שווקים גלובליים  אסיה סוחר שוק ההון מסחר
צילום: Istock

הירידות מתמתנות, אבל לא באנבידיה - נופלת 4%

על איזה מניות שבבים ממליץ בנק אוף אמריקה ומי הוריד המלצה לטסלה? 

צוות גלובל | (3)

החוזים העתידים מתמתנים. אל תתפלאו אם הם ימשיכו להיות מאוד תנודתיים, ככה זה בימים כאלו, כשכל אמירה של גורם בממשל, כלכלן בכיר, ראש מדינה יכולה להוסיף ולהוריד אחוזים רבים מהמדד.  עכשיו אנחנו במגמה חיובית, יש חשיבות למגמה - ממינוס 5.6% המדדים מתמתנים לירידה של מינוס 2%. המגמה היא קריטית, זה יכול להימשך. מי שקובע את הכיוון הוא טראמפ. אם הוא יפנה לשיחות מהירות, השוק יכול לחזור לעצמו, אם הוא ישחק ברוגז עם הסינים והאירופאים הירידות יכולות להימשך - ימים ספורים לפני הדד-ליין: האם טראמפ ייסוג?


הירידות בוול סטריט הן מתחת ל-2%, בכל שלושת המדדים העיקריים.  מניות הבנקים שכבר ירדו מעל 4%, יורדות כ-2.5%. הנה מניות בולטות נוספות:

טסלה TSLA   ממשיכה את המגמה השלילית שלה, עם ירידה של 2.8%% במסחר המוקדם, לאחר שכבר צנחה ב-10% ביום שישי. המניה איבדה כ-50% משיאה ההיסטורי של 480 דולר מדצמבר האחרון, והשבוע האחרון סימן את השבוע העשירי מתוך 11 שבו היא נסגרת בירידה. אנליסטים מציינים כי שילוב של משבר מותג הקשור למנכ"ל אלון מאסק ומכסי טראמפ יוצר "סערה מושלמת" עבור יצרנית הרכב החשמלי, אך יש עדיין מי ששומרים על אופטימיות זהירה לגבי עתידה.

האנליסט דן אייבס מבית ההשקעות Wedbush, שנחשב לאחד האנליסטים הכי אוהדים של החברה, חתך היום את מחיר היעד למניית טסלה מ-550 דולר ל-315 דולר בלבד. מדובר בירידה דרמטית של 43%, שמשקפת אובדן פוטנציאלי של כ-750 מיליארד דולר בשווי השוק של החברה. אבל למרות הכול, אייבס עדיין ממליץ על המניה וממשיך לשמור על דירוג "קנייה".


"סערה מושלמת" לטסלה


אז מה קרה כאן בעצם? אייבס מסביר שזה לא רק המכסים החדשים של טראמפ, אלא גם המשבר התדמיתי שיצר מנכ"ל טסלה, אלון מאסק, שהחל להתערב יותר מדי בפוליטיקה. לדבריו, "השילוב בין הפגיעה במותג בעקבות המעורבות הפוליטית של מאסק ובין המכסים של טראמפ, הוא סערה מושלמת עבור טסלה".

נתוני המכירות של טסלה ממחישים את עומק המשבר: החברה מסרה ברבעון הראשון של 2025 רק כ-337 אלף רכבים – ירידה של 13% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה. המספרים היו נמוכים ב-40 אלף מכוניות ממה שציפו בוול סטריט, וכאילו שזה לא מספיק, טראמפ הכריז באותו השבוע על הטלת מכסים של 25% בממוצע – הרבה יותר מה-10%-15% שהמשקיעים חשבו שיגיעו. המכסים החדשים משפיעים לרעה על הייצור של טסלה, מייקרים את חומרי הגלם שלה ופוגעים בתחרותיות שלה בשווקים מרכזיים.

