המכסים של טראמפ מגיעים - אילו חברות צפויות להיפגע?
המכסים של טראמפ בדרך - הנשיא הנכנס רוצה לחזק את התעשייה המקומית ולהגדיל את קופת המדינה על ידי ייקור של ייבוא כמעט מכל מדינה בעולם, אילו תעשיות צפויות להרגיש את הפגיעה הגדולה ביותר?
אחת מהבטחות הבחירות הגדולות של טראמפ היא הטלת המכסים. טראמפ הבטיח במהלך מסע הבחירות שלו להעלות את המכסים על יבוא מסין ב-60%, וכן להטיל מכס של 10% על סחורות מיובאות מכל המדינות האחרות בעולם. מאז הבחירות, טראמפ כבר הודיע כי בכוונתו להוסיף מכסים בגובה 25% על יבוא ממקסיקו וקנדה, ובנוסף, בחודש דצמבר הוא אף איים להטיל מכסים על מדינות האיחוד האירופי אם לא יגדילו את רכישותיהן של נפט וגז מארצות הברית.
אם טראמפ אכן יקדם את כל המהלכים שהוא מדבר עליהם, שיעור המכס הממוצע יזנק מ-2.4% ל-17.7% מערך הסחורות המיובאות, לפי הערכות קרן המסים האמריקאית. מדובר ברמה הגבוהה ביותר מאז 1934, בתקופת השפל הגדול.

מי ייפגעו מהמהלכים האלה? חברות שנסמכות על יבוא חומרי גלם וחלקים, ובפרט חברות יצרניות, עלולות להיות הנפגעות המרכזיות. לדוגמה, כאשר מוטלים מכסים על פלדה מיובאת, עלות הייצור של המוצרים הסופיים עולה באופן משמעותי. אמנם חלק מהחברות יוכלו לגלגל את העלויות הללו אל הצרכנים, אך אחרות, במיוחד לאור העלייה בעלויות המחיה בשנים האחרונות, יתקשו בכך וצפויות להתמודד עם קשיים. בטווח הקצר, החברות עשויות לנסות לנהל משא ומתן מחדש עם הספקים שלהן, לארגן מחדש את שרשראות האספקה, להקדים הזמנות או להגדיל את המלאים שלהן. אך בטווח הארוך, יהיה קשה הרבה יותר להתחמק מההשפעה של מדיניות המכסים החדשה.
- רוצים לדעת כמה האינפלציה האמיתית במדינה? תסתכלו על הנתון הזה
- תרופה? רעלן? סוכן מכס ישלם ליבואן מאות אלפי שקלים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טראמפ רוצה לחזק את התעשייה המקומית אבל בעיקר להגדיל את קופת המדינה - בשנת 2017 גבתה ממשלת ארצות הברית 33 מיליארד דולר ממכסים, לפי נתוני רשות המכס והגנת הגבולות. אך מאז ינואר 2018, כשהחל טראמפ במלחמת הסחר עם סין, ועד אוקטובר 2024, זינקו גביות המכסים ל-486 מיליארד דולר. מחקר של חברת Trade Partnership Worldwide מצא כי יותר ממחצית מהמכסות הללו נגזרו ממדיניות המכסים של ממשל טראמפ הראשון. אז אילו ענפים צפויים להיפגע מהמכסים של טראמפ?
הנפגעות הראשונות - חברות הקמעונאות
ענף הקמעונאות, שבו 23% מההוצאות על מוצרים עמידים ו-19% מההוצאות על מוצרים שאינם עמידים נשענות על יבוא, עשוי להיפגע משמעותית. יותר מ-30 מתוך 78 החברות שבקרן ההשקעות SPDR S&P Retail התייחסו למכסים בשיחותיהן עם משקיעים ברבעון האחרון, נתון גבוה משמעותית מאשתקד.
חברות הקמעונאות, במיוחד אלו שתלויות במוצרים מיובאים כמו אלקטרוניקה,
צעצועים, ומוצרי טיפוח, כבר מחפשות דרכים למזער את ההשפעה. חלקן מנסות לגוון את מקורות האספקה שלהן, ואחרות מקדימות הזמנות כדי להקדים את כניסת המכסים. הענף, שמחפש דרכים לשכנע את הממשלה לצמצם את היקף המכסים או לבטלם לחלוטין, עשוי להשתמש בטקטיקות ששימשו אותו בעבר,
כמו הצגת העלייה במחירי הצעצועים במהלך חג המולד כמנוף לחץ פוליטי.
