אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף
דוחות

צים מכה את הצפי בשורה העליונה והתחתונה ומאשררת תחזית; המניה עולה

החברה דיווחה על הכנסות של 2.01 מיליארד דולר כשהצפי בשוק היה ל-1.84 מיליארד דולר; החברה הודיעה על חלוקת דיבידנד של 74 סנט למניה בסך כולל של 89 מיליון דולר; המניה עולה במסחר המוקדם בוול סטריט

רוי שיינמן |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

חברת הספנות צים ZIM Integrated Shipping Services 0.87%   מכה את צפי האנליסטים ברבעון הראשון ומדוות על הכנסות של 2.01 מיליארד דולר לצד רווח של 2.45 דולר למניה, האנליסטים ציפו להכנסות של 1.84 מיליארד דולר ורווח של 1.96 דולר למניה.


לצד זאת החברה אישררה את התחזית לשנה כולה ל-EBITDA מתואם של בין 1.6-2.2 מיליארד דולר ו-EBIT מתואם של בין 350-950 מיליון דולר. בנוסף, החברה הודיעה על חלוקת דיבידנד של 74 סנט למניה בסך כולל של כ-89 מיליון דולר.


היקף המטען שנשאה החברה ברבעון הראשון עמד על 944 אלף מכולות (TEU), עלייה של 12% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. תעריף ההובלה הממוצע למכולה ברבעון הראשון עמד על 1,776 דולר, עלייה של 22% לעומת הרבעון הראשון של 2024. יחס מינוף נטו (Net leverage ratio) של 0.6x ליום 31 במרץ 2025, לעומת 0.8x ליום 31 בדצמבר 2024. החוב נטו הסתכם ב-2.49 מיליארד דולר נכון לסוף מרץ, לעומת 2.88 מיליארד דולר בסוף דצמבר.


ה-EBITDA המתואם ברבעון הראשון הסתכם ב-779 מיליון דולר, עלייה של 82% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. הרווח התפעולי (EBIT) ברבעון הראשון עמד על 464 מיליון דולר, לעומת 167 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2024. ה-EBIT המתואם ברבעון הראשון הסתכם ב-463 מיליון דולר, לעומת 167 מיליון דולר ברבעון המקביל בשנה שעברה. מרווחי ה-EBITDA המתואם וה-EBIT המתואם ברבעון הראשון של 2025 עמדו על 39% ו-23% בהתאמה, לעומת 27% ו-11% בהתאמה בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הנקי ברבעון הראשון הסתכם ב-296 מיליון דולר (לעומת 92 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד), או רווח מדולל למניה בסך 2.45 דולר (לעומת 0.75 דולר בתקופה המקבילה אשתקד).


תזרים המזומנים מפעילות שוטפת הסתכם ב-855 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2025, לעומת 326 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. סך יתרות המזומנים של צים (הכוללות מזומנים, שווי מזומנים והשקעות בפיקדונות בנקאיים ובמכשירי השקעה אחרים) גדלו ב-230 מיליון דולר, מסך של 3.14 מיליארד דולר בתום שנת 2024 לסך של 3.37 מיליארד דולר בתום הרבעון הראשון בשנת 2025. ההשקעות ברכוש (CAPEX) הסתכמו בסך של 78 מיליון דולר ברבעון הראשון בשנת 2025, לעומת 24 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. יתרת החוב נטו לתום הרבעון הראשון בשנת 2025 עמדה על סך של 2.49 מיליארד דולר, לעומת 2.88 מיליארד דולר בתום שנת 2024, ירידה בסך 382 מיליון דולר. יחס המינוף נטו (leverage ratio) של צים בתום הרבעון הראשון בשנת 2025 עמד על 0.6x, לעומת 0.8x בתום שנת 2024.


בהתאם למדיניות הדיבידנד של החברה, הכריז דירקטוריון החברה על דיבידנד רגיל במזומן בסך של כ-89 מיליון דולר, או 0.74 דולר למניה רגילה, המשקף כ-30% מהרווח הנקי לרבעון הראשון של שנת 2025. הדיבידנד ישולם ב-9 ביוני 2025 למחזיקים במניות רגילות של צים ליום 2 ביוני 2025. כל דיבידנד עתידי כפוף לשיקול דעת דירקטוריון החברה ולמגבלות המוטלות מכוח הדין הישראלי.


