ישראל הוזמנה להצטרף לתוכנית המו"פ ה-7 באיחוד
ישראל קיבלה הזמנה להצטרפות ישראל לתוכנית המסגרת השביעית של האיחוד האירופי - תוכנית המחקר והפיתוח הגדולה בעולם. ההזמנה ניתנה במפגש של המדען הראשי במשרד התמ"ת, ד"ר אלי אופר בבריסל בוועדה המעורבת לישראל והאיחוד האירופי. בוועדה השתתפו מהצד הישראלי, נציגי ות"ת (הועדה לתכנון ותקצוב של המועצה להשכלה גבוהה) ומשרדי החוץ, האוצר והמדע. מהאיחוד האירופי השתתפו ראשי משרד המחקר.
ישראל הצטרפה לתוכנית המסגרת האירופית כבר בשנת 1996 באמצע התוכנית הרביעית והייתה חברה מלאה גם בתוכנית החמישית ובתוכנית השישית. התוכנית הנוכחית, השישית, החלה לפעול בשנת 2003 ותסתיים בשנת 2006, התקציב הכולל של התוכנית הוא 19 מיליארד אירו. "כרטיס הכניסה" של ישראל לתוכנית השישית עלה כ-200 מיליון אירו. מחיר הכרטיס נקבע בין היתר בהתחשב בתוצר הלאומי.
עוד יצויין, כי התוכנית השביעית היא גדולה ושאפתנית אף יותר מקודמותיה. לפי תוכניות הנציבות האירופית, צפויה התוכנית להמשך 7 שנים בתקציב של 10 מיליארד אירו בשנה ובסה"כ 70 מיליארד אירו (יותר מ-90 מיליון דולר). התוכנית תעסוק בין היתר בתחומי התקשורת, ננוטכנולוגיה, ביוטכנולוגיה, תוכנה, מזון, חקלאות תחבורה ואנרגיה. דגש מיוחד יינתן לנושאי חלל ואבטחה.
המדען הראשי מסר, כי התוכנית השביעית ותוכניות נוספות שמתגבשות באיחוד האירופי מובילות מהלך משמעותי שתכליתו הכפלת ההשקעה האירופית במחקר ופיתוח. היעד שאותו הציבה הנהגת האיחוד לעצמה הוא השקעה של 3% תוצר במחקר ופיתוח. אופר מסר עוד, כי החברות בתוכנית מאפשרת לתעשייה הישראלית להיחשף לתוכניות המו"פ המתקדמות בעולם ולידע החיוני לקידום התעשייה ולמיצובה בראש החץ של הטכנולוגיה העולמית. לדבריו, בזכות הקשרים ושיתופי הפעולה במו"פ שנוצרו בעקבות הפעילות בתוכנית, נפתחו עבור החברות הישראליות שווקים חדשים לתוצרתם והזדמנויות עסקיות.
אופר: "הצעת האיחוד האירופי מהווה הבעת אמון בתעשייה ובטכנולוגיה הישראלית".
בלקהוק (לוקהיד מרטין)10 החברות הביטחוניות הגדולות בעולם, ובאיזה מקום החברות הישראליות?
זינוק במיקומים של אלביט, התעשייה האווירית ורפאל, מה המקום שלהם בדירוג ומה צפוי בהמשך?
מכון שטוקהולם למחקרי שלום (SIPRI) פרסם את הדוח השנתי שלו על 100 החברות הביטחוניות הגדולות בעולם. כן, מכון שלום מדרג חברות ביטחוניות, במטרה בעיקר להציף את היקף השוק הביטחוני. זאת תעשייה ענקית עם כסף גדול, כוח פוליטי, לוביסטים, ומיליוני עובדים ברחבי העולם.
הדוח מבוסס על נתוני שנה שעברה והוא מלמד על עלייה של 5.9% בהכנסות ממכירות נשק, מוצרים ושירותים צבאיים, שהגיעו ל-679 מיליארד דולר - הרמה הגבוהה ביותר אי פעם. העלייה נובעת ממתחים גיאופוליטיים מתמשכים, כולל המלחמות באוקראינה ואצלנו, שמגבירים את הביקוש למערכות נשק מתקדמות. החברות הישראליות מציגות צמיחה חדה בהכנסות המונעת על ידי הזמנות חירום, השקעות במגננה וחשיפת היכולות הצבאיות לעולם בשנתיים של המלחמה.
