
אוקלו זוכה בחוזה לאנרגיה גרעינית באלסקה - המניה מזנקת ב-26%
אחרי כמעט שנתיים של עיכובים בעקבות ערעור של Ultra Safe Nuclear, סטארט-אפ הכורים הקטנים יספק כוח לבסיס חיל האוויר האמריקאי באלסקה - אך החוזה מותנה ברישיון רגולטורי שנדחה כבר פעם אחת
חברת אוקלו Oklo -5.22% של סם אלטמן, הודיעה על זכייתה בחוזה להספקת אנרגיה גרעינית לבסיס חיל האוויר האמריקני באלסקה, המשקיעים בוול סטריט הגיבו בהתלהבות והמניה מזנקת ב-26% ליותר מ-65 דולר ביום אחד.
הסיפור מתחיל כמעט שנתיים אחורה, כשהיה נראה שאוקלו עומדת לזכות בחוזה המיוחל. אז הגיעה חברה מתחרה, Ultra Safe Nuclear מסיאטל, והגישה ערעור לבית המשפט הפדרלי. התהליך נעצר, החוזה הוקפא, והמשקיעים החלו לתהות אם אוקלו בכלל יכולה לעמוד בהבטחותיה. כעת, כשסוף סוף הגיע האישור, השוק מפגין שוב את האופטימיות המופרזת שלו כלפי כל מה שקשור לטכנולוגיות חדשניות.
מה שמעניין במיוחד בחוזה באלסקה הוא שהוא מדגים בצורה יפה את המודל העסקי של אוקלו. החברה לא רק בונה כורים גרעיניים קטנים - היא מתחייבת לעצב, לבנות, להחזיק ולהפעיל את כל התחנה, תוך אספקת חשמל וחימום במסגרת הסכם רכישה ארוך טווח. זה כמו להחכיר דירה במקום למכור אותה, רק שכאן מדובר בכור גרעיני שעולה עשרות מיליוני דולרים.
המיקום באלסקה לא נבחר במקרה. בסיס אילסון מבודד מהרשת החשמל הראשית, וזקוק למקור כוח עצמאי ויציב. כורים קטנים מודולריים כמו של אוקלו נועדו בדיוק לסוג זה של יישומים - מקומות נידחים שזקוקים לכוח רב אך לא יכולים להסתמך על תשתיות מסורתיות. זה הרבה יותר הגיוני מאשר להתחרות בתחנות כוח גדולות ברשת הלאומית.
- אוקלו מקבלת המלצת קנייה ושדרוג מחיר יעד - אפסייד של 35%
- טראמפ מקפיץ את המניות הגרעיניות - אחרי שהפיל את המתחדשות
אבל החוזה מותנה במילוי תנאים משמעותיים, והעיקרי שבהם הוא קבלת רישיון מהרגולטור הגרעיני האמריקני. כאן נכנסים לתמונה כל הספקות שמלווים את אוקלו מההתחלה. הבקשה הראשונית לרישיון נדחתה ב-2022 בשל "מידע טכני לא מספק" ו"פערי מידע משמעותיים" בהערכת סיכוני הבטיחות. מאז, אוקלו מנסה לתקן את הפגמים ולהגיש בקשה מחודשת.
המחסור בדלק
הבעיה האמיתית של אוקלו - ושל כל התעשייה הגרעינית החדשה - היא הדלק. הכורים הקטנים פועלים על דלק מסוג HALEU, אורניום מועשר ברמה נמוכה אך גבוהה יותר מדלק גרעיני מסורתי. כיום, החברה היחידה בארצות הברית שמייצרת דלק זה היא Centrus, שייצרה רק 20 קילוגרם בנובמבר 2023 - כשכור אחד של אוקלו זקוק ל-5,000 קילוגרם.
זה העלה שאלות בנוגע לכדאיות הכלכלית של כל העסק הזה. בעוד שאוקלו מעריכה עלויות דלק של 35 מיליון דולר במחיר 7,000 דולר לקילוגרם, הערכות עצמאיות מדברות על 26,000 דולר לקילוגרם - פי 3.7 יותר. אם האמת נמצאת איפשהו באמצע, עלות החשמל מכורי אוקלו עלולה להיות כפולה מהמוצהר, מה שיקשה עליהם להתחרות אפילו בגז טבעי, שלא לדבר על אנרגיה מתחדשת.
- מנצלת את הראלי - אוקלו מגייסת 400 מ' דולר ומדללת את המשקיעים
- "פלנטיר יקרה מדי - היא תרד ב-15%"
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
למרות החששות הללו, אנליסטים בוול סטריט ממשיכים להיות אופטימיים. Seaport Research Partners העלה את דירוג המניה ל-"קנייה" עם מחיר יעד של 71 דולר - עלייה של 35% נוספים מהמחיר הנוכחי. הנימוק: אוקלו מפתחת מערכת עצמאית לייצור ומחזור דלק גרעיני, מה שיעניק לה יתרון תחרותי משמעותי בשוק המתפתח של כורים קטנים.
הרעיון הוא שאוקלו תקבל אורניום מועשר חינם מהמעבדה הלאומית באיידהו, תקים במקום מתקן לייצור דלק, ותוכל אפילו למחזר דלק גרעיני ישן. אם זה יעבוד, החברה תהיה עצמאית מבחינת חומרי הגלם - יתרון עצום בתעשייה שסובלת מתלות במקורות רוסיים. אבל זה "אם" גדול מאוד, שמבוסס על הנחות שטרם נבדקו במציאות.
- 1.אנונימי 11/06/2025 19:58הגב לתגובה זואיזה הרצה של הלייף אני לא מאמין למה שאני רואה