דעה

ארכאיות במונחי יח"צ ומשרדי הפרסום או: עיין ערך 'ניו מדיה'

גילי כהן על מה שמסתתר מאחורי פתיחות מחלקות ה"ניו מדיה" במשרדי הפרסום והיח"צ ועל המציאות המשתנה שכבר יוצרת את הדבר החם הבא
גילי כהן | (9)

לסדנאות הייפר איילנד מגיעים ותיקי תעשיית הפרסום מהאסכולה הישנה בארה"ב מלאי בטחון עצמי וחדורים באמונה כי פרסום הוא פרסום ומי שיודע לייצר פרסומת מבריקה פשוט צריך להחליף את ערוץ ההפצה ולהפיץ את הקראייטיב שלו בדרך אחרת קרי באינטרנט או ברשת החברתית.

רק לאחר שלושה ימים ארוכים וגדושים בהרצאות ושיחות הם מוכנים להודות כי העולם כפי שהם מכירים השתנה ללא הכר ועל מנת להתמודד עם האתגרים החדשים הם יאלצו לשנות את הבסיס החשיבתי של עבודתם באופן רדיקלי ולא מתפשר.

בסוף התהליך אותם מנהלים, שמוכנים להתמודד עם האמת הקשה, מפנימים כי טאלנט צעיר, "חיית רשת" מ"דור הקוונטים", שגויס במהלך חירום על מנת להתמודד עם דרישת הלקוח הגדול של המשרד להגדיל את הנוכחות שלו ברשת האינטרנט ושובץ כמובן לאחר שיחת מוטיבציה על ההתפתחות הטכנולוגית של המשרד, תחת מנהל קראייטיב שריד עבר "מדור הדוס", יצור בסופו של דבר יצור כלאיים שלא יבריק בקראייטיב איכותי ולא יתהדר בחדשנות פורצת.

גם המולי"ם הותיקים בישראל ערים לנעשה בעולם ובחודשים האחרונים אנחנו עדים למדורים חדשים בעיתונות הכלכלית רובם תחת הכותרת "ניו מדיה", מדורים המתיימרים לסקר את תחום "סושיאל מדיה", הבלוגיספירה והחדשנות ברשת.

כמובן שמשרדי הפרסום זיהו זאת ראשונים, אך באופן מפתיע אף בתחום המנומנם עד כה שנקרא יחסי ציבור, אנו מוצאים תחת כל עץ רענן חברה חדשה או מחלקה של איש אחד הנושאת גם היא את ההגדרה הסקסית "ניו מדיה" וגם באג'נדה שלה נמצא תחום הסושיאל מדיה או אולי נאמר- פייסבוק.

אז נניח שאני יכול להבין את הארכאיות והתגובות האיטיות של חלק המול"ים בעולם הפרינט המאותגר על ידי עיתונות מסוג חדש-עיתונות הטאבלטים מבית מדרשם של ענקי המדיה ריצ'ארד ברנסון ורופרט מורדוק ועיתונות הבלוג כדוגמת "הפינגטון בלוג", שנמכר לאחרונה ב315- מליון דולר, המרימה את ראשה ומקבל את העובדה המתמיהה, כי הם בוחרים למתג את המדורים האמורים תחת שם הקוד "ניו מדיה".

מה שקשה לי יותר להבין זה את חלק מהקולגות שלנו ששולחים מייל מלא גאווה כתוב בפונט חדשני, המקרין עדכניות חגיגית על פתיחת מחלקת "הניו מדיה" החדשה שלהם, טוב שהם לא כתבו בכותרת "שלאגר חדש במשרד הישן".

הניו מדיה הוא ביטוי שנכנס לחיינו לפני כמה שנים בהם הווירטואליות השיווקית הייתה בחיתוליה. ימים בהם עדיין פייסבוק היה משהו מחתרתי לכמה חברים מהרוורד ואז הוא באמת היה "ניו". היום, כשבפייסבוק רשומים מעל 500 מליון איש וכל 20 דקות עוד 1,320,000 תמונות מתויגות ועוד 10,208,000 תגובות נכתבות, הוא ממש כבר לא "ניו" הוא פשוט קיים כאילו היה שם תמיד.

אז מה זה ניו מדיה אתם שואלים?

