וורן באפט 2019
צילום: Daniel Zuchnik; GettyImages IL

לא מאמין בפיזור: 43% מתיק המניות של באפט מושקע באפל

איש העסקים שהביע בעבר את אמונו באפל, מחזיק במניות בשווי כולל של 91 מיליארד דולר; כל יתר המניות בתיק, למעט בנק אוף אמריקה, לא מגיעות יחד לנתח של ענקית הטכנולוגיה

מניית ענקית הטכנולוגיה אפל (סימול: AAPL), מהווה כ-43% מתיק ההשקעות של קרן ברקשייר הת'וואי שבשליטת איש העסקים וורן באפט. נראה כי "האורקל מאומהה" דובק בעצה של עצמו לפיה, "גיוון רחב נדרש רק כשהמשקיעים לא מבינים מה הם עושים".

> האם מניית ברקשייר הת'וואיי היא הזדמנות קנייה? > באפט מכר 84% מהפוזיציה בגולדמן זאקס; הפוזיציה בטבע ירדה בדיקה של חברת הייעוץ וההשקעות Motley Fool, מעלה כי, קרן ההשקעות של באפט מחזיקה כיום במניות של אפל בשווי כולל של יותר מ-91 מיליארד דולר, המהווים 43% מתיק ההשקעות שלה. מקור: MarketWatch על פי הדו"ח, קרן ההשקעות מחזיקה בתיק שלה בסך הכל ב-46 ניירות ערך. כל אחזקותיה יחד, למעט בנק אוף אמריקה (האחזקה השנייה בגודלה), לא מגיעות לנתח של אפל בתיק. בראיון לרשת CNBC מוקדם יותר השנה אמר באפט, "אני לא חושב על אפל כעל מניה, אני חושב על זה כעסק השלישי שלנו. זה כנראה העסק הכי טוב שאני מכיר בעולם".

עסקה ראשונה מאז הקורונה מוקדם יותר השבוע דווח כי ברקשייר הת'וואי רוכשת את נכסי הגז הטבעי של חברת האנרגיה Dominion Energy (סימול : D), תמורת כ-10 מיליארד דולר. עבור הקרן, מדובר בעסקה המשמעותית הראשונה מאז פרוץ משבר הקורונה והטלטלה בשווקים בעקבותיו. באסיפת בעלי המניות השנתית במאי, חשף באפט כי הקרן מחזיקה במזומנים בהיקף שיא של מזומנים, כ-137 מיליארד דולר, כשלדבריו, הוא לא זיהה הזדמנויות רבות, למרות המשבר בשוק המניות. בקרן, הגיעו לא מוכנים למשבר הקורונה, כששני הסקטורים שנפגעו בצורה המשמעותית ביותר - התעופה והבנקים בלטו בתיק ההשקעות שלה. עובדות אלו גרמו להפסד עצום של 49.8 מיליארד דולר ברבעון האחרון. בעקבות כך, החברה הורידה משמעותית את החשיפה לסקטור הבנקאות: על פי הדוחות לרבעון הראשון, ברקשייר מכרה כ-84% מהפוזיציה בגולדמן זאקס (סימול: GS) וכעת היא מחזיקה כ-1.92 מיליון מניות בלבד בחברה. במקביל, החברה מכרה קרוב ל-2 מיליון מניות מג'יי פי מורגן (סימול: JPM), וכעת היא מחזקה ב-57.7 מיליון. מדובר בירידה של 3% בפוזיציה.

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    לפי דעתי תיקון אלים במניה קרוב מתמיד תבנית חוד מבהילה (ל"ת)
    תז 09/07/2020 07:35
    הגב לתגובה זו
  • זה.... (ל"ת)
    כמה שנים אומרים את 09/07/2020 17:52
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    ראלי 08/07/2020 22:00
    הגב לתגובה זו
    נראה אותו מממש?
  • 7.
    יש לו אמרה לכל הימור...טוב לספר הבא (ל"ת)
    משה מהתחנה המרכזית 08/07/2020 21:49
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    רועי לוי 08/07/2020 18:25
    הגב לתגובה זו
    אבל עדיין הגדול ביותר. פשוט להשקיע הכל רק באפל שזו חברה טובה אבל גם טובות ממנה נפלו לא נשמע חכם, בנוסף הוא אומר שהוא לא מצא הזדמנויות שיש חברות שירדו יותר מחצי והעסק שלהן לא נפגע באופן כל כך דרמטי .. נשמע שהוא עייף קצת מהתחום ואני לא מאשים אותו אחרי כל כך הרבה שנים.
  • 5.
    Berkshire Hathaway היא חברת אחזקות, לא קרן השקעות (ל"ת)
    תיקון 08/07/2020 17:08
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ליבי 08/07/2020 15:43
    הגב לתגובה זו
    יחי ההבדל הקטן...
  • חברת האחזקות לו מרוויחה לא הוא.. (ל"ת)
    משה 09/07/2020 15:12
    הגב לתגובה זו
  • שם 09/07/2020 08:07
    הגב לתגובה זו
    אם ירצה לממש אפילו 10% מה חזקות מחיר המניה ירד כל כך שלא ישתלם לו
  • שי 09/07/2020 07:57
    הגב לתגובה זו
    יא דבע
  • רן 08/07/2020 19:52
    הגב לתגובה זו
    :-)
  • וכשאפל יורדת אחוז קטנטונת? בקרוב היא תרד 90%. (ל"ת)
    היי 08/07/2020 16:40
    הגב לתגובה זו
  • שי 09/07/2020 07:58
    אנליזה מטורפת הבאת לנו פה היום
  • 3.
    מביו עניין 08/07/2020 15:06
    הגב לתגובה זו
    הוא באמת תותח.אבל זה כלל לא נכון לצערי.גם אם אתה מבין ומכיר לעומק כלל הפיזור הוא כלל ברזל.יש סיכון שאינו נראה לכל ענף ולכל חברה .יום אחד הוא יגיע גם לאפל ואז ניראה.
  • 2.
    הוא הפך ממשיקע למהמר? (ל"ת)
    רם 08/07/2020 13:58
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ואני הקטן יחד איתו (ל"ת)
    דוד הגנן 08/07/2020 13:36
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.