TEVA - דוחות Q4 - רבעון טוב נוסף, מחכים לרכישה הבאה

טבע פרסמה היום את תוצאותיה ל- Q4/09. מדובר בדוחות טובים שהיו בצפי. הדולר שהיה חלש הוסיף 98 מיליון דולר לשורה העליונה. להערכתנו המשקיעים מחכים לרכישה הבאה והדוח מהווה סימון "וי" על שנה טובה נוספת
נתלי גוטליב |

בשורת המכירות טבע הציגה מכירות של 3.8 מיליארד דולר, קצת מעל לתחזיות. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת הסתכם ב- 957 מיליון דולר לעומת 969 מיליון דולר ברבעון המקביל.

טבע הודיעה על חלוקת דיבידנד של 0.7 ש"ח למניה לרבעון הרביעי (לעומת 0.6 ש"ח שהיה ברבעון קודם). נקודות לתשומת לב והמשך מעקב - רמת הוצאות מכירה ושיווק גבוהות- גם בהשוואה לרבעון קודם וירידה במכירות תחום בריאות האישה מול רבעון קודם.

קופקסון

747 מיליון דולר ברבעון, עליה של 25% מול רבעון מקביל, וירידה מול רבעון קודם.

פרמצבטיקה בארה"ב

מכירות פרמצבטיקה בארה"ב הסתכמו ב- 2.3 מיליארד דולר, בדומה לתחזיותינו, צמיחה של 35% מול רבעון מקביל. לצמיחה תרמו השקות של Prevacid, Allegra D-12, Pulmicort Respules, שאלו היו ההשקות הגדולות שהיו ברבעון הרביעי, וכן המשך מכירות של ה- Protonix, Adderall XR, Lotrel, Accutane, Yasmin, Eloxtain ו- Famvir (לגבי האחרון ? טבע הודיעה על חתימת הסכם פשרה שכולל תשלום חד פעמי ותמלוגים). בנוסף - מכירות חזקות של הקופקסון וצמיחה במכירות מוצרי הנשימה.

מכירות חזקות באזורים באירופה ובשאר העולם, הושפעו גם משע"ח ? באירופה המכירות הסתכמו ב- 925 מיליון דולר, מעל תחזיותינו ל- 863 מיליון דולר, צמיחה של 30% מול רבעון מקביל (במטבע מקומי מדובר בצמיחה של 20%). המכירות הושפעו לטובה ממכירות גנריות חזקות בגרמניה, צרפת, הונגריה ופולין, ומכירות חזקות של הקופקסון והאזילקט. מכירות הגנריקה בשאר העולם הסתכמו ב- 553 מיליון דולר, צמיחה של 35% (במונחי מטבע מקומי ? צמיחה של 32%), בעיקר בזכות ישראל ואמל"ט.

טבע תערוך שיחת ועידה היום בצהריים. אנו מצפים כי החברה תיתן תחזיות מפורטות ל- 2010, עם דגש על השקות מרכזיות הצפויות בשנה זו. אנו מקווים כי החברה תיתן גם נקודות כלליות לגבי הצפוי ב- 2011 ואילו השקות גנריות צפויות בשנה זו. אנו נעדכן במידה ויהיו חדשות נוספות בשיחה זו.

תרופות מקור

קופקסון - ירידה קטנה מול רבעון קודם

מכירות הקופקסון נחלשו במעט מול רבעון קודם והסתכמו ב- 747 מיליון דולר ברבעון, מול תחזיותינו ל- 801 מיליון דולר. מדובר בצמיחה של 25% מול רבעון מקביל שהסתכם ב- 595 מיליון דולר ומול 776 מיליון דולר ברבעון הקודם (קיטון של 4%).

בארה"ב, המכירות צמחו ב- 33% ל- 509 מיליון דולר, והמכירות בשאר העולם הסתכמו ב- 238 מיליון דולר, עלייה של 13%. במונחי מטבע מקומי מכירות הקופקסון צמחו ב- 2%.

אזילקט

המכירות הסתכמו ב- 70 מיליון דולר ברבעון הרביעי, לעומת תחזיותינו ל- 91 מיליון דולר, גידול של 37% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ושל 9% בהשוואה לרבעון קודם. במונחי מטבע מקומי מדובר בצמיחה של 29%. טבע מדווחת על המשך גידול בנתח השוק של האזילקט בארה"ב ובאירופה. טבע מתכננת להגיש ל- FDA בקשה לשינוי ההתוויה שעל האזילקט. שינוי ההתוויה צפוי במהלך 2010, דבר שצפוי לדחוף עוד יותר את מכירות התרופה.

