טסלה
צילום: טוויטר

טסלה מקבלת דירוג "תשואת יתר" מ-RBC: האם המומנטום יחזור?

שני אירועים במהלך השנה מאוד דרמטיים לחברה ולמניה - השקת הדגם המוזל והרובוטקסי, ומה חושבים ב-RBC על הירידה במכירות בגלל הזיהוי הפוליטי של מאסק? 

עמית בר | (1)

טסלה עברה חודשים לא פשוטים – המניה צללה בכ-50% מהשיא של דצמבר האחרון, ולרגעים היה נראה שהסנטימנט כלפיה בשווקים פשוט מתפורר. אבל בימים האחרונים, נראה שמשקיעים מתחילים לחזור אליה, עם עלייה של 4% אמש. אחת הסיבות לכך היא הדוח החדש של RBC Capital Markets, שבו האנליסטים מעניקים לחברה דירוג "תשואת יתר" (Outperform) עם מחיר יעד של 440 דולר למניה.

האם ההתרסקות של טסלה מאחורינו?

טום ראיין, ראש מחקר הרכב הגלובלי ב-RBC, מנסה להכניס את התמונה להקשר רחב יותר. "צריך לזכור שמיד אחרי הבחירות מניית טסלה הכפילה את השווי שלה, מ-700 מיליארד דולר לשיא של 1.4 טריליון דולר," הוא מסביר. "היום היא פשוט חזרה לנקודה שבה הייתה לפני הבחירות, כלומר השוק בסך הכול מתקן."

לדבריו, השאלות המרכזיות שמשקיעים שואלים אותו הן בעיקר על שני נושאים: הראשון בקשר לדגם מוזל חדש – טסלה צפויה להציג השנה רכב חשמלי חדש וזול יותר, שמכונה בינתיים "Model 2". זה אמור לקרות במחצית השנייה של 2025, אבל יש סימני שאלה סביב המפרט והמחיר הסופי. השני בנוגע להשקה של שירות הרובוטקסי ביוני – האם טסלה תציג טכנולוגיה שמאפשרת רכב אוטונומי לחלוטין ללא נהג? אם כן, זו תהיה קפיצת מדרגה משמעותית שתוכל לשנות את כל התחום.

למה המכירות נחלשו?

בשבועות האחרונים טסלה חוותה ירידה בקצב המסירות, במיוחד בינואר-פברואר, מה שהוביל לדאגה בשוק. אבל ראיין טוען שהמצב לא חמור כמו שנראה. לגישתו יש כמה סיבות טובות לירידה במכירות. הראשונה היא השפעת חידוש הדגמים – טסלה השביתה את הייצור של Model Y למשך מספר שבועות כדי לעדכן את הדגם, מה שפגע במספרי המסירות.

השני מכונה "אפקט אוסבורן" – לקוחות שמחכים לדגמים חדשים, כמו ה-Model 2 או ה-Model Y המשודרג, מעדיפים לדחות רכישה. והסיבה השלישית היא עונתיות – ינואר-פברואר הם לרוב חודשים חלשים יותר בשוק הרכב, כך שהירידה במסירות לא בהכרח מצביעה על מגמה קבועה.

"אם זה היה יצרן רכב אחר, אף אחד לא היה עושה מזה כזו מהומה," טוען ראיין. "כשמסתכלים על הנתונים, טסלה עדיין מכרה 1.7 מיליון מכוניות בשנה האחרונה, כך שהירידה של 45% במסירות באירופה זה אחוזים מתוך מספרים קטנים מאוד."

האם ההתבטאויות של מאסק פוגעות במכירות?

אחד הדיונים המעניינים הוא האם ההתבטאויות השנויות במחלוקת של אילון מאסק משפיעות על המכירות. "בסוף, אנשים קונים רכב כי הם צריכים אותו, לא כי הם מחבבים או לא מחבבים מנכ"ל מסוים," אומרים ב-RBC "כשמישהו צריך מכונית חשמלית עם טווח טוב וביצועים גבוהים, טסלה עדיין נמצאת בראש הרשימה". עם זאת, אנחנו רוצים להזכיר לכם את האייטם הבא - "אני מחנה רחוק מהבית, שלא יראו שיש לי טסלה"

קיראו עוד ב"גלובל"

מה יהיה הקטליזטור הבא למניה?

לפי RBC, יש שני אירועים משמעותיים שיכולים לשנות את המגמה: הצגת הדגם הזול החדש – אם טסלה אכן תציג רכב חשמלי במחיר נמוך משמעותית, זה יכול לפתוח את השוק עבור קהל חדש של קונים. והאירוע השני - השקת הרובוטקסי – ביוני צפויה טסלה להציג את החזון שלה למוניות אוטונומיות באוסטין, טקסס. אם החברה תוכיח שהטכנולוגיה שלה מסוגלת לפעול ללא נהג בפועל, זה יכול להיות שינוי פרדיגמה בתחום הרכב האוטונומי.

