מירי רגב
צילום: מירי שמעונוביץ, לעמ

החזרת הישראלים מחו"ל: ההרשמה באל על נפתחה

שרת התחבורה, מירי רגב, הודיעה כי טיסות החילוץ, שיופעלו על ידי חברות התעופה הישראליות אל על, ישראייר וארקיע, יבוצעו בכפוף לאישור ביטחוני ובחלונות זמן מוגבלים, וכי מדובר במהלך מדורג שצפוי להימשך לאורך שבועות ולא ימים, לאור המגבלות בנתב"ג והצורך בבקרת כניסה קפדנית. רגב הדגישה כי הטיסות יפעלו רק בכיוון אחד - אל ישראל - וכי בשלב זה נאסר על החברות להוציא נוסעים מישראל לחו"ל

עוזי גרסטמן | (10)
נושאים בכתבה עם כלביא אל על

על רקע המשבר המתמשך במרחב האווירי והעובדה שישראלים רבים נותרו תקועים מעבר לים, הכריזה שרת התחבורה, מירי רגב, היום על השקת תוכנית ממשלתית לחילוץ הדרגתי של אזרחים ישראלים ממוקדים מרכזיים בעולם - בעיקר באירופה ובארה"ב. רגב הבהירה כי הטיסות, שיופעלו על ידי חברות התעופה הישראליות אל על, ישראייר וארקיע, יבוצעו בכפוף לאישור ביטחוני ובחלונות זמן מוגבלים, וכי מדובר במהלך מדורג שצפוי להימשך לאורך שבועות ולא ימים, לאור המגבלות בנתב"ג והצורך בבקרת כניסה קפדנית. עוד לדברי השרה, "יש להבין שאנו לא ניקח סיכון בכך שנביא מטוס שייקלע לאירוע על הקרקע, שבו נצטרך להסביר כיצד נהרגו 300 איש". ההרשמה לטיסות של אל על מיועדת כרגע רק למי שהיתה לו טיסה באל על או בסאן דור שבוטלה, ומתבצעת דרך הלינק הזה.


בתוך כך, רגב הדגישה כי הטיסות יפעלו רק בכיוון אחד - אל ישראל - וכי בשלב זה נאסר על החברות להוציא נוסעים מישראל לחו"ל. לדבריה, "אנחנו ערוכים, אנחנו מוכנים - וזה מתחיל כבר בימים הקרובים", והוסיפה כי, "נחזיר קודם כל את מי שזקוק לכך יותר מכל - חיילים, אנשי ביטחון, משפחות עם ילדים, חולים ומקרי חירום". בנוסף לטיסות, משרד התחבורה גיבש מתווה חילוץ ימי בשיתוף עם מנו ספנות. לפי התכנון, שתי הפלגות ייצאו מלרנקה לכיוון חיפה ויוכלו להכיל מאות נוסעים בכל הפלגה. משרד התחבורה בוחן אפשרות של סיוע במימון, וגורמי הביטחון יידרשו לאשר כל יציאה בהתאם להערכת המצב העדכנית. 


רגב גם ניצלה את ההצהרה גם כדי לפנות לציבור הישראלי, שבוחן הגעה עצמאית לערי מוצא כמו אתונה ולרנקה, ואמרה כי אין כל ערובה לכך שהגעה לשם תבטיח מקום בטיסה. "אל תגיעו לשם באופן עצמאי. תחכו להודעה מסודרת מחברת התעופה. הגעה לא מתואמת עלולה רק להאריך את השהות ולסבך את הסיכוי לחזור", היא הזהירה. גם רשות שדות התעופה פרסמה ביממה האחרונה אזהרה דומה.


מנתונים עדכניים של משרד התחבורה, רשות התעופה האזרחית וגופי ביטחון, עולה כי מספר הישראלים התקועים בחו"ל הנע בין 100 ל-150 אלף איש. חלקם הגדול שוהה באירופה ובארה"ב, אך רבים נמצאים גם בתאילנד, קפריסין, יוון ומדינות נוספות באסיה ובאפריקה. עם זאת, בשל מגבלות תפעוליות בנתב"ג - בין היתר הקצאה של עד שתי טיסות נכנסות בשעה - הבהירו גורמים ברשות שדות התעופה כי התהליך צפוי להימשך זמן רב מהצפוי, כשבפועל מדובר במבצע לוגיסטי שייקח שבועות.


