מירי רגב
צילום: מירי שמעונוביץ, לעמ

החזרת הישראלים מחו"ל: ההרשמה באל על נפתחה

שרת התחבורה, מירי רגב, הודיעה כי טיסות החילוץ, שיופעלו על ידי חברות התעופה הישראליות אל על, ישראייר וארקיע, יבוצעו בכפוף לאישור ביטחוני ובחלונות זמן מוגבלים, וכי מדובר במהלך מדורג שצפוי להימשך לאורך שבועות ולא ימים, לאור המגבלות בנתב"ג והצורך בבקרת כניסה קפדנית. רגב הדגישה כי הטיסות יפעלו רק בכיוון אחד - אל ישראל - וכי בשלב זה נאסר על החברות להוציא נוסעים מישראל לחו"ל

עוזי גרסטמן | (5)
נושאים בכתבה עם כלביא אל על

על רקע המשבר המתמשך במרחב האווירי והעובדה שישראלים רבים נותרו תקועים מעבר לים, הכריזה שרת התחבורה, מירי רגב, היום על השקת תוכנית ממשלתית לחילוץ הדרגתי של אזרחים ישראלים ממוקדים מרכזיים בעולם - בעיקר באירופה ובארה"ב. רגב הבהירה כי הטיסות, שיופעלו על ידי חברות התעופה הישראליות אל על, ישראייר וארקיע, יבוצעו בכפוף לאישור ביטחוני ובחלונות זמן מוגבלים, וכי מדובר במהלך מדורג שצפוי להימשך לאורך שבועות ולא ימים, לאור המגבלות בנתב"ג והצורך בבקרת כניסה קפדנית. עוד לדברי השרה, "יש להבין שאנו לא ניקח סיכון בכך שנביא מטוס שייקלע לאירוע על הקרקע, שבו נצטרך להסביר כיצד נהרגו 300 איש". ההרשמה לטיסות של אל על מיועדת כרגע רק למי שהיתה לו טיסה באל על או בסאן דור שבוטלה, ומתבצעת דרך הלינק הזה.


בתוך כך, רגב הדגישה כי הטיסות יפעלו רק בכיוון אחד - אל ישראל - וכי בשלב זה נאסר על החברות להוציא נוסעים מישראל לחו"ל. לדבריה, "אנחנו ערוכים, אנחנו מוכנים - וזה מתחיל כבר בימים הקרובים", והוסיפה כי, "נחזיר קודם כל את מי שזקוק לכך יותר מכל - חיילים, אנשי ביטחון, משפחות עם ילדים, חולים ומקרי חירום". בנוסף לטיסות, משרד התחבורה גיבש מתווה חילוץ ימי בשיתוף עם מנו ספנות. לפי התכנון, שתי הפלגות ייצאו מלרנקה לכיוון חיפה ויוכלו להכיל מאות נוסעים בכל הפלגה. משרד התחבורה בוחן אפשרות של סיוע במימון, וגורמי הביטחון יידרשו לאשר כל יציאה בהתאם להערכת המצב העדכנית. 


רגב גם ניצלה את ההצהרה גם כדי לפנות לציבור הישראלי, שבוחן הגעה עצמאית לערי מוצא כמו אתונה ולרנקה, ואמרה כי אין כל ערובה לכך שהגעה לשם תבטיח מקום בטיסה. "אל תגיעו לשם באופן עצמאי. תחכו להודעה מסודרת מחברת התעופה. הגעה לא מתואמת עלולה רק להאריך את השהות ולסבך את הסיכוי לחזור", היא הזהירה. גם רשות שדות התעופה פרסמה ביממה האחרונה אזהרה דומה.


מנתונים עדכניים של משרד התחבורה, רשות התעופה האזרחית וגופי ביטחון, עולה כי מספר הישראלים התקועים בחו"ל הנע בין 100 ל-150 אלף איש. חלקם הגדול שוהה באירופה ובארה"ב, אך רבים נמצאים גם בתאילנד, קפריסין, יוון ומדינות נוספות באסיה ובאפריקה. עם זאת, בשל מגבלות תפעוליות בנתב"ג - בין היתר הקצאה של עד שתי טיסות נכנסות בשעה - הבהירו גורמים ברשות שדות התעופה כי התהליך צפוי להימשך זמן רב מהצפוי, כשבפועל מדובר במבצע לוגיסטי שייקח שבועות.


