רדיט
צילום: טוויטר

רדיט מזנקת ב-7%: מיליארדי פוסטים יהפכו למכונת כסף פרסומית

 מניית הרשת החברתית מזנקת ב-7% לאחר שהשיקה כלי בינה מלאכותית חדשניים שמפיקים תובנות שיווקיות מתוכן המשתמשים 

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רדיט רשת חברתית

מניית המדיה החברתית רדיט Reddit -6.44%  מזנקת יותר מ-7% לאחר שהחברה הכריזה על כלים פרסומיים חדשניים שעשויים לשנות את עולם השיווק הדיגיטלי. בפסטיבל קאן ליונס, רדיט חשפה יוזמה חדשה שמקבלת את כל השיחות, הדעות והתכנים שהמשתמשים יוצרים ברשת, ומעבדת אותם לתובנות עסקיות מדויקות. מדובר באסטרטגיה עסקית לחלץ ערך כלכלי מהנכס החשוב ביותר של החברה: האנושיות האותנטית של המשתמשים.


שני המוצרים החדשים מבוססים על מנוע בינה מלאכותית שמנתח את התכנים ברשת ומפיק מהם תובנות עסקיות. Reddit Insights הוא כלי האזנה דיגיטלית שמזהה מגמות צרכנים בזמן אמת ומאפשר למשווקים לבנות עליהן קמפיינים ממוקדים. הכלי השני, שנקרא Conversation Summary Add-ons, לוקח דיונים וביקורות חיוביות אותנטיות של משתמשים ומציב אותם מתחת לפרסומות של המותגים - כך שהפרסומת מקבלת גיבוי של המלצות אמיתיות.


ההכרזה על הכלים החדשים מגיעה בעיתוי טוב עבור החברה. רדיט מתמודדת עם סימני האטה בצמיחה - קצב הגידול במספר המשתמשים היומיים ירד מ-37% לפני שנה ל-31% ברבעון האחרון. המניה איבדה 15% מערכה השנה לפני העלייה החדה השבועית, והאנליסטים חוששים מהמשך הירידה בתעבורה המגיעה מהפניות של גוגל - מקור תנועה קריטי עבור הפלטפורמה.


למרות האתגרים, הביצועים הפיננסיים של החברה נותרו חזקים. ברבעון האחרון דיווחה רדיט על הכנסות של 392.4 מיליון דולר, כאשר פעילות הפרסום מהווה 91% מסך ההכנסות. הכנסות הפרסום גדלו בקצב מרשים של 61% בהשוואה שנתית - עדות לכוח המשיכה של הפלטפורמה בקרב מפרסמים המחפשים חשיפה למשתמשים מעורבים ואותנטיים.


הייחודיות של רדיט

הייחודיות של רדיט טמונה בדיונים הפתוחים והכנים שמתקיימים בה. בעוד שרשתות חברתיות אחרות מתמודדות עם בעיות של תוכן מזויף או מניפולציות, רדיט שומרת על אופי אותנטי יחסית. זה הופך את התובנות שנאספות ממנה לבעלות ערך גבוה במיוחד עבור משווקים.


ג'ן וונג, מנהלת התפעול של רדיט, הגדירה את האסטרטגיה העסקית: "בעולם שנהיה יותר ויותר אחיד בגלל בינה מלאכותית, הערך של תוכן אנושי בפלטפורמה שלנו רק גדל". הרציונל העסקי מאחורי המהלך ברור: ככל שהאינטרנט מתמלא בתוכן מלאכותי ואוטומטי, כך גדלה הפרמייה על דיונים אותנטיים של משתמשים אמיתיים - ורדיט יושבת על מאגר עצום של כאלה.


החברה כבר מתחילה לבדוק את הכלים החדשים עם לקוחות נבחרים. פובליסיס, אחת מקבוצות הפרסום הגדולות בעולם, משמשת כבודקת אלפא בלעדית ל-Reddit Insights. בצד השני, חברות כמו לוסיד וג'קבוקס משתתפות בבדיקות המוקדמות של כלי הביקורות המשולבות.

קיראו עוד ב"גלובל"


השפעת מלחמת הסחר

המהלך מגיע בעת שהתעשייה כולה מתמודדת עם אתגרים כלכליים. מלחמת הסחר עם סין משפיעה על הוצאות פרסום גלובליות, וחברות רבות דיווחו על מכירות פרסום איטיות במהלך עונת הדוחות האחרונה. למרות זאת, נראה שיש התרככות במתחים בין ארה"ב לסין, מה שעשוי לשפר את האווירה.


