מה קרה בפעמים הקודמות שטסלה נפלה 50%?
מניית טסלה (TSLA) ידועה בנסיעה הפרועה שלה – עליות מסחררות וירידות דרמטיות שגורמות למשקיעים להחזיק חזק או לנטוש את הנסיעה. עכשיו אנחנו בנפילות. המניה צנחה ביותר מ-50% מהשיא שלה בדצמבר 2024. אבל זו לא הפעם הראשונה שטסלה חווה נפילה כזו. בחנו את ההיסטוריה של 10 השנים האחרונות – מתי המניה איבדה חצי מערכה, ומה קרה אחר כך? לא בטוח שאפשר להסיק מהעבר על העתיד, ובכל זאת - זה מעניין.
פברואר 2020 – נובמבר 2020: נפילה של 50%
מתי זה קרה? אחרי זינוק אדיר בתחילת 2020, המניה הגיעה לשיא של כ-95 דולר (מותאם לפיצולים) בפברואר, אבל אז צנחה ל-47 דולר עד מאי, ירידה של כ-50%. זה קרה על רקע התפרצות הקורונה והסגרים שהכו בשווקים.
מה קרה אחר כך? טסלה התאוששה במהירות מסחררת. עד נובמבר 2020, המניה טיפסה ל-135 דולר, עלייה של כ-187% מהשפל. ההצלחה נבעה מהתאוששות כלכלית, עלייה בביקוש לרכבים חשמליים, והכרזה על פיצול מניות ראשון (5 ל-1).
- טסלה בדרך לשיא - למרות ירידה במכירות באירופה
- טסלה אחרי הדוחות: האנליסטים חלוקים והמניה נחלשת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נובמבר 2021 – דצמבר 2022: נפילה של 69%
מתי זה קרה? המניה שברה שיא של 407 דולר (מותאם לפיצולים) בנובמבר 2021, אבל עד דצמבר 2022 היא צנחה ל-123 דולר – ירידה של כ-69%. הסיבות כללו רכישת טוויטר על ידי אילון מאסק (שהובילה למכירת מניות שלו), עליית ריבית בארה"ב, וחששות מדעיכה בביקוש לרכבים חשמליים.
מה קרה אחר כך? ההתאוששות הייתה איטית יותר. עד אוקטובר 2023, המניה חזרה ל-250 דולר, עלייה של כ-103% מהשפל, בזכות שיפור במכירות והצגת ה-Cybertruck. אבל המומנטום נבלם מאוחר יותר על ידי תחרות גוברת מסין.
- עצירה פתאומית - הרווח הנקי של BYD נפל ב-33%
- רובולוקס היכתה את התחזיות - אז למה המניה צונחת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם
דצמבר 2024 – מרץ 2025: נפילה של 53%
מתי זה קרה? המניה הגיעה לשיא היסטורי של 480 דולר ב-17 בדצמבר 2024, אחרי זינוק של 63% בעקבות בחירת טראמפ והציפיות לרגולציה מקלה. אבל עד 10 במרץ 2025, היא צנחה ל-220 דולר – ירידה של 53%. הסיבות כוללות ירידה במכירות באירופה (עד 50% בינואר), תדמית פגועה בגלל מעורבות מאסק הפוליטית, וחששות ממדיניות תעריפים של טראמפ שפוגעת בשרשרת האספקה.
מה קרה אחר כך? נכון להיום, המניה עומדת על 235 דולר – התאוששות קלה של 6% מהשפל האחרון. המשקיעים ממתינים לראות אם התוכניות לרובוטקסי (צפוי בקיץ 2025) ו-Optimus יחזירו את האמון.
מה אפשר ללמוד מהעבר?
בפעמים הקודמות שטסלה נפלה ב-50% או יותר בעשור האחרון, היא הצליחה להתאושש – לפעמים מהר (2020) ולפעמים לאט יותר (2022). ההתאוששות תלויה בדרך כלל בזרזים חיוביים: הכרזות על מוצרים חדשים, שיפור במכירות, או תמיכה ממשלתית. עם זאת, בכל פעם הנפילה הייתה מלווה בספקות לגבי היכולת של מאסק לנהל את החברה תחת לחץ – בין אם זה קורונה, טוויטר או פוליטיקה.
ומה עכשיו?
