ועדת הכלכלה
צילום: נועם מושקוביץ דוברות הכנסת

לקראת הפרטה? "מעל 100 אלף יח"ד חסומות בגלל היעדר תשתיות ביוב"

עדת הכלכלה אישרה לקריאה שנייה ושלישית חקיקה שתאפשר למקורות וחברות פרטיות להקים ולהפעיל מכונים לטיהור שפכים

איתן גרסטנפלד |

"מעל 100 אלף יחידות דיור חסומות משיווק או אכלוס בגלל היעדר תשתית ביוב. יש לזה השלכה על יוקר המחייה, וכשיש מחסור ביחד זה מעלה את עלות המחייה". את הדברים הללו אמר עידו מור רכז מים והגנת הסביבה באגף התקציבים באוצר במסגרת דיוני שמקיימת ועדת הכלכלה של הכנסת בנוגע לכניסה אפשרית של חברות פרטיות לתחום טיהור השפכים. 


לפי ההצעה, שנדונה בוועדה, חברת מקורות תוכל גם היא לתת שירותי טיפול והולכה במשק הביוב, באישור מועצת רשות המים. בוועדה אישרה את ההצעה לאחר שנפתרו מחלוקות שעלו בדיונים הקודמים. בהתאם לדרישת היו"ר, ח"כ דוד ביטן נקבע כי בעתיד יוכלו גם חברות פרטיות להקים מתקני טיהור שפכים. בנוסף, על מנת להתמודד עם טענות חברת מקורות בעניין הטיפול באחריות הפלילית נקבע, כי חברה שתקבל עליה אחריות במתקן טיפול והולכת שפכים קיים תוכל לפנות לוועדת חריגים לקבל אישור שיאפשר לה לחרוג מכללים מסוימים בהזרמת שפכים, בהתאם לפעולות שהיא עושה לצמצם את הפערים ולתכנית פיתוח שתגיש. האישור החריג יהיה לתקופה של עד 5 שנים.


באשר להכנסת חברות פרטיות נקבע כי שר האנרגיה והתשתיות, לפי הצעת מועצת רשות המים ולאחר התייעצות עם שר האוצר ובאישור ועדת הכלכלה, יהיה רשאי לקבוע הוראות נוספות בעניין. ככל שהשר לא יקבע הוראות כאלה לאחר שנה מכניסת החוק לתוקף תהיה מועצת רשות המים חייבת לקבוע כללים לעניין באישור הוועדה, תוך 90 יום. בנוסף אושר לשמור על המצב הקיים ולהאריך את הפטור ממס חברות ומס דיבידנד על תאגידי מים וביוב גם לשנים 2025-2026.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -2.23%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.