ביל אקמן
צילום: טוויטר

המניה שעשויה ללמד שביל אקמן צדק - קארמקס מפתיעה את וול סטריט

על הקשר בין ההימור של אקמן על הרץ לבין קארמקס, על הדוחות של קארמקס ועל הצפי להמשך 

עמית בר | (1)
נושאים בכתבה קארמקס ביל אקמן

מניית קארמקס (KMX ) מזנקת ב-7.3% במסחר המוקדם, לאחר שהחברה פרסמה תוצאות רבעוניות שעקפו את תחזיות האנליסטים. התוצאות המרשימות מעלות את השאלה: האם מדובר בסימן לתחייה של שוק הרכב המשומש? יש כמה סיבות שמאשרות את השאלה, למרות שיש כמובן ספקות ומהמורות בדרך. שוק הרכבים המשומשים מתחזק משתי סיבות עיקריות - הראשונה: הטלת מכסים על רכבים חדשים מייקרת את הרכבים המשומשים. זה אומר שהמלאי מזנק, זה אומר שהפחתות הערך השנתיות (בלאי) יורדות. 

השנייה: אנשים רבים יעברו מכוונה לרכוש רכב חדש לרכישת רכב משומש. נזכיר כי המכסים בארה"ב על רכבים חדשים יהיו במינימום 10%, כשבפועל כבר בתקופה הזמנית עד לקביעה סופית של מכסים הם סובלים ממיסוי גבוה ממוצע של 25% כי טראמפ סימן את התעשייה הזו. הוא רוצה להקל על תעשיית הרכב האמריקאית וליהנות ממסים על היבוא המאוד משמעותי של רכבים מאירופה. זאת הסיבה שביל אקמן הימר בגדול על מניית הרץ, אחת ממשכירות הרכבים הגדולות בעולם. הוא הבין שערך המלאי של הרץ גדול ממה שרשום בספרים בשיעור מאוד משמעותי והוא מעריך שבמקביל לשיפור תפעולי בביזנס בשל הצורך בהתייעלות ורה ארגון מחדש, הרווח יצמח בהמשך.

זה תהליך ממושך, אבל ביל אקמן רואה רחוק. הוא מכוון להתאוששות בהמשך השנה ומדבר על כך שעידן המכסים החדש יוביל להתעוררות בשוק הרכבים המשומשים ובשוק השכרת הרכבים. 

   

קארמקס בתוצאות פיננסיות מרשימות

קארמקס, הרשת הגדולה ביותר בארצות הברית למכירת רכבים משומשים, דיווחה על רווח של 1.38 דולר למניה, לעומת תחזית אנליסטים של 1.16 דולר בלבד. ההכנסות הרבעוניות הסתכמו ב-7.55 מיליארד דולר, מעל הצפי של 7.51 מיליארד דולר. בנוסף, החברה רשמה צמיחה של 8.1% במכירות בחנויות דומות (comparable store sales) לעומת הרבעון המקביל אשתקד, מה שהצית אמון מחודש בקרב המשקיעים ותרם לעלייה החדה במניה.


מניית קארמקס ירדה ב-21% מתחילת 2025, בין היתר בשל אי וודאות בשווקים, תחרות עזה והאטה כללית בענף הרכב. התוצאות האחרונות מעלות תקווה כי החברה עשויה להפוך את המגמה. המשקיעים מתלהבים. 

שווי השוק של החברה 9.9 דולר ומחיר המניה עומד על 70 דולר אחרי הזינוק במסחר המוקדם. החברה צפויה להרוויח השנה 5 דולר למניה, כך שמדובר על מכפיל רווח עתידי של 14. 



שוק הרכב המשומש נמצא כאמור בנקודת מפנה. המכסים העלו את מחירי הרכבים החדשים האמריקני הטיל מכסים של עד 25% על רכבים וחלפים מיובאים, מה שהעלה משמעותית את מחירי הרכבים החדשים. מכיוון שמכסים אלה אינם חלים על רכבים משומשים, השוק המשומש נהנה מביקוש גובר מצד צרכנים המחפשים אלטרנטיבות זולות יותר.

