש פעילות AI ענפה - פיתוח, תשתיות, דטה סנטרס ועוד. היום מדווחת קטאר על עסקה גדולה - קרן ההשקעות של קטאר וחברת ההשקעות הקנדית ברוקפילד יקימו מיזם משותף בהיקף 20 מיליארד דולר, המיועד להשקעה בתשתיות בינה מלאכותית בקטאר
ובשווקים בינלאומיים נבחרים. המיזם יתמקד בבניית מרכזי נתונים, חוות שרתים, תשתיות ענן ופתרונות חישוב מתקדמים, כחלק ממאמץ גלובלי להאיץ את אספקת כוח מחשוב לבינה מלאכותית - קטאר
מתעצמת במיזמי AI - עסקה של 20 מיליארד עם ברוקפילד
