רוצים אוטונומי: אילו חברות מלחיצות את דיימלר וטסלה?
טכנולוגיה חדשה בתחום הרכב האוטונומי בסין מקרבת אותנו ליום שבו יהיו רכבים אוטונומיים אמיתיים בכבישים; בינתיים מרצדס נלחמת בחברות הטכנולוגיה וטסלה מאוימת. "הטכנולוגיה עוד בחיתוליה", אמר מנכ"ל דיימלר
חדשות לבקרים, אנחנו רואים, שומעים ובעיקר עדים לאחת מהמהפכות החשובות ביותר בתקופתנו. מדובר בכניסתו של הרכב החשמלי האוטונומי לחיינו. אנחנו עוד לא שם, אבל בכל יום שעובר, אנחנו, ובעיקר הטכנולוגיה, בדרך הברורה לשם. כמובן שלא רק חברות הרכב המסורתיות ירוויחו, ישנן תעשיות היקפיות רבות שאמורות להרוויח מהטכנולוגיה שתשנע את האנושות במאה ה-21 ואילך.
אבל הכניסה של שחקנים חדשים רבים לתחום, בהן טסלה (TSLA), ולאחרונה גם ענקיות הטכנולוגיה, גוגל (GOOG), אפל (AAPL) ומיקרוסופט (MSFT) מלחיצה את חברות הרכב המסורתיות, שמפשילות שרוולים בניסיונן לא רק לשמור על ליבם של הצרכנים, אלא גם לשמור על יתרון טכנולוגי. ענקיות הרכב, בהן פולקסוואגן (VWAGY), ג'נרל מוטורס (GM) ופורד (F), מושקעות בעשרות מיליארדי דולרים ברכבים חשמליים אוטונומיים.
"מדובר בסוג של עידן חדש והתחרות תהיה אינטנסיבית", אמר מנכ"ל דיימלר, אולה קאלניוס ל-CNBC. "כשתעשייה עוברת כזו טרנספורמציה, אני חושב שזה רק טבעי ששחקנים חדשים בוחנים אותה".
קאלניוס התראיין לכבוד השקת גרסה חשמלית של סדרת היוקרה S קלאס, אבל בניגוד להרבה משקיעים, הוא גם מודע למצבה האמיתי של התעשייה. "הטכנולוגיה עדיין בחיתוליה ויש עוד הרבה עבודה לפנינו ויש עוד הרבה פיתוחים טכנולוגיים", הוסיף.
- עליות באסיה, החוזים בוול סטריט נסחרים בעליות קלות
- הסכם סחר? אל תמהרו לפתוח את השמפניות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דבריו באים כניגוד להייפ המטורף בשווקים בנושאי הרכבים החשמליים והאוטונומיים, כשרק מניית טסלה עלתהמרמה של 151 דולר ל-740 דולר, או אפסייד של 390% ב-12 חודשים. זה כמה ההייפ גדול, אבל הטכנולוגיה עוד לא שם בכלל.
אקספנג בדרך לשלוט בתחום הרכב האוטונומי?
כמובן שהוא צודק. כי רכבים אוטונומיים בסוף צריכים אקוסיסטם, כמו כבישים חכמים והיכולת לייצר מארג של תעבורה, כמו מעבר בין נסיעה עירונית לבין עירונית והתפקיד של הרכב הפרטי בכלל בעולם עתידי.
גם הטכנולוגיה האוטונומית עדיין לא שם. אנחנו אולי רואים את הרכבים של טסלה נוסעים על כביש מהיר באוטו-פיילוט, אבל נסיעה לזמן מוגבל במהירות גבוהה, לא הופך רכב לגוף אוטונומי שמסוגל לקבל החלטות בתנאים של חוסר ודאות.
- הבנק המרכזי יתחיל למכור מניות - לקראת שינוי מגמה ביפן?
- פדקס עולה 3.3%, אינטל יורדת 2.8%; שיאים חדשים בוול סטריט
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה הישראלית שזינקה אתמול פי 5 וצפויה להמשיך לעלות גם היום
כי כדי שרכב יהיה אוטונומי לגמרי הוא צריך ראייה תלת ממד של 360 מעלות, אבל בטווח מוגדל של כמה מאות מטרים. ישנם חלקים כמו מכ"ם הלייזר (LIDAR), שאינהרנטיים לתעשייה ושעדיין יקרים ולא מאפשרים להוריד את מחירי המטרה של הרכבים. אבל המחירים האלה יורדים בזכות חברות כמו לומינאר (LAZR) או אינוויז (INVZ) הישראלית, שבדרך לשם.
אבל נראה שיש חברה אחת ש"חותרת למגע" יותר מאחרות בתחום הרכב האוטונומי, שיכולה לעקוף בסיבוב, תרתי משמע, את טסלה, מובילת השוק העולמית. לאחרונה יצרנית הרכב הסינית אקספנג (XPEV) חשפה את דגם הסדאן P5, שלטענתה הוא מוביל שוק.
