טסלה
צילום: טוויטר

טסלה מקבלת דירוג "תשואת יתר" מ-RBC: האם המומנטום יחזור?

שני אירועים במהלך השנה מאוד דרמטיים לחברה ולמניה - השקת הדגם המוזל והרובוטקסי, ומה חושבים ב-RBC על הירידה במכירות בגלל הזיהוי הפוליטי של מאסק? 

עמית בר | (1)

טסלה עברה חודשים לא פשוטים – המניה צללה בכ-50% מהשיא של דצמבר האחרון, ולרגעים היה נראה שהסנטימנט כלפיה בשווקים פשוט מתפורר. אבל בימים האחרונים, נראה שמשקיעים מתחילים לחזור אליה, עם עלייה של 4% אמש. אחת הסיבות לכך היא הדוח החדש של RBC Capital Markets, שבו האנליסטים מעניקים לחברה דירוג "תשואת יתר" (Outperform) עם מחיר יעד של 440 דולר למניה.

האם ההתרסקות של טסלה מאחורינו?

טום ראיין, ראש מחקר הרכב הגלובלי ב-RBC, מנסה להכניס את התמונה להקשר רחב יותר. "צריך לזכור שמיד אחרי הבחירות מניית טסלה הכפילה את השווי שלה, מ-700 מיליארד דולר לשיא של 1.4 טריליון דולר," הוא מסביר. "היום היא פשוט חזרה לנקודה שבה הייתה לפני הבחירות, כלומר השוק בסך הכול מתקן."

לדבריו, השאלות המרכזיות שמשקיעים שואלים אותו הן בעיקר על שני נושאים: הראשון בקשר לדגם מוזל חדש – טסלה צפויה להציג השנה רכב חשמלי חדש וזול יותר, שמכונה בינתיים "Model 2". זה אמור לקרות במחצית השנייה של 2025, אבל יש סימני שאלה סביב המפרט והמחיר הסופי. השני בנוגע להשקה של שירות הרובוטקסי ביוני – האם טסלה תציג טכנולוגיה שמאפשרת רכב אוטונומי לחלוטין ללא נהג? אם כן, זו תהיה קפיצת מדרגה משמעותית שתוכל לשנות את כל התחום.

למה המכירות נחלשו?

בשבועות האחרונים טסלה חוותה ירידה בקצב המסירות, במיוחד בינואר-פברואר, מה שהוביל לדאגה בשוק. אבל ראיין טוען שהמצב לא חמור כמו שנראה. לגישתו יש כמה סיבות טובות לירידה במכירות. הראשונה היא השפעת חידוש הדגמים – טסלה השביתה את הייצור של Model Y למשך מספר שבועות כדי לעדכן את הדגם, מה שפגע במספרי המסירות.

השני מכונה "אפקט אוסבורן" – לקוחות שמחכים לדגמים חדשים, כמו ה-Model 2 או ה-Model Y המשודרג, מעדיפים לדחות רכישה. והסיבה השלישית היא עונתיות – ינואר-פברואר הם לרוב חודשים חלשים יותר בשוק הרכב, כך שהירידה במסירות לא בהכרח מצביעה על מגמה קבועה.

"אם זה היה יצרן רכב אחר, אף אחד לא היה עושה מזה כזו מהומה," טוען ראיין. "כשמסתכלים על הנתונים, טסלה עדיין מכרה 1.7 מיליון מכוניות בשנה האחרונה, כך שהירידה של 45% במסירות באירופה זה אחוזים מתוך מספרים קטנים מאוד."

האם ההתבטאויות של מאסק פוגעות במכירות?

