טסלה
צילום: טוויטר

טסלה מקבלת דירוג "תשואת יתר" מ-RBC: האם המומנטום יחזור?

שני אירועים במהלך השנה מאוד דרמטיים לחברה ולמניה - השקת הדגם המוזל והרובוטקסי, ומה חושבים ב-RBC על הירידה במכירות בגלל הזיהוי הפוליטי של מאסק? 

עמית בר | (1)

טסלה עברה חודשים לא פשוטים – המניה צללה בכ-50% מהשיא של דצמבר האחרון, ולרגעים היה נראה שהסנטימנט כלפיה בשווקים פשוט מתפורר. אבל בימים האחרונים, נראה שמשקיעים מתחילים לחזור אליה, עם עלייה של 4% אמש. אחת הסיבות לכך היא הדוח החדש של RBC Capital Markets, שבו האנליסטים מעניקים לחברה דירוג "תשואת יתר" (Outperform) עם מחיר יעד של 440 דולר למניה.

האם ההתרסקות של טסלה מאחורינו?

טום ראיין, ראש מחקר הרכב הגלובלי ב-RBC, מנסה להכניס את התמונה להקשר רחב יותר. "צריך לזכור שמיד אחרי הבחירות מניית טסלה הכפילה את השווי שלה, מ-700 מיליארד דולר לשיא של 1.4 טריליון דולר," הוא מסביר. "היום היא פשוט חזרה לנקודה שבה הייתה לפני הבחירות, כלומר השוק בסך הכול מתקן."

לדבריו, השאלות המרכזיות שמשקיעים שואלים אותו הן בעיקר על שני נושאים: הראשון בקשר לדגם מוזל חדש – טסלה צפויה להציג השנה רכב חשמלי חדש וזול יותר, שמכונה בינתיים "Model 2". זה אמור לקרות במחצית השנייה של 2025, אבל יש סימני שאלה סביב המפרט והמחיר הסופי. השני בנוגע להשקה של שירות הרובוטקסי ביוני – האם טסלה תציג טכנולוגיה שמאפשרת רכב אוטונומי לחלוטין ללא נהג? אם כן, זו תהיה קפיצת מדרגה משמעותית שתוכל לשנות את כל התחום.

למה המכירות נחלשו?

בשבועות האחרונים טסלה חוותה ירידה בקצב המסירות, במיוחד בינואר-פברואר, מה שהוביל לדאגה בשוק. אבל ראיין טוען שהמצב לא חמור כמו שנראה. לגישתו יש כמה סיבות טובות לירידה במכירות. הראשונה היא השפעת חידוש הדגמים – טסלה השביתה את הייצור של Model Y למשך מספר שבועות כדי לעדכן את הדגם, מה שפגע במספרי המסירות.

השני מכונה "אפקט אוסבורן" – לקוחות שמחכים לדגמים חדשים, כמו ה-Model 2 או ה-Model Y המשודרג, מעדיפים לדחות רכישה. והסיבה השלישית היא עונתיות – ינואר-פברואר הם לרוב חודשים חלשים יותר בשוק הרכב, כך שהירידה במסירות לא בהכרח מצביעה על מגמה קבועה.

"אם זה היה יצרן רכב אחר, אף אחד לא היה עושה מזה כזו מהומה," טוען ראיין. "כשמסתכלים על הנתונים, טסלה עדיין מכרה 1.7 מיליון מכוניות בשנה האחרונה, כך שהירידה של 45% במסירות באירופה זה אחוזים מתוך מספרים קטנים מאוד."

האם ההתבטאויות של מאסק פוגעות במכירות?

אחד הדיונים המעניינים הוא האם ההתבטאויות השנויות במחלוקת של אילון מאסק משפיעות על המכירות. "בסוף, אנשים קונים רכב כי הם צריכים אותו, לא כי הם מחבבים או לא מחבבים מנכ"ל מסוים," אומרים ב-RBC "כשמישהו צריך מכונית חשמלית עם טווח טוב וביצועים גבוהים, טסלה עדיין נמצאת בראש הרשימה". עם זאת, אנחנו רוצים להזכיר לכם את האייטם הבא - "אני מחנה רחוק מהבית, שלא יראו שיש לי טסלה"

קיראו עוד ב"גלובל"

מה יהיה הקטליזטור הבא למניה?

לפי RBC, יש שני אירועים משמעותיים שיכולים לשנות את המגמה: הצגת הדגם הזול החדש – אם טסלה אכן תציג רכב חשמלי במחיר נמוך משמעותית, זה יכול לפתוח את השוק עבור קהל חדש של קונים. והאירוע השני - השקת הרובוטקסי – ביוני צפויה טסלה להציג את החזון שלה למוניות אוטונומיות באוסטין, טקסס. אם החברה תוכיח שהטכנולוגיה שלה מסוגלת לפעול ללא נהג בפועל, זה יכול להיות שינוי פרדיגמה בתחום הרכב האוטונומי.

למרות הירידה החדה בשווי המניה, ב-RBC ממשיכים להאמין בטסלה ובפוטנציאל שלה בשוק. "השאלה היא לא מה יקרה עם טסלה בטווח הקצר," אומר ראיין. "אם החברה תצליח להוכיח שהמודלים החדשים שלה והרובוטקסי הם מהפכניים – זה יהיה משחק חדש לגמרי."


תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 15/03/2025 09:17
    הגב לתגובה זו
    הרובוט לבדו יהיה שווה יותר מכל המחזור השנתי הנוכחי של טסלה
נאסדק
צילום: טוויטר

מסחר סביב השעון - נאסד"ק מבקשת לאפשר מסחר 23 שעות ביממה

הבורסה הגישה בקשה ל-SEC; ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה נאסד"ק

נאסד"ק, הבורסה השנייה בגודלה בארה"ב עם שווי שוק של כ-37 טריליון דולר, הגישה בקשה רשמית לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) להרחבת שעות המסחר במניות ומוצרי מסחר סחירים ל-23 שעות ביום, חמישה ימים בשבוע. ההצעה כוללת מקטע יומי מ-4:00 עד 20:00 שעון ניו יורק, הפסקה של שעה, ומקטע לילי מ-21:00 עד 4:00. כיום המסחר הרציף נמשך 6.5 שעות (9:30-16:00), עם שעות מוקדמות ומאוחרות שמסכמות כ-16 שעות פעילות כוללת. ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026, בכפוף לאישור רגולטורי ותיאום תשתיות.


בזמן שהבורסה אצלנו משנה את ימי המסחר מראשון לשישי ומאבדת את היתרון הגדול שלה - מסחר בימים שאין במקומות אחרים, השאיפה של הבורסות האחרות בעולם היא להרחיב את המסחר ככל שניתן. במילים אחרות, הבורסה בת"א לקראת שינוי גדול בימי המסחר כשהרכבת כבר מזמן יצאה מהתחנה והכוונה בוול סטריט לאפשר מסחר רציף כמעט 24 שעות ביממה. 


מסחר מסביב לשעון

המהלך משקף ביקוש גובר ממשקיעים גלובליים. שוק המניות האמריקאי מהווה כשני שלישים משווי החברות הרשומות בעולם, והחזקות זרות במניות אמריקאיות הגיעו ל-17 טריליון דולר בשנה האחרונה. משקיעים באסיה ובאירופה דורשים גישה מיידית להתפתחויות מאקרו-כלכליות, דוחות רווחים ואירועים גיאופוליטיים שמתרחשים מחוץ לשעות המסורתיות. פלטפורמות כמו רובינהוד ואינטראקטיב ברוקרס כבר מאפשרות מסחר מורחב דרך זירות אלטרנטיביות (ATS), וחלקן, כמו Blue Ocean, פועלות 24/7.

במקביל, NYSE Arca קיבלה אישור ל-22 שעות מסחר (1:30-23:30), אך טרם הפעילה אותו. גוף הסליקה DTCC מתכנן מעבר לסליקה רציפה 24 שעות ביממה החל מיוני 2026, כדי לתמוך בעסקאות מורחבות ולצמצם סיכוני נגד.

עבור משקיעים פרטיים, ההארכה מגבירה נגישות ומאפשרת תגובה מהירה לחדשות, במיוחד באזורי זמן מרוחקים. כיום רוב הפעילות בשעות המורחבות מגיעה ממשקיעים פרטיים, שנהנים מגמישות גבוהה יותר מבעבר. עם זאת, נזילות נמוכה בשעות הלילה עלולה להוביל לספרדים רחבים יותר ולתנועות מחירים חדות על נפח נמוך.

וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
סקירה

אפירם מזנקת ב-11%, טילריי עם 28%; הנאסד״ק עולה ב-0.3%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וול סטריט

השווקים הפיננסיים בארה״ב רושמים ירידות שערים לאחר פרסום נתוני תעסוקה שמעידים על האטה מסוימת בשוק העבודה, אך לא על הידרדרות חדה. המשקיעים פירשו את הנתונים כסימן לכך שהכלכלה מתקררת בקצב מתון, מה שהוביל לירידה במניות ולזהירות מחודשת בנוגע לציפיות להורדות ריבית קרובות מצד הפדרל ריזרב.


מדד S&P 500 יורד זה היום השלישי ברציפות, בעוד שבשוק האג״ח נרשמה תנועה מתונה בלבד. תשואת האג״ח ל־10 שנים ירדה קלות לרמה של כ־4.16%, כאשר בשוק הריביות מתומחרות הסתברויות נמוכות יחסית להפחתת ריבית כבר בתחילת השנה הקרובה. לפי המסחר בנגזרים, הורדת ריבית מתומחרת באופן מלא רק לקראת אמצע 2026.

דו״ח התעסוקה הציג תמונה מעורבת. מספר המשרות במשק האמריקאי עלה בנובמבר ב־64 אלף בלבד, לאחר ירידה חדה באוקטובר, בין היתר על רקע צמצום בתעסוקה הפדרלית בעקבות השבתת הממשל. שיעור האבטלה עלה ל־4.6%, הרמה הגבוהה ביותר מאז 2021, אך כלכלנים מזהירים כי הנתונים מושפעים מגורמים חד־פעמיים ולכן אינם משקפים בהכרח שינוי מגמה ברור.

בפדרל ריזרב ובשוק ההון נוטים להתייחס לנתונים בזהירות. כלכלנים מציינים כי הנתונים האחרונים מספקים הצדקה להורדות הריבית שכבר בוצעו בעבר, אך אינם תומכים בהרחבה מוניטרית עמוקה יותר בטווח הקצר. ההערכה הרווחת היא שהבנק המרכזי יעדיף להמתין לנתוני דצמבר, שייחשבו אמינים יותר, לפני קבלת החלטות מדיניות נוספות.

נתונים נוספים מהכלכלה הריאלית מחזקים את תמונת הביניים. מכירות הקמעונאות בארה״ב נותרו כמעט ללא שינוי באוקטובר, כאשר הוצאות חזקות בכמה תחומים קוזזו בירידה במכירות רכב. במקביל, מחירי הנפט המשיכו לרדת לרמות של כ־55 דולר לחבית. התמונה הכוללת מצביעה על כלכלה שמאטה אך אינה נשברת, תרחיש שמציב את השווקים במצב של המתנה זהירה להמשך הנתונים.