הרכב החדש, שמצויד בטכנולוגיית XPILOT, שכולל 32 סנסורים, בהם 2 לידארים, 12 חיישנים אולטרא-סוניים, 5 רדארים ו-13 מצלמות בעלות רזולוציה גבוהה במיוחד. וזה רק חלק מהטכנולוגיה. החברה הציגה את הרכב בתערוכת הרכבים של שנחאי.
- 3.תומר 18/04/2021 17:35הגב לתגובה זואיך טסלה מוזכרת בתור חברה חדשה ולמה המיקוד כל כך בדיימלר בכלל? אין מישהו שמתקרב כרגע לכמות המידע שיש לטסלה, והיא אחת המתקדמות אם לא המתקדמת ביותר, ותמיד הייתה עם טכנולוגיות האוטונומיה הכי מתקדמות ביחס לרכבים אחרים, אבל משום מה דיימלר שאין להם כמעט כלום הם אלה שמוזכרים פה כל כך וש"פורד וGM השקיעו מיליארדים". לטסלה יש כרגע מעל 5 מיליארד מיילים של מידע למערכת שלהם, וויימו הכי קרובה עם אזור ה40-50 מיליון והבא אחריה עם הרבה פחות מזה.... איך אפשר בכלל להזכיר את טסלה בתור חדשה אני באמת לא מבין.
- 2.טוב שהתעוררת (ל"ת)נומי נומי 18/04/2021 15:45הגב לתגובה זו
- 1.XPENG נסחרת בחסר מטורף ביחס לשור הרכב האוטונומי (ל"ת)איתי 18/04/2021 13:57הגב לתגובה זו

לא רק AI: הנישה החדשה והצומחת שמתפתחת במקביל לתחום הלוהט
כשהבינה המלאכותית והאוטומציה הם שני המגזרים הטכנולוגיים הכי צומחים בעולם, הם זקוקים לצדם לתשתיות מתאימות. Equinix, אחת החברות המובילות בעולם בהקמת מרכזי נתונים, היא רק דוגמה אחת לחברות שנהנות מהטרנד. וגם: למה למרות העלייה של מניית סופטבנק, וול סטריט ממשיכה לאהוב אותה
בפברואר 2024 עדכנתי כתבות עבר שעשיתי על ענקית האחזקות-השקעות היפנית סופטבנק (סימול:SFTBY) תחת הכותרת "הקונגלומרט היפני שוול סטריט לא אוהבת משקף פוטנציאל גדול". היתה זו כתבה שלישית או רביעית על החברה מאז תחילת המאה. מאז הכתבה המניה עלתה בקרוב ל-200%, אלא שבמהלך השנה האחרונה ולמרות העלייה במחיר וול סטריט מחבבת יותר ויותר את הקונגלומרט היפני הגדול שהקים ב-1981 היזם מסאיושי סאן, אז בן 24. מאז, סאן ללא ספק מצליח להוכיח שהוא קורא נכון את התפתחות מהפכת האינפורמציה ופועל בהתאם, וזאת למרות אישיות מוזרה ולקיחת סיכונים אדירים שלמעשה גרמו לאנליסטים להגדירו כ"ספקולנט".
סאן התחיל את דרכו כמפיץ תוכנות ומשחקי וידאו, אבל אז פגש בזכיין מקדונלד'ס ביפן ששכנע אותו לעבור וללמוד בארה"ב. סאן אכן עשה זאת, למד מחשבים ב-UCLA, חזר ליפן והקים את סופטבנק שאותה הוא מוביל מאז כיו"ר, נשיא ומנכ"ל.

קבוצת סופטבנק מוגדרת כחברת אחזקות-השקעות יפנית רב-לאומית שמתמחה בהשקעות בחברות טכנולוגיה שמקדמות את מהפכת המידע, תוך התמקדות בשבבים, בבינה מלאכותית, רובוטיקה חכמה, האינטרנט של הדברים, טלקומוניקציה, שירותי אינטרנט ואנרגיה נקייה. החזקות מרכזיות של הקבוצה כוללות את חברת הקניין הרוחני המובילה של מוליכים למחצה Arm Holdings (סימול:ARM) שבה סופטבנק שולטת ב-90%. שווי החזקה זו לבדה מגיע כיום לכ-80% משווייה הכולל של סופטבנק. החחזקה השנייה בגודלה היא בקרן ההון סיכון הגדולה בעולם SoftBank Vision, אשר משקיעה בגל הבא של טרנספורמציה טכנולוגית, ושם סופטבנק שותפה עם ממשלת ערב הסעודית.