אחד הדיונים המעניינים הוא האם ההתבטאויות השנויות במחלוקת של אילון מאסק משפיעות על המכירות. "בסוף, אנשים קונים רכב כי הם צריכים אותו, לא כי הם מחבבים או לא מחבבים מנכ"ל מסוים," אומרים ב-RBC "כשמישהו צריך מכונית חשמלית עם טווח טוב וביצועים גבוהים, טסלה עדיין נמצאת בראש הרשימה". עם זאת, אנחנו רוצים להזכיר לכם את האייטם הבא - "אני מחנה רחוק מהבית, שלא יראו שיש לי טסלה"

קיראו עוד ב"גלובל"

מה יהיה הקטליזטור הבא למניה?

לפי RBC, יש שני אירועים משמעותיים שיכולים לשנות את המגמה: הצגת הדגם הזול החדש – אם טסלה אכן תציג רכב חשמלי במחיר נמוך משמעותית, זה יכול לפתוח את השוק עבור קהל חדש של קונים. והאירוע השני - השקת הרובוטקסי – ביוני צפויה טסלה להציג את החזון שלה למוניות אוטונומיות באוסטין, טקסס. אם החברה תוכיח שהטכנולוגיה שלה מסוגלת לפעול ללא נהג בפועל, זה יכול להיות שינוי פרדיגמה בתחום הרכב האוטונומי.

למרות הירידה החדה בשווי המניה, ב-RBC ממשיכים להאמין בטסלה ובפוטנציאל שלה בשוק. "השאלה היא לא מה יקרה עם טסלה בטווח הקצר," אומר ראיין. "אם החברה תצליח להוכיח שהמודלים החדשים שלה והרובוטקסי הם מהפכניים – זה יהיה משחק חדש לגמרי."


תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 15/03/2025 09:17
    הגב לתגובה זו
    הרובוט לבדו יהיה שווה יותר מכל המחזור השנתי הנוכחי של טסלה
אנבידיהאנבידיה

"אנבידיה נסחרת במכפיל שפל היסטורי" בנק אוף אמריקה ממליץ לנצל את ההזדמנות

המניה נסחרת ב-177 דולר, בבנק אוף אמריקה סבורים שהיא תגיע ל-275 דולר; לא חוששים מתחרות מגוגל, רואים במכפיל רווח של 25 הזדמנות כניסה חד פעמית

ליאור דנקנר |

מניית אנבידיה (NVDA) NVIDIA Corp. -0.72%   נסחרת במכפיל רווח עתידי של כ-25 - רמה שעשויה להיות נקודת שפל אטרקטיבית למשקיעים. כך עולה מדוח חדש של צוות האנליסטים של בנק אוף אמריקה, בראשות ויוויק אריה שהוא אחד מהתומכים הנלהבים של אנבידיה. לפי הניתוח שלו, בכל פעם שמניית אנבידיה התקרבה למכפיל 25, היא התאוששה לרמות של 30 עד 40 תוך 3-6 חודשים.

הדוח מגיע על רקע שבוע חזק במיוחד למדד ה-SOX של מניות השבבים, שזינק בכ-10% והצליח לחזור מעל הממוצע הנע ל-50 יום, תוך ביצועי יתר מול מדד ה-S&P 500 שעלה 3.7% בלבד. זאת למרות ירידה של כאחוז במניית אנבידיה עצמה, מה שמעיד על התרחבות הראלי לחברות נוספות בסקטור.

בין המניות הבולטות בשבוע האחרון: Credo Technology זינקה ב-33%, ברודקום עלתה 18%, Coherent הוסיפה 18%, אינטל קפצה 18% על רקע כותרות בתקשורת לגבי זכיות פוטנציאליות בייצור שבבים, ו-Marvell עלתה 15% לקראת פרסום דוחות ולקראת כנס re:Invent של אמזון.

הדיון עבר מהשקעות הון לחשש מתחרות

בחודשים האחרונים, הדיון המרכזי בקרב משקיעים בתחום הבינה המלאכותית עבר ממוקד. אם בעבר החשש היה מהיקפי ההשקעות האדירים של חברות הענן, כעת הדיון מתמקד בתחרות - בין מודלי השפה של OpenAI לבין Gemini של גוגל, ובמקביל בין שבבי ה-TPU של גוגל וברודקום לבין שבבי ה-GPU של אנבידיה.