מוצרי נשימה

המכירות הסתכמו ב- 282 מיליון דולר ברבעון הרביעי, גידול של 9% לעומת רבעון מקביל ושל 16% מול רבעון קודם. טבע שומרת על נתח שוק גבוה מאוד של 54% בשוק משאפי ה- HFA לעומת נתח שוק של 56% ברבעון קודם.

בריאות האישה

תחום בריאות האישה, שהגיע מרכישת Barr, הניב הכנסות של 77 מיליון דולר ברבעון, בדומה לרבעון מקביל (Barr בלבד), ומול 103 מיליון דולר ברבעון הקודם. המכירות הושפעו ממכירות חזקות של Seasonique ומנגד מכירות חלשות של PlanB One Step (גלולת "היום שאחרי"), שאמור להיות התשובה של טבע לגרסה הגנרית ל- Plan B שהשיקה ווטסון באוגוסט 09'.

מכירות API

מכירות תחום חומרי הגלם API לצדדים שלישיים הסתכמו ב- 136 מיליון דולר, ירידה של 7% מול רבעון מקביל ובדומה לרבעון קודם.

צבר מוצרים - ללא שינוי

העדכון האחרון שנתנו בטבע לגבי הצבר היה עם פרסום התוכנית האסטרטגית בתחילת ינואר. כך שהנתונים לא השתנו באופן מהותי לאחר עדכון זה.

צבר המוצרים בארה"ב (כולל צבר המוצרים של Barr) עומד על 216 (רבעון קודם 210) בקשות הממתינות לאישור סופי של ה- FDA (כולל 43 אישורים טנטטיביים). סך המכירות במונחי מקור של המוצרים בצבר מסתכמים במעל ל- 113 מיליארד דולר (בדומה לרבעון קודם). מתוך זה 140 הינם בקשות תחת P-IV, עם פוטנציאל ראשוניות של 89 (רבעון קודם 83) מוצרים, שמכירותיהם במונחי מקור מסתכמות מעל ל- 55 (רבעון קודם - 54) מיליארד דולר. מדובר בצבר משמעותית גדול מכל המתחרים ומבטיח המשך צמיחה במכירות בארה"ב.

צבר המוצרים באירופה נכון לסוף הרבעון כולל 3143 בקשות לשיווק (רבעון קודם 3058 בקשות) הממתינות לאישור סופי, ב- 30 מדינות באירופה, ל- 241 מוצרים (רבעון קודם 242 מוצרים), כולל 9 בקשות הממתינות לאישור EMEA. תזרים מזומנים מפעילות שוטפת ? הסתכם ב- 957 מיליארד דולר, לעומת 969 מיליון דולר ברבעון המקביל ו- 1 מיליארד דולר ברבעון קודם.

מזומנים וניירות ערך סחירים הסתכמו ב- 2.5 מיליון דולר, זאת לאחר תשלום של 379 מיליון דולר במסגרת הסכם פשרה בנוגע למספר תביעות על תמחור תרופות.

דיבידנד - בגין הרבעון הרביעי יחולק דיבידנד בשיעור של 0.7 ש"ח למניה (בהשוואה ל- 0.6 ש"ח למניה ברבעון הקודם), המייצג תשואת דיבידנד של 0.3%.

רווח והפסד

שיעור הרווח הגולמי ברבעון הגיע ל- 58.6% לעומת 58.2% ברבעון הקודם ו- 57.4% ברבעון המקביל. השפעה חיובית מרישום 100% מהכנסות הקופקסון בארה"ב, מעלייה במכירות ובמחירי הקופקסון, השקת מוצרים חדשים בארה"ב ברווחיות גבוהה (חלקם בבלעדיות) מכירות חזקות בתחום מוצרי הנשימה (ProAir), אזילקט ובריאות האישה. כמו כן יש שיפור במרווח הגולמי של תרופות גנריות בארה"ב, בדומה לרבעון קודם.

הוצאות מו"פ היו נמוכות ברבעון, והסתכמו ב- 219 מיליון דולר, כ- 5.8% מהמכירות בלבד, וגבוה מול רבעונים קודמים. אם מסתכלים על הוצאות המו"פ ללא שת"פ לונזה, אז הוצאות המו"פ עמדו ברבעון על 6.6%.

