מילואים חרבות ברזל
צילום: דובר צהל

העובדים שלהם במילואים, אז למה המעסיקים ממשיכים לשלם את הפנסיה?

בוועדת העבודה והרווחה ביקשו מהאוצר למצוא פתרון לכך שהמעסיקים משלמים 25% עבור הפרשות תנאים סוציאליים לעובד, מבלי שהם בעבודה. באוצר התעכבו, בוועדה כעסו והמדינה לא מחכה - היא מתכוונת ליצור תקנות בחוק הביטוח הלאומי ולשפות את המעסיקים. כך זה יעבוד
איציק יצחקי | (2)

מעל 300 אלף חיילים גויסו עם תחילת המלחמה למילואים, חלק נמצא בצפון או בדרום כבר יותר מחודשיים, בזמן שהמעסיקים נתקעים בלי עובדים וצריכים לשלם תנאים סוציאלים גם למי שנמצא בעזה. בעקבות המצב, המעסיקים דורשים לפתור את הסוגיה: למרות שהמלחמה חשובה, הם מאבדים סבלנות כי המדינה לא עוזרת מספיק ולא מעזים, לפחות לא בתקופה הזאת, להוציא עובדים לחל"ת.

כידוע, כיום משלם הביטוח הלאומי למעסיקים את שכר הברוטו של העובדים שנמצאים במילואים, אבל זה לא כולל את התנאים מסביב. מדובר בעיקר על תנאים סוציאליים אותם המעסיק משלם מבלי שהעובד נמצא אצלו והוא לא מקבל על כך שקל. אפילו נציגי האוצר מבינים שיש כאן בעיה. יש כאן בעיה, אבל כרגיל - אף אחד לא מטפל בה באופן מיידי. אז האוצר וראשי אגף התקציבים מחפשים פתרון, ומי יודע מתי ימצאו אותו - אולי אחרי המלחמה, אולי במסגרת וועדה שתקום כדי לדון מה יקרה במלחמה הבאה.

השבוע נערך דיון בעניין במסגרת ועדת העבודה והרווחה של הכנסה. בוועדה טוענים שלאוצר אין תשובות ממשיות ומתכוונים להתחיל להניע את הגלגלים - לגבש הצעת חוק שתחול רטרו החל מיום הטבח - ה-7 באוקטובר. כלומר, במקרה כזה, המעסיקים יקבלו שיפוי אחורה בגין כל תקופת המלחמה. הם כינו את העבודה, או יותר נכון חוסר העבודה של האוצר כ"ביזוי עבודת הוועדה".

צריך להבין את הצד של המעסיקים: הם טוענים למחסור חמור בעובדים, בד בבד עם תשלום תנאים סוציאלים שעומדים על בערך 25% משכר העובד. כלומר, על עובד שמרוויח נניח 10,000 שקל הם משלמים בערך 2500 שקל על התנאים מסביב ולא מקבלים אותם חזרה. בקיצור, כל עובד שנמצא במילואים הוא רווח עבור המדינה, אבל נטל עבור המעסיק.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מישהו יודע להגיד אם יש חדש? (ל"ת)
    מעסיק משלם 22/02/2024 18:04
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    המגיב 13/12/2023 20:48
    הגב לתגובה זו
    ומתחילים למצוא פטנטים חדשים. הרי שירות מילואים היה קיים מאז ומעולם. וגם מלחמות עם גיוס נרחב היו לא מעט. עד היום לא באו לבכות. מה קרה פתאום ?
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)
מסים

"אני ברווחיות של כמעט 30%, בגלל שאני מרוויח ויעיל, אני צריך לשלם יותר מס?"

הגירעון ב-2025 יהיה נמוך ממה שמעריכים, גביית מסים גדולה בדצמבר בעיקר בזכות חוק הרווחים הכלואים - חברות יחלקו דיבידנדים ענקיים; מנהל רשות המסים מעריך גבייה שנתית של 100 מיליארד שקל מעל היעד בתחילת השנה - האם גביית המסים הזו מעידה על שיפור במשק, ועל המלחמה בהון השחור

רן קידר |

מסים הם החלק הכי מרכזי בהכנסות המדינה. זה רוב רובו של המקור התקציבי. מסים אמורים לבטא את מצב הכלכלה. כשהכלכלה חזקה, הרווחים של הפירמות בעלייה, השכר עולה והמסים עולים, וההיפך. בשנה האחרונה יש עלייה חריגה מאוד במסים. אבל אל תטעו, למרות שהיא חשובה, והיא עוזרת לנתונים להיראות טובים מאוד, היא לא בהכרח מבטאת את מצב הכלכלה, היא מזכירה "הכנסות חד פעמיות" בדוחות של חברות - האם להתייחס להכנסות האלו או לא?

שי אהרונוביץ, מנהל רשות המסים מדבר על גבייה שעולה על 100 מיליארד שקל מהיעד המקורי. ב-11 חודשים נקבו 466 מיליארד שקל, וכנראה שבדצמבר תהיה גביית שיא שתביא את הגבייה הכוללת למעל 530 מיליארד שקל מיליארד שקל. הגבייה הזו, וכן הגבייה בסוף שנת 2024 מיוחסת לשני מהלכים של רשות המסים. 

הראשון הוא מיסוי רווחים כלואים. זה עובד כך. רואה החשבון מתקשר לבעלים של חברה קטנה ואומר לו - "תראה, יש חוק חדש, לא כל כך ברור היישום שלו, אבל המשמעות שלו שצריך לשלם מס על רווחים היסטוריים".

אתה רציני?

"כן צריך לשלם מס-קנס של 2% או לחלק אותם. אפשר לחלק בהדרגה 5% בשנה ומשנה הבאה 6% מהיקף הרווחים. המדינה לא רוצה שיחזיקו רווחים אלא שיחלקו כדי לקבל את המס על הדיבידנד". 

כמה מס?

"זה 30%, ויש גם מס יסף של 3% ועל רווחים מסוימים עוד 2%".

המון. אין משהו לעשות?

 "חילקנו בסוף 2024 כדי להימנע מעליית מס יסף, זוכר. פעלנו נכון, אבל עדיין יש רווחים לצרכי מס לפי המבחן של החוק שמחויבים במס. אני לא חושב שכדאי לשלם קנס של 2%, צריך לחלק דיבידנד של 5% מהרווחים".


מותגי השנה - 2025מותגי השנה - 2025
המותגים של השנה

מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025

שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?

רונן קרסו |
נושאים בכתבה דירוג

כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה. 

זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג

השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.

אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:



לאומי

השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.

2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.

אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.