גרף

מוביוס נחרץ מתמיד: מצביע היום על מדד מניות שבו - "הראלי הגדול רק החל"

בימים בהם המשקיעים חוששים מסיום מהלך העליות בבורסות, המשקיע האגדי שמנהל 40 מיליארד דולר מסמן את הכיוון - צפו בגרף
מערכת Bizportal | (10)
נושאים בכתבה מוביוס

מדד המניות בבורסה בשנחאי טיפס החודש 9% והשלים בכך חודש שמיני רצוף של עליות ובסה"כ מהלך אדיר של כמעט 45% תוך קצת יותר מחצי שנה. ועדיין, המשקיע האגדי מארק מוביוס אומר היום - "הראלי שם רק החל".

בשיחה עם בלומברג ממקום מושבו בתאלינד, אמר מוביוס בן ה-78 שמנהל 40 מיליארד דולר בתפקידו כיו"ר קרן ההשקעות טמפלטון, כי "אנחנו קונים יותר ויותר בסין כי אנחנו חושבים שכעת זו ההתחלה שם של השוק השורי ושזו הולכת להיות ריצה לטווח ארוך". ומוביוס לא נזכר באיחור, כבר לפני 4 חודשים אמר המשקיע האגדי כי הוא קונה מניות בסין בשל התימחור הנמוך והרצון של הממשל לפתוח את השוק הסיני למשקיעים זרים (דבר שקרה בינתיים).

לגבי הנפילה בבורסה הסינית ביום שלישי האחרון, ירידה של 5.5% שהינה הירידה היומית החריפה מאז המשבר הגדול של 2009, אמר מוביוס כי מבחינתו גידול בתנודתיות זה דבר שרק מאפשר כניסה במחירים נוחים יותר.

אותה מפולת יומית התרחשה בשל מהלך של הממשל שהודיע כי לא יאפשר להשתמש באג"ח המדורגות פחות ממושלמות (AAA) כערבון להלוואות קצרות טווח (שנקראות 'ריפו'). בפועל זה אומר שיהיה קשה יותר להשיג הלוואות בסין. מבחינת המשקיעים, זה צעד חיובי לכיוון שקוף שקוף יותר אבל זה זה נתפס גם כניסיון לטפל בבועת האשראי הסינית, וזה תמיד מפחיד. טיפול מדוד זה חיובי, אבל יש סכנת לפיצוץ - וזה מטריד את המשקיעים. לראיון עם הכלכלן הראשי במיטב-דש על המפולת היומית בשנחאי - לחץ כאן

בעניין הנפילות במחיר הנפט וההשפעה על ענקיות הנפט הסיניות, מוביוס אמר בראיון כי הוא קונה כעת מניות נפט מתוך הנחה כי מחיר הנפט יתקן מעלה משפל של 5 שנים.

ומה לגבי הצמיחה במדינה? ביום שני האחרון שחררו בענקית הבנקאות BNP Paribas תחזית לפיה הכלכלה הסינית לצמוח להציג בשנת 2015 צמיחה של 6.8% בלבד. בשוק מעריכים כי הממשל הסיני יציג בקרוב תחזית לפיה המשק הסיני צפוי לצמוח בשיעור של 7% בלבד בשנה הבאה (הצמיחה הנמוכה ביותר מזה עשור!), זאת לעומת צפי לצמיחה של 7.5% השנה.

גרף מדד שנחאי מתחילת 2013:

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    חלם 11/12/2014 14:05
    הגב לתגובה זו
    שכתב בסוף 99 שנסדאק יגיע ל20,000
  • 7.
    הוא מדמיין שהוא יודע משהו . (ל"ת)
    בא 11/12/2014 13:40
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    עילאי 11/12/2014 11:21
    הגב לתגובה זו
    מותיר כרגע ריצה של אלפי אחוזים במניות בסין אמנם לא בכולם אבל מקצתם אלפי אחוזים רובם מאות אחוזים
  • 5.
    אחד 11/12/2014 10:16
    הגב לתגובה זו
    תעודות סל סין זה הונג קונג,לא?
  • תשאל בשחקן מעוף הם משקיעים שם בזה כל הזמן (ל"ת)
    רוני 11/12/2014 12:46
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    משה 11/12/2014 10:06
    הגב לתגובה זו
    ואז הכותב מבקש אותכם לקנות. כי המחיר נמוך מדי. שיוכל למכור
  • 3.
    טירון 11/12/2014 10:01
    הגב לתגובה זו
    אמכור
  • 2.
    אישימוטו 11/12/2014 10:01
    הגב לתגובה זו
    משקיע בסין בתעודות סל מתחילת השנה. מסכים עם מוביוס ובימים האחרונים זו היתה הזדמנות לחיזוק ההשקעות לט"א. בהצלחה.
  • תלמיד 11/12/2014 23:18
    הגב לתגובה זו
    גם אני רוצה רול רויס מפואר אנא המלץ על תעודת לונג ממונפת אגרסיבית?
  • 1.
    המלש 11/12/2014 09:46
    הגב לתגובה זו
    בכתבות כולכם צודקים. אבל בפועל אנו נדפקים.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.