הבנקים חויבו 'להחזיר' לציבור 3 מיליארד שקל; קיבלנו הטבות עם אותיות קטנות
רווחי הבנקים הגיעו לשיא בשנה האחרונה של 29 מיליארד שקל, הפיקוח על הבנקים ש'הוגנות' היא מיעדיו המרכזיים הנחה את המערכת להחזיר לציבור 3 מיליארד שקל אבל לא הנחה אותם למי - איך - ומתי; מה ההקלות שנקבל בכל בנק ומי יפקח שהתקציב ימומש?
לפיקוח על הבנקים יש שלושה יעדים עליהם הוא מנסה לפקח ולקדם במערכת הבנקאית: יציבות, הוגנות ותחרות. ואם נהיה הוגנים יש לו דרך ארוכה לעשות בכל יעד. הרווחים של הבנקים בשיא. זה בהחלט משמח לדעת שהבנקים פורחים ויציבים ויש לנו עוגן כלכלי רק שהרווחיות שיא הזאת נגזרת, בין השאר, מיותר ממיליארד שקל ברבעון מעמלות. מספיק להציץ בדוח של פועלים שרק פורסם הבוקר - הרווח הנקי של פועלים כ-2.4 מיליארד שקל; התשואה להון 16.4% .
את הרווחיות הזאת גם הפיקוח על הבנקים רואה והוא לא יכול להתעלם מזה, בכל זאת 'הגינות' מופיעה בכל השקפים שלו. זה מה שגרר את הפיקוח להשיק את "מתווה אפריל". המתווה מחייב את הבנקים לתת מחווה - 3 מיליארד שקל חזרה לציבור. זה מתוך כ-29 מיליארד רווח מצרפי אותו הם רשמו, והמחווה הזאת תתפרס על פני שנתיים. אלא שכרגיל, הבנקים משחקים במגרש שלהם – יש להם גמישות מוחלטת לבחור איך, למי ומתי להעניק את ההטבות. והציבור? שיחפש את הכסף באתרי הבנקים או יתחנן במוקד. והפיקוח על המתווה? נקבל את זה בדוחות של הבנקים שיגיעו מתישהו.
המפקח על הבנקים התפאר: "הבנקים היו שם במלחמה, ועכשיו הם יחזירו לציבור". אבל כשמסתכלים על המספרים, רואים תמונה אחרת. הבנקים גרפו יותר מיליארד שקל מעמלות ברבעון, בנק הפועלים לבד דיווח על קפיצה של 8% ברבעון האחרון ל1.09 מיליארד שקל שהגיעו מעמלות דמי ניהול
חשבון וכרטיסי אשראי. בנוסף, כ-24% מיתרות הציבור עדיין תקועות בחשבונות עו"ש ללא ריבית – שיפור לעומת 61% ב-2021, אבל עדיין נתון מדאיג. בזמן שהכסף של הציבור נשחק, הבנקים ממשיכים ליהנות מהכסף החונה בחשבונות ללא תמורה.
הכל מדיד?
בנק ישראל
מבטיח שהמתווה "מדיד", והבנקים ידווחו על ההטבות בדוחות הכספיים. אבל בואו נהיה ריאליים: מי יקרא את הדוחות האלה? ולמה אין טבלה מרכזית, ברורה, שמראה מה כל בנק נותן? המפקח טען שהסעיפים "נבדקים", אבל כשכל בנק יכול לשנות את ההטבות כל רבעון, והציבור תלוי בפרסומים
באתרי הבנקים, אנחנו פחות ופחות מתקדמים בערכי ה'הוגנות'.
- הורדת הריבית מתרחקת: המציאות הבטחונית מכתיבה את הקצב
- מודיס והדירוג, ריבית בנק ישראל ושאר ירקות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם הוגנות היא באמת היעד, אז מדוע הציבור צריך להפוך לבלש פרטי כדי לגלות מה מגיע לו? הבנקים, עם הגמישות המוחלטת שקיבלו, יכולים להחליט מי יקבל מענק של 250 שקל, מי יזכה בריבית של 2% על יתרות העו"ש ובינתיים הם גם יחליטו איזה הטבות ייעלמו ברבעון הבא.
