תכנוני מס לגיטימיים בחסות בתי המשפט

מאת: דר' אברהם אלתר, עו"ד; איתי הוכברג, עו"ד

המאמר עוסק בשאלה היכן עובר קו הגבול שבין "תכנון מס לגיטימי" לבין תכנון העולה לכדי "התחמקות ממס".
עו"ד לילך דניאל |

גבולות תכנון המס היא שאלה קלאסית ונצחית. השאלה היכן עובר קו הגבול שבין "תכנון מס לגיטימי" לבין תכנון העולה לכדי "התחמקות ממס" תמשיך כנראה ותעסיק, עד קץ הדורות, את רשויות המס, את הנישומים (את יועציהם) ואת בתי המשפט.

אם לשפוט לפי ההצהרות המיליטנטיות האחרונות של רשות המסים, ואם צחצוחי החרבות רציניים, הרי שהמלחמה בתכנוני המס עתידה לעלות מדרגה. חילופי האש במערכה, שמעולם לא פסקה, עומדים להתגבר בשתי החזיתות: הפלילית והאזרחית.

ואולם, גם אם יתממשו איומים אלו ויגברו ההתקפות היזומות על מתכנני המס, ספק רב אם בתי המשפט יתנו ידם למהלך זה וספק אם יסכימו להסיט את קו הגבול, ששורטט על ידן בעבר, ממקומו (חזון, פרומדיקו).

הזכות לתכנון מס הוכרה כלגיטימית במרבית המדינות הדמוקרטיות בעולם המערבי. ביטוי מובהק להכרתה בישראל ניתן למצוא בדבריו של הנשיא (כתוארו אז) שמגר בפסק הדין בעניין חזון (ע"א 4639/91): "עצם העובדה כי צדדים בחרו במבנה משפטי דל מסים אינה מצביעה כי המבנה "מלאכותי" או "בדוי". זכותם - ואף חובתם - של מומחים בענייני מסים לתכנן עסקאות משפטיות כך שלא תהיינה עתירות מס... אדם רשאי לנצל לטובתו כל הוראה שבדין, הפוטרת ממס או מקילה בו, שהרי לשם כך היא נוצרה".

בעניין פרומדיקו (ע"פ 1182/99) נקבע כי "שאיפתו של אזרח להקטין את חבות המס באמצעות תכנון היא לגיטימית כשלעצמה... שאיפתו של בעל תכנון מס הוא למנוע את החבות באמצעות המשפט עצמו... הערמה "ה'שוכנת חכמה' - מכוונת כלפי החוק עצמו, בחינת 'יכה יוסי את יוסי': מערימים על החוק באמצעות החוק גופו".

למרות ההכרה השיפוטית בזכות נישום לכלכל צעדיו במסגרת החוק ולנקוט בתכנוני מס תוך מתן גילוי מלא למעשיו, וחרף מבוך הדינים הפיסקליים שלא מותיר למעשה כל ברירה לנישומים אלא לפנות ליועצים מקצועיים (אשר מתוקף תפקידם מחוייבים לתכנן מס), רשויות המס אינן בוחלות באמצעים ומרבות לתקוף תכנונים לגיטימיים שלא לצורך. בחרנו להביא בפניכם את הדוגמא האחרונה לכך - פרי הפסיקה שהבשיל אך לפני כשבועיים - פסק הדין בעניין ישעיהו גריל (עמ"ה 363/02).

סלע המחלוקת באותו מקרה נסב סביב השאלה כיצד יש להשקיף על דמי שכירות מהשכרת שתי דירות הרשומות על שם ילדי המערער - כהכנסות המערער או שמא יש לראותן כהכנסות של כל אחד מילדיו. חשיבות סיווג זה היתה בעובדה שייחוס ההכנסה לכל אחד מהילדים היתה מזכה אותם בפטור לפי סעיף 2(א) לחוק מס הכנסה (פטור ממס על הכנסה מהשכרת דירת מגורים)(הוראת שעה), תש"ן-1990, ואילו הוספת אותה הכנסה להכנסות המערער, היתה גורמת לחיובה במס, בהיותה עודפת לתקרת הפטור.

למערער, יועץ מס, היו מספר נכסי נדל"ן ובין היתר שתי דירות מגורים. טענת המערער היתה כי רכש את הדירות כאפוטרופוס עבור ילדיו, בהיותם קטינים. הגם שהדירות הושכרו והכנסות השכירות הועברו לחשבון הבנק שלו, הכספים שימשו לצרכי ילדיו, והעברת הכסף לחשבונו נעשתה לצורך נוחות בלבד.

פקיד השומה, מצידו, ביקש לראות במערער כמחזיק וכבעל השליטה בדירות, ולכן כבעל מקור ההכנסה וכמסב ההכנסה לילדים.

ביהמ"ש המחוזי בחיפה פסק כי למרות הניהול המתבצע על-ידי המערער, יש לראות בהכנסות השכירות כשייכות לילדים. נקבע כי המערער עמד בנטל הראייה והוכיח כי מקור ההכנסה הוא של הילדים, וגם אם היה שימוש באותה הכנסה על ידי המערער, נעשתה זו על דרך הסבה של אותם דמי שכירות מידי הילדים למערער. במקרה כזה, לפי סעיף 84 לפקודה, אותם כספים הם בגדר הכנסתם של המסבים, קרי – הילדים. נשללה, איפוא, הטענה בדבר עיתוק (alienation) מקור ההכנסה מהילדים למערער.

