"הקושי הגדול של ניצולי השואה זה לא הכסף אלא הבדידות"
כיום חיים בארץ כ-175 אלף ניצולי שואה, מתוכם כ-25% חיים מתחת לקו העוני, ממוצע הגילאים שלהם הוא 84. ניצולי השואה הכי צעירים הם בני 76 (נולדו ממש בסוף המלחמה). יש כ-10,000 ניצולי שואה עריריים, ולמעלה מ-1,000 ניצולי שואה נפטרים בכל חודש.
מתוך ה-175 אלף כ-65 אלף מקבלים קצבאות חודשיות, רוב הקצבאות מגיעות מהמדינה, אך חלקם מגיעות גם מגרמניה ומוועידת התביעות. הקצבאות מתחלקות לשתיים: ניצולי שואה שמקבלים קצבה חודשית (רנטה), וניצולי שואה שמקבלים מענק שנתי. הקצבאות החודשית מתחילות ב-2,400 שקל בחודש, ויכולות להגיע עד 10,000 שקל בהתאם למצב הבריאותי והכלכלי של הניצול. ככל שהמצב הבריאותי והכלכלי של הניצול קשה יותר, הוא מקבל קצבה גבוהה יותר; "ניצול שואה שמקבל קצבה חודשית וממצה את זכויותיו לא אמור להיות ניצול שואה עני". כך אומרת אורלי סיון, מנכ"לית עמותת אביב לניצולי שואה.
קבוצה נוספת של עוד 130 אלף ניצולי שואה מקבלים מהמדינה מענק שנתי שמסתכם בכ-4,000 שקל. מדובר בסכום קבוע שלא יכול להשתנות בעקבות מצב בריאותי או כלכלי, בניגוד לרנטה החודשית. מדובר בניצולי שואה שעלו מברית המועצות לשעבר, וניצולי שואה יוצאי צפון אפריקה (תוניס, אלג'יר, מרוקו) ועירק.
רבקה שרגא, יועצת התקשורת של עמותת עמך על מצבם הכלכלי של ניצולי השואה: "כשאנחנו יודעים שיש מישהו בארגון שלנו שיש לו בעיה קונקרטית, כמו למשל שאין לו כסף לתרופות או שאין לו כסף לטיפול שיניים אנחנו דואגים שיהיה לו את הכסף לזה. אנחנו עוזרים לו בשקט. יצרנו ל-15,000 ניצולי שואה מסגרות, יצרנו מקום פתוח ובית חם. בעיני היחס בתקשורת לניצולי השואה הוא משפיל, ורבים מהם נעלבים מזה. אנחנו עוזרים לניצולים בצורה דיסקרטית ומכבדת, המכה הגדולה שלהם היא בעיקר הבדידות, הרבה יותר מדברים אחרים. רובם זקוקים בעיקר לחברה, ולכן הקמנו מועדונים שמאפשרים להם לטייל יחד, להכיר חברים ולהעצים את עצמם בחוגים. צריך להיות שם בשבילם, אבל צריך מאוד לכבד אותם, מעבר לעניין החומרי הם צריכים חברה, הכרה והבנה".
- הישראלים משלמים בזמן, אך חשים חוסר ידע פיננסי
- למה המחירים בסופר עולים? הסיבה האמיתית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתקופת הקורונה ראינו שהמון פחדים מהעבר צפו אצל הניצולים
"למשל כשדיווחו על מחסור בנייר טואלט בסופרים זה הכניס רבים מהם למצוקה מטורפת, שלא יהיה להם מה לאכול. כשהם רואים תורים בסופרים זה מחזיר אותם אחורה, לתקופה בה לא היה להם מה לאכול. בעת הסגרים כשהם שהו לבד בבית הם חשו כאילו שוב מחביאים אותם במסתור, או באסם או בכל מסתור אחר. אנחנו ראינו את זה המון, זה זרק אותם למקומות שאף אחד לא הבין. עם זאת, חשוב לציין שזה רק חלק מהניצולים, יש ניצולים שהקורונה היטיבה עימם למשל יש ניצולת שואה שהייתה תופרת בעברה, אז היא החליטה לתפור מסכות לצוותים הרפואיים של בית החולים הקרוב לביתה, זה נתן לה תחושת שליחות והיא חשה האדם הכי נחוץ בעולם".
עו"ד עדי שטרן, יועצת זכויות בעמותת "אביב לניצולי שואה": "הרנטה המרכזית של ניצולי השואה נקראת "נכי רדיפות הנאצים" סוג הרדיפות שמוגדר ברנטה הזו הוא הרחב ביותר, זוהי הרנטה היחידה שבה בריחה היא הטבה מוכרת, יש לה תנאי של שנת עליה לארץ שזה עד אוקטובר 1953, לכן ניצולי שואה שהרדיפה שמאפיינת אותם היא בריחה ועלו אחרי 1953 לא יהיו זכאים לרנטה".

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
