איך משפיעה התקיפה האמריקאית באיראן על טיוואן?
בעוד אמריקה שקועה במזרח התיכון, סין פותחת בתמרונים בים הדרום-סיני, מנהלי תעשיית השבבים בטייוואן מחשבים מחדש את הסיכונים הגיאופוליטיים, והשווקים מתמחרים את אי הוודאות: עלייה של 15% במדדי הביטחון, זעזועים בלוגיסטיקה ושאלות על יכולת אמריקה להיות השוטר העולמי
התקיפה האמריקאית במתקני הגרעין של איראן, שהתרחשה השבוע, כבר משאירה חותם עמוק הרבה מעבר למפרץ הפרסי. לא מדובר רק בהרס הפיזי של כורים תת-קרקעיים או במהלומה לתוכנית הגרעין האיראנית. מהלך כזה, בעיתוי הזה, פותח מחדש את השאלה שמטרידה את הכלכלה הגלובלית בעשור האחרון: האם אמריקה מסוגלת להחזיק את העולם על כתפיה בעוד היא נגררת לעימותים בזירות שונות?
בטייוואן, המקום שבו יושבת תעשיית השבבים החשובה בעולם, ההשלכות הורגשו כמעט מיד. מנכ״לי החברות הגדולות, ובראשם ראשי TSMC ומדיה-טק, יודעים היטב שכל תזוזה אמריקאית במזרח התיכון עלולה להוביל לתגובה סינית באסיה. אם ארה״ב עסוקה בהגנה על אינטרסים במפרץ, מי ישים לב כשבייג׳ין תחליט להפעיל לחץ צבאי על טייפיי?
השווקים מיהרו להגיב. מחירי האנרגיה זינקו בעשרה אחוזים יום לאחר התקיפה, אבל זה היה רק הסימן הראשון לכך שמשהו השתנה. מחירי הביטוח למסלולי ספנות דרך הורמוז וסואץ המריאו, ותאגידי לוגיסטיקה בטייוואן וביפן הזדרזו לשלוף מהמגירה תוכניות חירום שנכתבו בימים מתוחים בעבר. בשקט, חברות הטכנולוגיה הגדולות החלו לחשב מחדש את סיכוני האספקה והייצור שלהן.
בינתיים, בבייג׳ין, לא הסתפקו בגינויים רטוריים לתקיפה. צי המלחמה הסיני פתח בתמרונים בים הדרום-סיני – מהלך שמסמן בבירור איך סין קוראת את המפה: אמריקה עסוקה במקום אחד? זה הרגע לבחון את יכולתה להתמודד גם בזירה אחרת.
- לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן
- מירוץ ה-AI באסיה: GMI ואנבידיה משיקות בטייוואן פרויקט של חצי מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הפרדוקס
מצד אחד, התקיפה באיראן מחזקת את מעמדה של אמריקה בעיני חלק מהמשקיעים - היא מראה שאם צריך, וושינגטון תפעיל כוח צבאי משמעותי. מצד שני, ההפגנת שרירים הזו מדגישה את המגבלות של ארה״ב. אמריקה לא יכולה להיות בכל מקום בו זמנית, והשחקנים האחרים בעולם – בין אם סין ובין אם רוסיה – ערים לכך.
מי שמרגיש את זה היטב הם מנהלי החברות בטייוואן. תעשיית השבבים, עמוד השדרה של הכלכלה הטייוואנית והספקית המרכזית של העולם, מוצאת את עצמה בין הפטיש לסדן. המפעלים החדשים ש-TSMC בונה באריזונה וביפן לא נועדו רק לרצות את האמריקאים. הם מהווים גם ניסיון לפזר את הסיכונים בעידן שבו גיאופוליטיקה הפכה לאיום עסקי יומיומי.
