אפסייד של 35%: בוול-סטריט אופטימיים לגבי AMD
לאחר עשור של התאוששות מפשיטת רגל כמעט ודאית, החברה של ליסה סו מהמרת על המעבר לעידן ההסקת מסקנות בבינה מלאכותית כדי לשבור את המונופול של אנבידיה עם שבבי MI350 החדשים ופתרונות מלאים שכבר מושכים את מטא ואורקל
לפני עשור, AMD Advanced Micro Devices -7.84% הייתה חברה גוססת. ענקית הטכנולוגיה שפעם התחרתה באינטל על המקום הראשון בעולם המעבדים, מצאה את עצמה שורפת כסף ונאבקת על הישרדות בסיסית. המניה נסחרה בפרקי זמן מסוימים מתחת לארבעה דולרים, והאנליסטים כבר מיהרו להכריז על עוד חברת שבבים שנסגרה. השבוע, כשהאנליסטים ממליוס ריסרץ' מעלים את מחיר היעד ל-175 דולר - קפיצה של כמעט 35% מהרמה הנוכחית - מבינים שמדובר באחת ההתאוששויות המרשימות של שוק ההון.
מה שמתרחש כעת ב-AMD הוא הרבה יותר מסיפור התאוששות קלאסי. זוהי המלחמה הכלכלית של העשור, כאשר החברות מתחרות מי תשלוט בשוק הרותח של שבבי הבינה המלאכותית. כשמדברים על שוק שצפוי לחצות את רף מאות המיליארדים עד 2028, כל אחוז שוק הוא הון עתק. AMD כבר לא מנסה פשוט לשרוד, היא פועלת להשיג את הנתח הגדול ביותר שהיא יכולה בשוק הענקי הזה.
האנליסט בן רייטזס מעריך ש-AMD יכולה להשיג 5% משוק מאיצי הבינה המלאכותית. זה נשמע כמו אחוז קטן, אבל בשוק שצפוי להגיע לטריליונים, זה אומר מכירות GPU של מעל 20 מליארד דולר ב-2028. כדי להבין את הגודל - זה פי שניים מכל המחזור הכספי של AMD כיום, רק מקטגוריה אחת של מוצרים.
AMD במשחק חדש
AMD לא משחקת את המשחק של אנבידיה - היא מתכננת על משחק חדש לגמרי. במקום להתחרות על השוק הנוכחי של "אימון" מודלי בינה מלאכותית, AMD מהמרת על הגל הבא: "הסקת מסקנות" - כשהמערכות כבר לומדות פחות
ועובדות יותר. זה ההבדל בין ללמד רובוט איך לנהוג לבין לתת לו למעשה לנהוג ברחובות. השוק הראשון הוא מה שקיים היום, השני הוא מה שיקרה כשהבינה המלאכותית תצא מהמעבדות ותתחיל לרוץ באפליקציות, ברכבים ובכל מכשיר שניגע בו. וזה בדיוק המקום שבו AMD חושבת שהיא יכולה לנצח.
- AMD מזנקת, פורטינט יורדת והדאו בדרך לשיא חדש?
- AMD מציגה תחזית צמיחה אגרסיבית - שוק הבינה המלאכותית לא עוצר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לחברה יש גם יתרון גיאופוליטי. בעוד שארצות הברית מטילה סנקציות על יצוא טכנולוגיה לסין, מדינות המפרץ הפרסי הופכות לשוק צמיחה מרכזי. החברה הסעודית חומיין הודיעה שהיא תשתף פעולה עם AMD לפריסת 500 מגוואט של כוח מחשוב בינה מלאכותית בחמש השנים הבאות.
המהלך החכם ביותר של AMD היה הרכישה של ZT Systems. מהלך אסטרטגי שנותן לחברה יכולת לספק פתרונות מלאים, לא רק שבבים. במקום למכור רק את המעבד, AMD עכשיו יכולה לספק שרת שלם, כולל רשתות ותוכנה.
- האם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים
- ראש ממשלת יפן מסרבת לסגת מהצהרות על טייוואן - המשבר מול סין מחריף
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
ענקיות הטכנולוגיה מסכימות
הנתונים הכספיים בינתיים תומכים באופטימיות. AMD דיווחה על צמיחה של 36% ברבעון הראשון, בעוד שאינטל - המתחרה העיקרית אחרי אנבידיה - נשארה במקום. האישה שמאחורי התפנית הזו היא ליסה סו. המנכ"לית בת ה-55 הצליחה במשימה שנחשבה לבלתי אפשרית - להוציא את AMD מהמשבר ולהפוך אותה לשחקנית מובילה. השאלה הגדולה היא האם המנכ״לית תצליח להתמודד עם אנבידיה בשיאה.