האנליסטים של בנק אוף אמריקה מדגישים מספר נקודות מרכזיות שמטות את הכף לטובת אנבידיה: ראשית, היצע השבבים בתעשייה הדוק, ואנבידיה שולטת בהקצאה - מה שמקשה על לקוחות לשנות את תמהיל הרכישות שלהם בשנה הקרובה. שנית, שבבי ה-TPU הוכיחו את עצמם רק במרכזי הנתונים של גוגל עצמה, בעוד ש-GPU זמינים בסביבות ענן מרובות כולל בענן של גוגל. למעשה, הבנק מעריך כי רכישות ה-GPU של גוגל צפויות להגיע לכ-10 מיליארד דולר ב-2025, סכום דומה לרכישות ה-TPU שלה מברודקום.

האיחוד האירופי
צילום: unsplash ALEXANDRE LALLEMAND

האיחוד האירופי: הרשתות החברתיות יישאו באחריות על הונאות כלכליות

לראשונה הרשתות החברתיות יישאו באחריות ויפצו כלכלית משתמשים שיפלו בהונאות כלכליות דרך השימוש בפלטפורמות שלהן

הדס ברטל |

האיחוד האירופי אימץ רגולציה חדשה שמטילה אחריות ישירה על הרשתות החברתיות, לרבות מטא וטיקטוק, במקרה של הונאות כלכליות המתרחשות דרך הפלטפורמות שלהן. זהו מהלך ראשון מסוגו שבו הרשויות האירופיות דורשות שפלטפורמות דיגיטליות לא רק יתנו שירות אלא גם יישאו בתשלום עבור נזקים שנגרמים למשתמשים שלהן שנופלים בהונאות כלכליות דרך השימוש בהן.

לפי ההסכמה שהושגה בין מחוקקים באיחוד, המנגנון של הפיצוי ינוהל כך: הבנקים ושירותי התשלומים יחויבו להחזיר כספים למשתמשים שנפלו קורבן להונאה, אם למשל כאשר הנוכל התחזה לבנק, או ביצע העברה לא מורשית. אבל במקביל, הפלטפורמות שעליהן פורסמו מודעות הונאה, ובמידה והן לא הסירו במהירות את המודעות, אותן פלטפורמות, בין אם טיק טוק, אינסטגרם או פייסבוק, יצטרכו לפצות את הבנקים על ההחזר הכספי.

ההחלטה באה מתוך מטרה לעצור את גל ההונאות הפיננסיות שהולך וגובר, במיוחד כאלה שמוצגות כרווח מהיר, השקעות מפוקפקות, או נוכלים שמתחזים לבנקים. מדובר בצעד שמשנה את חוקי המשחק עבור הרשתות החברתיות שהיו עד היום לרוב מוגדרות כ"מתווכות" כאשר לא הוטלה עליהן אחריות כלשהי לתוכן שהן הציגו בפלטפורמות.  

מה שעומד מאחורי הרגולציה הוא רעיון רחב יותר: לא רק הגנה על משתמשים בודדים, אלא קביעת תקן אחיד שמחייב פלטפורמות לנקוט בפיקוח פעיל, מניעה ותגובה מהירה למודעות חשודות, ככל שהן מכירות בהצגת תכנים כסחר או פרסומות.

בעוד המשתמשים יהנו מעוד רובד הגנה בעקבות החקיקה, מי שעלולות להיות מושפעות כבר באופן מיידי הן כמובן הרשתות החברתיות, אם הן ייאלצו לפצות בנקים על נזקים כתוצאה מהונאות. כאשר הכוונה היא לייצר תמריץ עבורן לנקוט אחריות, לפקח על פרסומות, לבדוק מודעות חדשות, ולפעול בהסרת מודעות חשודות במהירות.