גם בוול סטריט נרשמת תזוזה. קרנות גידור וחברות השקעות בוחנות מחדש את פיזור ההשקעות שלהן באסיה. המגמה ברורה: יציאה איטית מהטכנולוגיה האסייתית, התחזקות הפוזיציות בחברות ביטחוניות ובאנרגיה אמריקאיות. הנתונים מדברים בעד עצמם – מדדי חברות הביטחון בוול סטריט זינקו ב-15% תוך ימים, בזמן שמדדי הטכנולוגיה באסיה איבדו גובה.
- מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות
- השליחים של אובר בסכנה - רובוטי משלוח יוצאים לדרך בבריטניה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
הסיפור מורכב יותר
אמנם מחירי הנפט שרק לפני יומיים זינקו ל-75 דולר לחבית חזרו ל-65 דולר, מה שמעיד על אמונה מסוימת שהמשבר בשליטה. אבל מחירי מניות בתחומי לוגיסטיקה, ביטחון סייבר וטכנולוגיות צבאיות ממשיכים לטפס. השוק לא באמת רגוע – הוא פשוט מתמחר את אי הוודאות במקומות אחרים.
עבור טייוואן, השאלה איננה רק ביטחונית. היא כלכלית עד היסוד. האם אמריקה תוכל להבטיח את ההגנה על טייוואן בזמן שהיא מושקעת בעוד עימות רחוק? זו השאלה שמטרידה את מנהלי הבנקים בטייפיי, את ראשי החברות המובילות ואת המשקיעים. בינתיים, תנועת ההון מראה לאן הרוחות נושבות: הפיקדונות הדולריים בטייוואן זינקו ב-30% בשבוע אחד בלבד.
ההשפעה מגיעה גם לתחומים בלתי צפויים. חברות תעופה באי מדווחות על עלייה חדה בעלויות הביטוח לטיסות לאזורים שזכו עכשיו לתווית ״בעלי סיכון גיאופוליטי״. תעשיית הכנסים המקומית סופגת מכה: אירועים גדולים בוטלו או נדחו, מחשש להחרפה פתאומית במצב.
מה שקורה מאחור הקלעים
מאחורי הקלעים, מתקיימים מגעים קדחתניים בין ממשלת טייוואן לבין הפנטגון ומחלקת המדינה האמריקאית. טייפיי דורשת ערבויות ברורות: שגם אם וושינגטון תמצא את עצמה שקועה בעימות ארוך במזרח התיכון, ההגנה על טייוואן לא תוזנח.
המשמעות הרחבה: ארה״ב, שנראתה במשך עשורים ככוח הבלתי מעורער של היציבות הגלובלית, מתחילה להיחשף למגבלותיה. הסדר הכלכלי העולמי, שהתבסס על היציבות שמספק הצבא האמריקאי, עומד בפני אתגר אמיתי. סין, מצדה, בוחנת את הגבולות החדשים בזהירות – ומדי פעם גם דוחפת אותם קדימה.
בסופו של דבר, התקיפה באיראן אולי משיגה מטרה צבאית משמעותית – בלימת תוכנית הגרעין של מדינת הטרור הגדולה בעולם – אבל מייצרת רעידת אדמה כלכלית שהשלכותיה עדיין לא ברורות. המשקיעים, כמו הממשלות, מנסים להבין איך ייראה עולם שבו ארה״ב לא מסוגלת עוד להיות השוטר.
- 2.יוסי 27/06/2025 11:09הגב לתגובה זוהתקיפה באירן מאותתת שארהב מנהלת מדיניות אסרטיבית מדיניות שמרתיעה מדינות כמו סין ולא מעודדת אותם.
- 1.קשקשת מצויה (ל"ת)אנונימי 26/06/2025 23:47הגב לתגובה זו
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות
פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם
חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.
לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.
מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.
העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.
- וורנר ברוס למכירה: המניה זינקה 10% לאחר פתיחת המידע הפיננסי לרוכשים
- וורנר ברוס מסרבת להצעת רכישה של פראמאונט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.
