ימים ספורים לפני הדד-ליין: האם טראמפ ייסוג?
"זה לא משהו שאפשר לפתור בימים או בשבועות" - הממשל האמריקאי נערך לשיחות ארוכות עם צוותים של המדינות על שיעור המכסים
טראמפ נאחז בתוכנית המכסים: העולם בלחץ, המועד מתקרב. הנשיא דונלד טראמפ ממשיך להגן על תוכנית המכסים הגורפת שלו, כשנותרו יומיים בלבד עד כניסת התעריפים ההדדיים לתוקף ביום רביעי הקרוב, 9 באפריל. השווקים העולמיים נמצאים בטלטלה, אך הממשל האמריקני נותר נחוש בעמדתו, למרות לחץ בינלאומי גובר וירידות חדות בבורסות.
משא ומתן תחת לחץ זמן
יותר מ-50 מדינות פנו לממשל טראמפ בניסיון לנהל משא ומתן על הקלת המכסים, כך חשף שר האוצר סקוט בסנט בראיון ל-NBC ביום ראשון האחרון. אך בסנט הבהיר כי המועד הקרוב – פחות מ-48 שעות מהיום – לא מאפשר מו"מ מהיר: "זה לא משהו שאפשר לפתור בימים או בשבועות." הדבר מצביע על כך שהממשל מתכוון להמשיך ביישום התוכנית כמתוכנן, ללא התפשרות מיידית.
גם הסיכוי להסכם עם סין נראה רחוק. טראמפ אמר לעיתונאים על סיפון אייר פורס וואן כי ארצות הברית לא תגיע לעסקה עם בייג'ין כל עוד גירעון הסחר השנתי של טריליון דולר לא ייפתר. הדבר מחזק את הקו הנוקשה של הממשל, שרואה במכסים כלי מרכזי להתמודדות עם חוסר האיזון המסחרי.
עמדת הממשל: "המכסים הם הפתרון"
טראמפ ממשיך להציג את המכסים כפתרון הכרחי לגירעונות הסחר העצומים של ארצות הברית. בפוסט שפרסם ביום ראשון בלילה ברשת Truth Social, הוא כתב: "יש לנו גירעונות כספיים אדירים עם
סין, האיחוד
האירופי ועוד רבים אחרים. הדרך היחידה לרפא את הבעיה הזו היא באמצעות מכסים, שכבר מביאים עשרות מיליארדי דולרים לארצות הברית." הוא הוסיף כי "יום אחד אנשים יבינו שמכסים, עבור ארצות הברית, הם דבר יפה מאוד."
- טראמפ מאשר לאנבידיה למכור שבבי H200 לסין תמורת 25% מההכנסות
- ממשל טראמפ שוקל לאפשר לאנבידיה למכור שבבי H200 לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המסר הזה משקף את האמונה של הממשל כי המכסים לא רק יצמצמו את הגירעונות, אלא גם יחזקו את הכלכלה האמריקנית בטווח הארוך, למרות התגובות השליליות בשווקים. בשבוע האחרון לבדו איבדו שווקי המניות בארצות הברית מעל 6 טריליון דולר משוויים, והבורסות במזרח אסיה נפלו בכ-7%-8%. החוזים העתידיים שכבר ירדו ב-5.6% התמתנו לירידה של כ-2% - הירידות בחוזים מתמתנות; בכמה יורדות אנבידיה וטסלה?
רובוטיקה (רשתות)למה מניית הרובוטיקה הזאת מזנקת היום ב-80%?
חברת AMC Robotics, שפועלת מאז 2014 והשלימה לאחרונה מיזוג SPAC, מציגה רובוט אבטחה אוטונומי למחסנים, שווי שוק של כ־250 מיליון דולר והיקף מצומצם של מניות זמינות למסחר
מניית AMC Robotics (AMCI) מזנקת ב-80%, יום אחד בלבד לאחר זינוק חד של כ־168%. העלייה האחרונה מצטרפת לגל עניין שנוצר סביב החברה בעקבות שורת התפתחויות עסקיות, ובראשן המעבר לשלב מסחור של טכנולוגיית הרובוטיקה מבוססת הבינה המלאכותית שפיתחה. בשוק רואים במהלך זה שינוי מהותי באופי החברה, ממיזם טכנולוגי בשלב מוקדם לחברה המבקשת לייצר הכנסות בפועל.
AMC Robotics פועלת מאז 2014, אך עד לאחרונה פעלה הרחק מאור הזרקורים של שוק ההון. פעילותה התמקדה בפיתוח פתרונות אבטחה חכמים, בעיקר באמצעות שילוב של ראייה ממוחשבת, עיבוד תמונה ובינה מלאכותית במערכות פיקוח וניטור. אחד המוצרים המרכזיים בפעילות ההיסטורית של החברה הוא קו מצלמות האבטחה YI, שנועד לשימושים מסחריים ותעשייתיים. עם השנים הרחיבה החברה את תחומי הפעילות שלה מעבר למצלמות, מתוך ניסיון להציע פתרונות אבטחה אוטונומיים ומבוססי תוכנה.