הוצאות מכירה ושיווק - הסתכמו ב- 742 מיליון דולר, גידול של כ- 51% לעומת רבעון מקביל. הגידול נבע בעיקר מתוספת הפעילות של באר, שמאופיין בהוצאות מכירה ושיווק גבוהות וכן תשלומי תמלוגים גבוהים בהקשר של הקופקסון, כתוצאה ממכירות גבוהות של הקופקסון. מדובר על רמת הוצאות גבוהה כאחוז מהמכירות (19.5%), גבוה מרבעון קודם (18.6%), ומול 17.2% שהיה ברבעון מקביל. מדובר על רמה גבוהה, ואנו נצפה לשמוע את התייחסות הנהלת החברה לנושא ומה הצפי לרמת הכנסות זו בעתיד.

הוצאות הנהלה וכלליות הסתכמו ב- 218 מיליון דולר, גידול של 20% רבעון מקביל (5.7% מהמכירות) ובדומה לרבעון קודם.

רווח נקי ? ברבעון הרביעי אינו כולל הסכמי פשרה לסיום הליכים משפטיים בסך 379 מיליון דולר (כזכור, טבע דיווחה לפני כשבועיים על הסדר פשרה עקרוני בנוגע למספר תביעות על תמחור תרופות בסך 315 מיליון דולר), הפחתות בסך 139מיליון דולר, מחיקות בסך 71 מיליון דולר והטבת מסך בסך 161 מיליון דולר.

מאת: נתלי גוטליב, אי.בי.אי. בית השקעות

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חיילים סייבר 8200
צילום: דובר צהל

משקיעים בחאקי: כך הפכו החיילים את הבסיסים לחממת השקעות לוהטת

השוק גואה, האפליקציות זמינות - ומחנות צה"ל הופכים לזירות של  מסחר ואמביציה; גם החיילים שחוזרים מהקרב משקיעים-מהמרים בשווקים; בינתיים כולם מרוויחים
ענת גלעד |
נושאים בכתבה חיילים בורסה

יום שלישי, 23:00. חדר המגורים בבסיס האימונים בדרום שקט יחסית. אור יחיד בוקע מהפינה שבה יושב סמל איתי כהן. רוב חבריו לפלוגה כבר קרסו מותשים מיום מפרך בשטח, אך הוא לא מצליח לעצום עין. הראש שלו עובד שעות נוספות על הגרף האדום המהבהב באפליקציית המסחר בטלפון הנייד שלו. איתי, לוחם בגדוד חי"ר, לא חולם רק על סוף המסלול או על הדרגות הבאות.

במקום סתם לגלול באינסטגרם, הוא מנצל את השעות השקטות כדי לנהל תיק השקעות קטן. "כשהחבר'ה מדברים על המשחק כדורגל אתמול, אני בודק מה עשה הביטקוין", הוא מספר בחיוך קטן. 

בין שמירה לשמירה ובין אימון ניווט למארב, איתי חולם במספרים, והוא לא לבד. בשנתיים האחרונות, המסכים של הסמארטפונים השתנו: אפליקציות משחקים פינו את מקומן לאפליקציות בנקאות, ושיחות על כדורגל או יציאות לסופ"ש הוחלפו בדיונים על מדדי S&P 500, קרנות מחקות וגם קריפטו. בסיסי צה"ל הפכו, בניגוד גמור לדימוי המסורתי של "תקופת ביניים" חסרת דאגות כלכליות, לחממת השקעות לוהטת, והשינוי הזה אינו מקרי. 

נקודת המפנה המשמעותית התרחשה בינואר 2022, אז נכנסה לתוקף העלאה דרמטית בשכר החיילים הסדירים - זינוק של 50%. עבור לוחם כמו איתי, מדובר בתוספת משמעותית שהפכה את המשכורת החודשית מכסף כיס סמלי לסכום המאפשר חיסכון משמעותי. "פתאום אתה רואה 'נכנס לחשבון 2,400 שקל'", הוא מסביר, "זה סכום שאפשר לעשות איתו משהו. להשאיר אותו בעו"ש זה פשוט לבזבז אותו על שטויות. הבנתי שאני רוצה שהכסף הזה יעבוד בשבילי".

