וורן באפט 2019
צילום: Daniel Zuchnik; GettyImages IL

האם מניית ברקשייר הת'וואיי היא הזדמנות קנייה?

החברה מחקה שנתיים וחצי של עליות בנק ההשקעות UBS מעניקים למניה אפסייד של 32%. לכאורה, לפי הנתונים שהיא מציגה, וורן באפט בעצמו היה מסתער על המניה - אז איפה הקאץ'?
ארז ליבנה | (11)

מחזיקי המניות של ברקשייר האת'וויי (סימול: BRK.A) לא רוו נחת מכנס המשקיעים שנערך בשבוע שעבר, שבו הבעלים של החברה, המשקיע האגדי וורן באפט, הציג תחזית די אפרורית ומרוסנת – הן בנוגע לביצוע בייבאקים של מניות על ידי החברה (רכישות עצמיות) והן בהרכב האחזקות של החברה בעת הזו.

 

המניה צוללת להערכות השווי הנמוכות ביותר שלה מלמעלה מ-30 שנה (שווי שוק ביחס לשווקי נכסי נקי). במילים אחרות, לא נוטתנים פרמיה משמעותית כבעבר לניהול של החברה. באפט ושותפו צ'ארלי מאנגר הם אשפי השקעות, אבל מחיר השוק מבטא אכזבה  מסוימת. מחיר המניה אגב, חזר לרמה של נובמבר 2017. שנתיים וחצי של עליות נמחקו. מתחילת השנה, אז עמדה על שיא 342,261 דולר למניה, ירדה המניה ב-23% לרמה של 265,000 דולר למניה.

 

בשיא הירידות שנרשמו עד כה, ב-23 למרץ, מחיר המניה ירד בכ-30% מאז התאזנה עם יתר השוק, אבל הטרנד הכללי יורד כלפי מטה. המניות של ברקשייר (ישנן שני סוגים - A ו-B) מפגרות השנה אחרי ה-S&P.

מניות החברה נסחרות על פי הערכות אנליסטים  בדיסקאונט של כ-20% ומעלה ביחס לשווי הכלכלי של עסקיה (שווי נכסי נקי על פי ערכים כלכליים). הפרמטר הזה על פי הגישה של באפט הופך השקעה לכדאית. אבל הוא לא מבצע בייבאקים.

 

אפסייד של 32% למניה

במכתב למשקיעים, בבנק ההשקעות השוויצרי UBS העריכו שהמניה נסחרת כרגע בחסר של כ-30%.

 

בבנק נותנים למניות ה-B שווי של 233 דולר, לעומת מחיר השוק של 176 דולר. כלומר, אפסייד של 32%. לפי החישוב הזה, גם מניות ה-A נסחרות בחסר, כששווי השוק אמור להיות 349,500 דולר (אפסייד של 34%). 

 

ב-UBS אומרים שהתמחור הנוכחי אמנם יחסית נדיר, אבל היו כבר מצבים שהחברה נסחרה לפי השווי שלה בספרים בלבד, כמו במשבר הדוט.קום בשנת 2000 ובמשבר הסאב פריים. אבל בסך הכול, היחס בין מחיר המניה לשווי בספרים עומד על ממוצע של פי 1.6, כשבשנים האחרונות התייצב על פי 1.4, וכעת הוא פי 1.15.

 

מאז ה-31 למארס, יחס מחיר\שווי של ברקשייר הפך אפילו יותר מעניין. זה בגלל שהשווי בספרים, עלה בשל עליית הערך של הפורטפוליו של החברה.

 

המחיר של המניה ירד, אבל ההחזקות עלו

את העליות של ברקשייר מובילה אפל (סימול: AAPL), שעלתה בכ-20% מאז סוף מארס. בכך העלתה את השווי של ברקשייר בלפחות 12 מיליארד – זאת בהנחה שהיא עדיין מחזיקה ב-251 מיליון המניות של אפל (מה שבהחלט הגיוני כי באפט כינה את אפל העסק המושלם שראה בחייו). רק לפי הנתון הזה הרי שיש עוד ערך שלמעשה מקטין את היחס - שווי מול הון - מכפיל ההון הוא אפילו נמוך מה-1.15. 