אייבס מדגיש במיוחד את הפגיעה מול החברה הסינית BYD, יצרנית הרכב החשמלי שמתחרה בטסלה. "הפגיעה בשרשרת האספקה ובעלויות הייצור, לצד המשבר התדמיתי, מייצרת קושי עצום לחברה", הוא מציין, ומוסיף שטסלה איבדה להערכתו לפחות 10% מבסיס הלקוחות העתידי שלה, דווקא בגלל המעורבות של מאסק בפוליטיקה ובגלל הדיון הציבורי השלילי סביבו.

התחזיות מתחילות לרדת -  ההורדה של אייבס אינה מקרה בודד. בשבועות האחרונים, גם האנליסטים האחרים בוול סטריט מתחילים להפנים את השפעות המכסים. לפי נתוני חברת FactSet, מחיר היעד הממוצע של האנליסטים עומד כעת על 346 דולר למניית טסלה, לעומת שיא של 381 דולר בתחילת מרץ. המשמעות היא שהאנליסטים צופים אובדן כולל של כ-110 מיליארד דולר בשווי השוק של טסלה בשבועות האחרונים.

קיראו עוד ב"גלובל"

אם מסתכלים על השורה התחתונה, ההשפעה הכלכלית של המכסים צפויה להיות משמעותית מאוד: לפי ההערכות הראשוניות, המכסים עשויים לקצץ כ-3 מיליארד דולר מהרווח התפעולי השנתי של טסלה ב-2025. כרגע תחזית הרווח השנתי של החברה עומדת על כ-8.3 מיליארד דולר בלבד, ירידה של כמיליארד דולר בתוך חודש אחד.


אפל,  AAPL ענקית הטכנולוגיה, נסחרת בירידה של 1.6% במסחר המוקדם, לאחר שביום שישי איבדה 7.3%. בשבוע האחרון נשחק שווי השוק שלה ב-444 מיליארד דולר – הירידה השבועית הגדולה בהיסטוריה של החברה. המכסים של סין, שהגיבה ביום שישי עם תעריף של 34% על כל היבוא מארצות הברית החל מיום חמישי הקרוב, פוגעים באפל, שרוב מוצריה מורכבים בסין, ומעלים חששות להמשך הלחץ על המניה.


בנק אוף אמריקה עדיין ממליץ על אנבידיה


מניית אנבידיה,  NVDA  נסוגה ב-4%, לאחר שצנחה ב-7.4% ביום שישי וב-14% לאורך השבוע האחרון – השבוע הגרוע ביותר שלה מאז ינואר. המניה איבדה 32% מתחילת השנה. החברה נסחרת במכפיל רווח עתידי של כ-18 לרווחי שנה הבאה, אבל תחזית הרווחים תפחת בעקבות המכסים והעלייה בעלויות החברה (ייבוא שבבים מטייוואן עם מכסים גבוהים). המניה כבר מתחת ל-90 דולר, ולמעשה היא עברה לירידה ב-12 החודשים האחרונים. המשקיעים הרוויחו הרבה וכעת מפסידים הרבה. מי שעוד מפסיד אלו העובדים החדשים. עובדים שהגיעו לפני שנתיים הפכו למיליונרים בזכות מניות ואופציות, אבל עובדים שהגיעו בשנה האחרונה מופסדים על המניות שקיבלו כחלק מחבילת השכר. זו בעיה של ממש - אתם מדמיינים שני עובדים צמודים עם אותו תפקיד, אחד מיליונר, השני ממורמר שהפסיד כסף על המניה? הבעיה הזו יכולה לצוף בהמשך, בינתיים נעבור לאנליסטיפם שמכסים את החברה.  


 

HSBC הורידה את דירוג מניית אנבידיה לאחר ההכרזה על המכסים. האנליסטים הצביעו על כך שהחברה תתקשה לשמור על כוח התמחור של מעבדי ה-GPU שלה בעתיד, לצד חוסר התאמה גובר בשרשרת האספקה. אנליסטים מבנק אוף אמריקה עדכנו אף הם את התחזית שלהם למניה, אך נותרו אופטימיים יותר, כפי שיפורט בהמשך.

