טסלה מקבלת דירוג "תשואת יתר" מ-RBC: האם המומנטום יחזור?
שני אירועים במהלך השנה מאוד דרמטיים לחברה ולמניה - השקת הדגם המוזל והרובוטקסי, ומה חושבים ב-RBC על הירידה במכירות בגלל הזיהוי הפוליטי של מאסק?
טסלה עברה חודשים לא פשוטים – המניה צללה בכ-50% מהשיא של דצמבר האחרון, ולרגעים היה נראה שהסנטימנט כלפיה בשווקים פשוט מתפורר. אבל בימים האחרונים, נראה שמשקיעים מתחילים לחזור אליה, עם עלייה של 4% אמש. אחת הסיבות לכך היא הדוח החדש של RBC Capital Markets, שבו האנליסטים מעניקים לחברה דירוג "תשואת יתר" (Outperform) עם מחיר יעד של 440 דולר למניה.
האם ההתרסקות של טסלה מאחורינו?
טום ראיין, ראש מחקר הרכב הגלובלי ב-RBC, מנסה להכניס את התמונה להקשר רחב יותר. "צריך לזכור שמיד אחרי הבחירות מניית טסלה הכפילה את השווי שלה, מ-700 מיליארד דולר לשיא של 1.4 טריליון דולר," הוא מסביר. "היום היא פשוט חזרה לנקודה שבה הייתה לפני הבחירות, כלומר השוק בסך הכול מתקן."
לדבריו, השאלות המרכזיות שמשקיעים שואלים אותו הן בעיקר על שני נושאים: הראשון בקשר לדגם מוזל חדש – טסלה צפויה להציג השנה רכב חשמלי חדש וזול יותר, שמכונה בינתיים "Model 2". זה אמור לקרות במחצית השנייה של 2025, אבל יש סימני שאלה סביב המפרט והמחיר הסופי. השני בנוגע להשקה של שירות הרובוטקסי ביוני – האם טסלה תציג טכנולוגיה שמאפשרת רכב אוטונומי לחלוטין ללא נהג? אם כן, זו תהיה קפיצת מדרגה משמעותית שתוכל לשנות את כל התחום.
למה המכירות נחלשו?
בשבועות האחרונים טסלה חוותה ירידה בקצב המסירות, במיוחד בינואר-פברואר, מה שהוביל לדאגה בשוק. אבל ראיין טוען שהמצב לא חמור כמו שנראה. לגישתו יש כמה סיבות טובות לירידה במכירות. הראשונה היא השפעת חידוש הדגמים – טסלה השביתה את הייצור של Model Y למשך מספר שבועות כדי לעדכן את הדגם, מה שפגע במספרי המסירות.
- המחיר של טסלה יורד באירופה - האם זה יגיע לישראל
- המהפכה הרובוטית - לא רק טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השני מכונה "אפקט אוסבורן" – לקוחות שמחכים לדגמים חדשים, כמו ה-Model 2 או ה-Model Y המשודרג, מעדיפים לדחות רכישה. והסיבה השלישית היא עונתיות – ינואר-פברואר הם לרוב חודשים חלשים יותר בשוק הרכב, כך שהירידה במסירות לא בהכרח מצביעה על מגמה קבועה.
"אם זה היה יצרן רכב אחר, אף אחד לא היה עושה מזה כזו מהומה," טוען ראיין. "כשמסתכלים על הנתונים, טסלה עדיין מכרה 1.7 מיליון מכוניות בשנה האחרונה, כך שהירידה של 45% במסירות באירופה זה אחוזים מתוך מספרים קטנים מאוד."
האם ההתבטאויות של מאסק פוגעות במכירות?
אחד הדיונים המעניינים הוא האם ההתבטאויות השנויות במחלוקת של אילון מאסק משפיעות על המכירות. "בסוף, אנשים קונים רכב כי הם צריכים אותו, לא כי הם מחבבים או לא מחבבים מנכ"ל מסוים," אומרים ב-RBC "כשמישהו צריך מכונית חשמלית עם טווח טוב וביצועים גבוהים, טסלה עדיין נמצאת בראש הרשימה". עם זאת, אנחנו רוצים להזכיר לכם את האייטם הבא - "אני מחנה רחוק מהבית, שלא יראו שיש לי טסלה"
- המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הישראלית שמזנקת ב-100% בוול-סטריט
מה יהיה הקטליזטור הבא למניה?
