תכנוני מס לגיטימיים בחסות בתי המשפט

מאת: דר' אברהם אלתר, עו"ד; איתי הוכברג, עו"ד

המאמר עוסק בשאלה היכן עובר קו הגבול שבין "תכנון מס לגיטימי" לבין תכנון העולה לכדי "התחמקות ממס".
עו"ד לילך דניאל |

גבולות תכנון המס היא שאלה קלאסית ונצחית. השאלה היכן עובר קו הגבול שבין "תכנון מס לגיטימי" לבין תכנון העולה לכדי "התחמקות ממס" תמשיך כנראה ותעסיק, עד קץ הדורות, את רשויות המס, את הנישומים (את יועציהם) ואת בתי המשפט.

אם לשפוט לפי ההצהרות המיליטנטיות האחרונות של רשות המסים, ואם צחצוחי החרבות רציניים, הרי שהמלחמה בתכנוני המס עתידה לעלות מדרגה. חילופי האש במערכה, שמעולם לא פסקה, עומדים להתגבר בשתי החזיתות: הפלילית והאזרחית.

ואולם, גם אם יתממשו איומים אלו ויגברו ההתקפות היזומות על מתכנני המס, ספק רב אם בתי המשפט יתנו ידם למהלך זה וספק אם יסכימו להסיט את קו הגבול, ששורטט על ידן בעבר, ממקומו (חזון, פרומדיקו).

הזכות לתכנון מס הוכרה כלגיטימית במרבית המדינות הדמוקרטיות בעולם המערבי. ביטוי מובהק להכרתה בישראל ניתן למצוא בדבריו של הנשיא (כתוארו אז) שמגר בפסק הדין בעניין חזון (ע"א 4639/91): "עצם העובדה כי צדדים בחרו במבנה משפטי דל מסים אינה מצביעה כי המבנה "מלאכותי" או "בדוי". זכותם - ואף חובתם - של מומחים בענייני מסים לתכנן עסקאות משפטיות כך שלא תהיינה עתירות מס... אדם רשאי לנצל לטובתו כל הוראה שבדין, הפוטרת ממס או מקילה בו, שהרי לשם כך היא נוצרה".

בעניין פרומדיקו (ע"פ 1182/99) נקבע כי "שאיפתו של אזרח להקטין את חבות המס באמצעות תכנון היא לגיטימית כשלעצמה... שאיפתו של בעל תכנון מס הוא למנוע את החבות באמצעות המשפט עצמו... הערמה "ה'שוכנת חכמה' - מכוונת כלפי החוק עצמו, בחינת 'יכה יוסי את יוסי': מערימים על החוק באמצעות החוק גופו".

למרות ההכרה השיפוטית בזכות נישום לכלכל צעדיו במסגרת החוק ולנקוט בתכנוני מס תוך מתן גילוי מלא למעשיו, וחרף מבוך הדינים הפיסקליים שלא מותיר למעשה כל ברירה לנישומים אלא לפנות ליועצים מקצועיים (אשר מתוקף תפקידם מחוייבים לתכנן מס), רשויות המס אינן בוחלות באמצעים ומרבות לתקוף תכנונים לגיטימיים שלא לצורך. בחרנו להביא בפניכם את הדוגמא האחרונה לכך - פרי הפסיקה שהבשיל אך לפני כשבועיים - פסק הדין בעניין ישעיהו גריל (עמ"ה 363/02).

סלע המחלוקת באותו מקרה נסב סביב השאלה כיצד יש להשקיף על דמי שכירות מהשכרת שתי דירות הרשומות על שם ילדי המערער - כהכנסות המערער או שמא יש לראותן כהכנסות של כל אחד מילדיו. חשיבות סיווג זה היתה בעובדה שייחוס ההכנסה לכל אחד מהילדים היתה מזכה אותם בפטור לפי סעיף 2(א) לחוק מס הכנסה (פטור ממס על הכנסה מהשכרת דירת מגורים)(הוראת שעה), תש"ן-1990, ואילו הוספת אותה הכנסה להכנסות המערער, היתה גורמת לחיובה במס, בהיותה עודפת לתקרת הפטור.

למערער, יועץ מס, היו מספר נכסי נדל"ן ובין היתר שתי דירות מגורים. טענת המערער היתה כי רכש את הדירות כאפוטרופוס עבור ילדיו, בהיותם קטינים. הגם שהדירות הושכרו והכנסות השכירות הועברו לחשבון הבנק שלו, הכספים שימשו לצרכי ילדיו, והעברת הכסף לחשבונו נעשתה לצורך נוחות בלבד.

פקיד השומה, מצידו, ביקש לראות במערער כמחזיק וכבעל השליטה בדירות, ולכן כבעל מקור ההכנסה וכמסב ההכנסה לילדים.

ביהמ"ש המחוזי בחיפה פסק כי למרות הניהול המתבצע על-ידי המערער, יש לראות בהכנסות השכירות כשייכות לילדים. נקבע כי המערער עמד בנטל הראייה והוכיח כי מקור ההכנסה הוא של הילדים, וגם אם היה שימוש באותה הכנסה על ידי המערער, נעשתה זו על דרך הסבה של אותם דמי שכירות מידי הילדים למערער. במקרה כזה, לפי סעיף 84 לפקודה, אותם כספים הם בגדר הכנסתם של המסבים, קרי – הילדים. נשללה, איפוא, הטענה בדבר עיתוק (alienation) מקור ההכנסה מהילדים למערער.

בית המשפט תמך יתידות בעובדה שהרישום על שם הילדים עוד בהיותם קטינים לא שונה מעולם, והמשיב לא העלה כל טענה כנגד חוזי הרכישה של הדירות. העובדה שילדי המערער היו בעת רכישת הדירות קטינים ולא היו להם אמצעים ויכולות לרכוש דירות אלה, אינה מונעת אפשרות של רכישת הדירות ע"י המערער כמתנות עבור ילדיו מהכנסותיו שלו. ביהמ"ש קבע כי מי שיכול להרשות לעצמו, יכול לרכוש דירה או מקור הכנסה אחר, ולהעניקו לילדו. במקרה כזה יחשבו הילדים כבעלים של הנכסים, ובהיות הנכס מניב פירות, הבעלים של מקור ההכנסה - "כשם שבעל מקור ההכנסה אינו יכול להשתנות רק כדי להימנע מתשלום מס כטעם עיקרי, כך גם אין מקום לקבוע כי נעשה עיתוק של מקור ההכנסה כדי ליצור חבות במס".

ביהמ"ש שוכנע כי אופי פעילותו של המערער לא הצביע על ניהול עסקי הנוגד למה שמקובל בחיי הכלכלה ועל סטייה מן הדרך בה נוהגים הורים לגבי דירות שרכשו עבור ילדיהם. הגם שניתן היה לתכנן את הדברים באופן "מוצלח" יותר מבחינה חשבונאית, יש לראות את אופן ניהול הדירות וגביית דמי השכירות בקונסטלציה המשפחתית. הטיפול ע"י המערער, ניהול מו"מ וחתימה על חוזי השכירות, ניתן לראותם כחלק מפעולות שיכול שיעשה אב עבור ילדיו.

ביהמ"ש עמד על כך שאילו היה המערער מבקש לתכנן מס (במובן השלילי של המילה), לא היתה כל מניעה כי יפתח חשבון נפרד. משלא עשה כן, אין בכך כדי לשנות את מהות ההכנסה של דמי השכירות, כהכנסה של הילדים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות. 

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?