רדיט מצליחה בינתיים לנצל לטובתה שינויים שביצעה גוגל באלגוריתם החיפוש, שמתעדפים יותר תוכן מקורי ודיונים אותנטיים - בדיוק מה שרדיט מציעה. בנוסף, החברה מתמקדת בלהמיר משתמשים לא רשומים למשתמשים רשומים. זהו מהלך אסטרטגי חשוב, שכן משתמשים רשומים מאפשרים למפרסמים לקבל פרופיל דמוגרפי מדויק ולכוון פרסומות בצורה מותאמת אישית - מה שמגדיל משמעותית את הערך הפרסומי של כל צפייה.


הסיפור של רדיט מייצג מגמה רחבה יותר בתעשיית הטכנולוגיה - החיפוש אחר דרכים חדשניות לנצל את הבינה מלאכותית כדי לייעל פרסום ולשפר את החיבור בין מותגים לקהלים. כלים כאלה לא רק משנים את דרכי העבודה המסורתיות, אלא גם מאיימים על שחקנים ותיקים בתחום.


המבחן האמיתי יהיה האם הכלים החדשים יצליחו למשוך מפרסמים גדולים ולהפוך את ההאטה בצמיחה למגמה זמנית. עם בסיס של למעלה מ-22 מיליארד פוסטים ותגובות, לרדיט יש חומר גלם עצום. השאלה היא האם החברה תדע לחלץ ממנו את הפוטנציאל הכלכלי המלא.


הדוחות האחרונים

רדיט הפתיעה ברבעון הראשון עם תוצאות שעלו על הציפיות בכל הפרמטרים המרכזיים. החברה דיווחה על הכנסות של 392 מיליון דולר לעומת צפי של 370 מיליון. הרווח למניה הגיע ל-13 סנט לעומת צפי ל-2 סנט, ואף עברה מהפסד נטו של 575 מיליון דולר לפני שנה לרווח נטו של 26.2 מיליון דולר.


החברה פרסמה תחזית אופטימית לרבעון השני בטווח של 410-430 מיליון דולר, גבוה מציפיות האנליסטים ל-396 מיליון דולר. המנכ"ל סטיב האפמן הדגיש שהחברה "גדלה בתקופות מאתגרות בעבר" וש"אנשים זקוקים לקשר ולמידע באותה מידה גם בתקופות של אי-וודאות".


החברה נסחרת כעת לפי שווי של 24.9 מיליארד דולר, לאחר שמנייתה נפלה ב-17% מתחילת השנה וזינקה ב-123% ב-12 החודשים האחרונים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פארוק פתיח אוזר (רשתות)פארוק פתיח אוזר (רשתות)

הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות בכלא הטורקי

מנכ"ל פלטפורמת הקריפטו שקרסה נמצא מת בכלא בטורקיה. ההערכות שזו התאבדות; ומנגד, בארה"ב: טראמפ מספק חנינה למלך זירות הקריפטו

רן קידר |
נושאים בכתבה הונאה

פארוק פתיח אוזר, שהורשע בהונאה ונידון ליותר מ‑11 אלף שנות מאסר, נמצא מת בכלא בטורקיה. הנסיבות עדיין נחקרות, ההערכה הרווחת היא שהוא התאבד. פארוק פתיח אוזר יזם ועד מאחרי הקריסה של פלטפורמת הקריפטו, Thodex שהפכה לאחת מההונאות הגדולות בעולם הקריפטו. ההונאה מוערכת במעל 2 מיליארד דולר. 

Thodex נוסדה בשנת 2017 והציגה עצמה כפלטפורמה חדשנית למסחר במטבעות דיגיטליים. אוזר, שעזב את לימודיו בגיל תיכון, הצליח למשוך מאות אלפי משתמשים טורקים שהשתמשו בזירה לצורכי השקעה, מסחר והמרת מטבעות\ עמד בראש הפלטפורמה שהיתה בעצם סוג של פרמידה. 

באפריל 2021, הפעילות הופסקה באופן פתאומי. אוזר נמלט מהמדינה לאלבניה והותיר את המשתמשים  בלי כיסוי לנכסים שלהם.  בהתחלה התביעה העריכה כי מדובר בהונאה של עשרות מיליוני דולרים אך מהר מאוד הבינו שמדובר  בהונאה של מעל 2 מיליארד דולר.

הרשעה תקדימית

בשנת 2022, לאחר הסגרה מאלבניה, הועמד אוזר לדין יחד עם בני משפחתו ומקורבים נוספים. ב‑2023, בית המשפט הטורקי גזר עליו עונש דרמטי: 11,196 שנות מאסר - עונש סימבולי שמשקף את החומרה שהרשויות מייחסות לעבירות מסוג זה.