בית המשפט תמך יתידות בעובדה שהרישום על שם הילדים עוד בהיותם קטינים לא שונה מעולם, והמשיב לא העלה כל טענה כנגד חוזי הרכישה של הדירות. העובדה שילדי המערער היו בעת רכישת הדירות קטינים ולא היו להם אמצעים ויכולות לרכוש דירות אלה, אינה מונעת אפשרות של רכישת הדירות ע"י המערער כמתנות עבור ילדיו מהכנסותיו שלו. ביהמ"ש קבע כי מי שיכול להרשות לעצמו, יכול לרכוש דירה או מקור הכנסה אחר, ולהעניקו לילדו. במקרה כזה יחשבו הילדים כבעלים של הנכסים, ובהיות הנכס מניב פירות, הבעלים של מקור ההכנסה - "כשם שבעל מקור ההכנסה אינו יכול להשתנות רק כדי להימנע מתשלום מס כטעם עיקרי, כך גם אין מקום לקבוע כי נעשה עיתוק של מקור ההכנסה כדי ליצור חבות במס".

ביהמ"ש שוכנע כי אופי פעילותו של המערער לא הצביע על ניהול עסקי הנוגד למה שמקובל בחיי הכלכלה ועל סטייה מן הדרך בה נוהגים הורים לגבי דירות שרכשו עבור ילדיהם. הגם שניתן היה לתכנן את הדברים באופן "מוצלח" יותר מבחינה חשבונאית, יש לראות את אופן ניהול הדירות וגביית דמי השכירות בקונסטלציה המשפחתית. הטיפול ע"י המערער, ניהול מו"מ וחתימה על חוזי השכירות, ניתן לראותם כחלק מפעולות שיכול שיעשה אב עבור ילדיו.

ביהמ"ש עמד על כך שאילו היה המערער מבקש לתכנן מס (במובן השלילי של המילה), לא היתה כל מניעה כי יפתח חשבון נפרד. משלא עשה כן, אין בכך כדי לשנות את מהות ההכנסה של דמי השכירות, כהכנסה של הילדים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים. קרדיט: יונתן בלוםעפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים. קרדיט: יונתן בלום

עפר קליין: ייתכן שבתחילת 2026 רוב סוכנויות הדירוג יסירו את האופק השלילי מהדירוג

על פי עפר קליין ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל: "פרמיית הסיכון של ישראל יורדת בהדרגה וכיום היא קרובה לרמה שנרשמה ערב המלחמה. אם השיפור יימשך, אנו רואים אפשרות שבתחילת 2026 רוב סוכנויות הדירוג יסירו את האופק השלילי מהדירוג"

רן קידר |
נושאים בכתבה עפר קליין

פרמיית הסיכון של ישראל יורדת בהדרגה וכיום היא קרובה לרמה שנרשמה ערב המלחמה. למרות זאת, חברות הדירוג נוקטות גישה זהירה ורחוקות עדיין מלשנות את דירוג האשראי הרשמי. פרמיית הסיכון של ישראל, כפי שהיא משתקפת בשווקים הפיננסיים. אחד המדדים המרכזיים לכך הוא ה-CDS על אג"ח ממשלת ישראל, כלי פיננסי המשמש כמעין ביטוח שרוכשים משקיעים מפני מצב שבו המדינה לא תעמוד בהתחייבויותיה אשר נמצא כיום קרוב מאוד לרמתו ערב המלחמה. הירידה בפרמיית הסיכון באה לידי ביטוי גם במדדים נוספים, כגון הפער בין תשואות אג"ח ממשלת ישראל לארה"ב, התחזקות השקל ועוד. משמעות הדבר היא שבפועל, המשקיעים שיפרו את "דירוג האשראי" של ישראל, גם אם הדירוג הרשמי של סוכנויות הדירוג נותר ללא שינוי. 


חברת הדירוג Moody’s הייתה הראשונה להתייחס להתפתחויות האחרונות. היא ציינה לחיוב את החוסן הכלכלי והפיננסי של ישראל, אך הותירה את הדירוג על Baa1 עם אופק שלילי, דירוג שלדעתנו נמוך מדי. אם לא תתרחש חזרה ללחימה בעצימות גבוהה (תרחיש שסיכויו נמוכים אך קיימים), אנו מעריכים כי בתחילת 2026 רוב סוכנויות הדירוג יסירו את האופק השלילי מדירוג האשראי של ישראל. 

הכנסות המדינה ממסים בספטמבר היו גבוהות מהצפוי, אם כי נמוכות ביחס לחודשים הקודמים. ההוצאה הממשלתית נותרה גבוהה, והגירעון יציב ברמה של 4.7% מהתוצר, עם צפי לעלייה מסוימת עד סוף השנה. 

בספטמבר עמדו הכנסות המדינה ממסים על כ-43 מיליארד ₪ (ללא מע"מ יבוא ביטחוני), גבוה מהציפיות. מדובר בעלייה של כ‑10% לעומת ספטמבר אשתקד, בהובלת המיסים הישירים, בעוד המיסים העקיפים עלו בקצב מתון יותר, בין היתר בשל מיעוט ימי עסקים. למרות הנתון המעודד יש לציין כי הגידול בהכנסות נמוך ביחס לחודשים הקודמים. מנגד, ההוצאה הממשלתית נותרה גבוהה ועמדה על כ-55 מיליארד ₪, בדומה לממוצע של חצי השנה האחרונה. כתוצאה מכך הגירעון נותר יציב ברמה של 4.7% מהתוצר ב-12 החודשים האחרונים. להערכתנו, למרות סיום הלחימה, הגירעון צפוי לעלות במתינות ברבעון האחרון של השנה ולהתכנס סביב היעד (שעודכן למעלה) כ-5.2%.


בעולם

קרן המטבע צופה צמיחה מעט גבוהה יותר השנה והאטה מזערית בשנים הבאות, תוך שהיא מדגישה את הסיכונים לתחזית בשל מדיניות המכסים של ארה"ב, ומתריעה מפני אינפלציה גבוהה וחוב ציבורי גבוה.