מניית אפל נחלשת בעקבות המתיחות בין ארה"ב לסין

אפל יורדת במסחר המוקדם - חקירה סינית נגד App Store; בכמה ירדה המניה מתחילת השנה ומה צפוי בהמשך?

רוי שיינמן |
נושאים בכתבה אפל מלחמת הסחר


אפל שוב מוצאת את עצמה תחת לחץ בסין, והמשקיעים סובלים. אחרי ירידה של 7% במניית אפל מתחילת 2025, נראה שהמצב רק מסתבך.

חקירה בסין נגד מדיניות ה-App Store של אפל

לפי דיווח של בלומברג, הרגולטור הסיני שוקל לפתוח בחקירה רשמית נגד אפל בנוגע לעמלות שהיא גובה ממפתחים על עסקאות בתוך האפליקציות (30%). ברקע, נמסר כי רגולטורים סינים שוחחו עם נציגי אפל ומפתחי אפליקציות מאז 2024, אך כעת המגעים עשויים להפוך לחקירה רשמית.

כתוצאה מכך, מניית אפל יורדת ב2.5% במסחר המוקדם, ל-226.90 דולר, בזמן שמדד הנאסד"ק נחלש ב-0.9%.

מלחמת הסחר מחמירה: טראמפ מטיל מכסים

המכסים החדשים שהטיל דונלד טראמפ על סין גם לא מסייעים לאפל. נשיא ארה"ב, שחזר לבית הלבן רק לפני שבועיים, הודיע על תוספת מכס של 10% על ייבוא סיני ביום שלישי, מה שהוביל מיד לתגובה סינית – הטלת מכסים על סחורה אמריקאית שתיכנס לתוקף בשבוע הבא.

אפל, שמסתמכת באופן נרחב על ייצור בסין, נמצאת כעת בצומת דרכים. היא גם תלויה בצרכנים הסינים, שמהווים נתח גדול מהכנסותיה, וגם במפעלי הייצור במדינה, מה שעלול להוביל לאתגרים נוספים אם המתיחות תימשך.

מניית אפל: מגמת ירידה

החששות מהסלמה ביחסים הכלכליים בין ארה"ב לסין מורגשים היטב במסחר. אחרי ירידה של 3.4% ביום שני, מניית אפל התאוששה מעט ב2.1% ביום שלישי, אך המגמה מתחילת השנה שלילית, עם ירידה כוללת של 7%.

שאלות ותשובות בנושא ההשפעה על אפל

מדוע אפל נפגעת במיוחד מהמתיחות בין ארה"ב לסין?
אפל תלויה מאוד בשוק הסיני – גם בצרכנים שרוכשים את האייפון, וגם בקווי הייצור שלה במדינה. כל פגיעה בסחר עלולה להוביל להאטה במכירות או לעלויות ייצור גבוהות יותר.

מה הסיכונים של חקירה נגד אפל בסין?
אם סין תחליט להטיל רגולציה מחמירה על מדיניות ה-App Store של אפל, החברה עלולה לאבד חלק מהכנסותיה מהעמלות שהיא גובה ממפתחים מקומיים.

איך הגיב השוק עד כה?
המניה ירדה ב-7% מתחילת השנה, כשכל דיווח על החרפת היחסים עם סין מוסיף לחץ נוסף על המניה.

האם יש פתרון אפשרי לאפל?
אפל כבר החלה להעביר חלק מקווי הייצור שלה להודו ווייטנאם, אך מעבר מלא מחוץ לסין ייקח שנים ויהיה יקר מאוד. בינתיים, החברה עשויה לנסות לפעול מול הרגולטורים בסין כדי למנוע פגיעה חמורה יותר.

קיראו עוד ב"גלובל"

מה צפוי בהמשך?
אם המתיחות בין ארה"ב לסין תימשך, ייתכן שמניית אפל תמשיך לרדת, במיוחד אם החקירה בסין תוביל לצעדים רגולטוריים ממשיים נגד החברה


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביל אקמן
צילום: טוויטר

1.27 מיליארד דולר באמזון - אקמן משנה כיוון: יותר טכנולוגיה פחות תשתיות

אקמן מהמר על אמזון עם השקעה חדשה בהיקף של כ-1.27 מיליארד דולר כ-9.3% מהתיק; גוגל מקבלת תוספת של כ-945 מיליון דולר ועולה לכ-20%; מנגד - חברת הרכבות הקנדית נמחקת מהפורטפוליו של פרשינג סקוור כשאקמן מעדיף יותר טכנולוגיה מתשתיות מסורתיות

מנדי הניג |

ביל אקמן שוב משנה את התיק. הדו"ח הרבעוני של קרן פרשינג סקוור חושף שינויים ששמים את אקמן בצד של הטכנולוגיה והצריכה, תוך שהוא מתרחב מענפי התשתיות המסורתיים. מי שמוכר כאחד המשקיעים הבולטים בוול סטריט, ממשיך לפעול כמו שהוא אוהב: בבת אחת, ובגדול.

פרשינג סקוור הולדינגס, הקרן המרכזית של אקמן, היא קרן סגורה הנסחרת באירופה ובארה"ב. לקרן נכסים נטו בשווי כ־12.8 מיליארד דולר, בעוד ששווי השוק שלה נע סביב כ־9 מיליארד דולר, דיסקאונט משמעותי שמגלם גם את המבנה הסגור של הקרן וגם את האופי הייחודי של אקמן כמנהל השקעות. בניגוד לאחרים, אקמן לא מחזיק את המניות ויושב בשקט. כשהוא נכנס לפוזיציה הוא עושה את זה בצורה אקטיבית ומתערב בניהול. כך היה, למשל, בהשקעה בהרץ, כשחזרה לשוק אחרי פשיטת הרגל ב־2020 והוא היה מעורב בתהליך ההתייעלות וההנפקה מחדש, או ברסטורנט ברנדס, שבה סייע במיקוד העסקי והניהול אחרי רכישת בורגר קינג. עכשיו מגיע הדו"ח הרבעוני - טופס 13F - וחושף, שוב, שינוי מהותי במפת ההשקעות של אקמן.

