"המכסים הם רק ההתחלה" - גורו השווקים שמזהיר
ריי דליו אולי נשמע כמו תקליט שחוק כשהוא חוזר ומזהיר מפני משבר חובות, אבל הסיברות להתפרצות משבר, לרבות משבר חוב עולה במקביל לעלייה בתנודתיות בשווקים ועל רקע משבר המכסים; משנתו של דליו
מדיניות המכסים של הנשיא דונלד טראמפ, שהוכרזה ב"יום השחרור" ב-2 באפריל, עוררה סערה גדולה בשווקים העולמיים וחששות עמוקים מפני מיתון. מאז ההכרזה המדדים קרסו וה-VIX, "מדד הפחד", זינק ל-60 – רמה שנראתה לאחרונה באוגוסט 2020. היום המדדים יפתחו בעלייה וגם מדד הפחד יירד. יש אופטימיות מסוימת בשווקים. ריי דליו, מייסד קרן הגידור ברידג'ווטר, ממש לא אופטימי.
הוא טוען שהמכסים הם "סימפטום, לא המחלה", והזהיר מפני שינוי עמוק בסדר העולמי שמתרחש "פעם בדור".
תחזיות קודרות ל-S&P 500
השווקים מגיבים בחשש כבד למכסים של טראמפ – 34% על סין, 26% על הודו, ו-10% בסיסי על כל היבוא לארה"ב. בגיי פי מורגן חתכו את תחזיתם ל-S&P 500 ל-5,200 בסוף 2025 (מ-6,500), וצופים מיתון בארה"ב כבר השנה. גולדמן זאקס העלו את הסבירות למיתון ל-45%
מדד הפחד בשיא נדיר
ה-VIX, שמודד את התנודתיות הצפויה ב-S&P 500, זינק ל-60 ב-7 באפריל – רמה חריגה שנראתה רק פעמיים ב-30 השנים האחרונות מחוץ למשברים גדולים (2008 ו-2020). עלייה זו משקפת את אי-הוודאות סביב המכסים, שגרמו לתנודות של אלפי נקודות בדאו ג'ונס ביום אחד.
דליו: המכסים הם רק ההתחלה
דליו כותב בפוסט רחב: "אל תטעו ותחשבו שמה שקורה עכשיו נוגע בעיקר למכסים". הוא טוען שהמכסים הם תוצאה של "התמוטטות קלאסית של הסדרים המוניטריים, הפוליטיים והגיאופוליטיים" – תהליך שמתרחש "פעם בחיים" אך נראה בעבר בתנאים דומים, כמו בשנות ה-30. הוא מציין שהסדר הכלכלי הישן, שבו סין מוכרת בזול לארה"ב וקונה חוב אמריקאי, הפך לבלתי יציב עקב חוב לאומי של 120% מהתמ"ג בארה"ב ופערים כלכליים שפגעו במעמד הביניים. "הסדר הזה יצטרך להשתנות", הוא כותב, ומזהיר מפני השלכות רחבות על שוקי ההון.
- ריי דאליו: "הסדר המוניטרי העולמי בסכנה - ארה"ב נקלעה למלכודת חוב של 37.5 טריליון דולר"
- מועדון הזהב: הבנק הסיני ממשיך לרכוש זהב; האם המטרה היא להפיל את הדולר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"אנחנו עדים להתמוטטות קלאסית של הסדרים המוניטריים, הפוליטיים והגיאופוליטיים הגדולים. זה קורה פעם בחיים – אבל קרה פעמים רבות בהיסטוריה כשתנאים דומים היו קיימים". לדבריו, הגורמים האמיתיים הם חובות גבוהים, אי-שוויון הולך וגובר, ואובדן אמון בין מדינות חייבות כמו ארה"ב למדינות נושות כמו סין.
"מכסים הם לא רק עניין של הכנסות ממס – הם דרך למדינות להכין את הכלכלות שלהן לעימותים ולמלחמות", הוא כותב ומדגיש שהם מפחיתים תלות בייצור ובהון זרים, מה שחשוב בזמני קונפליקט גיאופוליטי. לגישתו מלחמת הסחר יכולה להיות טריגר למשברים נוספים - "אם מכסים יענו במכסים הדדיים, ההשפעות יהיו רחבות יותר ויובילו לסטגפלציה עולמית. המכסים מביאים אינפלציה למדינה המטילה אותם ודפלציה ליצואניות המוטלות"
דליו סבור שהדאגה הגדולה צריכה להיות לחוב של הממשל - היחס הלאומי של החוב לתמ"ג עומד על 120% וזה לגישתו חייב לרדת,ף זו המטרה הראשונה. בכך אגב, המטרה שלו זהה למטרת העל של הנשיא טראמפ. .לגישתו אנחנו נמצאים בחוסר איזון במערכת הסחר ובמאזן הממשל ויש לעשות שינויים גדולים. הוא רואה במכסים חלק ממאמץ רחב יותר של ארה"ב להתמודד עם חוסר האיזון הזה, אך מזהיר מפני "שינויים פתאומיים ולא שגרתיים".
- פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
- איך אנתרופיק עוקפת את OpenAI בדרך לרווחיות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- 10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
- 6.חנן 13/04/2025 00:45הגב לתגובה זותמיד הוא אומר אותו דבר
- 5.אנונימי 08/04/2025 23:28הגב לתגובה זוהרי אם נצא עם מטריה כל יום בסוף יתפוס אותנו גשם. תחזיות שלא חוזות כלום קל להגיד שיהיו ירידת כשם עליות.
- 4.קשקשן (ל"ת)פלג 08/04/2025 22:31הגב לתגובה זו
- 3.בעברית 08/04/2025 18:56הגב לתגובה זואז מעלים את המיסים לעניים ומורידים מיסים לעשריםמה כבר יכול להשתבש
- 2.אנונימי 08/04/2025 18:15הגב לתגובה זולא מזמן הs
- 1.הסינים ינצחו את טראמפ. 08/04/2025 17:15הגב לתגובה זופלישת סין לטיוואן ומכירת האגחים זה עניין של ימים.
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותלמה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?
מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה
איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.
מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח, מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.
ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו.
ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים.
השקעה בנדל"ן באיטליה
למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.
- אקונרג'י סוגרת מימון של 58 מיליון אירו לפרויקטים סולאריים באיטליה
- אלומיי מוכרת חצי מהפורטפוליו באיטליה לכלל תמורת 210 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.
פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח
פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.
המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.
אסטרטגיה שנכשלה
הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.
סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.
- ענף הרכב-גירסת המעושרים, רכבים מעל 1 מיליון שח
- שוק היוקרה - 4,000 כלי רכב ב-500 אש"ח ומעלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.