הקריסה של Thodex והיקף הנזק שגרמה עוררו דיון נרחב בטורקיה ובעולם לגבי הצורך בפיקוח רגולטורי הדוק יותר על תחום הקריפטו. במדינה שבה שיעור האינפלציה גבוה, מטבע הקריפטו נתפס בעיני רבים כחלופה להשקעה, מה שהגביר את החשיפה לסיכונים משמעותיים והוביל להצלחה גדולה של הפלטפורמה הזו לצד פלטפורמות אחרות. חשוב להבין כי פלטפורמות אלו יכולות להיות לא מפוקחות, ולספק נתונים שקריים לחלוטין. דמיינו שתאם רוכשים מטבעות קריפטו תחת פלטפורמה לא מפוקחת. אתם רואים את המטבעות בחשבון הפלטפורמה - אבל אף אחד לא מתחייב שמה שאתם רואים באמת נמצא שם. זה לא בנק שמפוקח באופן שוטף וידוע שהכסף קיים. כאן, אפשר לייצר תמונת שווא של נכסי קריפטו למרות שהמנהלים יכולים משוך את הכסף לחשבונם הפרטי. 

דיוויד קוסטמן מנכל אאוטבריין
צילום: נועם גלאי
דוחות

הרווח נעלם: טידס מתקשה להתייצב אחרי המיזוג עם אאוטבריין

הכנסות החברה המאוחדת קפצו ב-42% ל-318.8 מיליון דולר, אך נרשם הפסד נקי של 19.7 מיליון דולר. ההנהלה מבטיחה צעדים לשיפור הרווחיות, בזמן שתחום הטלוויזיה המחוברת ממשיך לצמוח



אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אאוטבריין

חברת הפרסום הדיגיטלי טידס הולדינג Teads Holding -45.93%  פרסמה דוח רבעוני מעורב. ההכנסות זינקו ב-42% והגיעו ל-318.8 מיליון דולר, אך במקביל נרשם הפסד נקי של 19.7 מיליון דולר, לעומת רווח של 6.7 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.הנתונים משקפים את המורכבות של המיזוג שהחברה עדיין מנסה לעכל והמניה צונחת ב-48%. אמש דיווחה גם טאבולה, שלעומת זאת זינקה ב-8% בתגובה לדוחות.


המיזוג יצא לפועל בפברואר השנה, כשאאוטבריין הישראלית רכשה את טידס הצרפתית בעסקה של כמיליארד דולר. מדובר היה במהלך שנועד לשלב בין תחומי ההתמחות של שתי החברות: אאוטבריין, המתמקדת בהמלצות תוכן, וטידס, שפועלת בתחום הפרסום בווידאו ובטלוויזיה. במסגרת העסקה שילמה אאוטבריין 725 מיליון דולר במזומן, 25 מיליון בתשלום נדחה, וחלק נוסף במניות ובמניות המירות. עבור אאוטבריין, העסקה הייתה הזדמנות אסטרטגית. אלטיס, החברה האם של הוט והבעלים של טידס, נאלצה למכור נכסים בשל חובות של כ-60 מיליארד דולר. טידס, שתכננה הנפקה ב-2021 לפי שווי של 3 מיליארד דולר אך נסוגה ממנה, נמכרה לבסוף בשווי נמוך בהרבה. נזכיר כי אלטיס רכשה את טידס ב-2017 תמורת 307 מיליון דולר בלבד.


אף שהמיזוג אמור היה ליצור חברה חזקה ומגוונת יותר, המציאות מורכבת. מנכ"ל החברה המאוחדת, דיוויד קוסטמן, הודה כי הרבעון הנוכחי לא עמד בציפיות. לדבריו, החברה נוקטת צעדים ממוקדים לשיפור הרווחיות ולהאצת הצמיחה, תוך דגש על יצירת תזרים מזומנים חיובי. בנוסף, מונה מנהל חדש למחלקת המכירות בעקבות שינוי מבני שבוצע לאחר המיזוג.


המספרים

הרווח הגולמי עלה ב-116% ל-105.7 מיליון דולר, ושיעור הרווח הגולמי גדל מ-21.8% ל-33.2% - בעיקר בזכות הפעילות של טידס, המאופיינת במרווחים גבוהים יותר. עם זאת, ההפסד הנקי כולל 3.7 מיליון דולר הקשורים לעלויות רכישה ואינטגרציה, ועוד 0.7 מיליון דולר כתוצאה מארגון מחדש. המדד המרכזי מבחינת החברה הוא הרווח הגולמי בניכוי עלויות רכישת תנועה (Ex-TAC gross profit). כאן נרשם שיפור משמעותי: 130.5 מיליון דולר לעומת 59.7 מיליון דולר בשנה שעברה - עלייה של בדרך 119%.


ה-EBITDA המתואם עמד על 19.2 מיליון דולר לעומת 11.5 מיליון ברבעון המקביל, עלייה של 66%. עם זאת, תזרים המזומנים ממשיך להוות אתגר: החברה השתמשה ב-23.7 מיליון דולר בפעילות התפעולית שלה, לעומת תזרים חיובי של 13.7 מיליון דולר אשתקד. גם תזרים המזומנים החופשי המתואם נותר שלילי, בגובה 24 מיליון דולר.