בינתיים, עסקים קטנים נסגרים בקצב מדאיג על רקע הריבית הגבוהה ואי-הוודאות הכלכלית, הם ממתינים לייעוץ תזרימי מהבנק עליו הובטח בעבר – אבל בפועל, רוב הבנקים מעדיפים להציע הלוואות נוספות במקום פתרונות
אמיתיים. הם מעדיפים לתת עוד אשראי מאשר להכווין את בעל העסק שבדיוק חזר או יוצא למילואים איך אפשר להדק את החגורה ולצלוח את התקופה. התוצאה היא מעגל קסמים: הבנקים ממשיכים לגבות עמלות עתק, הציבור ממשיך לשלם, וה-3 מיליארד שקל, שמהווים בקושי 10% מהרווח השנתי של הבנקים,
נראים יותר כמו מחווה סמלית מאשר מתווה הוגן.
גלגלי הפיקוח עובדים - אבל לאט
אפשר לראות שהפיקוח עובד, העניין הוא שהוא עובד אבל קצת לאט. כמו בהגבלות על מבצעי הקבלנים שהגיעו כמעט שנה וחצי אחרי החגיגה וכמו במתווה הנוכחי למתן הטבות של 3 מיליארד לציבור שפורסם. הם אומרים שהם לא פועלים באימפולסיביות, הם לומדים את השטח וגם מייבאים לכאן דברים שעובדים בעולם. המפקח גם מספר שהם עורכים שימועים לגופים מוסדיים כדי לפתוח את השערים אל המערכת הבנקאית - הם הטמיעו כאן את תקינת באזל וייצרו מודל רישוי מותאם ומדורג שמעודד גופים להכנס למערכת הבנקאית בצורה קלה יותר ועם דירשות מחמירות הרבה פחות שיגדילו עם הצמיחה של המוסד ועל פי שיעורים מוסכמים.
- לאומי מוריד את הריבית על משכנתא למעבירי משכורת ב-0.25%
- עם פתיחת שנת הלימודים: מוניות רגילות יוכלו להסיע תלמידי חינוך מיוחד
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי...
ראינו את שהפיקוח יודע לפעול כשהוא באמת רוצה - פרסום טבלת הריביות על חשבונות העו"ש היא בהחלט צעד חיובי שמנגיש מידע ויוצר
לחץ תחרותי. אבל כדי באמת לחזק את התחרות במערכת הבנקאית, ניתן לשקול תמריצים כמו פטור מעמלות למשך שנה עבור לקוחות שעוברים בין בנקים. אבל אם באמת רוצים לחזק את התחרות, לא מספיק להסתפק בפרסום – צריך גם לפעול אקטיבית כדי להקל על מעבר בין בנקים. אפשר לתת פטור גורף
מעמלות לשנה ללקוחות שעוברים בנק ולתת ככה תמריץ לשקול התניידות. אפשר אולי לשקול חובת ריבית מינימלית על יתרות עו"ש מעל יתרה מסוימת (נניח 1% מעל 10,000 שקל לדוגמה) אפשר לעשות עוד קמפיינים לקידום המודעות הציבורית בנושא. אפשר וצריך להפנות חלק מהרווחים להקמה של
קרנות סיוע לעסקים קטנים, כאלה שלא צריכים עוד אשראי אלא ייעוץ תזרימי, דחיית תשלומים או מסגרת גמישה שמותאמת למציאות שלהם.
ובינתיים, עד שבנק ישראל ירים את הכפפה וירכז את ההטבות בטבלה אחת ברורה ונגישה – הנה מה שאנחנו יודעים עד עכשיו. מאז פרסום המתווה בתחילת אפריל, הבנקים החלו לפרסם את ההטבות שכל אחד מהם בחר ליישם, בהתאם לגמישות שניתנה להם.
מתווה אפריל - מה כל בנק נותן
ובינתיים, עד שבנק ישראל ירים את הכפפה וירכז את ההטבות בטבלה אחת ברורה ונגישה – הנה מה שאנחנו יודעים עד עכשיו. מאז פרסום המתווה בתחילת אפריל, הבנקים החלו לפרסם את ההטבות שכל אחד מהם בחר ליישם, בהתאם לגמישות שניתנה להם.
בנק הפועלים
הפועלים בחר במודל של מענקים ישירים לקבוצות יעד ברורות – בעיקר צעירים,
סטודנטים ומשרתי מילואים. בין ההטבות: מענק אוטומטי של 250 שקל לצעירים עד גיל 30, סטודנטים וחיילי מילואים; פטור מעמלות עו"ש בסיסיות לקבוצות אלו וכן לתושבי הצפון והדרום שפונו; פטור מעמלות ניירות ערך לסטודנטים וחיילים; מענק של 500 שקל לעצמאים שנטלו הלוואות גבוהות;
ומענק של 1,000 שקל לנוטלי משכנתאות בסכום של מעל 500 אלף שקל.