המכסים – 54% על סחורות מסין ו-20%-49% על מדינות אסיה אחרות – פוגעים ישירות בשרשרת האספקה של אנבידיה, שתלויה במידה רבה ביצרניות שבבים כמו TSMC (Taiwan Semiconductor Manufacturing Company) בטייוואן. למרות זאת, מנכ"ל החברה, ג'נסן הואנג, ממעיט בהשפעה המיידית של המכסים. הוא טוען כי ההשפעה תהיה מוגבלת בטווח הקצר, ומבטיח כי אנבידיה תעביר בהדרגה חלק מייצור השבבים שלה לארצות הברית כדי להפחית את התלות באסיה.

גם לפני הכרזת המכסים, אנבידיה נתקלה בקשיים. ברבעון הראשון של 2025 ירדה המניה בכמעט 20%, תוצאה של שילוב בין השקת מודל בינה מלאכותית זול על ידי סין (DeepSeek), תוצאות רווחים מאכזבות ומכירת טכנולוגיה רחבה יותר על רקע אי-ודאות כלכלית. בעבר, החברה נהנתה מצמיחה תלת-ספרתית בהכנסות, אך ברבעון הרביעי של 2024 הצמיחה השנתית התמתנה ל-78% – נתון מרשים, אך נמוך מהציפיות של משקיעים שקיוו להמשך הזינוק.

הביקוש למוצר הדגל החדש של החברה, Blackwell, מוגדר על ידי הואנג כ"יוצא דופן", אך העמידה בו גובה מחיר. שולי הרווח הלא-חשבונאיים (non-GAAP) של אנבידיה ברבעון הרביעי של 2024 עמדו על 73.5%, ירידה של 3.2% בהשוואה לשנה הקודמת. הסיבה לכך היא המעבר למוצרי דאטה סנטר חדשים ומורכבים יותר, כמו Blackwell, שדורשים עלויות ייצור גבוהות יותר ומצמצמים את הרווחיות.

בנק אוף אמריקה: הימור חיובי על אנבידיה - למרות האתגרים, בנק אוף אמריקה ממשיך לתמוך באנבידיה. צוות האנליסטים בראשות ויווק אריה הכתיר את החברה, יחד עם Broadcom, Lam Research ו-Cadence Design Systems, כבחירות המובילות בתחום השבבים לאחר הכרזת המכסים. לדבריהם, אמנם אף חברה אינה חסינה לחלוטין מהשפעת המכסים, אך אנבידיה – עם מאזן חזק, שולי רווח גבוהים ומיקוד חזק בתחומי בינה מלאכותית, ענן וחישוב מורכב – נמצאת בעמדה טובה יותר לעמוד בסערה בטווח הבינוני והארוך. ההימור הזה נשען על היסטוריית ההצלחה של החברה ועל היכולת שלה להתאים את עצמה למציאות המשתנה.


מניות של חברות סיניות הנסחרות בארצות הברית נפגעות קשות על רקע הירידה של 7.3% בבורסה בשנגחאי. עליבאבא מאבדת 8.1%, PDD  יורדת ב-6.6%, ו-JD.com נופלת ב-8.3%, כתגובה ישירה למכסי הנגד של סין.

MicroStrategy, המחזיקה הגדולה ביותר של ביטקוין בקרב חברות ציבוריות, נופלת ב-9%, בעקבות נפילת הביטקוין לרמה של פחות מ-76,000 דולר.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אנבידיה היתה במהלך אתמול ה84 מינוס 6% וסיימה בפלוס 7% !! (ל"ת)
    אנונימי 08/04/2025 07:44
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    התחלה במינוס ארבע אחוז זה יכול להסתיים גם במינוס עשרה אחוזים. (ל"ת)
    התחלנו במינוס ארבע אחוז. 07/04/2025 16:41
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנחנו הולכים ל BLACK FRIDAY של ממש גם היום מפולת. (ל"ת)
    עוד יום שחור. 07/04/2025 16:25
    הגב לתגובה זו
סונדאר פיצאי גוגל GOOGLE
צילום: Eesan1969, Wikipedia
שיחת היום

בזמן שישנתם: התוצאות של ענקיות הטק ואיך הן ישפיעו על השווקים?

