למרות הפשלה הגדולה - המניה שוברת שיאים
ביולי האחרון מערכות של אלפי חברות בעולם קרסו. בהתחלה חשבו שמדובר בהתקפת סייבר, אבל מהר מאוד הבינו שמדובר בתקלה במערכות של חברת הסייבר CrowdStrike שבמקום להגן על המערכות בעצם השביתה אותן. פשלה גדולה שטופלה אחרי שעות רבות או ימים. הנזקים היו עצומים, המניה ירדה, אבל החברה יצאה מהמשבר.
אתמול היא שברה שיא נוסף וזינקה ב-9.5% ל-409 דולר - 85% מעל המחיר שאליו ירדה אחרי התקלה הקשה. הזינוק אתמול מיוחס להצלחה בזיהוי מתקפות כופר
כופר - איום גובר
מתקפות כופר, שבהן האקרים מקפיאים מערכות מחשוב ודורשים תשלום כדי לשחרר אותן, הפכו לאיום מרכזי על חברות בעולם. בשנת 2023 בלבד, חברות שילמו כ-1.1 מיליארד דולר לתוקפים – פי חמישה מהסכום ששולם בשנת 2019, כך עולה מדו"ח של חברת המחקר Chainalysis.
מה שמגביר את התופעה הוא מודל חדש של "כופר כשירות" (Ransomware as a Service), שבו האקרים מספקים כלי תקיפה לאחרים בתמורה לחלק מהרווחים. שיטה זו מורידה את רף הכניסה לפשעי סייבר ומאפשרת גם לתוקפים פחות מנוסים להוציא לפועל מתקפות כופר מוצלחות.
- קראודסטרייק מעלה תחזית: צמיחה בהכנסות ורווח מתואם מעל הציפיות
- לקראת דוחות קראודסטרייק - בוול סטריט צופים צמיחה של 20% בהכנסות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שיקום מהנפילה של יולי
מניית CrowdStrike נמצאת במגמת עלייה של יותר מ-30% ב-12 החודשים האחרונים. זאת לאחר התאוששות מקריסה של 39% ביולי האחרון, שנגרמה בשל עדכון תוכנה פגום שגרם להשבתות נרחבות בבנקים, חברות תעופה ועסקים נוספים. המניה אף צורפה למדד S&P 500 ביוני האחרון, מה שחיזק את מעמדה בשוק.
שאלות ותשובות
למה CrowdStrike עלתה?
החברה הודיעה כי קיבלה ציון מושלם בבדיקת זיהוי והגנה מפני מתקפות כופר. ההצלחה הזו חיזקה את מעמדה כשחקנית מובילה בתחום אבטחת
הסייבר והעלתה את אמון המשקיעים.
מה כל כך מסוכן במתקפות כופר?
מתקפות כופר יכולות להשבית מערכות קריטיות בעסקים ובממשלות, מה שמוביל
להפסדים כספיים עצומים. בשנת 2023 לבדה, חברות ברחבי העולם שילמו מעל מיליארד דולר להאקרים כדי לשחרר את המערכות שלהן.
- האנבידיה של עולם הביוטי - ספורה: מנגנון חדשנות, צמיחה גלובלית ושותפויות
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "אנבידיה נסחרת במכפיל שפל היסטורי" בנק אוף אמריקה ממליץ לנצל...
איך המניה של CrowdStrike
התאוששה מהנפילה ביולי?
החברה הצליחה לשקם את אמון המשקיעים אחרי התקלה שהובילה לקריסת המניה בקיץ. היא המשיכה להציג חדשנות בתחום הסייבר, מה שהוביל לביצועים טובים יותר בשוק המניות.
מה הקשר בין CrowdStrike לבין הנפילה של השווקים בעקבות DeepSeek?
אין קשר ישיר, אבל השווקים הגיבו בירידות חדות לחדשות על DeepSeek, מה שיצר סביבה של חוסר ודאות עבור משקיעים בטכנולוגיה. עם זאת, חברות כמו CrowdStrike
שמספקות שירותי סייבר, לא נפגעו מהשינויים בשוק ה-AI, ולכן מניותיהן דווקא התחזקו.