שווי השוק של צים עומד על 2.2 מיליארד דולר, מניית החברה ירדה מתחילת השנה בכ-15%, ובמהלך 12 החודשים האחרונים עלתה בכ-3%.


אלי גליקמן, נשיא ומנכ"ל צים, מסר: "צים פתחה את השנה בתנופה חיובית, תוך הצגת צמיחה של 12% בהיקף המטען המובל ורווחיות משמעותית ברבעון הראשון של השנה. בזכות הצי המשודרג של החברה וההתייעלות במבנה ההוצאות, החברה ייצרה ברבעון הראשון הכנסות בסך 2.01 מיליארד דולר ורווח נקי בסך 296 מיליון דולר. בהמשך לרקורד המוכח של החברה בהשבת הון לבעלי המניות, הכרזנו על דיבידנד בסך 0.74 דולר למניה, או 89 מיליון דולר, המייצגים כ-30% מהרווח הנקי ברבעון". מר גליקמן הוסיף, "במבט קדימה לקראת המשך השנה, הסביבה התפעולית ממשיכה להתאפיין באי-ודאות רבה, בשל שורה של גורמים המשפיעים על הסחר העולמי ועל הציפיות הכלכליות. 

קיראו עוד ב"גלובל"


צים מתמקדת בגורמים המצויים בשליטתה ובתגובה מהירה והחלטית לתמורות בענף. אנחנו בוחנים באופן רציף את הדרך המיטבית לפריסת הצי שלנו וביצענו שינויים במערך הקווים של החברה על מנת להתאימם לשינויים בסחרים מסין ומדינות נוספות בדרום-מזרח אסיה לארצות הברית, כולל בשבוע האחרון, באופן המדגים את גמישות האסטרטגיה המסחרית שלנו”. מר גליקמן סיכם, "על אף רמת אי הודאות המוגברת , אישררה החברה את תחזיתה לשנת 2025 ל-EBITDA מתואם בטווח של 1.6 עד 2.2 מיליארד דולר ו-EBIT מתואם בטווח של 350 עד 950 מיליון דולר. אנו מאמינים שבנינו פעילות עסקית עמידה ונמשיך ליהנות מההשקעה האסטרטגית של החברה בצי גדול יותר, חדיש יותר ויעיל יותר, אשר כ-40% ממנו מופעל בגז טבעי. על בסיס ההתייעלות במבנה ההוצאות שלנו, אנו מאמינים כי החברה ממוצבת היטב להשיג צמיחה רווחית לאורך זמן".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מפעל בואינגמפעל בואינג

בואינג מתקדמת ל-797 - המטוס שצפוי להחליף את ה-737 ולשנות את מאזן הכוחות

אחרי המשבר סביב ה-MAX 737 והעיכובים בפרויקט ה-X777, החברה מקדמת מיזם שאפתני עם פוטנציאל כלכלי משמעותי; בוול סטריט מפרגנים

עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג

בואינג מתקדמת בצעדים מדודים אך נועזים לקראת מה שעתיד להפוך לאחד המיזמים המרכזיים בהיסטוריה של התעופה המודרנית - השקת ה-797. המטוס יחליף את ה-737, סדרה שהפכה לאייקון עולמי וכללה למעלה מ-12 אלף מטוסים מאז שנות השישים.

ולפני המטוס החדש, אנקדוטה קצרה - בשנת 1996 הגיעה משלחת מהנדסים מראיינים שהתמקמה במלון הילטון לסדרת ראיונות של עובדים המיועדים לתכנון הסופר ג׳מבו. מודעות דרושים ענקיות פורסמו בעיתונות הישראלית. לפיתוח מטוס חדש נדרשים אלפי עובדים שלא היו בנמצא בבואינג.

העובדים שנקלטו והתמקמו במשרדי חברת בואינג בסיאטל, במדינת וושינגטון, מצאו בשבוע עבודתם הראשון על ריפוד מושב הכסא מכתב מהנהלת בואינג המודיע על ביטול הפרויקט. לאחר הלם ראשון, פוטרו חלק מהמהנדסים ורובם הופנו להמשך תכנון מטוס ה757-300.

יש לקוות שהפעם, תוכניות תכנון ויצור ה797 יצאו לפועל. והקשר ל-757 – ה797 יהיה מטוס הנופל בקטגוריה שבין ה-757 ל-767, למלא את החלל שנוצר בין ה-737 ל-787 אחרי שאט אט ה-757 וה-767 מוצאים משירות.