- מנכ"ל אנבידיה מכר מניות ב-1 מיליארד דולר -החברה יצרה 7 מיליארדרים
- רחפנים בשמי ברלין - השביתו את שדה התעופה; האם הרוסים עומדים מאחורי האירוע?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם
בין הקמעונאיות הגדולות שעשויות להיפגע נמנות וולמארט Wal-Mart Stores Inc. , טארגט Target Corp. -0.22% , בסט ביי Best Buy Co Inc -1.25% , הום דיפו The Home Depot, Inc 0.01% , וקוסטקו Costco -0.81% .
גם חברות הטכנולוגיה עשויות להיפגע
במבט ראשון לא נראה שסקטור הטכנולוגיה נשען על ייבוא, אבל חלקים נרחבים בו, ובפרט חברות שמתמקדות בייצור, מייבאות בעיקר חומרי גלם ורכיבים אלקטרוניים שקריטיים למוצרים שלהן. הרווחיות בסקטור הטכנולוגיה גבוהה יותר כך שיש חברות שכנראה פחות ירגישו את הפגיעה - חברות כמו אנבידיה NVIDIA Corp. -0.2% למשל, לה יש רווחיות גולמית של 76%, מסוגלות להתמודד טוב יותר עם עליות במחירים. לעומת זאת, יצרניות חומרה, שתלויות במידה רבה ביבוא מסין, עלולות להיפגע יותר.
חברות כמו אפל למשל, שרוב הייצור שלה נמצא בסין, צפויות להיות מושפעות בצורה משמעותית יותר, אך אפל כבר הוכיחה בעבר את יכולתה להשיג פטור ממכסים.
ענף הרכב - מטרה קלה
ענף הרכב עושה שימוש נרחב בחומרי גלם מיובאים, ובעיקר מתכות. בין 50%-70% מהחלקים של הרכבים שמורכבים באמריקה למשל מגיעים מקנדה, כך שכבר היום אנו יודעים שצפויה פגיעה ברווחיות של חברות הרכב. יצרניות רכב אמריקאיות כמו פורד וג'נרל מוטורס עלולות לראות פגיעה של עד 30% ברווחים התפעוליים שלהן, כך לפי הערכות אנליסטים.
בנוסף, לפי ההערכות, אם המכסים ייכנסו לתוקף, מחירי הרכבים המיובאים צפויים לזנק בכ-3,000 דולר, מה שיוביל לירידה משמעותית בביקוש. חברות הרכב האמריקאיות המובילות שעלולות להיפגע הן בעיקר פורד Ford Motor Co 0.54% וג'רנל מוטורס General Motors 0.61%
איך המכסים ישפיעו על שוק ההון?
לא רק החברות ירגישו את השפעת המכסים, גם שוק המניות עלול להיפגע.
בין ינואר 2018 לאוגוסט 2019, איבדה הבורסה האמריקאית 11.5% מערכה בימים שבהם הוכרזו מכסים חדשים, מה שהביא למחיקת שווי כוללת של 4.1 טריליון דולר.
יש כמה סיבות שהעלאת מכסים יכולה לפגוע בשוק ההון. הראשונה היא כאמור הפגיעה ברווחיות של החברות שברוב המקרים מתורגמת גם לירידה במחיר המניה. בנוסף, מכסים יוצרים אי-ודאות לגבי הסביבה העסקית והכלכלית. חברות נאלצות להתמודד עם עלויות משתנות, שינויים בשרשראות האספקה ולחץ להסתגל לתנאים חדשים. אי הודאות הזו מרתיעה משקיעים, שנוטים להעדיף סביבות השקעה יציבות יותר. כתוצאה מכך, הביקוש למניות יורד.
נוסף על כך, כאשר עלויות הייצור עולות, מחירי המוצרים לצרכן עשויים לעלות גם הם. עליית המחירים הזו, במיוחד במוצרים בסיסיים כמו מכשירי חשמל, בגדים וכלי רכב, עלולה לפגוע בכוח הקנייה של משקי הבית. כתוצאה מכך, הצרכנים מצמצמים את הוצאותיהם, מה שמוביל לירידה בביקושים, והשפעה זו מחלחלת גם לפחות השקעות וירידה במניות.