- נוקיה מקימה מחלקת בינה מלאכותית ומגייסת מאינטל
- וישראל מובילה עולמית בשימוש ב-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השאיפה המוצהרת של סאן היא להפוך את הקונצרן לקבוצת התאגידים החיונית ביותר לכלכלה הגלובלית. אגב, החברה היא גם ממנהלי הכספים המובילות גלובלית ומנהלת נכסים של רוב חברות הטכנולוגיה המובילות, ביניהן אפל (סימול:AAPL) וקוואלקום (סימול:QCOM). החברה השקיעה הון סיכון ראשוני בחברות כמו אנבידיה, אובר, T-Mobile, עליבאבא וספרינט, ובכולן מכרה את רוב ההחזקות ברווחי שיא (את ARM רכשה בהצעת רכש). היו לה גם כישלונות בדרך כמו WeWork הישראלית. סופטבנק היא גם המשקיעה הגדולה בעולם בסטארטאפים בתחומי הטכנולוגיה שהזכרתי למעלה, במיוחד בתחום ה-AI.

הבנק המרכזי יתחיל למכור מניות - לקראת שינוי מגמה ביפן?
אחרי שנים של תמיכה ישירה בשוק המניות, הבנק המרכזי ביפן מפתיע ומאותת על סיום עידן ההרחבות, ברקע שיאים היסטוריים במדדים
הבנק המרכזי של יפן הותיר היום את הריבית ללא שינוי ברמה של 0.5%, בהתאם לציפיות בשוק, אך במקביל להודעה על הריבית הייתה הודעה שעלולה להרעיד את שוק המניות הפורח ביפן. הבנק המרכזי הכריז שיתחיל למכור בהדרגה את החזקות הענק שלו בקרנות סל (ETF) ובקרנות נדל"ן (J-REITs), שהצטברו לאורך שנות ההקלה הכמותית. על פי נוסח ההודעה, המכירות יתחילו בתחילת 2026, בקצב של כ-330 מיליארד ין בשווי חשבונאי בשנה, השווים כ-600–700 מיליארד ין בשווי שוק. מדובר בצעד סמלי אך דרמטי, שמעביר מסר שעידן התמיכה הבלתי מוגבלת בשוקי ההון היפניים מתקרב לסיומו.
השיאים ביפן
ההחלטה מגיעה על רקע מה שנראה עד כה כרנסנס יפני. מי שעוקב אחר סקירות הבוקר כאן בביזפורטל וודאי ראה את הכותרות על המדד היפני שרשם עליות נאות ושבר שיאים השנה. מדד הניקיי 225 זינק בכ-26% מתחילת השנה הפיסקלית, רשם שיאים
שלא נראו מאז שנות ה-80, ונהנה מזרימת הון זרה (ותודה לבאפט), ברקע היחלשות הין ושיפור חד ברווחיות החברות המקומיות. אך האיתות החדש של הבנק, יחד עם העובדה ששני חברי מועצה הצביעו בעד העלאת ריבית כבר כעת, לראשונה מאז כניסת הנגיד קזואו אואדה, עשויה לשנות את התמונה.
השווקים מתמחרים כעת סיכוי של יותר מ-50% להעלאת ריבית כבר בישיבה הבאה בסוף אוקטובר, לאחר שלושה סבבי העלאות ב-2024 והשהיה מאז תחילת השנה.
רווחי עתק על הנייר
על פי נתוני הבנק, שווי ההחזקות בקרנות סל עומד כיום על כ-75 טריליון ין בשווי
שוק, לעומת כ-37 טריליון ין בלבד בשווי חשבונאי, כלומר הרווח על הנייר הוא יותר מ-100%. במילים אחרות, ה-BOJ מחזיק רווחים צבורים של עשרות טריליוני ין, תוצאה של קניית נכסים לאורך עשור של רמות מחירים נמוכות, בזמן שהבורסה היפנית זינקה לשיאים היסטוריים. עם זאת, עצם
הרווחים האדירים הללו הם גם הסיבה לחשש בשווקים, כאשר כל מכירה, אפילו בהיקף קטן, עלולה להיתפס כסימן ליציאה מסיבית ולהצית לחץ מכירות רוחבי, במיוחד כשהבנק נתפס כ"שחקן ענק" שהיה עד היום רשת הביטחון של השוק.
פרדיגמה חדשה?
עם ההודעה מחקו המדדים
את העליות וסגרו בירידה של כ-0.6%, תשואות האג"ח הממשלתיות ל-2 ו-10 שנים עלו, והין התחזק זמנית. המשמעות למשקיעים היא שינוי פרדיגמה: משוק שורי שהוזן על ידי נזילות מצד הבנק המרכזי, יפן עוברת לשוק שיתבסס יותר על יסודות כלכליים ורווחיות החברות, אך עם פחות רשת ביטחון
מצד הבנק המרכזי. אם תגיע העלאת ריבית כבר באוקטובר, היא תסמן את הסיום הרשמי של עידן ההרחבות שהזין את שוק ההון היפני לשיאים בשנה האחרונה. האם מדובר רק בהאטה זמנית בראלי, או בתחילתה של תפנית בשוק ההון היפני?