לצד הקשיים הארגוניים והביטחוניים, בולטים גם ממדי הפגיעה הכלכלית: ישראלים רבים נאלצים לשלם מאות דולרים ביום עבור לינה, מזון וציוד רפואי, מבלי לדעת מתי יוכלו לחזור ארצה. רבים מהם גילו גם כי ביטוחי הנסיעות שברשותם אינם מכסים את מרבית ההוצאות. במקביל, נשקלת אפשרות לקביעת מנגנון פיצוי חלקי או מענים סוציאליים במקרים חריגים, אך נכון לעכשיו אין כוונה ממשלתית לממן את כרטיסי הטיסה - והרישום יתבצע ישירות מול חברות התעופה והנסיעות.


רגב חתמה את דבריה בקריאה לרגיעה. לדבריה, "אני מבינה את הלחץ, אנחנו רואות ורואים אתכם. יש לנו את הכלים והיכולת, אבל נצטרך סבלנות". בתוך כך, גם משרד החוץ פרסם הנחיות מעודכנותמ לציבור הישראלים ששוהים בחו"ל, וקרא לישראלים לשמור על פרופיל נמוך במדינות זרות ולהימנע מהתקהלויות במוקדים יהודיים - בעיקר באירופה - בשל המתיחות האזורית.


מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אמיר ברעם, אישר מוקדם יותר היום כי כבר התקבלו האישורים הנדרשים להוציא לפועל טיסות חילוץ מיידיות עבור חיילי צה"ל, עובדי המשרד ועובדי התעשיות הביטחוניות שנמצאים מחוץ לישראל. לדבריו, ההחזרה תבוצע על פי סדר עדיפויות מבצעי ברור - בתחילה משרתים הכרחיים לתפקוד צה"ל, לאחר מכן עובדים חיוניים של מערכת הביטחון, ולבסוף אנשי התעשיות הביטחוניות שדרושים לשמירה על פסי ייצור, שינוע ותחזוקה ביטחונית. ברעם אף הדגיש כי תהליך זה יבוצע תוך תיאום מלא עם חיל האוויר, המעוצה לביטחון לאומי (המל"ל), ומשרדי החוץ והתחבורה, כשבמקביל פועלת הממשלה להשבת יתר האזרחים שנותרו בחו"ל לצורכי תיירות, עבודה או לימודים.

קיראו עוד ב"בארץ"


לחץ כבד על חברות התעופה וסוכנויות הנסיעות


כאמור, לפי ההערכות, בין 100 ל-150 אלף ישראלים נתקעו ברחבי העולם, ועוד רבים לא-ישראלים שמבקשים להגיע ארצה מסיבות כאלה ואחרות. חברות רבות השהו את לוחות הזמנים לחלוטין, ובמקרים רבים לא מציעות מועדים חלופיים לטיסות. גם טיסות יוצאות מישראל נעצרו, מה שגרם לביטולי חופשות ברגע האחרון, לאובדן כרטיסים ולאי-יכולת של אזרחים לעזוב את הארץ, גם אם הם נדרשים לכך מסיבות רפואיות, משפחתיות או ביטחוניות. המצב הזה מייצר לחץ כבד גם על סוכנויות הנסיעות וחברות התעופה, שמצדן לא יכולות להציע פתרון בטווח הקצר.


הסגירה המוחלטת של השמיים הישראליים גרמה לאזרחים לחפש פתרונות לא שגרתיים. אחד מהם הוא היציאה דרך הים. בעלי יאכטות פרטיות וספינות מנוע החלו לפנות למרינות המרכזיות בארץ - חיפה, הרצליה ואשדוד - בבקשה לצאת לים הפתוח בדרכם לקפריסין, יוון ואפילו טורקיה. מדובר בפתרון שנמצא על הגבול שבין המציאות לפנטזיה, שכן בפועל מדובר באתגר לוגיסטי וביטחוני לא פשוט. המסלולים הימיים האלה לא מוסדרים, ומצריכים אישורים ממשרד התחבורה, תיאום עם צה"ל וגורמי ביטחון, ורישום מראש של כלי השיט, אנשי הצוות והנוסעים. גם מבחינה ימית, מזג האוויר במזרח הים התיכון, כמו גם הנוכחות של ציים זרים (כולל ארה"ב, צרפת ורוסיה), לא  מקלים על האפשרות לצאת מישראל בבטחה דרך הים. ואולם עבור רבים מדובר בחבל הצלה, לפחות באופן מנטלי, כדי להשאיר מאחוריהם את התחושות הקשות שהם חווים כיום, ולאזרחים זרים ששוהים כאן בעל כורכם מדובר בתחילת הדרך בחזרה הביתה.