מתוך 100 החברות, 77 רשמו עלייה בהכנסות, כאשר 42 מהן הגיעו לצמיחה דו-ספרתית. הגידול הכולל מהווה עלייה של 26% לעומת 2015, ומשקף מעבר ממגמת ירידה פוסט-מלחמה קרה לעידן של מרוץ חימוש מחודש.
הטופ 10 העולמי - חמש חברות אמריקאיות, שלוש סיניות, רוסית אחת ובריטית אחת
1. לוקהיד מרטין (ארה"ב) - 64.7 מיליארד דולר. ענקית התעופה האמריקאית מובילה את הדירוג בזכות מכירות מטוסי ה-F-35 ומערכות טילים מתקדמות, ונשארת הספקית הגדולה ביותר של הפנטגון.
- אופנהיימר: "אלביט תהנה עוד שנים רבות מביקושים"; מעלה מחיר יעד
- מדד ביטחוניות? שימו לב ל"אותיות הקטנות" שמשפיעות על המדד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

2. RTX (ארה"ב) - 43.6 מיליארד דולר. לשעבר ריית'יאון,
מתמחה במערכות הגנה אווירית, מנועי מטוסים וטילים מונחים, ונהנית מביקוש גובר לאור המתיחות עם סין.
אייר חיפה (צילום: עמית אגרנוב)אייר חיפה מרחיבה פעילות עם יעד אטרקטיבי לקראת עונת הסקי חל מ-79 דולר לכיוון
חברת התעופה של הצפון מרחיבה את פעילותה הבינלאומית עם שלוש טיסות שבועיות לבירת בולגריה החל מינואר 2026
אייר חיפה מודיעה על השקת קו טיסות ישירות מחיפה לסופיה, בירת בולגריה. הקו החדש מתחיל לפעול בינואר 2026 ויופעל בימים שני, רביעי ושישי. לרגל ההשקה מציעה החברה מחיר פתיחה של החל מ-79 דולר לכיוון, לתקופה מוגבלת של שלושה ימים ועד גמר המלאי. משך הטיסה המשוער עומד על כ-3 שעות ו-45 דקות. הטיסות מכוונות בין השאר לחופשות סקי באתרי בורובץ’ ובנסקו, לצד חופשות עיר קצרות בסופיה, ומתאפשרות על רקע קליטת מטוסים נוספים לצי החברה.
הקו לסופיה יופעל במתכונת עונתית עד סוף מרץ 2026, באמצעות מטוסי ATR 72-600 החדשים של החברה. כל כרטיסי הטיסה נמכרים במתכונת Flex, הכוללת אפשרות לשינוי או ביטול בתמורה לקרדיט עתידי עד 24 שעות לפני ההמראה, ללא תשלום נוסף על תיק יד בסיסי, ואפשרות להוסיף טרולי, מזוודה או הושבה מראש בהתאם לצורך. במדיניות החברה מודגש כי בטיסות אייר חיפה לא ניתן להטיס ציוד סקי או ציוד ספורט מיוחד, עניין שחשוב במיוחד למי שמתכנן להגיע עם ציוד אישי לאתרי ההרים בבולגריה.
אייר חיפה: חברת התעופה של הצפון מתרחבת החוצה
אייר חיפה היא חברת תעופה ישראלית הפועלת מנמל התעופה חיפה וממותגת כחברת התעופה של הצפון. החברה מפעילה טיסות סדירות מחיפה לנמל רמון ליד אילת וליעדים קרובים בחו״ל, בהם יעדים בקפריסין וביוון, באמצעות מטוסי ATR 72-600 המותאמים לטיסות אזוריות. הפעילות מתמקדת בקווים קצרים יחסית, עם יציאה מנמל תעופה קטן וקרוב למרכזי אוכלוסייה בצפון.
- בלאק פריידיי: מבצע של אייר חיפה עד חמישי
- אייר חיפה מתחדשת במטוס נוסף, לקראת הכפלת הצי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברה מתחילה את פעילותה המסחרית בסוף 2024 במודל לואו-קוסט אזורי, עם בסיס בנמל התעופה חיפה על שם אורי מיכאלי, ומייעדת את שירותיה בעיקר לתושבי הצפון שמעדיפים להמריא קרוב לבית לטיסות לאילת וליעדי נופש קרובים באגן הים התיכון.