למרות הירידה החדה בשווי המניה, ב-RBC ממשיכים להאמין בטסלה ובפוטנציאל שלה בשוק. "השאלה היא לא מה יקרה עם טסלה בטווח הקצר," אומר ראיין. "אם החברה תצליח להוכיח שהמודלים החדשים שלה והרובוטקסי הם מהפכניים – זה יהיה משחק חדש לגמרי."


תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 15/03/2025 09:17
    הגב לתגובה זו
    הרובוט לבדו יהיה שווה יותר מכל המחזור השנתי הנוכחי של טסלה
מניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPTמניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPT

המניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום יותר מפי 50

זינוק חד במניית SMX הציף עניין בטכנולוגיית הסימון שפיתחה החברה, אך בעיקר סימני שאלה על שווי מנופח - חברה של 350 מיליון דולר עם ביצועיים אפסיים
אדיר בן עמי |

מניית SMX SMX 135.45%   משכה בימים האחרונים עניין יוצא דופן בשוק האמריקאי. לאחר תקופה ארוכה שבה נסחרה ברמות נמוכות ובמחזורי מסחר מצומצמים, היא רשמה זינוק חד שהעלה את שווי החברה למאות מיליוני דולרים בתוך ימים ספורים. בסוף נובמבר נסחרה המניה בדולרים בודדים, וכעבור כשבוע כבר חצתה את רף 340 הדולרים. ביום המסחר האחרון הגיעה המניה לרמה של כמעט 500 דולר במהלך היום, אך מיד לאחר סגירתו צנחה בכ־23% לרמה של כ־254 דולר.


החברה שנכנסה לוול סטריט לתוך שלד, פועלת בתחום סימון וזיהוי חומרים, ומציעה טכנולוגיה שמאפשרת לעקוב אחר מוצרים לאורך שרשרת האספקה באמצעות סמנים כימיים המשולבים בחומר עצמו. הסמנים שומרים על תכונותיהם גם לאחר עיבוד, התכה או מיחזור, ומאפשרים לזהות את מקור החומר גם בשלבים מתקדמים של תעשייה. למרות שהחברה פעלה במספר ענפים והציגה יכולות טכנולוגיות ייחודיות, היא התקשתה במשך שנים לבסס לעצמה מעמד יציב בשוק ההון. מה שהדליק את המשקיעים בתקופה האחרונה היה סדרת הודעות שהחברה פרסמה. בכנס בדובאי חשפה SMX יכולות זיהוי של זהב וכסף לאחר התכה, יכולת שלטענתה קיבלה הכרה מגוף רגולטורי מקומי. לאחר מכן פרסמה החברה דוחות נוספים שהציגו התקדמות במימוש הטכנולוגיה בתחומים נוספים.


בנוסף וכנראה הסיבה העיקרית לזינוק, החברה הציגה לאחרונה גם הסכם מימון משמעותי עם קרן Target Capital 1 בהיקף של כ־110 מיליון דולר. ההסכם כולל שטר המרה ויכולת למשוך אשראי נוסף, ללא מגבלות משמעותיות. מבחינת השוק, מדובר באיתות של תמיכה מצד גוף מוסדי, אך גם במהלך שמדגיש את הצורך של החברה בהון נוסף כדי להמשיך לפעול בקצב הנוכחי. השילוב בין גיוס ההון, ההכרה הטכנולוגית והחשיפה בתקשורת יצר תמהיל שמוכר היטב בשוק האמריקאי: ציפייה שעסק קטן יחסית יצליח לפרוץ לתחומים גדולים. תנאי כזה מייצר לעיתים הזדמנויות אמיתיות, אך גם פותח פתח לתנועות חדות שמנותקות מהמצב העסקי בפועל.


ההיסטוריה של SMX בשוק ההון מורכבת. החברה הונפקה באוסטרליה לפני שש שנים, ולאחר מכן ביצעה מיזוג SPAC לפי שווי של כ־200 מיליון דולר. אף על פי שהחברה התחילה פעילות מסחרית רק בשנים האחרונות, הדוחות הכספיים מצביעים על הפסדים משמעותיים. במחצית הראשונה של השנה הפסדיה המצטברים הגיעו ליותר מ־100 מיליון דולר, והיא טרם הציגה הכנסות משמעותיות. בעלי המניות המרכזיים בחברה השתנו גם הם. קיבוצים שהחזיקו מניות בתקופת המיזוג כבר אינם חלק מהתמונה. כיום, שני בעלי העניין העיקריים הם המנכ"ל חגי אלון והיו"ר אופיר שטרנברג, כל אחד עם החזקה של כ־6%.


