ריביאן דיווחה על ירידה במסירות, למה המניה מזנקת?
למרות שנתוני המסירות של ריביאן ירדו ב-2024, הם תאמו את הציפות, אבל הודעה אחרת של החברה מקפיצה את המניה ומציתה אופטימיות בקרב המשקיעים לגידול במכירות; מה הייתה ההודעה הגדולה של ריביאן?
ריביאן Rivian Automotive -0.61% , יצרנית הרכבים החשמליים, דיווחה על ירידה במסירות ברבעון הרביעי של השנה, עם 14,183 רכבים שנמסרו, ירידה של 19% לעומת התקופה המקבילה, כאשר גם בייצור נרשמה ירידה של 9% עם 12,727 רכבים שיוצרו
ברבעון. עם זאת, למרות המספרים המאכזבים, מניית החברה מזנקת במסחר - מה תפס את תשומת הלב של המשקיעים?
ההודעה שהקפיצה את המניה - ריביאן מצאה פתרון לבעיות בשרשרת האספקה
הבשורה המשמעותית של החברה היא על כך שהמחסור ברכיב לפלטפורמות
הייצור של דגמי R1 ו-RCV, שהשפיע על הייצור בעבר, כבר לא מהווה מגבלה. הבשורה הזו עשויה לאפשר לריביאן להגדיל את קצב הייצור והמכירות בשנת 2025, אם כי תחזיות מסירות מדויקות טרם נמסרו.
במהלך 2023, הייצור נותר יציב יחסית לשנה הקודמת, בין
היתר בשל המגבלות שהטילו בעיות בשרשרת האספקה. עם זאת, פתרון הבעיות הללו עשוי להוביל לצמיחה בייצור והמכירות בשנתיים הקרובות, והמשקיעים אופטימיים במיוחד.
גם חברות ה-EV האחרות דיווחו על נתוני המסירות שלהן - מניית טסלה ירדה אחרי שהחברה דיווחה על הירידה השנתית הראשונה אי פעם במסירות, עם 1,789,226 רכבים שנמסרו ב-2024 לעומת 1.81 מיליון ב-2023. ברבעון הרביעי טסלה מסרה 495,570 רכבים, כאשר מנגד BYD דיווחה על נתון מרשים של 595,000 רכבים.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הירידה, נתוני המסירות עמדו בצפי
נתוני המסירות לרבעון הרביעי אמנם לא הדהימו, אך הם עמדו בתחזיות שהחברה
סיפקה למשקיעים ואף עלו עליהן במעט. ב-2023 כולה, ריביאן ייצרה 49,476 רכבים ומסרה 51,579, נתונים התואמים לטווח התחזיות של הנהלת החברה.
האנליסט רונלד ג'וזיקוב מ-Guggenheim ציין כי הייצור ברבעון הרביעי, שעמד מעל תחזיותיו (12,000 רכבים)
ואף עלה על הקונצנזוס (11,400 רכבים), עשוי לשפר במעט את שולי הרווח הגולמי של החברה. הוא ממשיך להמליץ על רכישת המניה עם יעד מחיר של 18 דולר, אפסייד של 10%.
מה המשקיעים מצפים מריביאן ל-2025?
המשקיעים מצפים שריביאן תמסור כ-56,000
רכבים בשנת 2025. התוצאות הכספיות של החברה לרבעון הרביעי צפויות להתפרסם ב-20 בפברואר, אז ייתכן כי החברה תספק תחזיות ברורות יותר לתקופה הקרובה.
- גיבור סיני - מתפקיד בכיר באנבידיה ל-5 מיליארד דולר בשבוע
- סין נגד ארה"ב - איך מצליחה סין להגדיל ייצוא, למרות ירידה של 30% בייצוא לארה"ב
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "אנבידיה נסחרת במכפיל שפל היסטורי" בנק אוף אמריקה ממליץ לנצל...
בינתיים, המניה עדיין מנסה להתאושש מירידה של כ-35% ב-2024, בעיקר בשל ההאטה במכירות רכבים
חשמליים והמחסור בחלקי חילוף. הפתרון לבעיות בשרשרת האספקה והעמידה בתחזיות המסירות והייצור נותנים למשקיעים סיבה לאופטימיות זהירה.
מניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPTהמניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום יותר מפי 50
החברה שנכנסה לוול סטריט לתוך שלד, פועלת בתחום סימון וזיהוי חומרים, ומציעה טכנולוגיה שמאפשרת לעקוב אחר מוצרים לאורך שרשרת האספקה באמצעות סמנים כימיים המשולבים בחומר עצמו. הסמנים שומרים על תכונותיהם גם לאחר עיבוד, התכה או מיחזור, ומאפשרים לזהות את מקור החומר גם בשלבים מתקדמים של תעשייה. למרות שהחברה פעלה במספר ענפים והציגה יכולות טכנולוגיות ייחודיות, היא התקשתה במשך שנים לבסס לעצמה מעמד יציב בשוק ההון. מה שהדליק את המשקיעים בתקופה האחרונה היה סדרת הודעות שהחברה פרסמה. בכנס בדובאי חשפה SMX יכולות זיהוי של זהב וכסף לאחר התכה, יכולת שלטענתה קיבלה הכרה מגוף רגולטורי מקומי. לאחר מכן פרסמה החברה דוחות נוספים שהציגו התקדמות במימוש הטכנולוגיה בתחומים נוספים.