המצב ב-2025 שונה: התחרות מסין (BYD, XPeng) מתחממת, והמותג של טסלה נפגע בעיני חלק מהלקוחות בגלל הקשר של מאסק לטראמפ. מצד שני, המשקיעים עדיין מהמרים על החזון לטווח ארוך – רובוטקסי, AI, ורובוטים. בעבר, טסלה הוכיחה שהיא יכולה לחזור מהקבר; השאלה היא אם הפעם הסיפור יהיה דומה, או שמא הסבלנות של השוק מתחילה לפקוע
- 1.אנונימי 18/03/2025 20:42הגב לתגובה זוהסינים נוגסים בעוגת הבטריות

בזמן שישנתם: התוצאות של ענקיות הטק ואיך הן ישפיעו על השווקים?
גוגל, מיקרוסופט, מטא פרסמו דוחות - איך הדוח ומה המניות עשו אחרי המסחר ואיך זה השפיע על אנבידיה?
שלוש מחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם:אלפאבת (החברה האם של גוגל), מיקרוסופט ומטא, דיווחו אתמול אחרי המסחר על תוצאות הרבעון השלישי של השנה. התגובות בשוק היו מגוונות, כאשר ההשקעות האגרסיביות ב-AI להיות מוקד מרכזי. מניית אלפאבת זינקה בכ-7% במסחר המאוחר, בעוד מניית מטא צנחה בכ-8% ומניית מיקרוסופט ירדה בכ-4%. ההשפעה ניכרה גם במניית אנבידיה, הספקית המובילה של שבבי AI, שמנייתה הוסיפה כ-2% במסחר שלאחר הסגירה, אך כעת באזור האפס, ועדיין מדובר על עלייה של כ-8.5%% בשלושת הימים האחרונים.
(עדכון עם השלכות על השווקים - טראמפ ושי נפגשו - "מקווה שחתימת הסכם סחר תתרחש בקרוב מאוד")
התמונה הכוללת שמתגלה מהדוחות הללו היא של צמיחה מרשימה בהכנסות, אך גם של אתגרים משמעותיים: ההשקעות האגרסיביות ב-AI ממשיכות להיות מנוע הצמיחה העיקרי, אך הן מגיעות עם עלויות גבוהות, מגבלות קיבולת וחששות מפני תשואה ארוכת טווח. בעוד אלפאבת מציגה תוצאות טובות ואיזון בין השקעות לתשואה על השקעה, מטא ומקרוסופט מחפשות עדיין את "דרך המלך" של השקעות שיניבו תשואה מספקת
אלפאבת: צמיחה מואצת בענן וב-AI, עם מודל עסקי עמיד ומתרחב
אלפאבת פתחה את גל הדוחות בעוצמה, עם תוצאות שמעבר לציפיות האנליסטים. ההכנסות ברבעון השלישי (יולי-ספטמבר) הגיעו ל-102.3 מיליארד דולר, עלייה של 16% בהשוואה לשנה קודמת, ועלייה של 15% בנטרול שינוי מטבע, ועקפו את התחזיות שעמדו על 99.85 מיליארד דולר. הרווח הנקי זינק ב-33% ל-35 מיליארד דולר, והרווח למניה (EPS) המתואם עמד על 3.10 דולר, לעומת תחזית של 2.33 דולר בלבד. התגובה בשוק הייתה מיידית: המניה טיפסה ב-7.5% במסחר שלאחר השעה, מה שמעיד על אמון מחודש במנהיגותה של אלפאבת בתחום ה-AI. זהו הרבעון הראשון שבו אלפאבת חצתה את רף ה-100 מיליארד דולר בהכנסות רבעוניות.