לאחרונה חשפה החברה רובוט ארבע-רגלי אוטונומי, המבוסס על טכנולוגיית Visual-AI, המיועד לסיורי אבטחה ותגובה לאירועים במחסנים, מרכזים לוגיסטיים ואתרים תעשייתיים. הרובוט נועד לפעול באופן עצמאי, לנווט בסביבה מורכבת ולהגיב לאירועים בזמן אמת. לפי תיאורי החברה, הרובוט משלב חיישנים מתקדמים עם יכולות עיבוד תמונה ובינה מלאכותית, ומסוגל לקבל החלטות תפעוליות ללא צורך במפעיל אנושי צמוד. השוק הלוגיסטי, שבו נרשמת מגמה מתמשכת של אוטומציה, נתפס כיעד המרכזי ליישום הטכנולוגיה.
מנכ״ל החברה, שון דה, אמר עם פרסום התוכניות למסחור כי החברה נכנסת לשלב חדש בפעילותה. לדבריו, השאיפה היא להביא לשוק מוצרים שיספקו רמת אוטומציה גבוהה יותר ללקוחות ארגוניים, תוך שיפור היעילות והבטיחות באתרי פעילות.
כבר לא שלד בורסאי
בתחילת דצמבר הושלם מיזוג שבמסגרתו חדלה החברה לפעול כשלד בורסאי מסוג SPAC, והחלה להיסחר כחברה תפעולית בנאסד״ק תחת הסימול AMCI. לפני המיזוג, פעילותה הציבורית של החברה הייתה מוגבלת להחזקת כספים בנאמנות, ללא פעילות עסקית שוטפת. עם השלמת העסקה שוחררו הכספים, והחברה קיבלה גישה להון שנועד לממן את המעבר משלב פיתוח לשלב מסחור.
וואימו נכנסת ללונדון. קרדיט: רשתות חברתיותהקרב על האוטונומי: וויימו מגייסת לפי שווי של מעל 100 מיליארד דולר
חברת הנהיגה האוטונומית של אלפבית מנהלת מגעים לגיוס של יותר מ־15 מיליארד דולר, מרחיבה במהירות את פעילותה בארה״ב ובעולם ומבססת יתרון ברור מול טסלה, בעוד אילון מאסק מזהיר: לא יהיה מנצח אחד בתחום הרובוטיקה עוד עשרות שנים
וויימו (Waymo), חטיבת הנהיגה האוטונומית של אלפבית Alphabet -0.54% , עומדת במרכזו של אחד המהלכים המשמעותיים ביותר שידע שוק הרכב האוטונומי מאז הקמתו. על פי דיווחים רבים, החברה מנהלת מגעים עם משקיעים פוטנציאליים לגיוס
הון בהיקף של מעל 15 מיליארד דולר, לפי שווי שעשוי לחצות את רף ה-100 מיליארד דולר ואף להגיע עד כ-110 מיליארד. סבב הגיוס צפוי להתגבש בתחילת השנה הקרובה, ולהיות מובל על ידי אלפבית, לצד השתתפות של משקיעים חיצוניים.
מדובר בקפיצת שווי דרמטית ביחס לסבב
הקודם של וויימו, שנסגר באוקטובר 2024 לפי שווי של כ-45 מיליארד דולר. אם אכן יושלם הגיוס בהיקף המדובר, הוא יהיה יותר מכפול בגודלו מהסבב הקודם, ויחזק את מעמדה של וויימו כחברה הפרטית היקרה ביותר בעולם בתחום התחבורה האוטונומית.
ממיזם ניסיוני למנוע
צמיחה
וויימו, שנולדה מתוך פרויקט הרכב האוטונומי של גוגל והופרדה כחברה עצמאית בשנת 2016, נחשבת כיום למובילה הברורה בשוק הרובוטקסי האמריקאי. היא המפעילה היחידה בארה״ב שמציעה שירותי נסיעה אוטונומיים בתשלום, ללא נהג בטיחות וללא מלווה אנושי ברכב.
צי החברה כולל למעלה מ-2,500 כלי רכב אוטונומיים, והיא ממשיכה להשקיע סכומי עתק בהרחבתו ובהטמעת טכנולוגיות חישה ובינה מלאכותית מתקדמות.
על פי נתוני החברה ודיווחים בתקשורת, וויימו חצתה לאחרונה רף של כ־450 אלף נסיעות בתשלום בשבוע, ובמהלך 2025 לבדה
ביצעה כ-14 מיליון נסיעות. בקצב הנוכחי, החברה צפויה לסיים את השנה עם למעלה מ-20 מיליון נסיעות מצטברות מאז השקת השירות המסחרי ב-2020, ובכך להוביל את הענף.
התרחבות אגרסיבית לשווקים חדשים
כיום מפעילה וויימו שירותי רובוטקסי בתשלום במספר אזורים
מרכזיים, בהם אזור מפרץ סן פרנסיסקו, פיניקס, אוסטין, אטלנטה ולוס אנג’לס. במקביל, החברה נמצאת בשלבי בדיקה, היערכות או השקה מתוכננת ב־26 שווקים שונים בארה״ב ובעולם.
