מי את Ispecimen? חברת הדגימות שמכפילה את שוויה בוול-סטריט
עד ללא מזמן הייתה החברה האמריקאית Ispecimen(סימול: ISPC) אלמונית פחות או יותר. כמובן שקשה להיות אלמוני כשאתה נסחר בבורסה הגדולה בעולם, אבל קשה לומר שהיא הייתה בעל שם כמו החברות הגדולות דוגמת MICROSOFT (סימול: MSFT), GOOGLE (סימול: GOOGL) או TESLA INC (סימול: TSLA) או אפילו כמו החברות הבינוניות כמו EXXON MOBIL (סימול: XOM) או CISCO SYSTEMS (סימול: CSCO).
גם עכשיו לאחר הנסיקה זאת תהיה יותר מהגזמה לומר שהחברה תגדל למימדי הענק האלו, אבל מה שהיא עשתה בשבוע האחרון הוא ללא ספק מרשים, במיוחד אם לוקחים בחשבון את הפוטנציאל הגלום בו, ואת האופן שבו הוא יוכל השפיע על העולם כולו הן בטווח המיידי והן בעתיד הקרוב.
המודל העסקי של החברה פשוט, היא מפעילה אתר אינטרנט שכל יעודו הוא לקשר בין אנשים המעוניינים לתרום דגימות ביולוגיות אישיות, לרבות רוק, דם, עור ובין חוקרים מהתעשייה הרפואית שמעוניינים להשתמש בדגימות הללו כדי לקדם את המחקר הרפואי שלהם.
התפנית הגיעה בתחילת השבוע האחרון, אז פתחה החברה את שבוע המסחר שלה בוול-סטריט לפי מחיר של כ-8.3 דולר למניה. לאחר פתיחת שבוע המסחר הודיע הממשל האמריקאי כי הוא, בשיתוף עם כמה חברות רפואה פרטיות, תשכור את שירותיה של Ispecimen והמידע הרפואי בו היא מחזיקה על מנת לקדם מחקר בתחום הקורונה, הן בטיפול ומיגור המגפה הנוכחית (חיסון ותרופה) והן עבור מניעת התפרצות עתידית של נגיפים ומחלות דומות לה.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המניה הגיבה להכרזה הזו בצורה טובה, ואת יום המסחר שלה סיימה עם שווי כפול, 16.92 דולר למניה המחיר על פיו נסחרה בפתיחת יום המסחר השני של השבוע. מאז הספיקה המניה לדשדש מטה ואת יום המסחר האחרון סיימה עם מחיר של כ-10 דולר למניה.
הפריצה הגדולה הגיעה היום, כשהמסחר בוול-סטריט נפתח על רקע ההתפרצות המחודשת של הנגיף הקורונה בדרום אפריקה, יחד עם הוריאנט המיוחס לו. השווקים לא הגיבו טוב לחדשות האלו, המסכים נצבעו באדום וול-סטריט והממדים המובילים בדרך לרשום את יומם הגרוע ביותר זה כיותר משנה, מאז אוקטובר אשתקד.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