משרדי הממשלה, ובהם משרדי התחבורה והחוץ, הבהירו כי נכון לעכשיו אין אפשרות מעשית לעזוב את הארץ בדרכים רגילות, וכי כל נתיב תחבורתי - אווירי או ימי - כפוף להערכת המצב הביטחונית, שמתעדכנת באופן שוטף. אין התחייבות למועד חידוש הטיסות, ואין כרגע פתרון מערכתי למבקשים לצאת. גם נציגויות דיפלומטיות של ישראל ברחבי העולם מוצפות בפניות מצד אזרחים שנתקעו ומבקשים מידע או סיוע, אך לעת עתה, ידם של הדיפלומטים קצרה מלהושיע.


ההמלצה לתקועים: לעקוב אחר פרסומי משרד החוץ


למי שתקוע בחו"ל וממתין לחזרה, ההמלצה המרכזית כרגע היא לעקוב אחרי הפרסומים הרשמיים של משרד החוץ, כולל עמודי הפייסבוק של השגרירויות המקומיות, ולהתעדכן בטפסי רישום ייעודיים לטיסות חילוץ. חלק מהשגרירויות כבר הפעילו מנגנוני איתור לצורך ריכוז שמות ואיסוף נתונים, כדי לייעל את שיבוץ הנוסעים ברגע שיופעלו טיסות החרום. לנוסעים שנותרו בארץ והיו אמורים לטוס. הההמלצה היא לא לנסות להגיע לנתב"ג, שכן עדיין אין פעילות תעופתית במקום כרגע. יש לפנות לחברות התעופה ולסוכנויות הנסיעות לצורך קבלת החזרים או שוברי טיסה עתידיים. עם זאת, רבים מהלקוחות מדווחים על זמני המתנה ארוכים מאוד לשירות - לעתים שעות - בשל העומס על מוקדי השירות. המשק האזרחי מושפע אף הוא מהמצב. חברות ביטוח ביטלו כיסויים מסוימים לטיסות עתידיות, חלק מהביטוחים מבטלים השתתפות עצמית למי שרכש ביטול מכל סיבה, וחברות תיירות מדווחות על גל ביטולים עצום לחבילות לאירופה. מטיילים שהיו בדרכם לחופשות משפחתיות מצאו את עצמם ללא טיסה, ללא החזר מיידי ולעתים גם ללא מענה.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    מריה 16/06/2025 18:33
    הגב לתגובה זו
    אל על חייבת לטוס בשבת
  • 5.
    בנון 16/06/2025 18:12
    הגב לתגובה זו
    יותר מסוכן בעורף
  • אנונימי 16/06/2025 18:43
    הגב לתגובה זו
    את כל משתמטי גוש דן למלחמה !
  • פצ 16/06/2025 19:40
    הכוונה לבני ברק
  • 4.
    אמיר 16/06/2025 17:31
    הגב לתגובה זו
    להודיע מראש כרגע ולהתחיל לעבוד
  • 3.
    ועקנין 16/06/2025 16:40
    הגב לתגובה זו
    ליכוד טיפוסי
  • 2.
    בני 16/06/2025 16:26
    הגב לתגובה זו
    ראשונים להגיע חרדים אחכ פעילי ליכוד רק בסוף הרשימה יעמדו חיילים ושאר העם .
  • 1.
    הימין האמיתי 16/06/2025 15:38
    הגב לתגובה זו
    ידענו תמיד שהיא לא העיפרון הכי מחודד בקלמר אבל הפעם שברה את השיא של עצמה. אפס יכולת ואפס אמפתיה לאנשים בחול שקורסים כלכלית
  • אנונימי 16/06/2025 15:57
    הגב לתגובה זו
    קורסים כלכלית ! תגיד טרול למה המדינה צריכה לממן בשקל אנשים שנסעו מרצונם לטייל בחול בזמן מלחמה !
  • אנונימי 16/06/2025 18:59
    כי הממשלות בישראל גונבות ועושקות את האזרחים כל הזמן וב30 שנה האחרונות זה רק הולך ומתגבר ממשלות ישראל הן עושי דברו של האלפיון העליון שעושק את כולנו כל יום כל היום מה חדש
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