לפי RBC, יש שני אירועים משמעותיים שיכולים לשנות את המגמה: הצגת הדגם הזול החדש – אם טסלה אכן תציג רכב חשמלי במחיר נמוך משמעותית, זה יכול לפתוח את השוק עבור קהל חדש של קונים. והאירוע השני - השקת הרובוטקסי – ביוני צפויה טסלה להציג את החזון שלה למוניות אוטונומיות באוסטין, טקסס. אם החברה תוכיח שהטכנולוגיה שלה מסוגלת לפעול ללא נהג בפועל, זה יכול להיות שינוי פרדיגמה בתחום הרכב האוטונומי.
למרות הירידה החדה בשווי המניה, ב-RBC ממשיכים להאמין בטסלה ובפוטנציאל שלה בשוק. "השאלה היא לא מה יקרה עם טסלה בטווח הקצר," אומר ראיין. "אם החברה תצליח להוכיח שהמודלים החדשים שלה והרובוטקסי הם מהפכניים – זה יהיה משחק חדש לגמרי."
- 1.אנונימי 15/03/2025 09:17הגב לתגובה זוהרובוט לבדו יהיה שווה יותר מכל המחזור השנתי הנוכחי של טסלה
ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)גיבור סיני - מתפקיד בכיר באנבידיה ל-5 מיליארד דולר בשבוע
ז'אנג ג'יאנגז'ונג: המיליארדר החדש של סין הפך לגיבור לאומי - "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר", מבטיח עצמאות שבבים מלאה עד 2030
השם החם ביותר בשוק הסיני השבוע הוא ז'אנג ג'יאנגז'ונג, בן 55, מייסד ומנכ"ל מור טרדס, שהפך רשמית למיליארדר בזכות זינוק של 500% במניית החברה ביום המסחר הראשון אחרי ההנפקה.
עד לפני חמש שנים הוא היה סגן נשיא ומנהל פעילות אנבידיה NVIDIA Corp. -0.31% בסין הגדולה. ב-2019 עזב את החברה האמריקאית, ובאוקטובר 2020 הקים את מור טרדס עם מטרה אחת ברורה: לבנות GPU סיני שיוכל להתחרות באנבידיה, גם אם הסנקציות האמריקאיות יהפכו מוחלטות. ביום שישי האחרון ההימור שלו התממש בצורה דרמטית. מור טרדס גייסה 8 מיליארד יואן בהנפקה בבורסת שנגחאי, המניה זינקה מ-114 יואן ל-600 יואן ביום אחד, ושווי החברה הגיע ל-282 מיליארד יואן (כ-40 מיליארד דולר), אם כי בהמשך התממש לכ-32 מיליארד דולר.
אנבידיה היא מזמן כבר לא כוכבת יחידה על הבמה. הקולגות שלה לא יושבים מהצד בחיבוק ידיים וכך שמענו לאחרונה על עוד ועוד השקות של שבבים שמטרגטים את ה״בטן הרכה״ של אנבידיה - תעשיית השבבים לכלי הבינה המלאכותית. כדי לעשות קצת סדר, סקרנו את כל השחקניות בתעשייה, כל אחת והמיקוד העסקי שלה והמיקום שלה בשרשרת הערך - כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?
מיליארדר בין לילה
ז'אנג, שמחזיק ישירות ובעקיפין בכ-16% מהמניות, ראה את ההון האישי שלו מטפס תוך יממה ל-5 מיליארד דולר והפך לאחד מעשירי הטכנולוגיה החדשים הבולטים בסין. ז'אנג הוא בוגר הנדסת חשמל ותואר שני מצינגחואה. לפני אנבידיה הוא ניהל את פעילות השרתים של Dell באסיה ואת HP בסין. ב-2006 הצטרף ל-NVIDIA, טיפס עד לתפקיד סגן נשיא וראש הפעילות בסין הגדולה.