קיראו עוד ב"גלובל"

כמו כן, משברי ייצור עולמיים, שהחלו בתקופת הקורונה והמשיכו בשל שיבושים בשרשראות האספקה, הובילו למחסור ברכבים בשנים ההם וזה מוביל כעת למחסור ברכבים משומשים. במקביל, הקיץ מביא לעלייה עונתית בביקוש לרכבים, כאשר מחירי רכבים חדשים עלו בחודש האחרון במעל 1%. לעומת זאת, בעסקאות גדולות לרכישת רכבים שעושה קארמקס - רכישות בסיטונאות מחברות, גופי ליסינג ועוד, יש ירידה במחירים וזה מגדיל את שולי הרווח. אנליסטים טוענים כי אם המכסים יישארו גבוהים, מחירי הרכבים המשומשים צפויים להישאר ברמות גבוהות לאורך זמן, מה שיחזק עוד יותר את מעמדה של קארמקס.


המלצות אנליסטים

אנליסטים מ-Evercore ISI שומרים על דירוג "Outperform" למניית קארמקס, עם מחיר יעד של 80 דולר, וממליצים לחברה להמשיך להרחיב את המלאי, לשפר את מאמצי השיווק ולהגדיל את היצע המימון ללקוחות תת-פריים. Wedbush Securities ו-RBC Capital Markets אף הם מחזיקים בדירוג "Outperform", עם מחירי יעד של 90 דולר ו-80 דולר, בהתאמה.


ביל אקמן מהמר על הרץ

בדומה להימור המפורסם של ביל אקמן על חברת השכרת הרכבים הרץ, שהצביע על אמון בתחייה של רכבים משומשים, גם השקעה בקארמקס עשויה להיתפס כהימור על התאוששות שוק הרכב המשומש. עליית מחירי הרכבים החדשים, בשילוב עם מחסור במלאי משומש, יוצרים סביבה תומכת עבור קארמקס והרץ. בדומה להרץ, שקיבלה זריקת אמון ממשקיעים, קארמקס, מראה סימנים של מומנטום חיובי.


שאלות ותשובות על קארמקס, הרץ ורכבים משומשים 

האם המחסור באספקה ימשיך לעודד עליית מחירים?

כנראה שכן. המחסור המתמשך ברכבים משומשים, שהחל ב-2021–2022, בשילוב עם מכסים על רכבים חדשים, ממשיך לדחוף צרכנים לשוק המשומש. כתוצאה מכך, מחירי הרכבים המשומשים צפויים להישאר גבוהים, מה שמגדיל את הערך של עסקאות קארמקס ומחזק את מעמדה בשוק.


כיצד התחרות משפיעה, למשל Carvana ו-AutoNation?

Carvana מתמקדת במכירות מקוונות בלבד, אך מתמודדת עם אתגרים כמו ריביות גבוהות על הלוואות וחששות מפני שינויים כלכליים, שמגבילים את צמיחת מנייתה. AutoNation נהנית מגיוון בהיצע, הכולל גם רכבים חדשים, אך פחות ממוקדת בשוק המשומש. קארמקס, לעומת זאת, מציעה מודל המשלב סניפים פיזיים ופלטפורמה דיגיטלית, מה שמקנה לה יתרון תחרותי.


מה האתגר הבא לרווח של קארמקס?

אנליסטים מ-Evercore ISI מזהירים כי הרווחים עלולים להיתקל באתגרים ברבעון הבא במיוחד אם הביקוש בשוק יתמתן. גורמים כמו תנודתיות במחירי הגלם של רכבים משומשים ועלייה בהוצאות התפעול עשויים להשפיע על שולי הרווח. בנוסף, עלייה בשיעורי ההלוואות הבלתי-מוחזרות בחטיבת המימון עלולה להוות סיכון.


מה התחזית לרווח שנתי?

קארמקס מכוונת לצמיחה דו-ספרתית ברווח למניה בשנים הקרובות כשבשנה הקרובה היא צפויה להרוויח 5 דולר למניה.


האם המכסים על רכבים חדשים תומכים בתחייה בשוק המשומש?

בהחלט. עליית מחירי הרכבים החדשים, המונעת ממכסים ושיבושים בייצור, מגדילה את הביקוש לרכבים משומשים. מחסור מתמשך במלאי, לצד מגבלות בתחבורה הציבורית, מחזקים את המגמה הזו. כתוצאה מכך, שוק הרכב המשומש צפוי להמשיך לצמוח.


אילו שינויים צפויים בהתנהגות הצרכנים?