בנק לאומי
לאומי מציע ריבית של 2% על יתרות עו"ש של עד 10,000 שקל, אך רק למעבירי משכורת וגם למי שיש מוצר נוסף
מהבנק. בנוסף, הבנק הודיע על הפחתה של 1% בריבית על האוברדרפט לכל הלקוחות הפרטיים. לנפגעי מלחמת חרבות ברזל, מציע לאומי דחיית תשלומי הלוואות לשלושה חודשים עד לתקרה של 100 אלף שקל, והקפאת תשלומי משכנתה לעד שנתיים – בשני המקרים ללא ריבית על הדחייה.
בנק דיסקונט
דיסקונט בחר להתמקד בעסקים קטנים ובמשרתי מילואים. הוא מציע החזר של עד 100% על ריבית יתרות חובה, ריבית הלוואות ועמלות עו"ש. לפי הודעת
הבנק, ההחזרים יכולים להגיע עד 375 שקל בחודש, או יותר מ־1,000 שקל ברבעון – בהתאם לפעילות החשבון ולסוג ההטבה.
בנק מזרחי טפחות
במזרחי
טפחות מוצעת ריבית שנתית של 2% על יתרות עו"ש עד 30 אלף שקל – לקהל של לקוחות פרטיים ועסקים קטנים. בנוסף, הבנק מעניק מענק של 500 שקל ברבעון לנוטלי משכנתאות, ומציע פטור מריבית על יתרת חובה בגובה החזר המשכנתה – ללקוחות שמחזיקים גם עו"ש וגם משכנתה באותו הבנק.
הבנק הבינלאומי
הבינלאומי מעניק ריבית של 2% על יתרות עו"ש עד 10,000 שקל, ותוספת ריבית של 0.5% על פיקדון שקלי לשנה עד 100 אלף שקל. מעבר
לכך, הוא מציע מענק שנתי של 600 שקל לחיילים בסדיר, נכי צה"ל ומפוני הצפון והדרום, וכן החזר של תשלום חודשי אחד על הלוואות או משכנתאות בגובה של עד 3,000 שקל – בהתאם לעמידה בתנאים שנקבעו.
מרכנתיל,
יהב ומסד
הבנקים הקטנים יותר – מרכנתיל, יהב ומסד – כלולים במתווה, אבל נכון לעכשיו לא פורסם מידע מלא על היקף ותנאי ההטבות שהם מציעים. כל אחד מהם צפוי לבחור תמהיל מבין ארבעת הסלים שנקבעו במתווה בנק ישראל, בהתאם
לגודלו ולפי מאפייני הלקוחות שלו. כמו שאומרים - צריכים לעקוב.
בהקשר הזה אפשר לציין לחיוב את וואן זירו שעל אף ולא היו מחוייבים במתווה, יצאו בהטבה לא מוגבלת בזמן עבור אנשי מילואים מדמי מנוי לחשבון הפוטר מעמלות עו"ש וכרטיס. וואן זירו זו אולי הסנונית הראשונה למה שנוכל לראות פה במידה ויצטרפו לבנקאות גופים נוספים והתחרות תגדל. צריך רק לתת לשוק להיות באמת חופשי.
חלק מההטבות אוטומטיות ועבור חלק תצטרכו להרים טלפון לבנק. מתווה אפריל כבר יצא לדרך, אבל הוא מבוזר, סלקטיבי ונותן לבנקים לנצל אותו כרצונם. יכול להיות שמגיע לכם מענק, ריבית או פטור, אבל אם לא תבדקו באתר הבנק או תפענחו את האותיות הקטנות, יש סיכוי גדול שתפספסו. אולי מתישהו גם כאן נראה טבלה או איזה כלי שקוף ומרוכז שיאפשר לכל לקוח לדעת מה מגיע לו. עד אז, נצטרך לעקוב ולהתעדכן ולחקור כדי לקבל את החלק הקטן שלנו בשלושת מיליארד השקלים.
- 11.רזיה 22/05/2025 15:31הגב לתגובה זואז אם אין לי עסק ולא שרתתי במילואים אפילו שאני לקוחה של הבנק 40 שנים אינני מקבלת דבר!! עבודה בעינים ורווחי הבנקים על חשבוננו. בושה.