בואינג 797 שלאחר סיום משבר 737

אחרי המשבר סביב ה-737 MAX החברה נמצאת בצומת דרכים אסטרטגית: האם לדבוק בעקרונות מוכרים ולהמשיך בשיפורים הדרגתיים, או לפתוח עידן חדש של תכן אווירודינמי, מערכות הנעה וטכנולוגיות דיגיטליות מתקדמות?

ראסל אלוונגר טאואר
צילום: שלומי יוסף
הטור של גרינברג

מה מזניק את טאואר?

למרות החששות מתיקון אפשרי בשווקים בעקבות השבתת הממשל האמריקאי, מניות כמו טסלה וטאואר ממשיכות לטפס, בעוד נדל"ן בארה"ב מפגר מאחור; האנליסטים מצביעים על שילוב בין מהפכת ה-AI, ביקושים למפעלי שבבים ייעודיים ומבנה שוק הנדל"ן המשתנה כגורמים שיכריעו את כיוון ההשקעות בשנים הקרובות
שלמה גרינברג |


האם השבתת ממשלת ארה"ב אכן תוביל לתיקון שהמומחים מזהירים מפניו? יש כמה סימנים לכך כמו מחיר הזהב ששובר שיאים או הביטקוין ששוב מאיים לחצות 120,000 דולר (שניהם אגב "יקרים" לא פחות מאנבידיה). מאידך, לא נראה עדיין שתיקון אמיתי בפתח. יש כמה עסקאות מיזוגים ורכישות ענקיות ובערכי חלל שלא נראה שמישהו מנסה לצאת מהן. אפשר, אולי, להסביר זאת בעובדה שמניית TSLA ממשיכה לעלות. איך הסביר זאת האנליסט Daniel Ives מבית ההשקעות Wedbush שהוציא עדכון על טסלה שבו טען כי טסלה ומאסק נכנסו לאחד הפרקים המכריעים ביותר בהיסטוריה של החברה כאשר הבינה המלאכותית מעצבת מחדש את תעשיית הרכב ושוק המוניות הרובוטיות המיוחל הופך למציאות מה שלדעתו יביא את המניה למחיר כפול מהנוכחי. "הכוח" שמאחורי תחזית זו נמצא באתרי רובינהוד (סימול:HOOD) ורדיט (סימול:RDDT) שלקוחותיהם הם שמניעים את וול סטריט, שמחליפים את הבייבי-בומרס. אלו אנשים שלא מטילים ספק בכך שההתנחלויות על מאדים אכן יקומו. 


למה TSEM עולה כך? 

כזכור לקוראי , באוגוסט 2023 בוטל הסכם הרכישה בין אינטל (סימול:INTC) לטאואר (סימול:TSEM) ובהסכמת שני הצדדים. אינטל שילמה, עבור ביטול ההצעה, 353 מיליון דולר לטאואר והמשקיעים, שרכשו את מניית TSEM במהלך המו"מ ואפילו לפניו, התאכזבו קשות ונמלטו מהמניה בעידוד המומחים שטענו שלטאואר יהיה קשה להמשיך לבד. מה שקרה למניית TSEM בפועל היה שהמניה, שהגיעה לשיא באפריל 2023, התחילה להתדרדר (עקב חששות מביטול הדיל) ובחודשים אפריל-אוגוסט 2023 ירד מחיר המניה בכ-28%. משנודע על ביטול העסקה המשיכה המניה להתדרדר ובסה"כ ירדה מהשיא ב-58%.

אני מלווה את החברה מאז שוכנע ראסל אלוונגר, מבכירי אפלייד מטיריאלס, ב-2005, לקבל לידיו את ניהול החברה שהתנדנדה אז סביב הכונס ודבק מאז בהמלצתי שמניות TSEM חייבות להיות חלק מכל תיק השקעה ישראלי, גם בגלל אלוונגר וגם בגלל תחום העיסוק של החברה. בכול מקרה, המומחים אכן טענו שביטול המכירה יפגע בחברה ומאז הביטול עלתה מניית TSEM בכ-24%.

בשבוע בו בוטלה העסקה כתבתי, "כל עוד ראסל אלוונגר נשאר אין למשקיעי טאואר TSEM ממה לדאוג. מה שהוא ביצע במגדל העמק עד כה זה לא פחות מפלא והביקוש למוצרי יצרניות השבבים הייעודיים רק ילך ויגדל. אני מבין את אכזבתם של אלו שרכשו 'בגלל העסקה' אבל למי שיש סבלנות יפוצה". ועדיין, השאלה, למה TSEM עולה כך, רלוונטית.


