אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

המסירות בירידה, ההבטחות בשיא: המשקיעים לא מוותרים על טסלה

מסירות הרכב של טסלה ירדו ב-13.5% ברבעון השני, על רקע התיישנות הדגמים, עיכובים בייצור, ותדמית מתערערת בעקבות עמדותיו הפוליטיות של אילון מאסק

אביחי טדסה | (1)
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

ברבעון שבו שוק הרכב החשמלי העולמי המשיך לצמוח, טסלה Tesla 4.97%   דווקא דיווחה על ירידה חדה מהצפוי במסירות רכבים. הנתונים מעוררים חשש בקרב המשקיעים לגבי יכולתה של החברה לשמור על מעמדה המוביל בשוק, במיוחד כאשר עיני וול סטריט נשואות להבטחה הגדולה הבאה: הרובוטקסי.


במקביל לחשש מהאטה מסחרית, מתברר שהפגיעה בתדמיתו של אילון מאסק גובה מחיר מתמשך. המכירות החלשות ברבעון הנוכחי מגיעות למרות תקוות שהביקורת הציבורית על עמדותיו הפוליטיות של מאסק תדעך, אך בפועל, החרמות נגד החברה נמשכים ומשפיעים לרעה על הביקושים, במיוחד על רקע זיהויו ההולך וגובר עם טראמפ ועם מפלגות ימין קיצוני באירופה.


טסלה מסרה 384,122 רכבים ברחבי העולם ברבעון השני של 2025 - ירידה של 13.5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ובפער של כ-10,000 רכבים לעומת ציפיות האנליסטים. ההשקה המחודשת של דגם ה-Model Y, הרכב הנמכר ביותר של החברה, לא הצליחה לחולל את השינוי המיוחל. למעשה, דווקא העדכון גרם לעצירה זמנית בקווי הייצור, והביא לכך שחלק מהלקוחות העדיפו לדחות את הרכישה עד להגעת הגרסה המשופרת. למרות זאת, יש לציין שמכירות הדגמים הפופולריים Model 3 ו-Model Y הסתכמו ב-373,728 רכבים, מעל תחזיות האנליסטים שציפו ל-356,000 בלבד, מה שהעניק לשוק נקודת אור נדירה בדו"ח.


מאחורי המספרים עומדים גם אתגרים עמוקים יותר, בראשם איבוד תנופה מסחרי בשווקים כמו אירופה וארה"ב, לצד שחיקה תדמיתית של אילון מאסק, שמזוהה יותר ויותר עם עמדות פוליטיות שנויות במחלוקת. בשוק שבו הזהות המותגית חשובה כמעט כמו המוצר עצמו, גם לכך יש משקל.


רובוטקסי ואשליית הצמיחה


למרות הנתונים המאכזבים, מניית טסלה עולה בכ-4% במסחר בוול סטריט, עדות לכך שהשוק עוד מאמין בפוטנציאל העתידי של החברה, במיוחד בכל הקשור לרובוטקסי. טסלה פתחה ביוני פיילוט ראשוני באוסטין, טקסס, במסגרתו נוסעים מוזמנים זכו לנסיעה עם רכבים אוטונומיים, אך עם מגבלות רבות, כולל נוכחות של נהג בטיחותי במושב הקדמי. הפיילוט מסמן התחלה, אך גם מדגיש עד כמה החברה עוד רחוקה ממימוש חזון הנסיעה האוטונומית המלאה.

עם זאת, הפיילוט גם עורר עניין מצד הרגולטור הפדרלי לבטיחות בדרכים, בעקבות מספר תקלות שתועדו, כולל סרטון ויראלי שבו נראה רכב אוטונומי של טסלה נוסע בנתיב הנגדי. אירועים כאלה מדגישים עד כמה הדרך למימוש החזון של רכב אוטונומי ללא נהג עוד ארוכה ורצופת מכשולים.


במקביל, טסלה הבטיחה להתחיל בייצור של דגם מוזל של Model Y עד סוף יוני, צעד שאמור לעודד את הביקושים בשווקים הרגישים למחיר. עם זאת, דיווחים של רויטרס כבר באפריל הצביעו על עיכובים בלוחות הזמנים, שעשויים לפגוע גם ברבעונים הבאים.

קיראו עוד ב"גלובל"


אם טסלה אכן רוצה לעמוד ביעד השאפתני שמאסק הציב, חזרה למסלול של צמיחה שנתית כבר ב-2025 היא תצטרך למסור מעל מיליון רכבים במחצית השנייה של השנה. אנליסטים מעריכים שמדובר ביעד מאתגר במיוחד, גם אם המסורת מראה שמכירות החברה נוטות להתחזק בסוף השנה. נשאלת השאלה האם אסטרטגיית העתיד תוכל לחפות על חולשת ההווה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מוזר ביצועים יורדים מניה עולה (ל"ת)
    אנונימי 02/07/2025 22:29
    הגב לתגובה זו