- 10.לא סופרים אותנו. המפקח צריך להיות יותר חד וברור ולקבוע בדיוק איך מתי וכמה יפוצו אנשים. (ל"ת)לעג לרש. עושים צחוק מאנשים. 20/05/2025 19:25הגב לתגובה זו
- 9.אנונימי 20/05/2025 14:10הגב לתגובה זולא הוגן בנק דיסקונט לעומת שאר הבנקים תפתחו את הכיס והלב
- 8.איצו 20/05/2025 13:53הגב לתגובה זוהפיקוח הממשלתי הוא למנוע אפשרות ירידה ברווחי הבנקים.ואז השלל מתחלק...
- 7.אמוליירנונימי 20/05/2025 08:32הגב לתגובה זוממש בדיחה גרועה שהבנקים יחזירו כסף מרצונם נו באמת עדיף שהמדינה תתן להם קנסות ראויים ןתקח תכסף לעצמה מאשר לתת לבנקים לעבוד עלינו פשוט עןנשים כבדים הכסף רק קנסות גבוהים ירתיעו את החזירים.
- 6.סוחר 20/05/2025 08:24הגב לתגובה זוהחזר של 3 מיליארד שח לציבור הוא לא פחות מאבן דרך בשמירה על איזון בין רווחיות הבנקים לבין טובת הלקוחות. מה שמגיע חוזר!
- 5.אורחת. ישראלית 19/05/2025 17:28הגב לתגובה זוהבנקים. עושקים. את. האנשים. וגונבים. כסף. ללקוחות. כמוני. מתי. יחזירו. בנק. פועלים. גנב. לי. הרבה. כסף
- 4.אנונימי 19/05/2025 17:13הגב לתגובה זוהבנקים זה הגזל הכי גדול. מרוויחים על חשבוננו הטבות ובונוסים שמנים בלי הצדקה. פרס לגנבים. תפסיקו לחתום על הלוואות ומשכנתאות ולהסכיםמלכל מה שאומרים לכם.
- 3.הבנקים הממשלה 19/05/2025 14:27הגב לתגובה זואין לכם קול אתם נסחטים משחטים כמו עדר . בואו נראה לאן עוד נדרדר מכאן
- 2.מאשים 19/05/2025 14:26הגב לתגובה זואך האשמים הם הציבור שלא עושה לזה סוף. אתם נחנקים ושותקים מה נסגר ..בקצב הזה הממשלה הזנה הזו והבנקים הגנבים יקחו לכם הכסף הדיגיטלי בדרך את כל מה שחסכתם כל החיים אתם תשארו בלי כלוםםםםםםםם תתעוררו מהרר
- 1.אנונימי 19/05/2025 14:13הגב לתגובה זובנוסף גם הטבת קיזוז יתרות פלוס ומינוס

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?
למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית
לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים
מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה
הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.
ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.
כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:
תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?
- גילוי מרצון: הזדמנות להסדיר חובות - או מלכודת לנישומים?
- רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

גילוי מרצון: הזדמנות להסדיר חובות - או מלכודת לנישומים?
רשות המסים השיקה מחדש את נוהל הגילוי מרצון במטרה להחזיר מיליארדים לקופת המדינה ולאפשר לנישומים להסדיר חובות עבר בלי הליך פלילי; טיעונים בעד ונגד, והאם ביטול האנונימיות הוא שגרם לתכנית הנוכחית להיות פחות אטרקטיבית?
גילוי מרצון חזר, והפעם עם פנים חדשות. רשות המסים הכריזה אמש על השקת הנוהל מחדש, שמאפשר לנישומים לדווח על הכנסות או נכסים שלא דווחו בעבר, לשלם את המס המתחייב ולקבל חסינות מהליך פלילי. להרחבה ראו כאן - רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי. הרעיון הוא די פשוט: מי שיבוא מרצונו ויסדיר את חובו, לא יועמד לדין. אבל השאלה המתבקשת היא האם מדובר בהזדמנות אמיתית או בתוכנית שתרתיע יותר מאשר היא תעודד, בעיקר כי מדובר בבקשה שמית ולא אנונימית כפי שהיה בעבר.