בסין קוראים לו "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר". הידע הפנימי הזה, יחד עם תמיכה ממשלתית מלאה, הפך את מור טרדס מפרויקט סטארט-אפ ל"נכס לאומי" תוך חמש שנים בלבד.
המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון
הדירקטוריון דחה הצעת רכש של אלי גליקמן לפי שווי 2.4 מיליארד דולר, בעוד בעלי מניות טוענים לחוסר שקיפות ולפער מהותי בין שווי השוק למזומן בקופה לקראת אסיפת בעלי מניות מתוחה במיוחד ב־26 בדצמבר
אסיפת בעלי המניות של ציםZIM Integrated Shipping Services -1.05% , שתתקיים ב־26 בדצמבר, בדרך להיות לאחד האירועים המתוחים ביותר שידעה החברה. בשבועות האחרונים מתנהל מאבק פרוקסי חריף בין ההנהלה לדירקטוריון מצד אחד וקבוצת בעלי מניות ישראלים מן הצד האחר המחזיקים יחד למעלה מ-8% ממניות מהחברה ודורשים שינוי בהרכב הדירקטוריון ולפטר או לשהות את המנכ״ל אלי גליקמן.
הקבוצה טוענת לפער מהותי בין שווי השוק לבין ערכה הכלכלי של צים, ומבקשת למנות שלושה דירקטורים חדשים מטעמה. לדבריהם, החברה אינה פועלת להצפת ערך למרות קופת מזומנים משמעותית, נכסים תפעוליים ושווי צי אוניות ומכולות שאינו משתקף בדוחות הכספיים כפי שהם מוצגים כיום. לפי הקבוצה, בקופת החברה מצויים כ־3 מיליארד דולר במזומנים, סכום גבוה משווי השוק.
מנגד, צים והדירקטוריון מנסים לייצב את המערכת לקראת האסיפה. החברה מינתה שני דירקטורים חדשים משלה ומבקשת מבעלי המניות לאשרם ברוב. בנוסף, צים הדגישה בפני המשקיעים כי מאז הנפקתה ב־2020 היא הכפילה את קיבולת המכולות וחילקה דיבידנדים בהיקף 5.4 מיליארד דולר. החברה גם אישרה כי היא בעיצומו של תהליך בחינת חלופות אסטרטגיות, תהליך הכולל, לפי גורמים בענף, פניות מצד חברות ספנות בינלאומיות ובהן הפג לויד.
חברת הייעוץ ISS נתנה רוח גבית לדירקטוריון כשפרסמה המלצה לתמוך במועמדים שהציבה החברה ולא באלו שמציעה קבוצת בעלי המניות הישראלים. לפי ISS, לא הוצגו על ידי בעלי המניות טענות משכנעות מספיק לשינוי מהותי בהרכב הדירקטוריון.
- חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
- דירקטוריון צים: "בודקים מכירת החברה; יש מציעים רבים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההצעה לרכישת צים
הוויכוח סביב תהליך בחינת החלופות האסטרטגיות הוא אחד הנושאים המרכזיים במאבק. צים אישרה כי הדירקטוריון דן בהצעה שהגיש המנכ"ל אלי גליקמן לרכוש את החברה לפי שווי של כ־2.4 מיליארד דולר, או כ־20 דולר למניה. הצעה שהדירקטוריון בחר שלא לקדם בשלב זה. במקביל, נבחנות הצעות ממשקיעים אסטרטגיים נוספים בענף, ובהם גורם מוכר כמו כאמור הפג לויד. קבוצת בעלי המניות המתנגדים טוענת כי הדירקטוריון לא הציג שקיפות מספקת בנוגע להצעות שהתקבלו, ובעיקר בנוגע להצעה שהובלה, לכאורה, על ידי המנכ״ל. לטענתם, הצעה זו נעשית במחיר שאינו משקף את ערכה הכלכלי של החברה, ואף נמוך מסך המזומנים שבקופתה, עובדה שלדבריהם יוצרת ניגוד עניינים מהותי שיש לנהל בזהירות יתרה.