לצד הקשיים הארגוניים והביטחוניים, בולטים גם ממדי הפגיעה הכלכלית: ישראלים רבים נאלצים לשלם מאות דולרים ביום עבור לינה, מזון וציוד רפואי, מבלי לדעת מתי יוכלו לחזור ארצה. רבים מהם גילו גם כי ביטוחי הנסיעות שברשותם אינם מכסים את מרבית ההוצאות. במקביל, נשקלת אפשרות לקביעת מנגנון פיצוי חלקי או מענים סוציאליים במקרים חריגים, אך נכון לעכשיו אין כוונה ממשלתית לממן את כרטיסי הטיסה - והרישום יתבצע ישירות מול חברות התעופה והנסיעות.


רגב חתמה את דבריה בקריאה לרגיעה. לדבריה, "אני מבינה את הלחץ, אנחנו רואות ורואים אתכם. יש לנו את הכלים והיכולת, אבל נצטרך סבלנות". בתוך כך, גם משרד החוץ פרסם הנחיות מעודכנותמ לציבור הישראלים ששוהים בחו"ל, וקרא לישראלים לשמור על פרופיל נמוך במדינות זרות ולהימנע מהתקהלויות במוקדים יהודיים - בעיקר באירופה - בשל המתיחות האזורית.


מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אמיר ברעם, אישר מוקדם יותר היום כי כבר התקבלו האישורים הנדרשים להוציא לפועל טיסות חילוץ מיידיות עבור חיילי צה"ל, עובדי המשרד ועובדי התעשיות הביטחוניות שנמצאים מחוץ לישראל. לדבריו, ההחזרה תבוצע על פי סדר עדיפויות מבצעי ברור - בתחילה משרתים הכרחיים לתפקוד צה"ל, לאחר מכן עובדים חיוניים של מערכת הביטחון, ולבסוף אנשי התעשיות הביטחוניות שדרושים לשמירה על פסי ייצור, שינוע ותחזוקה ביטחונית. ברעם אף הדגיש כי תהליך זה יבוצע תוך תיאום מלא עם חיל האוויר, המעוצה לביטחון לאומי (המל"ל), ומשרדי החוץ והתחבורה, כשבמקביל פועלת הממשלה להשבת יתר האזרחים שנותרו בחו"ל לצורכי תיירות, עבודה או לימודים.

קיראו עוד ב"בארץ"


לחץ כבד על חברות התעופה וסוכנויות הנסיעות


כאמור, לפי ההערכות, בין 100 ל-150 אלף ישראלים נתקעו ברחבי העולם, ועוד רבים לא-ישראלים שמבקשים להגיע ארצה מסיבות כאלה ואחרות. חברות רבות השהו את לוחות הזמנים לחלוטין, ובמקרים רבים לא מציעות מועדים חלופיים לטיסות. גם טיסות יוצאות מישראל נעצרו, מה שגרם לביטולי חופשות ברגע האחרון, לאובדן כרטיסים ולאי-יכולת של אזרחים לעזוב את הארץ, גם אם הם נדרשים לכך מסיבות רפואיות, משפחתיות או ביטחוניות. המצב הזה מייצר לחץ כבד גם על סוכנויות הנסיעות וחברות התעופה, שמצדן לא יכולות להציע פתרון בטווח הקצר.