הסיבה הפחות חשובה היא דמי הביטול, 335 מיליון דולר שסיפקו לטאואר הזרמת מזומנים מיידית, ושפרו את הנזילות שהיוותה, לאורך שנים, עקב אכילס של החברה. הסיבות החשובות יותר להתאוששות המניה התחילו כאשר במהלך הירידות יכלו המשקיעים לתמחר מחדש את המניה על סמך הנתונים שלה במקום על סמך שווי הרכישה, מה שעצר את הירידות. עם הזמן הסתבר למשקיעים שטאואר ממשיכה לצמוח ובמיוחד כאשר הסכימה להשקיע ולהשתמש במתקן הייצור של אינטל בניו מקסיקו כדי להרחיב את הייצור עבור לקוחותיה. בסוף 2023 יצא מאמר חיובי מאוד על החברה באתר ה-Motley Fool שהביא קונים רבים למניה, . ההתאוששות בתעשיית המוליכים למחצה, חזרה בסוף 2023 ונתנה רוח גבית לשוק השבבים / יציקה / מוליכים למחצה אנלוגיים, מה שעזר לטאואר כבית יציקה מתמחה. גם העליות, כפי שתמיד קורה בוול סטריט, משכו משקיעים למניה. לבסוף, הנתונים, TSEM מכה את הקונצנזוס ובגדול ואפילו שמעתי שתי טענות מעניינות בנושא בניו יורק. הראשונה שכאילו הרה ארגון מחדש של אינטל יחזיר את אינטל לרחרח סביב החברה ממגדל העמק והשנייה שטאואר תיהנה מאוד מהקמת המרכז של אנבידיה בגליל. אסכם זאת כך, מבחינתי, כבייבי בומר, המניה יקרה מאוד אבל לא מספיק יקרה על מנת למכור במיוחד בגלל שתחום ה- Specialized fab שבו פועלת החברה מבוקש מאוד והסיכוי שתירכש בפרמיה עדיין קים. המשקיעים מדורות ה-X-Y או ה-Z שפועלים באמצעות רדיט ורובינהוד אוהבים את החברה וזה מה שקובע!!

מדוע מניות הנדל"ן בארה"ב מפגרות בתשואה מאז תיקון 2022?ֿ

בסוף 2021 ולצד כול מדדי המניות, שברו גם מדדי הנדל"ן את שיאי כל הזמנים שלהם. במהלך 2022 התבצע תיקון הערכות משמעותי וכול מדדי המניות ירדו בעוצמה כולל מדדי הנדל"ן. התיקון הסתיים בסוף 2022 ומדד ה- 500P&S עלה מאז בכ-98% והנאסד"ק ב-104% אבל מדדי הנדל"ן, לעומת זאת, לא התאוששו מאז. מדד ה-iShares U.S. Real Estate (סימול:IYR), כמייצג קבוצת מדדי הנדל"ן, עלה ב- % 17 בלבד. במהלך השנה האחרונה ירד ה- IYR ב- % 4.5 לעומת עלייה של % 15.8 במדד ה-P& Sושל % 24 בנאסד"ק. מדד ה-IYR היכה את מדד ה-500P&S באופן קבוע מאז תחילת שנות ה-90 ועד סוף 2021 והתחיל לפגר אחרי מדד ה-S&P לאחר תיקון 2022. מאז סוף 2022 עלה ה-IYR ב- % 30 לעומת ה-% 98 שעלה כאמור ה-S&P. יש לא מעט סיבות לכך שמדדי הנדל"ן פיגרו אחרי מדדי המניות האחרים. הסיבה החשובה ביותר הייתה העלייה המהירה בשיעורי הריבית שהגדילה את עלויות ההלוואה והפחיתה את יכולת הרכישה. אבל לצד הריבית הייתה גם ההאטה הכלכלית והקורונה שפגעו בענף קשות. גם צמיחת המסחר האלקטרוני פגעה במגזרי הנדל"ן המסחרי, במיוחד משרדים ובכמה נכסי קמעונאות. הבנק UBS שבמהלך 2023 עשה סקירה מקיפה של סקטור הנדל"ן הגלובלי יצא עם הכותרת, "מדד בועות הנדל"ן העולמי של UBS לשנת 2023: התכווצות הבועות", שווה לעיין.