"המכסים הם רק ההתחלה" - גורו השווקים שמזהיר
ריי דליו אולי נשמע כמו תקליט שחוק כשהוא חוזר ומזהיר מפני משבר חובות, אבל הסיברות להתפרצות משבר, לרבות משבר חוב עולה במקביל לעלייה בתנודתיות בשווקים ועל רקע משבר המכסים; משנתו של דליו
מדיניות המכסים של הנשיא דונלד טראמפ, שהוכרזה ב"יום השחרור" ב-2 באפריל, עוררה סערה גדולה בשווקים העולמיים וחששות עמוקים מפני מיתון. מאז ההכרזה המדדים קרסו וה-VIX, "מדד הפחד", זינק ל-60 – רמה שנראתה לאחרונה באוגוסט 2020. היום המדדים יפתחו בעלייה וגם מדד הפחד יירד. יש אופטימיות מסוימת בשווקים. ריי דליו, מייסד קרן הגידור ברידג'ווטר, ממש לא אופטימי.
הוא טוען שהמכסים הם "סימפטום, לא המחלה", והזהיר מפני שינוי עמוק בסדר העולמי שמתרחש "פעם בדור".
תחזיות קודרות ל-S&P 500
השווקים מגיבים בחשש כבד למכסים של טראמפ – 34% על סין, 26% על הודו, ו-10% בסיסי על כל היבוא לארה"ב. בגיי פי מורגן חתכו את תחזיתם ל-S&P 500 ל-5,200 בסוף 2025 (מ-6,500), וצופים מיתון בארה"ב כבר השנה. גולדמן זאקס העלו את הסבירות למיתון ל-45%
מדד הפחד בשיא נדיר
ה-VIX, שמודד את התנודתיות הצפויה ב-S&P 500, זינק ל-60 ב-7 באפריל – רמה חריגה שנראתה רק פעמיים ב-30 השנים האחרונות מחוץ למשברים גדולים (2008 ו-2020). עלייה זו משקפת את אי-הוודאות סביב המכסים, שגרמו לתנודות של אלפי נקודות בדאו ג'ונס ביום אחד.
דליו: המכסים הם רק ההתחלה
דליו כותב בפוסט רחב: "אל תטעו ותחשבו שמה שקורה עכשיו נוגע בעיקר למכסים". הוא טוען שהמכסים הם תוצאה של "התמוטטות קלאסית של הסדרים המוניטריים, הפוליטיים והגיאופוליטיים" – תהליך שמתרחש "פעם בחיים" אך נראה בעבר בתנאים דומים, כמו בשנות ה-30. הוא מציין שהסדר הכלכלי הישן, שבו סין מוכרת בזול לארה"ב וקונה חוב אמריקאי, הפך לבלתי יציב עקב חוב לאומי של 120% מהתמ"ג בארה"ב ופערים כלכליים שפגעו במעמד הביניים. "הסדר הזה יצטרך להשתנות", הוא כותב, ומזהיר מפני השלכות רחבות על שוקי ההון.
- ריי דאליו: ״המזרח התיכון הופך לסיליקון-וואלי של הקפיטליסטים״
- ריי דאליו: "הסדר המוניטרי העולמי בסכנה - ארה"ב נקלעה למלכודת חוב של 37.5 טריליון דולר"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"אנחנו עדים להתמוטטות קלאסית של הסדרים המוניטריים, הפוליטיים והגיאופוליטיים הגדולים. זה קורה פעם בחיים – אבל קרה פעמים רבות בהיסטוריה כשתנאים דומים היו קיימים". לדבריו, הגורמים האמיתיים הם חובות גבוהים, אי-שוויון הולך וגובר, ואובדן אמון בין מדינות חייבות כמו ארה"ב למדינות נושות כמו סין.
"מכסים הם לא רק עניין של הכנסות ממס – הם דרך למדינות להכין את הכלכלות שלהן לעימותים ולמלחמות", הוא כותב ומדגיש שהם מפחיתים תלות בייצור ובהון זרים, מה שחשוב בזמני קונפליקט גיאופוליטי. לגישתו מלחמת הסחר יכולה להיות טריגר למשברים נוספים - "אם מכסים יענו במכסים הדדיים, ההשפעות יהיו רחבות יותר ויובילו לסטגפלציה עולמית. המכסים מביאים אינפלציה למדינה המטילה אותם ודפלציה ליצואניות המוטלות"
דליו סבור שהדאגה הגדולה צריכה להיות לחוב של הממשל - היחס הלאומי של החוב לתמ"ג עומד על 120% וזה לגישתו חייב לרדת,ף זו המטרה הראשונה. בכך אגב, המטרה שלו זהה למטרת העל של הנשיא טראמפ. .לגישתו אנחנו נמצאים בחוסר איזון במערכת הסחר ובמאזן הממשל ויש לעשות שינויים גדולים. הוא רואה במכסים חלק ממאמץ רחב יותר של ארה"ב להתמודד עם חוסר האיזון הזה, אך מזהיר מפני "שינויים פתאומיים ולא שגרתיים".
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
- 6.חנן 13/04/2025 00:45הגב לתגובה זותמיד הוא אומר אותו דבר
- 5.אנונימי 08/04/2025 23:28הגב לתגובה זוהרי אם נצא עם מטריה כל יום בסוף יתפוס אותנו גשם. תחזיות שלא חוזות כלום קל להגיד שיהיו ירידת כשם עליות.
- 4.קשקשן (ל"ת)פלג 08/04/2025 22:31הגב לתגובה זו
- 3.בעברית 08/04/2025 18:56הגב לתגובה זואז מעלים את המיסים לעניים ומורידים מיסים לעשריםמה כבר יכול להשתבש
- 2.אנונימי 08/04/2025 18:15הגב לתגובה זולא מזמן הs
- 1.הסינים ינצחו את טראמפ. 08/04/2025 17:15הגב לתגובה זופלישת סין לטיוואן ומכירת האגחים זה עניין של ימים.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