בנוסף וכנראה הסיבה העיקרית לזינוק, החברה הציגה לאחרונה גם הסכם מימון משמעותי עם קרן Target Capital 1 בהיקף של כ־110 מיליון דולר. ההסכם כולל שטר המרה ויכולת למשוך אשראי נוסף, ללא מגבלות משמעותיות. מבחינת השוק, מדובר באיתות של תמיכה מצד גוף מוסדי, אך גם במהלך שמדגיש את הצורך של החברה בהון נוסף כדי להמשיך לפעול בקצב הנוכחי. השילוב בין גיוס ההון, ההכרה הטכנולוגית והחשיפה בתקשורת יצר תמהיל שמוכר היטב בשוק האמריקאי: ציפייה שעסק קטן יחסית יצליח לפרוץ לתחומים גדולים. תנאי כזה מייצר לעיתים הזדמנויות אמיתיות, אך גם פותח פתח לתנועות חדות שמנותקות מהמצב העסקי בפועל.
ההיסטוריה של SMX בשוק ההון מורכבת. החברה הונפקה באוסטרליה לפני שש שנים, ולאחר מכן ביצעה מיזוג SPAC לפי שווי של כ־200 מיליון דולר. אף על פי שהחברה התחילה פעילות מסחרית רק בשנים האחרונות, הדוחות הכספיים מצביעים על הפסדים משמעותיים. במחצית הראשונה של השנה הפסדיה המצטברים הגיעו ליותר מ־100 מיליון דולר, והיא טרם הציגה הכנסות משמעותיות. בעלי המניות המרכזיים בחברה השתנו גם הם. קיבוצים שהחזיקו מניות בתקופת המיזוג כבר אינם חלק מהתמונה. כיום, שני בעלי העניין העיקריים הם המנכ"ל חגי אלון והיו"ר אופיר שטרנברג, כל אחד עם החזקה של כ־6%.
האתגר הכפול
מצד אחד הטכנולוגיה של SMX מציעה מענה לסוגיות שהעסיקו תעשיות שונות במשך זמן רב, מזיהוי מתכות יקרות לאחר עיבוד ועד שיפור האמינות של נתונים בתחום הרגולציה הסביבתית. מצד שני, הפיכת יכולת טכנולוגית למקור הכנסה עקבי דורשת תהליך ארוך: בניית מערך מסחרי, חדירה לשווקים שמרניים יחסית ועמידה בתקנים רגולטוריים מחייבים. הפער הזה עדיין לא נסגר, והוא נמצא במרכז הדיון סביב פוטנציאל הצמיחה של החברה.
ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)גיבור סיני - מתפקיד בכיר באנבידיה ל-5 מיליארד דולר בשבוע
ז'אנג ג'יאנגז'ונג: המיליארדר החדש של סין הפך לגיבור לאומי - "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר", מבטיח עצמאות שבבים מלאה עד 2030
השם החם ביותר בשוק הסיני השבוע הוא ז'אנג ג'יאנגז'ונג, בן 55, מייסד ומנכ"ל מור טרדס, שהפך רשמית למיליארדר בזכות זינוק של 500% במניית החברה ביום המסחר הראשון אחרי ההנפקה.
עד לפני חמש שנים הוא היה סגן נשיא ומנהל פעילות אנבידיה בסין הגדולה. ב-2019 עזב את החברה האמריקאית, ובאוקטובר 2020 הקים את מור טרדס עם מטרה אחת ברורה: לבנות GPU סיני שיוכל להתחרות באנבידיה, גם אם הסנקציות האמריקאיות יהפכו מוחלטות.
ביום שישי האחרון ההימור שלו התממש בצורה דרמטית. מור טרדס גייסה 8 מיליארד יואן בהנפקה בבורסת שנגחאי, המניה זינקה מ-114 יואן ל-600 יואן ביום אחד, ושווי החברה הגיע ל-282 מיליארד יואן (כ-40 מיליארד דולר), אם כי בהמשך התממש לכ-32 מיליארד דולר
ז'אנג, שמחזיק ישירות ועקיפות בכ-16% מהמניות, ראה את ההון האישי שלו מטפס תוך יממה ל-5 מיליארד דולר והפך לאחד מעשירי הטכנולוגיה החדשים הבולטים בסין.
ז'אנג הוא בוגר הנדסת חשמל ותואר שני מצינגחואה. לפני אנבידיה הוא ניהל את פעילות השרתים של Dell באסיה ואת HP בסין. ב-2006 הצטרף ל-NVIDIA, טיפס עד לתפקיד סגן נשיא וראש הפעילות בסין הגדולה.