הציפיות של רייטזס גבוהות: 6.6 מליארד דולר ממכירות GPU השנה, וקפיצה ל-9.7 מליארד עד 2026. מדברים כאן על צמיחה של כמעט 50% תוך שנתיים - קצב שדורש לא רק פריצת דרך טכנולוגית, אלא גם יכולת לספק, לייצר ולשווק בהיקפים עצומים.הכסף הגדול מתחיל לקחת את AMD ברצינות. כשענקיות כמו מטא ואורקל מכריזות שהן מתכננות להשתמש בשבבי MI350 החדשים, זה סימן חיובי במיוחד. הלקוחות הגדולים רוצים אלטרנטיבה לאנבידיה,
לא בגלל שהיא לא טובה, ממש לא. אלא כי אף חברה לא רוצה להיות תלויה בספק יחיד. גיוון ספקים זה דבר הכרחי לעסקים, במיוחד בתחום רותח כמו בינה מלאכותית.
AMD נסחרת כעת לפי שווי של 209.6 מיליארד דולר ומכפיל רווח עתידי של 32, לאחר שמנייתה עלתה ב-7% מתחילת השנה וירדה ב-20% ב-12 החודשים האחרונים.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
אינטל TSMCהאם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים
אחד מהמומחות הגדולים של TSMC עבר לאינטל ובטייוואן בטוחים שהוא העביר מידע טכנולוגי קריטי לאינטל; וגם - 10 דברים שצריך לדעת על"גניבת ידע"
כולם יודעים שאינטל בפיגור מאוד משמעותי לעומת TSMC. כולם יודעים שהידע והטכנולוגיה נמצאים "בראש" של האנשים, וכשעוברים אנשים ממקום למקום עובר גם ידע. אבל השאלה אם בדרך גם עוברים סודות ומידע רגיש. אינטל גייסה בכיר מ-TSMC, ובטייוואן סבורים שמדובר בגניבת מידע רגיש וסודי.
מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, דחה מכל וכל את הדיווחים בתקשורת הטייוואנית על דליפת סודות מסחריים מ-TSMC בעקבות הצטרפותו של אחד מהמהנדסים הוותיקים והמוערכים ביותר של היצרנית הטייוואנית."אינטל מכבדת קניין רוחני של חברות אחרות, ואין שום בסיס עובדתי לטענות הללו", אמר טאן. אלא שבטייוואן לא קונים את הגרסה הזו.
לפי דיווחים נרחבים בעיתונים הכלכליים המובילים בטייפה, ד"ר ווי-ג'ן לו, בן 75, שפרש רשמית מ-TSMC ביולי האחרון לאחר 21 שנות שירות, הצטרף לאינטל באוקטובר כסגן נשיא בכיר למחקר ופיתוח. לו, שנחשב לאחד מאבות טכנולוגיית ה-2 ננומטר של TSMC ולמי שהוביל את הטמעת ליתוגרפיית EUV בחברה, חשוד כמי שהעביר עמו כמויות אדירות של מידע מסווג, כולל תהליכי ייצור N2, A16 ו-A14 שעדיין לא נכנסו לייצור המוני.
בתקשורת הטייוואנית מספרים כי בימיו האחרונים בחברה הורה לו לעובדים תחתיו להציג לו סקירות טכניות מפורטות, שכפל מסמכים סודיים וארז עמו יותר מ-80 קופסאות של חומר, כולל מחברות כתובות שבהן רשם פרטים מפגישות סודיות ביותר. מאחר ש-TSMC האמינה שהוא באמת פורש לגמלאות, לא נדרש ממנו לחתום על הסכם אי-תחרות סטנדרטי של 18 חודשים - טעות שהיום נראית יקרה מאוד.
- חברת הנפט משלמת קנס עתק על דליפה בים והמעבד המסחרי הראשון יוצא לדרך
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתגובה, TSMC פתחה בחקירה פנימית דחופה, ומשרד התובע הכללי של טייוואן כבר הצטרף לבדיקה פלילית אפשרית בגין הפרת חוק סודות המסחר ופגיעה בביטחון לאומי. שר הכלכלה הטייוואני אמר השבוע כי "מדובר בנושא בעל השלכות לאומיות".