 חלק מהשגרה, כמו טיול לשק"ם

הגורם השני שתרם לשינוי הוא הזמן. במיוחד בקרב המשרתים בתפקידי לחימה, שגרת השירות כרוכה בימים ארוכים של המתנה, שעות רבות בבסיס ויציאות מצומצמות הביתה (מגמה שהתעצמה משמעותית מאז ה-7 באוקטובר). הזמן הזה, שבעבר נוצל למנוחה או שיחות בטלות, מתועל כיום ללימוד. "אנחנו יושבים באוהל, אחרי שסיימנו את המשימות, במקום סתם לגלול בטיקטוק, אנחנו רואים סרטוני הסבר על בורסה. זה הפך להיות חלק מהשגרה, כמו טיול לילי לשק"ם", מספר איתי.

ילדים
צילום: FREEPIK

400 אלף ילדים בשנה ילמדו על אנרגיות מתחדשות

בהשקעה של 5 מיליון שקלים: משרד האנרגיה מציג תכנית פעולה לקידום החינוך לאנרגיה מקיימת בישראל ובכך להשפיע על הדור הצעיר כך שיהיה מודע, יוזם ואחראי יותר בכל הנוגע לשימוש מושכל באנרגיה, לחיסכון בצריכת חשמל ולמעבר לאנרגיות מתחדשות


הדס ברטל |

התכנית החדשה ביוזמת החטיבה לאנרגיה מקיימת במשרד האנרגיה והתשתיות, ממליצה על השקעה בהיקף של כ־5 מיליון ש"ח לשנה כאשר השאיפה היא להגיע למעל ל־400,000 ילדים וילדות ובני נוער, שייחשפו לתכנים החינוכיים בתחום האנרגיה המקיימת בצורה ישירה ועקיפה בכל שנה. כ־350,000 תלמידים ותלמידות צפויים לבקר בתערוכות המדע שיוקמו, 50,000 משתתפים ייחשפו לתכנים דרך קורסים דיגיטליים, חוגים, יוזמות קהילתיות ותוכן ברשתות החברתיות. בנוסף, כ־10,000 תלמידים צפויים לקחת חלק בתוכניות חקר ובהכשרות ייעודיות, בעוד מאות מורים ומנחים יעברו הכשרה וליווי מקצועי. התוכנית ממליצה לקדם יוזמות חקר בשיתוף משרד החינוך דרך שילוב אפיקי הפעולה הפורמליים והבלתי פורמליים, לייצר המשכיות ולבנות תשתית קבועה של חינוך לאנרגיה מקיימת בפריסה ארצית.

מחקרים מהארץ ומהעולם מצביעים על כך שתוכניות חינוך שמקודמות על ידי ממשלות תורמות להגברת המודעות הציבורית, מעודדות מעורבות קהילתית ומסייעות בעמידה ביעדים להפחתת פליטות ולשימוש מושכל באנרגיה. התכנית ביוזמת משרד האנרגיה צפויה לשלב ידע עדכני מתחומי החינוך, המדע והסביבה ושמה דגש על פיתוח חשיבה ביקורתית, יצירתיות ויזמות בקרב ילדים ובני נוער, תוך שילוב עקרונות של חדשנות פדגוגית, למידה מבוססת מחקר ונגישות לכלל מגזרי האוכלוסייה בישראל.

פאנלים סולריים
פאנלים סולריים - קרדיט: טוויטר


מנהל חטיבת אנרגיה מקיימת במשרד האנרגיה והתשתיות, רון אייפר: "במשרד האנרגיה והתשתיות מדגישים כי מעורבות ממשלתית בחינוך לאנרגיה היא נדבך חיוני במימוש היעדים הלאומיים להפחתת פליטות. חינוך מגיל צעיר לערכים של חיסכון באנרגיה, מודעות לחשיבות של אנרגיה מתחדשת, והבנה טכנולוגית - הוא הבסיס לשינוי התנהגותי ארוך טווח ולבניית משק אנרגיה יציב ובר-קיימא. הדור הצעיר הוא המפתח לעתיד של אנרגיה נקייה ויעילה. באמצעות חינוך והשראה מגיל צעיר נוכל לטפח אחריות סביבתית וחדשנות, שיקדמו את ישראל לעבר משק אנרגיה יעיל".

יוזמות חינוכיות קודמות שיזם משרד האנרגיה בתחום האנרגיה המקיימת, היו אתר האינטרנט הלימודי "אנרגיה בראש אחר" או באמצעות תערוכת אנרגיה "כח סוס" במוזיאון המדע בירושלים, אליה נחשפו בשנה האחרונה מעל ל-200 אלף מבקרים.