אאוץ': 5 מהכישלונות העסקיים המהדהדים של דונאלד טראמפ - מוודקה ועד תעופה
"לחשוב בגדול, להצליח בגדול - בעסקים ובחיים", זהו שמו של אחד מ-15 ספריו של דונלאד טראמפ, המועמד המוביל מטעם המפלגה הרפובליקאית לנשיאות ארה"ב (במהדורה העברית). טראמפ, פוליטיקאי טרי יחסית ואיש עסקים ותיק - מרבה לדבר על הצלחותיו העסקיות, שהביאו אותו לשווי של מאות מיליונים (ואולי אף כמה מיליארדים) של דולרים - לאחר שהחל את דרכו כיו"ר חברת הנדל"ן של אביו, את שמה שינה בהמשך ל-"The Trump Organization".
טראמפ אמנם עומד על כך שהוא מיליארדר (ואף תבע בעבר עיתון שכינה אותו 'מיליונר' בלבד), אך בדרכו העסקית חווה לא מעט כשלונות עסקיים, ואף 'זכה' להיות שיאן פשיטות הרגל בארצות הברית ב־30 השנים האחרונות, כך פי רשת CNN.
לקראת בואו המתוקשר לישראל, על רקע הסערה האחרונה שיצר כשהציע לסגור את שערי ארצות הברית בפני כל מוסלמי באשר הוא - הנה כמה מכשלונותיו המעניינים בקריירה העסקית שלו, אותם איגד המגזין TIME.
עסקי התעופה: בשנת 1988 ניסה טראמפ להיכנס לעסקי התעופה, ורכש את חברת Eastern Air Shuttle, חברת תעופה מקומית שבמשך 27 שנים הוציאה טיסות בין בוסטון, ניו יורק ו-וושינגטון הבירה. את החברה קנה טראמפ תמורת 365 מיליון דולר, שהעניקו לו 17 מטוסי בואינג 727 - אותם מיהר לעטר בשמו - בדומה לגורדי השחקים הרבים שלו. טראמפ ניסה להפוך את חווית הטיסה בחברה ל'יוקרתית', ושיפץ את חלקיו הפנימיים של מטוסיו בעצי מייפל, תפסי חגורות ממתכת כרום, וברזים בצבע זהב.
- טראמפ נכנס לגרעין: טראמפ מדיה מתמזגת עם חברת היתוך גרעיני והמניה קופצת
- ארצות הברית מאשרת לטייוואן חבילת נשק בהיקף 11.1 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התברר שלקוחות החברה העדיפו את נוחות השירות אותו נתנה במשך 27 שנים, ולא בשל המראה החדש והמפואר של מטוסיה, והעסק החל לגמגם: מחירי הטיסות עלו בשל הוצאות השיפוץ, יחד עם זינוק במחירי הדלק באותה תקופה – והחברה הפסידה כסף, נכנסה לחדלות פירעון - והבעלות על החברה עברה לנושים. חברת Eastern Air Shuttle הפסיקה לפעול ב-1992 והתמזגה לחברה אחרת, Shuttle Inc.
וודקה ואלכוהול: דונאלד טראמפ ניסה להיכנס לעסקי האלכוהול, ובשנת 2006 הציג את "TRUMP VODKA", שתויגה כ-"סופר פריומיום", כמובן. הפעילות החלה עם מסע יח"צני תחת הסיסמא "Success Distilled" - ''מזוקק בהצלחה'', ו''משקה שדורש את הכבוד וההשראה של דונלד טראמפ עצמו''. בתכנית של לארי קינג סיפר טראמפ כי נכנס לעסקי האלכוהול כדי להביס את עמיתיו בחברת 'גריי גוס', והודיע כי המשקה ''T&T'' שלו - טראמפ וטוניק (איך לא), יהפוך למשקה המבוקש ביותר בעולם, וחשף כי ייצר גם את מרטיני.
אך דיבורים לחוד וביצועים לחוד, והמותג מעולם לא נכנס לייצור. מעניין כי הייתה דווקא חברה ישראלית שהייתה מעוניינת לייצר את משקה ה"טראמפ", אך איש העסקים הוציא צו מניעה לחברה, כדי שזו לא תייצר את המשקה ללא אישורו.
- התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
- יועץ מס זייף מסמכי מילואים כדי לחמוק מתשלום מס- יצא ל"שרת" בעזה מהבית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
חברת משכנתאות: באפריל 2006 הודיע טראמפ כי הוא משיק חברת משכנתאות – אחרי שנים בעסקי הנדל"ן, וכשהדבר היה פופולרי במיוחד. טראמפ כינס מסיבת עיתונאים והודיע כי החברה תהיה מלוות המשכנתאות הגדולה בארה"ב, ושאל רטורית "מי מבין יותר ממני בנושא מימון"? החברה נסגרה כשנה וחצי לאחר מכן, כחלק מהמשבר בשוק בשנת 2007. מעניין כי מי שניהל את החברה היה אי.ג'יי. רידינגס – שזכה בתנית הפופולרית 'המתמחה' של טראמפ - שהייתה אמורה להכשיר אנשי עסקים צעירים להיות 'כרישים' כמו טראמפ עצמו.
משחק קופסא: בשנת 1989 התחבר דונאלד טראמפ עם מילטון בראדלי כדי ליצור משחק קופסא בו צריכים השחקנים לקנות ולמכור נכסי נדל"ן (שמו של המשחק - TRUMP) - מעין מונופול עם כמה שינויים, כשתמונתו מתנוססת על האריזה. טראמפ הודה בהמשך כי המשחק מכר "הרבה מתחת" ל-2 מליון היחידות שהתחייב למכור, ולא הצליח לכבוש, בלשון המעטה, את שוק משחקי הקופסא.
15 שנה לאחר מכן, על רקע הצלחת תכנית הראליטי שלו, הוציא מחדש את משחק הקופסא, עם שילוב קריאתו המפורסמת "אתה מפוטר" שהייתה הסמל המסחרי של התכנית במשחק, יחד עם עיצוב הקופסה מחדש, יצירת כללים פשוטים יותר, ושילוב עצות עסקיות מטראמפ. המשחק, גם לאחר השינויים הקוסמטיים בו - לא רשם הצלחה.
טראמפ ניסה להרחיק עצמו מהחברה פושטת הרגל כשאמר שמלבד שמו שמעטר אותה – "זה לא קשור אליי", למרות שהחזיק בלא פחות מ-28% ממניות החברה. הוא התפטר עם הגשת הבקשה לפשיטת רגל, ובאוגוסט של אותה שנה קנה את החברה שוב ב-100 מיליון דולר, יחד עם שותפים בבנק BEAL של נבאדה.
- 7.יש (הייתה) וודקה טראמפ. לא נכון שהיא לא נכנסה לייצור (ל"ת)רן 10/12/2015 15:32הגב לתגובה זו
- 6.אורן הגדול 10/12/2015 14:46הגב לתגובה זומה קרה העיניים שלכם על דונלד ?! בגלל שהוא ימני ? בגלל שהוא עשיר ? בגלל שהוא משלנו ? הוא מנהיג אמיתי ! יאללה שחררו את העיתונאי מטעם הזה יא קומוניסטים ! הלכתי להזמין מהאיביי מוצרים של דונלד כדי לחזק אותו מול רשעים כמוכם
- 5.יעקב 10/12/2015 14:36הגב לתגובה זולכו קיבינימאט ביזפורטל דונלד הנשיא הבא של אמריקה לא יעזור לכם שמאלנים עלובים וקנאים
- 4.ראליסט 10/12/2015 13:48הגב לתגובה זוקניה שבדרך כלל מבטיחה ...אפסייד גדול על גאונות עיסקית.
- 3.אחלה בן אדם! אומר בקול מה שכולם חושבים (ל"ת)חי 10/12/2015 13:14הגב לתגובה זו
- 2.ליצן (ל"ת)מוטי 10/12/2015 12:56הגב לתגובה זו
- ליצן עשיר (ל"ת)א 10/12/2015 14:23הגב לתגובה זו
- ומה אתה עשית בחייך? (ל"ת)טומי 10/12/2015 13:28הגב לתגובה זו
- חותם על להיות כזה ליצן (ל"ת)חו 10/12/2015 13:12הגב לתגובה זו
- 1.איך קזינו פושט רגל?! (ל"ת)ביל מאהר 10/12/2015 12:51הגב לתגובה זו
פטריק דרהי (יוטיוב)התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
העברת נכסים, להטוטים פיננסים, הסדר חוב, פשיטת רגל כלכלית וניצול של כספי אג"ח במיליארדים - דרהי שלא הכרתם
קבוצת אלטיס של פטריק דרהי בצרות - השווי הנכסי שלה מוערך בסכום שלילי. זה אומר שהנכסים שווים פחות מההתחייבויות. גירעון בהון הכלכלי, זו בעצם פשיטת רגל. אבל פשיטת רגל מתרחשת רק כשיש טריגר. כלומר, אם יש גירעון בהון, אבל החוב הוא לתשלום בעוד 3 שנים, אז לכאורה החברה יכולה לתפקד. יש לה עוד זמן להציל את עצמה.