קיראו עוד ב"גלובל"

 

עם זאת, בשנים האחרונות, באפט עצמו שם דגש על כך שאינו רואה את החשיבות של השווי בספרים, מאחר והוא סבור שהנתון לא מצליח לשקף את הערך האמיתי של החברה, שאחזקותיה שוות הרבה יותר ממה שמצוין במאזנים. לדוגמא, חברת הרכבות בורלינגטון נורת'רן סנטה פה, כנראה ששווה פי שניים מהשווי בספרים הנאמד בכ-43 מיליארד דולר – זאת בהתבסס לא רק על הרווחים של החברה, אלא על מצבה של המתחרה העיקרית שלה יוניון פסיפיק (סימול: UNP).

 

ההחזקה השלישית של ברקשייר, ענקית הביטוח גייקו, צפויה להרוויח בעקבות משבר הקורונה. לפי הנתונים שהיא מפרסמת, ולמרות משבר הקורונה, החברה צפויה להרוויח 24 מיליארד דולר עד סוף 2020.

לכאורה ברקשייר שנסחרת בכ-424 מיליארד דולר  עשויה להיות השקעה מעניינת, במיוחד שלחברה שיא מזומנים של 138 מיליארד דולר. אבל באפט השמרן, הזהיר את המשקיעים בשבוע שעבר על התרחישים הגרועים ביותר - למרות שכבר הוריד מעצמו את אבן הריחיים של מניות חברות התעופה. שלא תטעו -  באפט למרות השמרנות, סבור שנעבור על משבר הקורונה וארה"ב תצא מחוזקת. אבל יש מקומות שיפגעו, ויש מקומות שייקח להם זמן להתאושש.

 

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    משה 13/05/2020 08:23
    הגב לתגובה זו
    מסת משקיעים גדולה בעולם ובארה"ב מתרחקת מחברות שאינן מחלקות דיבידנד והרבה מאמרים באתרים פיננסיים מדגישים את הנקודה הזו. ברור שיש גם טיעונים בעד הגישה של באפט.
  • 7.
    שכחו שיש הפסד 50 מליארד בq1 (ל"ת)
    יוב 12/05/2020 23:58
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מנשה 12/05/2020 21:00
    הגב לתגובה זו
    באפט הוא אגדה! הלוואי והיה לי כרגע 240 אלף דולר כדי לקנות מניה שלו. כל מי שמזלזל באיש, שיידע: הידע שלו בשוק ההון ברמה נמוכה.
  • א.א 05/06/2020 11:22
    הגב לתגובה זו
    אז ככה שאתה לא חייב 240000....
  • 5.
    באפט עשה עוד הרבה טעויות שבגללם אנשים הרויחו מעט .. (ל"ת)
    דוד הגנן 12/05/2020 20:12
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אלי 12/05/2020 17:37
    הגב לתגובה זו
    לא שזה מצביע על העתיד מ 2010 המניה בפיגור לא קטן אחרי ה sp
  • 3.
    האם יש מניה או ת"ס שמושקעת ב brk- של באפט? (ל"ת)
    fu,c 12/05/2020 17:05
    הגב לתגובה זו
  • לא אין , אבל מה הבעיה לקנות ברקשיר ? אני מחזיק (ל"ת)
    בולי 13/05/2020 05:41
    הגב לתגובה זו
  • כן 12/05/2020 17:56
    הגב לתגובה זו
    לך מצא באינטרנט ולמד, אתרי etf,פאנדר ק.נאמנות ועוד
  • 2.
    יואב 12/05/2020 16:50
    הגב לתגובה זו
    אינו קונה "את עצמו",זו התשובה!
  • 1.
    לרון 12/05/2020 16:46
    הגב לתגובה זו
    "האגדי" אם כבר "היה אגדי" ,גם טבע היתה פעם מלאת מחמאות,אכן "היתה"!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.