- 1.משוגע 03/01/2025 22:28הגב לתגובה זוהוא משוגע ומגלומן...... רק דיבורים החברות לא יתנו לו לעשות את זה
- דב 03/01/2025 22:47הגב לתגובה זוחכם ונבון. מומלץ שתלמד לפני הכרזות פומפוזיות.
שבב של אנבידיה צילום: Mbricknסמסונג ואנבידיה יקימו "מפעל בינה מלאכותית" עם 50 אלף מעבדים
הפרויקט המשותף של אנבידיה וסמסונג צפוי להקים מפעל שבבים מבוסס בינה מלאכותית עם 50 אלף מעבדי GPU, שישלב בין טכנולוגיות הייצור של סמסונג לפלטפורמות החישוב של אנבידיה
ענקית השבבים הדרום קוריאנית סמסונג ואנבידיה NVIDIA Corp. -0.2% האמריקאית הודיעו על הקמת מפעל ייצור שבבים מבוסס בינה מלאכותית, פרויקט שמסמן שלב חדש במפגש בין תעשיית השבבים המסורתית לעולם ה-AI. המפעל, שיופעל בעזרת 50
אלף מעבדי GPU מתוצרת אנבידיה, ישמש כבסיס למה שהחברות מכנות "מהפכה תעשייתית של בינה מלאכותית".
המתקן החדש, שזכה לשם AI Factory, נועד להטמיע יכולות חישוב מואצות בכל שלבי הייצור, מתכנון ובדיקות ועד תחזוקה חכמה בזמן אמת. סמסונג תשלב את פלטפורמות CUDA
של אנבידיה במערכות הייצור שלה, ותשתמש בפתרונות כמו Omniverse ו-cuLitho כדי לדמות תהליכים ולייעל את ייצור השבבים. לפי הודעת אנבידיה, השילוב הזה צפוי להביא לשיפור ביצועים של עד פי 20 בתכנון ליתוגרפיה ממוחשבת ובסימולציות ייצור.
מנכ"ל אנבידיה, ג'נסן
הואנג, אמר כי "אנחנו עומדים בפתחו של עידן חדש שבו תעשיות ייבנו ויפעלו בעזרת בינה מלאכותית. סמסונג, כמובילת תעשייה עולמית, בונה עם אנבידיה את היסודות לייצור אוטונומי חכם." יו"ר סמסונג, ג'יי. ויי. לי, הוסיף כי "מיחסי הספק לשבבי הגרפיקה הראשונים של אנבידיה בשנות
ה-90, ועד למפעל הבינה המלאכותית של ימינו, אנו ממשיכים לחדש יחד כדי להגדיר מחדש את עתיד הייצור והטכנולוגיה."
החברות הדגישו כי שיתוף הפעולה הנוכחי אינו רק בתחום הייצור אלא גם באספקת שבבי HBM מתקדמים. סמסונג נמצאת בימים אלה במגעים מתקדמים עם אנבידיה
לאספקת שבבי HBM4, דור חדש של זיכרונות בעלי רוחב פס גבוה, שצפוי להוות רכיב מרכזי בדור הבא של שבבי ה-AI. לפי דיווח של רויטרס, סמסונג צפויה לשווק את הדור החדש כבר בשנה הבאה, והיא מקווה שבכך תצמצם את הפער מול המתחרה SK Hynix, שמובילה כיום את שוק ה-HBM.
- ג׳נסן הואנג מכין את אנבידיה לעידן הקוונטי - עם חזון של מחשוב היברידי
- הנאסד״ק ירד ב-1.6%; מטא צנחה ב-11%, צ׳יפוטלה עם 18%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שותפות ותיקה
השותפות בין שתי החברות איננה חדשה, היא נמשכת כבר מעל 25 שנה, מאז שסמסונג סיפקה את שבבי ה-DRAM לכרטיס הגרפי הראשון של אנבידיה ב-1995. מאז הן שיתפו פעולה בפריצות דרך שונות, כולל בפיתוח שבבי HBM3E ובמוצרים ייעודיים נוספים לשוק ה-AI.
