כריסטין לגארד
צילום: gettyimages

לשפשף את העיניים: כמה צפוי לקנות ה-ECB בשנה הבאה?

הבנק המרכזי באירופה מציג הלאמה של שוקי האג"ח: עוד לפני ההחלטה הצפויה בחודש הבא, הבנק צפוי לקנות אגרות חוב בסכום הגדול בהרבה מהכמות המונפקת: במקביל, במחלקת המחקר של בנק אוף אמריקה טוענים כי הבנק עשוי להודיע על צעד מפתיע
עמית נעם טל | (10)

התפקיד של הבנקים המרכזיים גדל משמעותית מאז תחילת 2020 לנוכח הזרמות של טריליוני דולרים לשווקים. באופן טבעי, רוב הפוקוס מתמקד בפעולות חסרות התקדים של הפד'. עם זאת, חשוב להדגיש כי הפד' הוא "המתון" מבין שאר הבנקים המרכזיים הגדולים בעולם. כך לדוגמא, מאזן הבנק המרכזי באירופה (ECB) עלה בשבוע האחרון לרמה של 6.79 טריליון אירו והוא מאזן מהווה כ-67.3% מהתמ"ג של האיחוד האירופאי. מאזן הפד' עומד  היום על 33.8% "בלבד" מהתמ"ג של ארה"ב.

מי שחושב ששנת 2020 הייתה חריגה - חכו ל-2021. בשוק מצפים היום שהבנק המרכזי באירופה (ECB) יציג תוכנית תמריצים כבר בחודש הבא: הגדלת תוכנית הרכישות בשוקי האג"ח הממשלתי (PEPP) ב-500 מיליארד אירו, כאשר נזכיר כי התוכנית היום עומדת על 1.5 טריליון אירו. 

עד כמה זה חריג? עוד לפי התוכנית החדשה של ה-ECB, מחלקת המחקר של בנק אוף אמריקה מעלה נתון קריטי במיוחד - סך הרכישות הצפויות של ה-ECB צפוי להיות גדול ב-100 מיליארד אירו מכלל ההנפקות הצפויות בשנה הבאה. עם הגדלה הצפויה של תוכנית ה-PEPP המספר אמור לגדול ל-450 מיליארד אירו!

במילים פשוטות: לא רק שה-ECB צפוי לממן לחלוטין את כל הממשלות באירופה, הוא צפוי להוריד את כמות החוב בשוק - כלכלה חדשה?

נשמע מוגזם? במחלקת המחקר של בנק אוף אמריקה טוענים כי ה-ECB עשוי לאמץ כלי שהשיק הפד' בחודשים האחרונים - "main street lending". מדובר בתוכנית שבה ה-ECB צפוי לקנות את ההלוואות שהבנקים יחלקו לציבור. 

האם זה יצליח להוציא את הכלכלה האירופאית מהקיפאון של 2020? ייתכן אך המפתח נותר בצד הפיסקלי. נזילות במערכת הבנקאית באירופה היא לא הבעיה המרכזית, חוסר הרצון להעניק אשראי מצד הבנקים/לקחת אשראי מצד הצרכנים הוא הבעיה.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    הריסוק מגיע . להדק חגורות (ל"ת)
    ח 16/11/2020 23:27
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    טרמפ משאיר לבידין חובות עצמים שחייב לעלות מסים (ל"ת)
    חיים 16/11/2020 21:15
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    מה זה שווה שהבורסה עולה אבל הכלכלה בחובות עצומים משאיר (ל"ת)
    משה 16/11/2020 21:12
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    זה כל זה לעלות את הגרף למעלה אבל הכלכלה רקובה (ל"ת)
    הנביא 16/11/2020 21:10
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    המפולת בקצי המערה כמה שיתפיסו כסף זה לו יעזור לכלכלה (ל"ת)
    הנביא 16/11/2020 21:09
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אנונימי 16/11/2020 21:05
    הגב לתגובה זו
    עוד תקום התנועה שתבקש שכולם יקבלו כסף מבלי לעבוד.
  • 4.
    פסיכופטים 16/11/2020 20:57
    הגב לתגובה זו
    ומרחיבים פערים
  • 3.
    כותבי תרחישים 16/11/2020 20:47
    הגב לתגובה זו
    ומה יהי=כשיפורסם ההחלטה= על ההזרמה? הנבונים טוענים- שעם "פירסום המאזן" -ההחלטה -לבחון,,,, לצאת
  • 2.
    רק מזומן 16/11/2020 20:16
    הגב לתגובה זו
    להחזיק בטחונות לא לתת לבנקים לנהל כספים.הנכלולין הגדולים ביותר זה הבנקאים.חוב שלך תלך לכלא חוב של הבנק ברכה לפקידים מנהלים ובעלי המניות.
  • 1.
    האמיתי 16/11/2020 20:07
    הגב לתגובה זו
    בקיצור מנפחים ומנפחים עד הסוף הרע
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.