האתגר הכפול

מצד אחד הטכנולוגיה של SMX מציעה מענה לסוגיות שהעסיקו תעשיות שונות במשך זמן רב, מזיהוי מתכות יקרות לאחר עיבוד ועד שיפור האמינות של נתונים בתחום הרגולציה הסביבתית. מצד שני, הפיכת יכולת טכנולוגית למקור הכנסה עקבי דורשת תהליך ארוך: בניית מערך מסחרי, חדירה לשווקים שמרניים יחסית ועמידה בתקנים רגולטוריים מחייבים. הפער הזה עדיין לא נסגר, והוא נמצא במרכז הדיון סביב פוטנציאל הצמיחה של החברה.


טראמפ ושי (רשתות)טראמפ ושי (רשתות)

סין נגד ארה"ב - איך מצליחה סין להגדיל ייצוא, למרות ירידה של 30% בייצוא לארה"ב

בייג'ין מפצה על החולשה בשוק האמריקאי דרך אסיה, אירופה והיי-טק, עם הישענות הולכת וגוברת על עודף מסחרי; בזמן שטראמפ נלחם עם סין, היא מתגברת על המכה

ליאור דנקנר |

נתוני המכס הסיניים שפורסמו היום מצביעים על התאוששות חלקית ביצוא, אבל מעידים בעיקר כי במלחמה בין סין לארה"ב, סין מתבררת כמנצחת. בנובמבר היצוא הכולל של סין עולה ב-5.9% לעומת השנה הקודמת, מעל צפי של 3.8%. זה שינוי כיוון אחרי ירידה של 1.1% באוקטובר, שהייתה ההתכווצות הראשונה מאז מרץ 2024. היצוא לארה"ב צנח בנובמבר ב-28.6%, החודש השמיני ברציפות של ירידה דו-ספרתית. היבוא מארה"ב מתכווץ ב-19%, ומתחילת השנה היצוא של סין לארה"ב ירד ב-18.9% והיבוא מארה"ב ב-13.2%. לכאורה מכה גדולה לסינים ממלחמת הסחר מול טראמפ. אבל בפועל, סין מצליחה לרכך מאוד את המכה ואף לעלות בייצוא בזכות שווקים נוספים והרחבת שווקים אחרים.

טראמפ עושה שרירים מול הסיני ובעיקר המון דיבורים, בפועל, הסינים בחרו במעשים והם מצאו חלופות ייצוא וגם חלופות לייבוא האמריקאי. הנתונים האלו מבטאים את החוזקה של הסינים וכנראה בעיקר את החוזקה של העם הסיני שהתחבר סביב מנהיגו כשראה את ההתקפות של טראמפ. בין השאר, נזכיר הסינים בחרו בהחרמת סחורה אמריקאית ולפחות בינתיים נראה שהם אכן מסתדרים עם המכסים.   סין מצליחה לייצא יותר סחורה לעולם ולהפחית את משקלה של ארה"ב בתוך העוגה הכוללת. החשיבות של ארה"ב הולכת ויורדת בסחר מול סין.  

בנובמבר היצוא למדינות ASEAN עולה ב-8.2%, בעוד שהיצוא לאיחוד האירופי מזנק ב-14.8%. בתוך התנועה הזו בולטת קפיצה בקטגוריות כבדות ומתקדמות: היצוא של ספינות צומח ב-26.8%, של שבבים ב-24.7% ושל אוטומובילים ב-16.7%. במקביל נרשמת חולשה במוצרים שנשענים יותר על הביקוש בארה"ב, צעצועים, נעליים ורהיטים, שרושמים ירידות של 12.1%, 10.7% ו-5.9% בהתאמה.

במצטבר ינואר-נובמבר 2025, היצוא הכולל של סין צומח ב-5.4% בזמן שהיבוא הכולל מתכווץ ב-0.6%. העודף המסחרי מגיע ל-1.08 טריליון דולר, עלייה של 22.1% משנה קודמת, עם עודף חודשי של 111.68 מיליארד דולר בנובמבר, השלישי בגודלו אי פעם. לפי רשות המכס הסינית, דיווחי רויטרס וניתוחי ING, עודף הסחר הזה הוא אחד הכלים שמאפשרים לסין להישאר קרובה ליעד צמיחה של כ-5% השנה, גם כשהציר מול ארה"ב נחלש.


התקדמות איטית בהסכם הסחר עם ארה"ב

על הרקע הזה נחתם ב-30 באוקטובר השנה בבוסאן, דרום קוריאה, הסכם סחר בין נשיא סין שי ג'ינפינג לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ. ההסכם כולל הקפאת מגבלות מכסים הדדיות לשנה, הפחתת "מכס הפנטניל" מ-20% ל-10% והקלות על יצוא אדמות נדירות ומינרלים קריטיים מסין. במסגרת ההבנות סין מתחייבת לרכוש 12 מיליון טון סויה אמריקאית עד סוף 2025, להפסיק יצוא כימיקלים המשמשים לייצור פנטניל ולבטל רשימות סנקציות על חברות אמריקאיות, וארה"ב מסכימה לדחות חקירות על תעשיות ימיות סיניות.