ת"א חתמה בעליות קלות: מכתשים אגן ב-3.13%

ת"א 25 עלה ב-0.21%, ת"א 100 הוסיף 0.36%, והתל טק 15 קפץ ב-1.1%. מניות הפועלים ולאומי ירדו ב-0.6% ו-0.65% בהתאמה. בזק נפלה ב-1.79%, אלווריון זינקה ב-6%
דרור איטח |

בסיום יום המסחר בבורסה לניירות ערך בתל אביב חתמו מרבית המדדים בעליות שערים. את יום המסחר פתחה הבורסה בעליות סביב רמת 0.5%, כשהיא מעודדת מהעליות שנרשמו אמש בשווקי וול סטריט. במהלך היום נחלשו המדדים כשמדד התל טק בלבד מצליח לשמור על חוזקה. מחזור המסחר הסתכם ב-681 מיליון שקל, מתוכם כ-428 מיליון שקל נזקפו לזכות מדד המעו"ף.

מדד תל אביב 25 עלה ב-0.21% לרמת 653.78 נקודות, מדד תל אביב 100 הוסיף 0.36% לרמת 674.96 נקודות, ומדד הטכנולוגיה, תל טק 15 קפץ ב-1.1% לרמת 403.51 נקודות.

מניות הבנקים שפתחו את יום המסחר בעליות שערים, חתמו במגמה מעורבת: מניות הפועלים ולאומי שנסחרו במהלך המסחר בעליות של למעלה מ-1%, עברו בסיום לירידות של 0.6% ו-0.65% בהתאמה. מניות דיסקונט הוסיפו 0.62%, המזרחי עלו ב-0.14% והבינלאומי התרוממו ב-0.45%.

מניית מכתשים אגן זינקה ב-3.13%. ברקע, החברה הודיעה כי חתמה על הסכם עם חברת Bayer Science לאספקת אימידקלופריד, קוטל החרקים הנמכר ביותר בעולם. האנליסט אורי הרשקוביץ מבית ההשקעות לידר, העריך כי המוצר יכול להוסיף עוד כ-10% לרווחיות החברה, בתוך מספר שנים, שצפויים לתרום כ-20 עד 25 מיליון דולר ברווח הנקי. בלידר ושות' הותירו את המלצתם על "תשואת יתר" במחיר יעד של 30 שקל.

מניית בזק נפלה ב-1.79%. בבנק הפועלים העריכו, כי הכנסות בזק יצמחו ב-37% ברבעון הראשון 2005 ל-2.75 מיליארד שקל. אך ירדו ב-0.8% למול רבעון עוקב. הם מותירים את ההמלצה לבזק ב'תשואת שוק' עם מחיר יעד של 5.6 שקל והמניות מגיבות בעליה של 0.53%, תוך מחזור של 10 מיליון שקל.

מניית אל על עלתה ב-0.61%. בבית ההשקעות כלל פיננסים בטוחה, סבורים כי המניה מתקשה להמריא ומעניקה למניה המלצת "תשואת שוק" עם מחיר יעד של 3.5 שקל. בבית ההשקעות אומרים כי, ענף התעופה תנודתי מאוד ומשופע מגורמים רבים, להם השפעה מכרעת על החברה. כל עוד היא לא תצטרף לאחת מבריתות התעופה - צמיחתה מוגבלת.

אסם ירדה בסיום ב-0.86%, למרות העלאת המלצה עבורה על ידי האנליסטים של בנק הפועלים מ"תשואת חסר" ל"תשואת שוק" ומחיר יעד של 42 שקל. האנליסטים של הבנק סבורים, כי המחיר המניה משקף רמת מכפיל סבירה ביחס לאלטרנטיבות.

מניית אפריקה ישראל ירדה ב-1.04% למרות המלצה אוהדת מבית ההשקעות כלל פיננסים בטוחה, שהעלו את המלצתם למניית החברה. האנליסט יובל בן זאב סבור כי הפוטנציאל היזמי של החברה עוד רחוק ממימוש, והעלה את המלצתו למניית החברה ל"תשואת יתר" עם מחיר יעד של 156 שקל למניה, הגבוה ב-9.4% ממחיר המניה בשוק.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת

משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026

רן קידר |
נושאים בכתבה מסים

משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת  המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%. 

דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.  

 

מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות

משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן. 

בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.   

המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס  דומה.

בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת

משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026

רן קידר |
נושאים בכתבה מסים

משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת  המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%. 

דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.  

 

מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות

משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן. 

בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.   

המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס  דומה.