- הנאסד״ק עלה ב-0.5%; אנפייז נפלה ב-15%, ורוניס צנחה ב-49%
- אנבידיה מזנקת 3.5%, גוגל ומטא מטפסות; איך "יום הפד" הולך להיפתח?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המנוע העיקרי מאחורי הצמיחה היה יחידת Google Cloud, שהכנסותיה זינקו ב-35% ל-18.5 מיליארד דולר, הרבעון החזק ביותר בתולדותיה. הגידול הזה נובע בעיקר מביקוש גובר לשירותי ענן מבוססי AI, כולל מודלי Gemini המתקדמים, שמשמשים חברות סטארט-אפ ותאגידים גדולים לבניית יישומי AI. אלפאבת דיווחה על גידול של יותר מ-250% בהכנסות ממוצרים גנרטיביים, כאשר חוזים חדשים בתחום זה תורמים ליתרת חוזים בלתי ממומשים של 180 מיליארד דולר, סימן ברור להכנסות יציבות בשנים הקרובות. תחום החיפוש, שנותר עמוד התווך של החברה ומספק כ-60% מההכנסות, הניב 61.2 מיליארד דולר, מעל התחזיות הודות לשילוב AI בשיפור תוצאות החיפוש, מה שמגביר את זמן השהייה של משתמשים ומגדיל את ההכנסות מפרסום. גם יוטיוב תרמה חלק משמעותי, עם 11.8 מיליארד דולר בהכנסות מפרסום וידאו, עלייה של 20% שמיוחסת להתרחבות בפלטפורמות וידאו קצרות ומבוססות AI. מעבר למספרים, הדוח חשף התקדמות טכנולוגית: Gemini 2.0, שיושק בקרוב, צפוי לשפר את יכולות הרב-מודליות, מה שיאפשר שילוב טוב יותר בין טקסט, תמונה ווידאו – תחומים שכבר מניבים הכנסות נוספות מחברות בתחומי המדיה והפרסום.
BYD (X)עצירה פתאומית - הרווח הנקי של BYD נפל ב-33%
יצרנית הרכב החשמלי הסינית רשמה את הנפילה החדה ביותר ברווח הנקי מזה שנים, על רקע התחרות בסין
ענקית הרכב הסינית BYD, יצרנית הרכב החשמלי הצומחת ביותר בעולם והיריבה המרכזית של טסלה, דיווחה היום על האטה משמעותית. הרווח הנקי שלה ברבעון השלישי צנח בשיעור חד של 33% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, והסתכם ב-7.8 מיליארד יואן (כ-1.1 מיליארד דולר), תוצאה
חלשה מתחזיות האנליסטים שציפו ל-9.6 מיליארד יואן.
התוצאות מעידות על הלחץ הגובר בפעילות בשוק הסיני, שהתאפיין לאחרונה ב"קמפיין" של הנחות אגרסיביות ומלחמת מחירים. זוהי ירידה רבעונית שנייה ברציפות ברווח הנקי, והיא משקפת שחיקה ברווחיות הליבה של החברה.
ההכנסות הרבעוניות הסתכמו ב-195 מיליארד יואן, ירידה של 3% לעומת הרבעון המקביל, ונפילה מול תחזית האנליסטים ל-216 מיליארד יואן. שולי הרווח הגולמי של החברה ירדו באופן משמעותי מ-21.89% ברבעון המקביל אשתקד ל-17.6% ברבעון הנוכחי.
נתח שוק ויצוא
למרות הירידה ברווח, BYD ממשיכה לשלוט בשוק הרכב החשמלי המקומי עם כ-30% מהשוק, אך מתמודדת עם תחרות גוברת מצד ג׳ילי וחברות מקומיות אחרות. כתוצאה מכך, החברה מאיצה מכירות בחו"ל, עם מפעלים בברזיל, הונגריה, אינדונזיה, תאילנד, טורקיה ואוזבקיסטן, וצוות משלוח של
שמונה אניות ייעודיות. בנוסף, החברה מצפה להציג בקרוב פריצות דרך טכנולוגיות, כולל סוללה חצי-מוצקה ותהליך ייצור חדש שיקל על משקל הרכב ויפשט את ההרכבה.
ואכן, היצוא הוא נקודת אור בדוחות. יצוא הרכבים של BYD בתשעת החודשים הראשונים של השנה זינק ב-14%
ל-705 אלף יחידות, והחברה עומדת בדרכה להשיג את יעד היצוא השנתי שלה (800 אלף עד מיליון רכבים). BYD היא מנוע הצמיחה המרכזי של יצוא הרכב החשמלי הסיני, כשהיא מחזיקה בכ-40% מסך היצוא של רכבים חשמליים מסין.
- BYD מחזירה 115 אלף רכבים לתיקון בגלל בעיות בטיחות קריטיות
- עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הקבוצה, שחזתה מכירות כוללות של 4.6 מיליון מכוניות
השנה, הציבה יעד מכירות שנתי ארוך טווח של 10 מיליון מכוניות, מחציתן מגיעות מחוץ לסין.
