המיליארד ריי דליו
צילום: Harry Murphy / Web Summit via Sportsfile

ריי דליו לטראמפ: כך תנצח את סין בלי לשבור את השווקים

מייסד ברידג'ווטר, ריי דאליו, טוען שיש דרך נכונה לטפל בחוסר האיזון מול סין, בלי לפוצץ את המערכת הפיננסית. השהיית המכסים על שאר העולם? צעד בכיוון הנכון, אבל הדרך עוד ארוכה

אביחי טדסה | (3)
נושאים בכתבה ריי דאליו

החלטתו של הנשיא דונלד טראמפ להשהות את העלאת המכסים על רוב מדינות העולם למשך 90 יום, התקבלה בברכה בקרב כמה מהשמות הגדולים בוול סטריט ובראשם המשקיע המיליארדר ריי דליו, מייסד קרן הגידור ברידג'ווטר. דליו, שמחזיק בקשרים ארוכי שנים עם סין, סבור שהמהלך של טראמפ עשוי להוות נקודת מפנה חיובית, כל עוד ינוהל נכון. לדבריו, יש נוסחה פשוטה ליצירת פתרון הדדי שיפחית את המתחים ויביא לצמיחה בשני הצדדים.


דליו, שביקר לראשונה בסין כבר בשנות ה-80 והיה בין הזרים הראשונים שפתחו שם פעילות גידור, מתאר מתווה לפתרון שיספק גם את ארה"ב וגם את סין. לדבריו, אחת הדרכים להקל על חוסר האיזון בין המדינות היא לאפשר לרנמינבי (היואן הסיני) להתחזק מול הדולר, תהליך שיכול להתבצע על ידי מכירת נכסים דולריים מצד סין במקביל למדיניות פיסקלית ומוניטרית מרחיבה. המטרה: לעודד ביקושים מקומיים בסין תוך בלימת יתרון המטבע שהוביל לאי-שוויון בסחר. "זה יהיה מהלך של Win-Win", הוא טוען, "אם במקביל סין גם תטפל בחובות המקומיים שלה ותבצע רה-ארגון יסודי, נוכל לסיים את עידן חוסר האיזון הפיננסי ולהתחיל מחדש".


האמירה של דליו מגיעה בדיוק כשסין מאיצה את הפיחות ביואן. השבוע, הבנק המרכזי הסיני קבע את הרף היומי ברמה הנמוכה ביותר מאז ספטמבר 2023, והיואן בשוקי החוץ ירד לשפל היסטורי מאז היווסדו ב-2010. הפיחות אמנם מקל על היצואנים, אבל מאותת על מערכת פיננסית מתוחה במיוחד. המתיחות הזו מגולמת היטב גם בתגובה של השווקים למלחמת הסחר: ירידות של 12% במדד S&P 500 בתוך ארבעה ימי מסחר, וזינוק בתשואות האג"ח האמריקאיות. דליו לא נשאר אדיש: "זו קריאת השכמה למשקיעים. מי שנבהל מהתנודות האחרונות צריך להבין, גרסה חמורה יותר תגיע בעתיד, וזה הזמן לבנות תיקים עם פחות סיכון בלתי נסבל". המסר שלו ברור: טראמפ אולי נסוג חלקית, אבל המשחק הפוליטי-פיננסי רק מתחיל.



בהתבטאות מוקדמת יותר השבוע, עוד לפני שטראמפ הודיע על השהיית המכסים, ריי דליו כבר זיהה את העומק האמיתי של המשבר: לא מדובר רק במהלך טכני של גביית מסי יבוא, אלא בתסמין למשהו עמוק בהרבה, שינוי יסודי בסדר הכלכלי העולמי. לדבריו, המכסים הם תוצאה של חוסר איזון מתמשך במערכת הסחר, חוב ציבורי מתנפח, אי-שוויון הולך ומתרחב, ואובדן אמון בין מעצמות. דליו מזהיר שזהו תהליך שחוזר בהיסטוריה רק "פעם בדור", והפעם הוא עלול להיות מלווה בתגובה כלכלית חריפה: סטגפלציה, חוסר יציבות מוניטרית, ופגיעה במעמד הביניים. 

לדבריו, ארה"ב כבר לא יכולה להמשיך להסתמך על המודל שבו היא צורכת בהיקפים אדירים, מייבאת בזול מסין, ומממנת את עצמה באמצעות חוב. היחס חוב-תמ"ג של 120% הוא נורת אזהרה ברורה. לכן, גם אם המטרה של טראמפ לצמצם את החוב ראויה בעיניו, הדרך צריכה להיות מדודה ומחושבת. דליו מבין את הרצון של טראמפ להחזיר איזון לשולחן, אבל טוען שמכסים לא יכולים לבוא בהפתעה וללא תוכנית מגירה. אם ארה"ב וסין לא יובילו תהליך הדרגתי ושקול של רה-איזון כלכלי, העולם עלול להיגרר למשבר של ממש, כזה שלא ייעצר רק בהצהרות אלא ידרוש שינוי עמוק בכללי המשחק.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אנונימי 12/04/2025 13:49
    הגב לתגובה זו
    אין צורך להטיל מכסים בעידן החדש סין צריכה לאפשר ליואן להתחזק מול הדולר התוצאה מבחינת ארהב תהיה זהה להטלת מכסים.האפשרות השניה היא לאבד את אמון החברות ולגרום לבירחת משקיעים וקריסת הכלכלה.
  • 1.
    אנונימי 10/04/2025 14:48
    הגב לתגובה זו
    סין היא השודד הגדול בהיסטוריה של מידע .פטנטים ומחקר.
  • אדרבה 15/04/2025 00:50
    הגב לתגובה זו
    כדי להתעשר על גב הציבור. והסינים מוכרים את המוצרים במחיר מציאותי
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.