התיק החדש של פרשינג סקוור

אמזון היא הסיפור המרכזי כאן. אקמן נכנס בפעם הראשונה לענקית הריטייל Amazon.Com INC 2.09%   ורכש מניות בשווי של כ-1.27 מיליארד דולר, כמעט עשירית מכל התיק שלו. זה לא מהלך של "ננסה ונראה", אלא הצבעה ברורה על איך אקמן רואה את הצמיחה בשנים הקרובות: ענן, מסחר אלקטרוני, ובכלל כל מה שמניע את הכלכלה הדיגיטלית של היום.

אלפבית Alphabet 3.17%   - גוגל, שכבר הייתה חלק מהתיק, מקבלת חיזוק משמעותי. פרשינג סקוור הוסיפה כ־945 מיליון דולר להחזקה, שמגיעה כעת לכמעט חמישית מהפורטפוליו. כשמשקיע כמו אקמן שם כמעט 20% מהתיק בחברה אחת, זו לא רק אמונה בפוטנציאל שלה אלא בחירה אסטרטגית: אקמן רואה בגוגל עוגן טכנולוגי ומאמין שהיא יכולה להמשיך ולייצר תשואה עודפת על השוק.

ההשקעה מגיעה דווקא בתקופה שבה גוגל עומדת במוקד מול החששות מנגיסה ברווחים על ידי ה-AI. עליית כלי הבינה המלאכותית מעלה חששות שמנוע החיפוש שלה יכול לאבד מהדומיננטיות שלו ואפילו לא להיות רלוונטי ושמודל הפרסום שעומד מאחוריו - אחד מערוצי הרווח הגדולים של גוגל - ייפגע. אקמן כנראה רואה כאן הזדמנות ולא איום: גוגל משקיעה עשרות מיליארדי דולרים בפיתוח AI, מטמיעה את Gemini במנוע החיפוש ובמוצרי ענן, ואקמן מאמין שגוגל תוכל להסתגל לשינויים ולהישאר בחזית גם בעידן שאחרי מנוע החיפוש כמו שאנחנו מכירים אותו.

בינה מלאכותית
צילום: Midjourney

קצב הפיתוח של בינה מלאכותית מאט - למה זה עשוי להיות טוב לעסקים

האטת קצב הפיתוח בבינה מלאכותית, עם שיפורים קטנים יותר במקום קפיצות טכנולוגיות מהירות, עשויה להקל על העסקים בהטמעת הכלים הקיימים בצורה יציבה ומועילה יותר, ולהעניק להם את הזמן הנדרש למקסם את השימוש בטכנולוגיה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה בינה מלאכותית

החגיגה הגדולה של הבינה המלאכותית מתחילה להיראות אחרת. במקום הקפיצות הענקיות בפיתוחים שראינו כל כמה חודשים, המודלים החדשים מגיעים עם שיפורים קטנים יותר.

מטא דחתה את השקת הדגם החדש שלה, Llama 4 Behemoth, מאחר שהמהנדסים לא הצליחו לשפר אותו משמעותית. סם אלטמן, מנכ"ל OpenAI, שבדרך כלל מביע התלהבות מפיתוחים חדשים, הפגין לאחרונה עמדה מתונה יותר. בארוחת ערב עם עיתונאים הוא ציין כי המשקיעים התלהבו יתר על המידה מהטכנולוגיה. גם GPT-5, המודל החדש של החברה, הגיע בעיכוב ולא עמד בציפיות המוקדמות. עם זאת, השינוי הזה עשוי דווקא להוות חדשות טובות עבור עסקים.


עבור רוב החברות, האטה בקצב הפיתוח אינה מהווה כשל משמעותי. אימוץ הבינה המלאכותית החל בסוף 2022 עם השקת ChatGPT, אך רוב הארגונים טרם מיצו את יכולות הכלים הקיימים. הטכנולוגיות הנוכחיות מספקות פתרונות יעילים למשימות מגוונות כמו סיכום טקסטים, פיתוח קוד וכתיבת התכתבות עסקית.


האתגר המרכזי

האתגר המרכזי נמצא בהטמעה ולא בטכנולוגיה עצמה. מחקר של MIT מצביע על שביעות רצון של חברות מהכלים המוכנים של OpenAI ומיקרוסופט. עם זאת, כאשר הן פונות לפיתוח פתרונות מותאמים לצרכיהן הספציפיים – אלו שאמורים להניב תשואה עסקית משמעותית – שיעור הכשלון של פרויקטי הפיילוט מגיע ל־95%. המשתמשים העסקיים מגלים חשדנות כלפי הכלים המותאמים. הם מאפיינים פתרונות אלה כ"שבירים, מורכבים מדי או לא מותאמים לזרימת העבודה הפרקטית". הכשל נעוץ בשיטת היישום ולא בטכנולוגיה הבסיסית.


חששות בטיחות המידע מעכבים אימוץ נרחב בקרב חברות. מנהלי טכנולוגיה בארגונים חוששים מדליפת מידע רגיש באמצעות שיחות עם צ'אטבוטים. הם מביעים חוסר נכונות להסתמך על בינה מלאכותית בהחלטות קריטיות הנוגעות לכספי החברה, עובדים ולקוחות.