אפליקציית egg של אגד. קרדיט: רשתות חברתיותאפליקציית egg של אגד. קרדיט: רשתות חברתיות

אגד משיקה את egg, אפליקציית תחבורה ציבורית ללא פרסומות

קבוצת אגד, השיקה אפליקציית ניווט חדשה תחת השם "Egg", עם חוויית משתמש נטולת פרסומות לחלוטין, בתקופה שבה השוק נשלט על ידי אפליקציות מסחריות עתירות פרסומות כמו Moovit

רן קידר |
נושאים בכתבה אגד

קבוצת אגד השיקה אפליקציית ניווט חדשה תחת השם "egg" , שמבטיחה חוויית שימוש נטולת פרסומות לחלוטין. המהלך מתפרש כמהלך אסטרטגי משמעותי בעולם התחבורה החכמה, בתקופה שבה השוק נשלט על ידי אפליקציות מסחריות עתירות פרסומות כמו מוביט.

אפליקציית egg מתיימרת להציע לא רק חוויה חלקה אלא גם פתרון שלם למשתמשי התחבורה הציבורית מכל הסוגים – אוטובוסים של כלל החברות, רכבת ישראל, הרכבות הקלות, הכרמלית, קורקינטים ואופניים שיתופיים. האפליקציה כוללת מידע בזמן אמת, ניווט חי, הצגת מחירי נסיעה, תיקוף דיגיטלי ותשלום, הזמנת כרטיסים מראש ועוד. כל זאת תוך שמירה על ממשק נקי, ללא הסחות דעת פרסומיות או דרישות למעקב אחר משתמשים. בנוסף, נוסעי קווי אגד יקבלו שירותים נוספים, ביניהם הזמנת כרטיסים והבטחת מקום לנסיעות לאילת, שירות חדש לדיווח ואיתור אבדות וכן מוקד שירות לקוחות משולב המאפשר פנייה ישירה בכל נושא - מתקלות ועד הצעות שיפור.

מנכ"ל קבוצת אגד, גלעד ריקלין, אמר: "אחרי שנים של פרסומות בלתי נגמרות - אגד משנה את כללי המשחק. אנחנו גאים להיות קבוצת התחבורה הציבורית הראשונה בישראל שמשיקה אפליקציה שמאפשרת לכלל נוסעי התחבורה הציבורית לתכנן מסלול נסיעה, להטעין רב קו, לתקף נסיעה, להזמין כרטיסים ולפנות לשירות הלקוחות - וכל זאת ללא פרסומות". ריקלין הוסיף: "'egg' מסמנת את סוף עידן הפרסומות בתחבורה הציבורית ומציבה סטנדרט חדש של חוויית נסיעה - פשוטה, מדויקת ונקייה מהסחות דעת. המטרה שלנו ברורה - לאפשר לנוסעים להגיע ליעד בקלות וביעילות, ולהוביל את התחבורה הציבורית לעידן חדש".

משנה את הכללים?

על פניו, זוהי אפליקציה שיכולה להתחרות ישירות ולהדיח את Moovit, האפליקציה הדומיננטית בישראל ובעולם. אמנם מוביט מציעה פונקציונליות רחבה אך סובלת מפרסומות רבות, הסחות דעת ופופ־אפים שעלולים לפגוע בחוויית המשתמש. במקביל, HopOn הישראלית מציעה שירותים דומים באפליקציה שפותחה לטובת מפעילים שונים, אך כוללת פרסומות ולעיתים מגבלות תפקודיות. "Egg", שנבנתה למעשה כווייט לייבל על הפלטפורמה של HopOn, מציעה את אותו בסיס טכנולוגי,  אך בגרסה סטרילית, ממוקדת ואינטגרטיבית יותר עבור המשתמש. 

השאלה שנותרת פתוחה היא איכות האלגוריתם שמאחורי האפליקציה: האם היא יודעת לבחור את המסלול המהיר ביותר? האם היא מתעדפת מסלולים עם פחות הליכה או החלפות? אלו פרמטרים קריטיים עבור נוסעים יומיומיים - והם יקבעו אם "Egg" תוכל באמת להתחרות באפליקציות הוותיקות.