- 2.מצחיק לחשוב שסנטינל וואן נחשבה מתחרה שלה (ל"ת)Bill Hwang 29/01/2025 11:57הגב לתגובה זו
- 1.אכלתי אותה בפוטים ממשיך לקנות פוטים מנופחת (ל"ת)גל 29/01/2025 08:29הגב לתגובה זו
מניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPTהמניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום יותר מפי 50
החברה שנכנסה לוול סטריט לתוך שלד, פועלת בתחום סימון וזיהוי חומרים, ומציעה טכנולוגיה שמאפשרת לעקוב אחר מוצרים לאורך שרשרת האספקה באמצעות סמנים כימיים המשולבים בחומר עצמו. הסמנים שומרים על תכונותיהם גם לאחר עיבוד, התכה או מיחזור, ומאפשרים לזהות את מקור החומר גם בשלבים מתקדמים של תעשייה. למרות שהחברה פעלה במספר ענפים והציגה יכולות טכנולוגיות ייחודיות, היא התקשתה במשך שנים לבסס לעצמה מעמד יציב בשוק ההון. מה שהדליק את המשקיעים בתקופה האחרונה היה סדרת הודעות שהחברה פרסמה. בכנס בדובאי חשפה SMX יכולות זיהוי של זהב וכסף לאחר התכה, יכולת שלטענתה קיבלה הכרה מגוף רגולטורי מקומי. לאחר מכן פרסמה החברה דוחות נוספים שהציגו התקדמות במימוש הטכנולוגיה בתחומים נוספים.
בנוסף וכנראה הסיבה העיקרית לזינוק, החברה הציגה לאחרונה גם הסכם מימון משמעותי עם קרן Target Capital 1 בהיקף של כ־110 מיליון דולר. ההסכם כולל שטר המרה ויכולת למשוך אשראי נוסף, ללא מגבלות משמעותיות. מבחינת השוק, מדובר באיתות של תמיכה מצד גוף מוסדי, אך גם במהלך שמדגיש את הצורך של החברה בהון נוסף כדי להמשיך לפעול בקצב הנוכחי. השילוב בין גיוס ההון, ההכרה הטכנולוגית והחשיפה בתקשורת יצר תמהיל שמוכר היטב בשוק האמריקאי: ציפייה שעסק קטן יחסית יצליח לפרוץ לתחומים גדולים. תנאי כזה מייצר לעיתים הזדמנויות אמיתיות, אך גם פותח פתח לתנועות חדות שמנותקות מהמצב העסקי בפועל.
ההיסטוריה של SMX בשוק ההון מורכבת. החברה הונפקה באוסטרליה לפני שש שנים, ולאחר מכן ביצעה מיזוג SPAC לפי שווי של כ־200 מיליון דולר. אף על פי שהחברה התחילה פעילות מסחרית רק בשנים האחרונות, הדוחות הכספיים מצביעים על הפסדים משמעותיים. במחצית הראשונה של השנה הפסדיה המצטברים הגיעו ליותר מ־100 מיליון דולר, והיא טרם הציגה הכנסות משמעותיות. בעלי המניות המרכזיים בחברה השתנו גם הם. קיבוצים שהחזיקו מניות בתקופת המיזוג כבר אינם חלק מהתמונה. כיום, שני בעלי העניין העיקריים הם המנכ"ל חגי אלון והיו"ר אופיר שטרנברג, כל אחד עם החזקה של כ־6%.
האתגר הכפול
מצד אחד הטכנולוגיה של SMX מציעה מענה לסוגיות שהעסיקו תעשיות שונות במשך זמן רב, מזיהוי מתכות יקרות לאחר עיבוד ועד שיפור האמינות של נתונים בתחום הרגולציה הסביבתית. מצד שני, הפיכת יכולת טכנולוגית למקור הכנסה עקבי דורשת תהליך ארוך: בניית מערך מסחרי, חדירה לשווקים שמרניים יחסית ועמידה בתקנים רגולטוריים מחייבים. הפער הזה עדיין לא נסגר, והוא נמצא במרכז הדיון סביב פוטנציאל הצמיחה של החברה.
חנות ספורה בדוחא שבקטאר, מתוך האתר הרשמיהאנבידיה של עולם הביוטי - ספורה: מנגנון חדשנות, צמיחה גלובלית ושותפויות
עם הכנסות שנתיות במיליארדים, עוד ועוד חנויות שנפתחו בכל העולם, חוויית קניה שכוללת AI, ספורה צומחת בעקביות כשחקן המוביל בתעשיית הביוטי העולמית
ספורה (Sephora), ענקית הקמעונאות ממשיכה לצמוח גם השנה, בתקופה של אי וודאות כלכלית. ב-2025, דו"ח הרבעון השלישי של LVMH מציין הכנסות כוללות של 58.1 מיליארד אירו בתשעת החודשים הראשונים, עם עלייה אורגנית של 1%, כאשר חטיבת הסחר הסלקטיבי, הכוללת את ספורה, רשמה צמיחה של 7%.
