קריאייטיב! האתגר החדש ביח"צ. מי שיישאר מאחור יהיה לא רלוונטי

בעבר, אנשי קריאייטיב, קופי וארט דיירקטורים היו נחלתם הבלעדית של משרדי הפרסום. "כדי לעבור את הסף של העיתונאי - חייבים משהו שונה"
גילי כהן |

בעידן המודרני, בו הצרכן חשוף לכמות אדירה של מידע הניתז אליו מכל עבר באינטרנט, בטלוויזיה, בעיתון, ברדיו, בשלטי חוצות ובעתיד הקרוב אפילו בסלולר, הקרב על ליבו של הצרכן הופך לקרב הדורש תחכום ויצירתיות רבה יותר.

אם נוסיף לכך את הגידול המשמעותי שחווה עולם יחסי הציבור בארץ בשנים האחרונות ניווכח כי גם העיתונאים הפכו לקהל שבע ורווי במסרים ובקומוניקטים והקרב על ליבם הופך גם הוא מקרבות קשים ומהירים ללוחמת התשה המצריכה ארטילריה כבדה.

מהצד השני נמצא הלקוח, שכבר אינו מחפש רק קמפיין עתיר G.R.P (נקודות רייטינג) שמרוכז באזורים המסחריים של הזכיין או העיתון, אלא לקוח בעל הבנה שיווקית רחבה המבין החי ונושם את קהל היעד שלו ומבין כי כדי לכבוש את ליבו של הצרכן הוא יידרש להשתמש בכלים ייחודיים "חודרי שריון" והוא תר אחר הפורמט שייצור את ה BUZZ התקשורתי למוצר שלו ויצליח לחדור את שכבות המגן של האדישות, הסקפטיות והציניות.

בעולם כבר השכילו להבין כי מה שיצור את הבידול ואת הסקרנות של הצרכן הוא הקמפיין שיתקוף את הבריף ממקום שונה, במקום דוקטרינה סובייטית עתירת משאבים, תופסת את מקומה לוחמה זעירה וחכמה, לוחמת גרילה שמפתיעה את הצרכן בדיוק ברגעים ובמקומות שבהם אינו מצפה לפגוש אותה, באותם רגעים בהם הוא חשוף ואינו מתגונן.

אזורי התוכן המערכתי ולא המסחרי הם האזורים הרגישים ואלה המקומות שאליו המפרסם צריך לכוון. על מנת להגיע ליעדים האלה צריך לעבור את "שומרי הסף", הלא הם העיתונאים.

עם התחזקות האינטרנט וריבוי העיתונים ואפיקי המדיה (מגמה שרק תתעצם עם המעבר לרישיונות בטלוויזיה המסחרית והמשך התחזקות האינטרנט), הקשרים האישיים שבעבר היו נחלתם הכמעט בלעדית של מספר מצומצם של אנשי יחסי ציבור הפכו לכלי נפוץ הנמצא בידיהם של אנשי יחסי ציבור רבים ואינם מהווים יתרון תחרותי כבעבר.

הנשק החדש הוא הקריאייטיב!

אמנם גם בהיסטוריה הלא רחוקה של התחום נמצא כמה מהלכים מחוללי BUZZ כמו "החלב בחלל" של מושיק תאומים או ,"פרס יחלק את ירושלים" של מורל שהפך את בנימין נתניהו ממסביר כריזמטי באו"ם לראש ממשלה.

אבל אלו מהלכים נקודתיים שאפיינו בעיקר את אישיותם של אותם אנשים שהגו אותם ולא היוו מתודה מסודרת ואסטרטגיה מובהקת ומגובשת.

היום על מנת לעבור את הסף של העיתונאי/העורך/המפיק אנו חייבים לייצר משהו שונה, משהו אקטואלי, משהו מפתיע, משהו שיוכל להבליט את הלקוח שלנו ולמקם אותו במקומות שהצרכן לא רגיל לפגוש אותו. על מנת להגיע אל המטרה הזו אנו נדרשים לפתח מודלים ומתודות עבודה "מחוללות יח"צ", מודלים ומתודות המייצרות מספר רחב של רעיונות בין היתר באמצעות גיוס קופירייטרים, שיתוף תקציבאים מתחומים שונים ולעיתים מנוגדים לתחום העיסוק הספציפי של הלקוח, על מנת לייצר שיתופי פעולה שמפתיעים את הצרכן והתקשורת ומעניקים חשיפה ובולטות למותג ושימוש שונה באפיקי המדיה המסורתיים.

ברגר קינג באמצעות המשרד Crispin Porter & Bogusky (שאומנם אינה פירמת יחסי ציבור אך מהווה מעין משרד פרסום מהדור החדש שמשלב פרסום, אינטראקטיב, Social Media והבנה תקשורתית רחבה), משגרת לעולם קמפיינים פורצי דרך המבוססים במהותם על יצירת BUZZ תקשורתי , על ידי אסטרטגיה המשלבת בין ערוצי המדיה, יוצרת חיבור סינרגטי רחב בין עולמות הפרסום ויחסי הציבור ומשיגה חשיפה תקשורתית יוצאת דופן למותג. דוגמא אחת היא הקמפיין שיצא בארה"ב-Whopper Sacrifice"", שבדק "מה אתה מוכן לעשות בשביל וופר?" קמפיין שהעמיד את החברות של הגולשים בפייסבוק במבחן הקמפיין, השתמש בטלוויזיה על מנת להפנות את הקהל לרשת והציע לכל מי "שיקריב" עשרה חברים וימחק אותם לזכות בוופר חינם! הקמפיין יצר BUZZ אדיר, שבא לידי ביטוי בחשיפה רחבה במדיה המערכתית.

אין לי ספק כי נמצא יותר ויותר אנשי קריאייטיב שחוצים את הקווים ולומדים לחשוב יח"צ ולא רק ספוטים, אנשי קריאייטיב שיודעים לחצות את רף האדישות והציניות של אנשי התקשורת מחד והצרכנים מאידך.

התחום שלנו שעובר תהליכי שינוי מואצים מתחום שעסק בעיקר ב"קשרי עיתונות" ובדברור מהלכים שיווקים שהחברה יוזמת, אנו מוצאים את עצמנו יותר ויותר שותפים לתהליכי הליבה בארגונים, הופכים לדומיננטיים יותר בגיבוש אסטרטגיית ההחדרה ונמצאים יותר במקום של לייצר את החדשות ולא רק לדברר אותם.

מי שיישאר מאחור יהיה בדיוק כמו החדשות של אתמול- משעמם, חסר משמעות ולא רלוונטי

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מטוס אתיחאד (אתיחאד)מטוס אתיחאד (אתיחאד)

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה

אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן

רן קידר |

אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים. 

השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.

מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול

טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.

גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.

יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.

ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.