הסגירה המוחלטת של השמיים הישראליים גרמה לאזרחים לחפש פתרונות לא שגרתיים. אחד מהם הוא היציאה דרך הים. בעלי יאכטות פרטיות וספינות מנוע החלו לפנות למרינות המרכזיות בארץ - חיפה, הרצליה ואשדוד - בבקשה לצאת לים הפתוח בדרכם לקפריסין, יוון ואפילו טורקיה. מדובר בפתרון שנמצא על הגבול שבין המציאות לפנטזיה, שכן בפועל מדובר באתגר לוגיסטי וביטחוני לא פשוט. המסלולים הימיים האלה לא מוסדרים, ומצריכים אישורים ממשרד התחבורה, תיאום עם צה"ל וגורמי ביטחון, ורישום מראש של כלי השיט, אנשי הצוות והנוסעים. גם מבחינה ימית, מזג האוויר במזרח הים התיכון, כמו גם הנוכחות של ציים זרים (כולל ארה"ב, צרפת ורוסיה), לא  מקלים על האפשרות לצאת מישראל בבטחה דרך הים. ואולם עבור רבים מדובר בחבל הצלה, לפחות באופן מנטלי, כדי להשאיר מאחוריהם את התחושות הקשות שהם חווים כיום, ולאזרחים זרים ששוהים כאן בעל כורכם מדובר בתחילת הדרך בחזרה הביתה.


משרדי הממשלה, ובהם משרדי התחבורה והחוץ, הבהירו כי נכון לעכשיו אין אפשרות מעשית לעזוב את הארץ בדרכים רגילות, וכי כל נתיב תחבורתי - אווירי או ימי - כפוף להערכת המצב הביטחונית, שמתעדכנת באופן שוטף. אין התחייבות למועד חידוש הטיסות, ואין כרגע פתרון מערכתי למבקשים לצאת. גם נציגויות דיפלומטיות של ישראל ברחבי העולם מוצפות בפניות מצד אזרחים שנתקעו ומבקשים מידע או סיוע, אך לעת עתה, ידם של הדיפלומטים קצרה מלהושיע.


ההמלצה לתקועים: לעקוב אחר פרסומי משרד החוץ


למי שתקוע בחו"ל וממתין לחזרה, ההמלצה המרכזית כרגע היא לעקוב אחרי הפרסומים הרשמיים של משרד החוץ, כולל עמודי הפייסבוק של השגרירויות המקומיות, ולהתעדכן בטפסי רישום ייעודיים לטיסות חילוץ. חלק מהשגרירויות כבר הפעילו מנגנוני איתור לצורך ריכוז שמות ואיסוף נתונים, כדי לייעל את שיבוץ הנוסעים ברגע שיופעלו טיסות החרום. לנוסעים שנותרו בארץ והיו אמורים לטוס. הההמלצה היא לא לנסות להגיע לנתב"ג, שכן עדיין אין פעילות תעופתית במקום כרגע. יש לפנות לחברות התעופה ולסוכנויות הנסיעות לצורך קבלת החזרים או שוברי טיסה עתידיים. עם זאת, רבים מהלקוחות מדווחים על זמני המתנה ארוכים מאוד לשירות - לעתים שעות - בשל העומס על מוקדי השירות. המשק האזרחי מושפע אף הוא מהמצב. חברות ביטוח ביטלו כיסויים מסוימים לטיסות עתידיות, חלק מהביטוחים מבטלים השתתפות עצמית למי שרכש ביטול מכל סיבה, וחברות תיירות מדווחות על גל ביטולים עצום לחבילות לאירופה. מטיילים שהיו בדרכם לחופשות משפחתיות מצאו את עצמם ללא טיסה, ללא החזר מיידי ולעתים גם ללא מענה.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אמיר 16/06/2025 17:31
    הגב לתגובה זו
    להודיע מראש כרגע ולהתחיל לעבוד
  • 3.
    ועקנין 16/06/2025 16:40
    הגב לתגובה זו
    ליכוד טיפוסי
  • 2.
    בני 16/06/2025 16:26
    הגב לתגובה זו
    ראשונים להגיע חרדים אחכ פעילי ליכוד רק בסוף הרשימה יעמדו חיילים ושאר העם .
  • 1.
    הימין האמיתי 16/06/2025 15:38
    הגב לתגובה זו
    ידענו תמיד שהיא לא העיפרון הכי מחודד בקלמר אבל הפעם שברה את השיא של עצמה. אפס יכולת ואפס אמפתיה לאנשים בחול שקורסים כלכלית
  • אנונימי 16/06/2025 15:57
    הגב לתגובה זו
    קורסים כלכלית ! תגיד טרול למה המדינה צריכה לממן בשקל אנשים שנסעו מרצונם לטייל בחול בזמן מלחמה !