רשת הקמעונאות לקוסמטיקה שהוקמה ב-1970 על ידי דומיניק מנדל בצרפת, החלה כחנות יחידה בפריז והתרחבה למותג גלובלי וכיום נמצאת תחת בעלות LVMH מאז 1997. הרכישה על ידי LVMH, שהייתה תמורת 262 מיליון אירו, אפשרה הרחבה מהירה, כולל כניסה לארה"ב ב-1998 עם רכישת 29 חנויות מ-Helene Curtis. עד שנת 2000, הרשת הגיעה ל-300 חנויות בארה"ב וכיום היא מפעילה 3,400 חנויות ב-35 מדינות, כולל 1,200 בארה"ב, 500 באירופה ו-300 באסיה. המודל העסקי מבוסס על גישה פתוחה למוצרים, ללא דלפקים סגורים, מה שמאפשר התנסות ישירה ומגביר מכירות ב-25% בהשוואה למודלים מסורתיים.
ספורה עצמה השיגה צמיחה כפולה משיעור השוק, עם עלייה בהכנסות ובשולי רווח, למרות ירידה של 3% במכירות בארה"ב ברבעון הראשון עקב בסיס השוואה גבוה. בחצי השנה הראשונה, חטיבת הבשמים והקוסמטיקה של LVMH נשארה יציבה, הודות למכירות בצפון ודרום אמריקה, אירופה והמזרח התיכון, כאשר הכנסות החטיבה הגיעו ל-39.8 מיליארד אירו. ההשקה של מותג Rhode של היילי ביבר באוקטובר 2025 הניבה מכירות שבועיות שיא של 4.7 מיליון דולר בצפון אמריקה, והשקת MAC Cosmetics בארה"ב בתחילת 2026 תכפיל את נוכחות המותג ב-500 חנויות פיזיות ובאתר. חטיבת הביוטי של LVMH גם רשמה צמיחה אורגנית של 2%, עם דגש על שוק אסיה, שם מכירות ספורה גדלו ב-5%.
גם בעידן האון ליין ספורה ממשיכה לפתוח חנויות
ספורה
חווה גם התרחבות בהיקף החנויות שלה. בעוד רשתות רבות רק סוגרות חנויות בעידן הקניות המקוונות, עם דגש על אמריקה הלטינית: 10 חנויות חדשות במקסיקו וברזיל ב-2025. בבריטניה, שם פועלות 10 חנויות כיום עם תוספת של 2 עד סוף השנה כאשר מוצב יעד של 20 עד 2026. בצפון אמריקה,
ספורה משקיעה 500 מיליון דולר בשדרוג 700 חנויות ב-5 השנים הקרובות, כולל שילוב טכנולוגיה כמו מסכי מגע ומערכות לאבחון סוג עור שיתאימו לכל לקוחה את המוצרים המתאימים לסוג העור הספציפי שלה.
בסין, הרשת מחזקת נוכחות עם 100 חנויות, ומשלבת מוצרים מקומיים כמו סרומים
קוריאניים, שמהווים כ-15% מהמכירות באסיה. באירופה, ספורה מתרחבת בגרמניה עם 5 חנויות חדשות ב-2025, ובצרפת, ארץ המוצא, היא מפעילה 300 חנויות עם מכירות של כ-2 מיליארד אירו בשנה. בשוק המפרץ הפרסי, ספורה הרחיבה שותפות עם e.l.f. Beauty בנובמבר 2025, מה שמאפשר כניסה
למדינות כמו סעודיה ואיחוד האמירויות, עם צפי למכירות של 50 מיליון דולר בשנה ראשונה. שותפות עם Kohl's בארה"ב תרמה לצמיחה של 5.4% בקטגוריית אקססוריז ברבעון השלישי, כאשר ספורה תופסת 25% משטחי החנויות של Kohl's ב-2025.
- רד סטאר משיקה אתר חדש: המהפכה הדיגיטלית בעולם הקוסמטיקה מגיעה לישראל
- לימודי קוסמטיקה: הדרך המהירה להפוך לאשת עסקים מצליחה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