אם שנת 2010 הייתה שנת הפייסבוק והרשתות החברתיות אז ההערכות מדברות על 2011 כשנת הסלולר. אני יודע שיהיו מנהלי שיווק ועיתונאים סקפטיים שיגידו "מה סלולר? עזוב כבר מדברים על זה כמה שנים ועדיין זה לא תופס...".

לאותם אנשים אני אזכיר שרק לפני עשור אחרי שהאינטרנט כבש את העולם, עדיין אצלנו היו שאמרו "עזבו זו פיקציה כל האינטרנט הזה...", והיום עשר שנים מאוחר יותר הפרסום באינטרנט עקף בסיבוב את הרדיו ושלטי החוצות ועם קצב גידול מרשים של 18% בשנת 2010 זו לא תהיה הפתעה אם בעתיד הקרוב הוא לא יהפך לסיגמנט השני בעוגת הפרסום על חשבון הפרינט המדשדש, עם קצב גידול שלילי (7%) ב2010.

ה-מדיה

הגיע הזמן שעורכי העיתונים (על אף תלותם בתקציבי הפרסום בפרינט), ישכילו להעניק נפח ראוי למהלכים ברשתות חברתיות, לסרטונים וויראליים ולמהלכי בלוגרים ויפסיקו להתייחס אליהם כגימיקים נחמדים וכעלה תאנה, המנסה לחפות על שמרנות ערכאית ולא ידחפו אותם למדורים שוליים תחת הכותרת "ניו מדיה", תחת אותם "מדורי הניו מדיה" כדאי שיסקרו מהלכים סלולריים חדשניים או קמפיינים מסקרנים שלובי מדיה.

ופניה אחרונה לאותם קולגות שפתחו חברות/מחלקות הנושאות אף הן את "השם המפורש", אם אתם רוצים להפוך את התחום הזה לתחום רלוונטי עם תקציבים בהתאם, כדאי שתפסיקו להתייחס אליו כמשהו "חדש" שעוד לא ממש יודעים לאן הוא יוביל, כדאי שתפנימו שאתם לא "ניו מדיה" אתם ה-מדיה והשימוש במונח הערכאי הזה, מעבר לעובדה שאינו מביא אתכם למיינסטרים, גם אינו מצביע על חדשנות פורצת דרך מצידכם כי "ניו מדיה" זה לא מה שחשבתם!

הכותב הוא גילי כהן, יועץ תקשורת ומבעלי גיל-עד תקשורת וקבוצת G-GROUP

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    דוד 24/03/2011 12:37
    הגב לתגובה זו
    גילית כל הכבוד
  • 8.
    ג'וני דרמה 23/03/2011 23:11
    הגב לתגובה זו
    -מדיה. כל אנשי היח"צ האלו חופרים ומברברים לנו את השכל בטורים שנראים דומים אחד לשני על אותו נושא בדיוק. אני עוד מחשיב את עצמי לאחד שמכיר, נושם וחי מדיה חברתית והאנשים האלה פשוט מגעילים אותי בחוסר מקוריות, בנליות ושעמום תהומי שלהם. הוא ספציפית דווקא הצליח טיפה לחדש בשני המשפטים האחרונים בפנייה לכל המשרדים להתייחס לנושא טיפה שונה. אבל חוץ מזה? אותו השיט. אותכם לוינס.
  • 7.
    שולי 23/03/2011 17:17
    הגב לתגובה זו
    התמודדות עם בלוגרים מה היא!
  • 6.
    צודק במאה אחוז! (ל"ת)
    ספי 23/03/2011 16:55
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אהבתי, ותודה לאייפון (ל"ת)
    א. 23/03/2011 16:22
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ורה 23/03/2011 16:20
    הגב לתגובה זו
    עכשיו כולם יתחילו לכתוב כמה גיבוב השטויות הזה הוא פורץ דרך לא חידשת כלום
  • 3.
    מעניין מאודדד (ל"ת)
    ציון 23/03/2011 16:17
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    משה 23/03/2011 16:17
    הגב לתגובה זו
    הכתבות של גילי מאוד מעניינות.. כיף לקרוא
  • 1.
    אהבתי (ל"ת)
    אוהד 23/03/2011 15:54
    הגב לתגובה זו
מטוס אתיחאד (אתיחאד)מטוס אתיחאד (אתיחאד)

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה

אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן

רן קידר |

אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים. 

השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.

מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול

טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.

גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.

יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.

ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.