גוגל, מיקרוסופט, מטא פרסמו דוחות - איך הדוח ומה המניות עשו אחרי המסחר ואיך זה השפיע על אנבידיה? 

אדיר בן עמי |

שלוש מחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם:אלפאבת (החברה האם של גוגל), מיקרוסופט ומטא, דיווחו אתמול אחרי המסחר על תוצאות הרבעון השלישי של השנה. התגובות בשוק היו מגוונות, כאשר ההשקעות האגרסיביות ב-AI להיות מוקד מרכזי. מניית אלפאבת זינקה בכ-7% במסחר המאוחר, בעוד מניית מטא צנחה בכ-8% ומניית מיקרוסופט ירדה בכ-4%. ההשפעה ניכרה גם במניית אנבידיה, הספקית המובילה של שבבי AI, שמנייתה הוסיפה כ-2% במסחר שלאחר הסגירה, אך כעת באזור האפס, ועדיין מדובר על עלייה של כ-8.5%% בשלושת הימים האחרונים. 

(עדכון עם השלכות על השווקים - טראמפ ושי נפגשו - "מקווה שחתימת הסכם סחר תתרחש בקרוב מאוד")

התמונה הכוללת שמתגלה מהדוחות הללו היא של צמיחה מרשימה בהכנסות, אך גם של אתגרים משמעותיים: ההשקעות האגרסיביות ב-AI ממשיכות להיות מנוע הצמיחה העיקרי, אך הן מגיעות עם עלויות גבוהות, מגבלות קיבולת וחששות מפני תשואה ארוכת טווח. בעוד אלפאבת מציגה תוצאות טובות ואיזון בין השקעות לתשואה על השקעה, מטא ומקרוסופט מחפשות עדיין את "דרך המלך" של השקעות שיניבו תשואה מספקת  

אלפאבת: צמיחה מואצת בענן וב-AI, עם מודל עסקי עמיד ומתרחב

אלפאבת פתחה את גל הדוחות בעוצמה, עם תוצאות שמעבר לציפיות האנליסטים. ההכנסות ברבעון השלישי (יולי-ספטמבר) הגיעו ל-102.3 מיליארד דולר, עלייה של 16% בהשוואה לשנה קודמת, ועלייה של 15% בנטרול שינוי מטבע, ועקפו את התחזיות שעמדו על 99.85 מיליארד דולר. הרווח הנקי זינק ב-33% ל-35 מיליארד דולר, והרווח למניה (EPS) המתואם עמד על 3.10 דולר, לעומת תחזית של 2.33 דולר בלבד. התגובה בשוק הייתה מיידית: המניה טיפסה ב-7.5% במסחר שלאחר השעה, מה שמעיד על אמון מחודש במנהיגותה של אלפאבת בתחום ה-AI. זהו הרבעון הראשון שבו אלפאבת חצתה את רף ה-100 מיליארד דולר בהכנסות רבעוניות.