תחשבו על התרחיש הבא - מגיע נישום וחושף את הרווחים שלון בחו"ל מקריפטו. אומר לו פקיד השומה, תשלם X, לנישום אין אפשרות לערער או לחזור בו מהחשיפה. הוא יכול לנסות לשכנע את פקיד השומה שהמס גבוה מדי, אבל אין לו אפשרות לסגת, כי אפשר להשתמש במידע שנחשף, ואז גם החבות הפלילית קיימת. כלומר, זו דרך חד כיוונית, אי אפשר להתחרט, והנישומים "בידיים" של פקידי השומה. קחו גם בחשבון שאם מדובר בקריפטו צריך להביא אסמכתאות כדי לנתח את הרווחים על פני השנים - לרבים אין את המידע הזה ולא תמיד ניתן להשיגו, וגם שבינתיים אין הקלות של הצמדה וריבית. אז המוטיבציה לגלות על הון בחו"ל וגם בארץ (לרבות מכר דירה) לא מאוד גדולה, אבל יש גם יתרונות ללקוחות ובעיקר הידיעה שלא מחפשים ולא רודפים אחריהם. הם יכולים לישון טוב בלילה.
המדינה צריכה כסף - אולי יהיו הקלות בגילוי מרצון בהמשך
המדינה נמצאת בתקופה של הוצאות כבדות: מלחמה ארוכה, התחייבויות תקציביות ותשלומים הולכים ותופחים. גילוי מרצון נותן לממשלה דרך מהירה להכניס מיליארדים לקופת המדינה מבלי להטיל מיסים חדשים על כלל הציבור (כפי שעשתה עם המס על הרווחים הכלואים). מצד שני, גם לנישומים יש כאן רווח ברור: מי שמחזיק הכנסות לא מדווחות יכול להסדיר את מעמדו, לשלם את חוב המס ולדעת שהוא 'נקי' משפטית ולישון טוב בלילה. העובדה שבקשה שלא תאושר לא תשמש נגד הפונה בהליך אזרחי או פלילי מחזקת את הביטחון. כלומר, המידע שנמסר לא יכול לשמש לרעתו, אלא אם הגיע לרשות בדרכים אחרות, או וכאן כאמור הבעיה - אם הנישום לא הסכים לשומה, ואז הכל נפתח מחדש. רשות המסים לא חשבה כנראה על הנקודה הזו עד הסוף, ויש סיכוי שתוך כדי תנועה היא תפתור אותה לטובת הנישומים. זה כנראה גם תלוי בהיענות, אם ההיענות תהיה מאכזבת, ינסו לתת עוד צ'ופרים ללקוחות. .
בפועל, חשוב לזכור שהודעת הרשות עוד מציינת כי היא "תוכל לעשות שימוש בכל מידע הקשור לבקשה לגילוי מרצון שהגיע אליה בדרך אחרת, או במקרים שבהם לא שולם המס או שהבקשה לא נעשתה בתום לב, או הוסתר חלק מהמידע הרלוונטי". .
- העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?
- רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הטענות נגד ההליך ברמת המאקרו הן שלא ניתן לתת פרסם למעלימי רווחים והכנסות. העלמתם מס, זו עבירה פלילית, למה צריך ללכת לקראתכם? מבחינת הנישומים, סיכוי טוב שהם לא ירוצו להצהיר. הנוהל החדש פחות אטרקטיבי מהקודמים. הסיבה העיקרית היא ביטול האפשרות להליך אנונימי: בעבר נישומים יכלו לבדוק את מצבם בלי לחשוף זהות, ורק אחר כך להחליט אם להתקדם. כעת הכול גלוי מההתחלה - מה שעלול להרתיע רבים. מעבר לכך, הנוהל הנוכחי לא מבטל באופן אוטומטי קנסות, הצמדות וריביות. כך נוצר מצב שבו חוב ישן יכול לתפוח פי כמה. לדוגמה, נישום שלא דיווח על הכנסה של 100 אלף שקל ב־2015 היה משלם אז כ-35 אלף שקל מס. היום, במסגרת הנוהל, הוא עלול למצוא את עצמו מחויב ביותר מ-70 אלף שקל - אחרי ריבית, הצמדה וקנס גרעון. ומכאן עולה השאלה: העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהם בגילוי מרצון? צריך לסייג ולהגיד שבעבר במסגרת גילוי מרצון לא היה צורך לשלם מס גירעון ונראה שבסופו של דבר כך יהיה גם הפעם, אבל זה לא סגור.