עם עליית מחירי הרכבים החדשים צפויה גם עלייה במחייר הרכבים המשומשים, אבל סביר שלא באותו שיעור. במקביל, יותר צרכנים צפויים לפנות לרשתות הגדולות כמו קארמקס.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 20/06/2025 15:26
    הגב לתגובה זו
    מתי יבוטלו גזרות המכס של טראמפ
דיאן קיטון. קרדיט: רשתות חברתיותדיאן קיטון. קרדיט: רשתות חברתיות

דיאן קיטון בנתה אימפריה של 100 מיליון דולר ומורשת השקעות מרשימה

השחקנית האגדית שהלכה אתמול לעולמה, הייתה אייקון קולנוע בתקופה שהשכר היה בקנה מידה אחר, ועשתה את מירב כספה מתפיסת עולם מוצלחת במיוחד לגבי השקעות נדל"ן

רן קידר |

דיאן קיטון, שהפכה את התשוקה שלה לארכיטקטורה ולעיצוב למכונת כסף שהכניסה לכיסה יותר מאשר כל האוסקרים והבלוקבסטרים שלה ביחד. כשנפטרה אתמול בגיל 79 בביתה בקליפורניה, קיטון הותירה מאחוריה לא רק מורשת קולנועית עצומה, אלא גם תיק השקעות נדל"ן מרשים. 

שווי הרכוש המוערך שלה עמד על 100 מיליון דולר - ולא, רובו המוחלט לא הגיע מכך ששיחקה מול אל פצ'ינו או זכתה באוסקר. התובנה הגדולה של קיטון לא הייתה בדרך לזכות בליבו של וודי אלן, אלא במשהו שרוב כוכבי הוליווד לא מבינים: הכסף האמיתי לא נמצא בצ'קים מהאולפנים, אלא ברכישה של נכס מוזנח, החזרתו לחיים, ומכירה של הנכס המחודש למישהו עם חשבון בנק עמוק יותר. בעולם שבו רוב השחקנים משקיעים בהפקות או במותגי אופנה שנכשלים, קיטון הבינה משהו בסיסי: נדל"ן בלוס אנג'לס הוא תמיד הימור טוב.

הבסיס: קריירת משחק שהניבה מיליונים - אבל לא מאות מיליונים

נתחיל עם הדבר שכולנו מכירים - הקריירה הקולנועית המרשימה. קיטון החלה בברודווי בשנת 1968, כשכיכבה בהצגה "שיער" וזכתה למועמדות לטוני כבר בשנה שלאחר מכן עבור "שחק אותה, סם" של וודי אלן. אבל הפריצה הכספית האמיתית הגיעה ב-1972, כאשר פרנסיס פורד קופולה בחר בה לתפקיד קיי אדמס ב"הסנדק". הסרט הפך לאחד מהמצליחים בכל הזמנים, וקיטון חזרה על התפקיד בשני סרטי ההמשך - עסקה שהבטיחה לה הכנסה יציבה לאורך שנים רבות.

ואם לא די בכך, ב-1977 הגיע רגע שהקפיץ עוד יותר את הקריירה שלה וכך גם עשה לארנק: "הרומן שלי עם אנני". הסרט לא רק זיכה אותה באוסקר לשחקנית הטובה ביותר, אלא גם הפך אותה לאייקון תרבותי - וזה הוביל להכנסות גבוהות יותר לכל פרויקט עתידי. לאחר האוסקר, שווי השוק שלה קפץ באופן דרמטי. שחקנית שבעבר קיבלה שכר סטנדרטי פתאום הייתה במעמד של "זוכת אוסקר", וזה אומר צ'קים גבוהים יותר, מיקומים יותר מרכזיים בכרזות וחלק גדול יותר מהרווחים.

לאורך שנות ה-80 וה-90, קיטון המשיכה לבחור בפרויקטים שהניבו רווחים נאים. "בייבי בום" ב-1987 היה הצלחה מסחרית וזיכה אותה במועמדות אוסקר נוספת. אבל ההצלחה הכלכלית האמיתית הגיעה עם "מועדון האקסיות " ב-1996 - הסרט הכניס 105 מיליון דולר בקופות, ונתח ההכנסות של קיטון מסרט כזה, כשחקנית ראשית, היה משמעותי למדי. בשנת 2003, "באהבה אין חוקים" עם ג'ק ניקולסון הביא לה מועמדות אוסקר נוספת וגלובוס הזהב, והסרט הכניס כמעט 125 מיליון דולר בארה"ב בלבד.