זו סוגיה מורכבת והיא תלויה בחוקים בכל מדינה, אבל המצב הזה של גירעון בהון הכלכלי ויכולת לתפקד בזכות חובות לרוב מהציבור הוא כשל שוק שאנשי עסקים יכולים לנצל אותו לטובתם - הם נשארים בעמדת מפתח, הם גם מוכרים סיפור שאם הם לא יהיו החברה תקרוס כי הם מחזיקים בידע. במקרים רבים זה נכון והם באמ מנסים להציל את המצב במקביל לסוג של הסדר חוב. במקרים רבים אחרים הם מגיעים להסכמות עם קרנות גידור שמחזיקות בחוב שנסחר נמוך במטרה להשביח את הפעילות. יש מקרים שזה מצליח, יש מקרים שזה כישלון טוטאלי. אין הרבה מקרים שבתקופת "החסד" הזו, הבעלים זורק כסף.
הרי זה לא הכסף שלהם, זה הכסף של מחזיקי החוב, הם הנושים הראשונים של החברה. פטריק דרהי החזיק צעצוע בשם i24news - חברת חדשות שבשנתיים האחרונות גם הרחיבה מאוד את הפעילות בארץ בהשקעה של מאות מיליונים וכל זה על חשבון המשקיעים הצרפתים. דרהי רצה להיות טייקון תקשורת בארץ, אבל הוא פושט רגל בצרפת. זה לא מסתדר. אם אתה רוצה להשקיע כספים שסיכוי מאוד גבוה שהולכים לפח, תעשה את זה בכסף שלך, לא בכסף של מחזיקי אג"ח צרפתים. אם אתה רוצה תדמית נקייה בישראל כי אתה יהודי אוהב המדינה, תעשה זאת בכסף שלך - הצרפתים לא צריכים לשלם על זה.
אבל דרהי הצליח למשוך כמה שנים טובות, עד שהשבוע באופן פתאומי אלטיס החליטה לסגור-להעביר את הפעילות ההפסדית של i24news ולהישאר רק עם הפעילות באנגלית. דרהי אמר שהוא ייקח על עצמו את הפעילות בארץ, כשהפעילות תעבור תוכנית הבראה.
- פטריק דרהי פושט רגל בצרפת – וטייקון בישראל; איך זה מסתדר?
- דרהי מתכוון להיכנס לתקשורת הדתית; שת"פ עם "כיכר השבת" ו"סרוגים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איזו חוסר הגינות. כשזה לא הכסף שלך, אתה מתפרע בבזבוזים, העיקר שתהיה טייקון תקשורת. כאשר זה הכסף שלך, אתה עושה תוכנית הבראה ורה ארגון. אבל יש פה עוד שאלה - למה בכלל להעביר את הפעילות לדרהי. למה אלטיס לא עושה מכרז ומוכרת לכל המרבה במחיר, אפילו כמה מיליונים בודדים? דרהי בעצם לוקח את הערוץ אחרי השקעה של מאות מיליונים בחינם. זה תרגיל בריבוע - גם גרמת לחברה פושטת רגל בבעלותך שיש לה כסף של אחרים (חובות ואג"ח) להשקיע כספים במקום שטוב לך ולא לחברה, וגם אחר כך קיבלת את זה כנראה באפס. כך לפחות על פי הידוע מהדיווחים.
מותגי השנה - 2025מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025
שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?
כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה.
זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג
השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.
אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:
לאומי
השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.
2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.
- "נראה שיפור בדירוג האשראי ב-2026": הנתונים שמפתיעים את השווקים
- חברות הביטוח עוקפות את הבנקים בדירוג האשראי - האם זה שינוי תפיסתי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.
