"כל תרחיש כלכלי יכול לקרות – אנחנו רק מנחשים, אף אחד לא באמת יודע"
זה ש-2020 היא אחת השנים המוזרות, הקשות וחסרות היציבות בהיסטוריה המודרנית, זה לא דבר חדש. אבל יש סבירות שמה שראינו עד עכשיו זה רק הקדימון. כן, נפט בטווח מחירים שלילי, סגירתן של כלכלות, פגיעה בשרשרת הייצור והאספקה העולמית, התערבות עצומה של בנקים מרכזיים – כל זה ספתח למחצית השנייה, שאיש אינו יודע מה תוליד.
את זה אומר ג'יימי דימון, אחד מהאנשים המשפיעים ביותר בכלכלת ארצות הברית. דימון הוא המנכ"ל של בנק ג'יי פי מורגן, הבנק הגדול בעולם, המנהל 3.2 טריליון דולר. הבנק משרת כמחצית ממשקי הבית בארצות הברית, אבל גם נמצא עמוק בצד העסקי של הכלכלה החזקה בעולם.
"נדיר שמשתמשים נכון בצמד המילים 'חסר תקדים'", אמר דיימון השבוע לאחר פרסום התוצאות הכספיות של הבנק שבראשו הוא עומד. "הפעם משתמשים בה בצורה הנכונה. מה שקורה היום בעולם זה חסר תקדים, כשברור שהמגפה היא התרומת העיקרית למצב.
"במיתון רגיל, האבטלה עולה, העבריינות עולה, החובות האבודים עולים ומחירי הדיור נופלים. במקרה הנוכחי, שום דבר מזה לא נכון", המשיך. "החסכונות עולים, המשכורות עלו, מחירי הדיור עולים. בסוף נראה את ההשפעות של המיתון, פשוט לא נראה את זה מיד בשל כל חבילות התמריצים שמוזרמים למשק".
- חברת האופנועים שהותירה חותם על התרבות האמריקאית ומה קרה היום לפני 40 שנה
- פאגאיה זינקה ב-25%, אודיוקודס עם 20%; הנאסד״ק עלה ב-0.8%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 4.הנקאופסיט 20/07/2020 10:42הגב לתגובה זולהנק החזירים לא איכפת מכלום ומלבד שאנשים יפשוטו רגל ועורכי הדין התעשרו
- 3.טעה אין ספור פעמים בתחזיות ואו בניתוחים שלו טוב לכ 19/07/2020 14:26הגב לתגובה זוטעה אין ספור פעמים בתחזיות ואו בניתוחים שלו טוב לכותרת תביאו גם את רוביני לכותרות
- 2.מאפו בא כול הכסף לבורסה חייב חקירה או מיסמים בורסה רק ע (ל"ת)דוד 19/07/2020 13:09הגב לתגובה זו
- 1.רונן 19/07/2020 13:01הגב לתגובה זוסוף סוף מילים פשוטות חדות ונכונותכל הניחושים סופם להתנפץ על קיר המציאות . מה שברור שהמנעד יהיה בין גרוע ביותר לקטסטרופה
- לצערי, מסכים איתך... (ל"ת)ליבי 19/07/2020 13:46הגב לתגובה זו
- viki 19/07/2020 13:30הגב לתגובה זואלא אם כן יוטלו כמה פצצות אטום על העולם.המשקים בנויים טחאת מבעבר. שיתוף פעולה בין מדינות שונה ממה שהיה בעבר. יהיה קשה אבל לא קטסטרופה
- משקיע 19/07/2020 13:19הגב לתגובה זוגפימורגן קונה מניות כאילו אין מחרץ אז ברור שהוא מזהיר כדי שתימכור בזול והוא יקרנה. שהוא ירצה למכור הוא יגיד לך כמה ההתאוששות גדולה והכלכלה משתקמת כדי שאתה תקנה ביוקר והוא ימכור לך. גוטה זה הפוך על הפוך. זה משחק פוקר
- לרונן 19/07/2020 13:16הגב לתגובה זועד המפולת לא תצליח לגלגל את האופציות ולא את הכתיבות שלך אתה תהיה עמוק בהפסד שלא יהיה איכפת לך מה יקרה ... כי לא יהיה לך כסף לפעול בהתאם
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותלמה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?
מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה
איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.
מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח, מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.
ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו.
ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים.
השקעה בנדל"ן באיטליה
למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.
- אקונרג'י סוגרת מימון של 58 מיליון אירו לפרויקטים סולאריים באיטליה
- אלומיי מוכרת חצי מהפורטפוליו באיטליה לכלל תמורת 210 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.
פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח
פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.
המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.
אסטרטגיה שנכשלה
הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.
סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.
- ענף הרכב-גירסת המעושרים, רכבים מעל 1 מיליון שח
- שוק היוקרה - 4,000 כלי רכב ב-500 אש"ח ומעלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.