גימי דיימון
צילום: טוויטר

ג'יימי דיימון מציג: 1.5 טריליון דולר לחיזוק העצמאות האמריקאית

הבנק הגדול בארה"ב משיק תוכנית של עשור להשקעות ומימון תעשיות קריטיות משרשראות אספקה ועד טכנולוגיות ביטחוניות; דיימון הדגיש כי המטרה היא להפחית את התלות בסין ולבסס מחדש את חוסנה הכלכלי והאסטרטגי של ארצות הברית
אדיר בן עמי |

ג׳יי פי מורגן JPMorgan Chase & Co תשקיע עד 10 מיליארד דולר באופן ישיר בחברות שפועלות בתחומים שהבנק מגדיר כקריטיים לביטחון האמריקאי. מדובר בחלק מתוכנית רחבה יותר של עשור שמטרתה להניע ולממן 1.5 טריליון דולר בתעשיות אסטרטגיות. המהלך מגיע בדיוק בזמן שממשל טראמפ מקדם את מדיניות "אמריקה קודם״.


ג'יימי דיימון, מנכ"ל ג׳יי פי מורגן ואחד הקולות המשפיעים ביותר בוול סטריט, לא השאיר מקום לספקות לגבי המניע. לדבריו, אמריקה הפכה תלויה מדי במקורות לא אמינים של מינרלים קריטיים, מוצרים וייצור שכולם חיוניים לביטחון הלאומי. התוכנית מתמקדת בארבעה תחומים שהבנק רואה כקריטיים: שרשראות אספקה וייצור מתקדם, תעופה וחלל וביטחון, עצמאות אנרגטית וחוסן, וטכנולוגיות חדשניות אסטרטגיות. 10 מיליארד הדולר יגיעו מכספי הבנק עצמו וירכזו בעיקר בחברות אמריקאיות. מדובר בהשקעות הון ישירות שנותנות לבנק בעלות בחברות המושקעות.


לגבי היעד הרחב יותר של 1.5 טריליון דולר, הבנק מבהיר שהוא כבר תכנן להניע ולממן כטריליון דולר בעשור הקרוב לתמיכה בלקוחות בתעשיות החשובות האלה. עכשיו הוא מעלה את היעד ב-500 מיליארד דולר נוספים. למרות שטראמפ לא מוזכר במפורש בהודעה, קשה לפספס את הקשר בין היוזמה של ג׳יי פי מורגן לאג'נדה של הבית הלבן. הממשל הנוכחי דוחף בכוח להבטיח שתשתיות קריטיות וטכנולוגיות מפתח יהיו נוכחות בארצות הברית. מינרלים נדירים הם דוגמה מושלמת. סין שולטת בשוק הזה, ומעניקה לבייג'ין מינוף משמעותי במשא ומתן מסחרי מול וושינגטון.


דיימון הוא מהדמויות המשפיעות ביותר בוול סטריט, והוא לא מוותר על הזדמנויות להצהיר על הפטריוטיות שלו בהופעות פומביות. בנקים כבר עשו בעבר מהלכים דומים וקבעו יעדי מימון עצומים שמתיישרים עם מדיניות ציבורית. ג׳יי פי מורגן עצמה הודיעה ב-2021 שהיא שואפת ליותר מ-2.5 טריליון דולר על פני עשור כדי לקדם פתרונות לשינויי האקלים. ההכרזה מגיעה בתקופה שבה גופים פיננסיים גדולים מנסים למצוא את האיזון הנכון בין אחריות חברתית, לחצים פוליטיים ואינטרסים עסקיים. תחת ממשל טראמפ, המוקד עבר מנושאים כמו אקלים וגיוון לנושאים של ביטחון לאומי ועצמאות אסטרטגית.


השאלה המעניינת היא עד כמה זה באמת שינוי באסטרטגיה ועד כמה זה רטוריקה. רבים מהלקוחות של הבנק כבר פועלים בתחומים האלה, והמימון היה זורם אליהם ממילא. עם זאת, העובדה שהבנק מתחייב להגדיל את המימון ב-50 אחוז ולהשקיע 10 מיליארד דולר בבעלות ישירה מעידה שכנראה יש כאן יותר מדיבורים.