המנוע העיקרי מאחורי הצמיחה היה יחידת Google Cloud, שהכנסותיה זינקו ב-35% ל-18.5 מיליארד דולר, הרבעון החזק ביותר בתולדותיה. הגידול הזה נובע בעיקר מביקוש גובר לשירותי ענן מבוססי AI, כולל מודלי Gemini המתקדמים, שמשמשים חברות סטארט-אפ ותאגידים גדולים לבניית יישומי AI. אלפאבת דיווחה על גידול של יותר מ-250% בהכנסות ממוצרים גנרטיביים, כאשר חוזים חדשים בתחום זה תורמים ליתרת חוזים בלתי ממומשים של 180 מיליארד דולר, סימן ברור להכנסות יציבות בשנים הקרובות. תחום החיפוש, שנותר עמוד התווך של החברה ומספק כ-60% מההכנסות, הניב 61.2 מיליארד דולר, מעל התחזיות  הודות לשילוב AI בשיפור תוצאות החיפוש, מה שמגביר את זמן השהייה של משתמשים ומגדיל את ההכנסות מפרסום. גם יוטיוב תרמה חלק משמעותי, עם 11.8 מיליארד דולר בהכנסות מפרסום וידאו, עלייה של 20% שמיוחסת להתרחבות בפלטפורמות וידאו קצרות ומבוססות AI. מעבר למספרים, הדוח חשף התקדמות טכנולוגית: Gemini 2.0, שיושק בקרוב, צפוי לשפר את יכולות הרב-מודליות, מה שיאפשר שילוב טוב יותר בין טקסט, תמונה ווידאו – תחומים שכבר מניבים הכנסות נוספות מחברות בתחומי המדיה והפרסום.

BYD (X)BYD (X)

עצירה פתאומית - הרווח הנקי של BYD נפל ב-33%

יצרנית הרכב החשמלי הסינית רשמה את הנפילה החדה ביותר ברווח הנקי מזה שנים, על רקע התחרות בסין

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה BYD רכב חשמלי

ענקית הרכב הסינית BYD, יצרנית הרכב החשמלי הצומחת ביותר בעולם והיריבה המרכזית של טסלה, דיווחה היום על האטה משמעותית. הרווח הנקי שלה ברבעון השלישי צנח בשיעור חד של 33% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, והסתכם ב-7.8 מיליארד יואן (כ-1.1 מיליארד דולר), תוצאה חלשה מתחזיות האנליסטים שציפו ל-9.6 מיליארד יואן.

התוצאות מעידות על הלחץ הגובר בפעילות בשוק הסיני, שהתאפיין לאחרונה ב"קמפיין" של הנחות אגרסיביות ומלחמת מחירים. זוהי ירידה רבעונית שנייה ברציפות ברווח הנקי, והיא משקפת שחיקה ברווחיות הליבה של החברה. ההכנסות הרבעוניות הסתכמו ב-195 מיליארד יואן, ירידה של 3% לעומת הרבעון המקביל, ונפילה מול תחזית האנליסטים ל-216 מיליארד יואן. שולי הרווח הגולמי של החברה ירדו באופן משמעותי מ-21.89% ברבעון המקביל אשתקד ל-17.6% ברבעון הנוכחי.

נתח שוק ויצוא

למרות הירידה ברווח, BYD ממשיכה לשלוט בשוק הרכב החשמלי המקומי עם כ-30% מהשוק, אך מתמודדת עם תחרות גוברת מצד ג׳ילי וחברות מקומיות אחרות. כתוצאה מכך, החברה מאיצה מכירות בחו"ל, עם מפעלים בברזיל, הונגריה, אינדונזיה, תאילנד, טורקיה ואוזבקיסטן, וצוות משלוח של שמונה אניות ייעודיות. בנוסף, החברה מצפה להציג בקרוב פריצות דרך טכנולוגיות, כולל סוללה חצי-מוצקה ותהליך ייצור חדש שיקל על משקל הרכב ויפשט את ההרכבה.

ואכן, היצוא הוא נקודת אור בדוחות. יצוא הרכבים של BYD בתשעת החודשים הראשונים של השנה זינק ב-14% ל-705 אלף יחידות, והחברה עומדת בדרכה להשיג את יעד היצוא השנתי שלה (800 אלף עד מיליון רכבים). BYD היא מנוע הצמיחה המרכזי של יצוא הרכב החשמלי הסיני, כשהיא מחזיקה בכ-40% מסך היצוא של רכבים חשמליים מסין.

הקבוצה, שחזתה מכירות כוללות של 4.6 מיליון מכוניות השנה, הציבה יעד מכירות שנתי ארוך טווח של 10 מיליון מכוניות, מחציתן מגיעות מחוץ לסין.